Fórum zájemců o historii

Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
Právě je 25 zář 2018 04:22

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) :( :o :shock: :? 8) 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :neutral: :mrgreen: :geek: :ugeek: :clap: :dance: :doh: :drool: :hand: :liar: :naughty: :pray: :shhh: :shifty: :snooty: :think: :violin: :whistle:
Zobrazit další smajlíky
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Question
V jakém měsíci byla vydána Zlatá bula sicilská (slovem s diakritikou)?:
This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
   

Přehled tématu - Kláštery
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Iroskotské kláštery v západní Evropě  Odpovědět s citací
Iroskotské misie ovlivnily i klášterní život Evropy. Nebudu sledovat celou chronologii a šíření iroskotských klášterů, jen pár idejí a pár klášterů něčím zajímavých.

Irský světec Havel založil klášter pojmenovaný po něm jako St. Gallen.
Po sv. Hypolitovi se jmenuje rakouské město Sankt Pölten a jedno znojemské hradiště, původem velkomoravské, pak tam křižovníci založili klášter s kostelem sv. Hypolita - http://www.hrady.cz/index.php?OID=13144
Sv. Emmeram, pravděpodobně Ir, založil klášter sv. Emmerama (Jimrama) v Řezně. Do řezenské diecéze spadaly před vznikem pražského biskupství i Čechy.
Irové založili ve franské říši klášter Corbie, který po válkách Karla Velikého se Sasy založil svůj dceřinný klášter zvaný Nové Corbie nebo-li Corvey. Ze starého Corbie dovezli mniší mj. ruku sv. Víta, kterou pak dovezl saský král Jindřich Ptáčník

Irové přinesli na kontinent to, co je jednou z nejznámějších katolických praxí - zpověď. Irští mniši se vyzpovídali jeden druhému, časem začal zpovídat a dávat rozhřešení kněz jakožto osoba nejvíce povolaná.

Kláštery v Irsku vznikaly od 6. stol. dík žákům sv. Patrika. Kláštery byly venkovské, v Irsku v podstatě nebyla města. Klášter vlastnil velké pozemky a majetky. Velké klášterní území se pak začalo krýt s hranicí diecéze a opat kláštera byl současně biskupem.
To byl právě i případ Řezna, kde byl zprvu opat i biskupem. Když pražský dvůr přijal křesťanství a rozvíjel kontakty s biskupstvím, přišli do Prahy i řezenští mniši - a ti mj. napsali i svatováclavskou legendu Crescente.

***

Průnik irských klášterů a franské šlechty výrazně ovlivnil raně středověký monasticismus. Galské kláštery působily ve městech a byly pod správou biskupa. To přetrvalo i do vlády Franků. Šlechta tu neměla motivaci financovat kláštery, když je ovládal biskup. Jiné možnosti ale nabízel venkov, kde mohly být zakládány kláštery irské a mimo biskupovu jurisdikci.
Nové impulsy přinesl příchod sv. Kolumbána kolem r. 590. Kolumbán zaujal franské krále, takže mohl vystavět klášter v Luxeuil ve Vogézách a podnítit vznik dalších klášterů hlavně na severofranském venkově.
Šlechta tedy začala zakládat a financovat irské kláštery, ale od začátku to s sebou neslo nešvary. Podle barbarského práva měl zakladatel právo na výnosy kláštera, včetně třeba desátků, které vůbec nebyly vybírány pro potřeby šlechty. Šlechta dosazovala za opaty své příbuzné, některé druhorozené, některé za trest.. Tím samozřejmě klesala kvalita klášterů, když se opatem nestal nejzanícenější nebo nejschopnější mnich, ale někdo, kdo leckdy neměl ke klášternímu životu vztah..
Jinak rané iroskotské kláštery vedli Irové, jejichž víra byla více nadšená. Zatímco galská církev si zakládala na místních kultech a kultu ostatků světců, irská víra si zakládala více na vztahu člověka k Bohu.

Zmíněné šlechtické zásahy začaly od 10. století odstraňovat různé klášterní reformy (a šlo to ztuha). Clunyjská reforma natvrdo žádala, aby zakládající šlechtic předal patronát kláštera přímo papeži a nezasahoval dál do klášterního chodu.

Na závěr bych jen dodal, že tyto z hlediska monasticismu negativní věci nejsou nějakým dědictvím Iroskotů, ale vycházejí z iniciativy franské šlechty. Život irských klášterů se dal prostě lépe využít pro její potřeby.
Příspěvek Napsal: 04 črc 2018 00:49
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Ingolf píše:
Toho Ivana a jako corvejského mnicha už jsme řešili, neztotožňuju se s tím..
slavicekvac píše:
Ivan byl zřejmě syn Obodrity poraženého Jindřichem Ptáčníkem a jeho dceru měl Otto I. za milenku.

V corvejských análech je mnich jménem Unwan, který tam žil za třetího opata Adalgaria, a ten vedl klášter v letech 856 - 877. Ptáčník vládl po roce 900, to nesedí časově, že by porazil Ivanova otce..
Ota I. měl slovanskou milenku, s ní měl syna Viléma, z toho udělal arcibiskupa. Ale nikde není psáno, ža ta milenka byla Obodritka.

Pročtu si pořádně Widukinda, kterého jsem teď pořídil. jen mi chybí současný latinský text. Biligva by byla mnohem lepší. Jako je Kristián od Ludvíkovského. Hned se vidí z čeho překládal. Užití kompilace několika dochovaných textů znemožňuje mít pramen bez překladu. :-(
Příspěvek Napsal: 10 bře 2018 09:18
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Toho Ivana a jako corvejského mnicha už jsme řešili, neztotožňuju se s tím..
slavicekvac píše:
Ivan byl zřejmě syn Obodrity poraženého Jindřichem Ptáčníkem a jeho dceru měl Otto I. za milenku.

V corvejských análech je mnich jménem Unwan, který tam žil za třetího opata Adalgaria, a ten vedl klášter v letech 856 - 877. Ptáčník vládl po roce 900, to nesedí časově, že by porazil Ivanova otce..
Ota I. měl slovanskou milenku, s ní měl syna Viléma, z toho udělal arcibiskupa. Ale nikde není psáno, ža ta milenka byla Obodritka.
Příspěvek Napsal: 03 bře 2018 20:26
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Ingolf píše:
Když já tu Ivanovu legendu považuji za pozdní kompilát, to vyhnání ďábla podle mě vychází z prokopské legendy, a existenci sv. Ivana vůbec neuznávám..
Podle mě vzhledem k tomu, že jména Jan a Ivan jsou dvě varianty původně jednoho jména (řec. Ioannes), byl ze svatého Jana pod Skalou vymyšlen sv. Ivan.. Přičemž ten původní svatý Jan byl samozřejmě Jan Křtitel, patron Ostrovských..

Jinak přímo na nad klášterem ve svatém Janu jsou dvě hradiště, ale zase klasická sídlištní, jedno je tak malé a špatně přístupné, že mělo možná jen refugiální charakter - http://www.stredovek.com/list_photo.php ... Skalou%20I
http://www.stredovek.com/list_photo.php ... kalou%20II

Ty hradiště jsem viděl. Nepodceňuj legendu o Ivanovi. Ivan byl zřejmě syn Obodrity poraženého Jindřichem Ptáčníkem a jeho dceru měl Otto I. za milenku. Ivan je zapsán jako mnich kláštera v Korwey, kde panoval iroskotský duch. Museli vypadnout na misie do divočiny pohanské, a Ivan byl vhodný jazykově. Historky v legendě mohou být nabalené, cosi jako laň etc. Ale ústní podání o postevníkovi a ten seznam v Korwey to je dost silné jádro. Ostatky byly zkoumány a našly se mužské, ženské a zvířecí. Mužské by odpovídaly docela dobře, včetně stop po vlhkém a studeném pobytu v jeskyni. Takže já patřím naopak k zastáncům reálného Ivana v jeskyni Jan pod Skalou.
Příspěvek Napsal: 27 úno 2018 20:37
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Když já tu Ivanovu legendu považuji za pozdní kompilát, to vyhnání ďábla podle mě vychází z prokopské legendy, a existenci sv. Ivana vůbec neuznávám..
Podle mě vzhledem k tomu, že jména Jan a Ivan jsou dvě varianty původně jednoho jména (řec. Ioannes), byl ze svatého Jana pod Skalou vymyšlen sv. Ivan.. Přičemž ten původní svatý Jan byl samozřejmě Jan Křtitel, patron Ostrovských..

Jinak přímo na nad klášterem ve svatém Janu jsou dvě hradiště, ale zase klasická sídlištní, jedno je tak malé a špatně přístupné, že mělo možná jen refugiální charakter - http://www.stredovek.com/list_photo.php ... Skalou%20I
http://www.stredovek.com/list_photo.php ... kalou%20II[/quote]
O hradištích vím. Pokud jde o Ivana, tak je to myslitelně syn Obodrity, kterého porazil Jindřich Ptáčník a jehož sestru si držel Otto jeho synáček jako milenku. Naučil se i slovansky a nechtěl si vzít Angličanku, což nakonec udělal. Ivan je zapsán v Korvey jako mnich. Jako iroskotové posílali i jednotlivce na misie do pohanských krajin, takže pobyt tohoto knížecího synka se znalostí jazyka je v Janu pod Skalou zcela myslitelný. Ostatky byly zkoumány a zjistil se mix muže, ženy a zvířat. Což bylo zřejmě dílo barokních upravovatelů, kterým kosti chyběly. Ale základ je dobově shodný, dokonce se zjistily prokazatelné známky vlhkého a studeného pobytu :-) Nepodceňuj také tradici ústního podání, protože je mnohdy silnější než psané dokumenty podléhající zkáze a opisovačům. Jádro legendy o Ivanovi je zřejmě pravdivé, epizody nabalené, včetně laně a jiných historek.
Příspěvek Napsal: 27 úno 2018 20:24
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Tam je taky hradiště a hned poblíž ten nejstarší klášter na území Slovenska..
Hlavně co jsem si všimnul, na Zoboru se podobně jako na Velízi rozdvojují stromy. Kmen jde tak dva metry nad zem a pak se rozdvojí.. Psal jsem to myslím i do toho článku, ale vyhodili mi to. Na to, že jsou to pohani, se bojí publikovat o tamních energiích, co ty stromy asi nutí takhle chovat, nechtějí vypadat jako ezoblázni, a není se na jednu stranu čemu divit..
A taky mi z textu vyhodili zkušenost z Obřího hradu, cos tam měla.. :?
Příspěvek Napsal: 26 úno 2018 00:07
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
a co Zobor ?
Příspěvek Napsal: 25 úno 2018 23:35
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Když já tu Ivanovu legendu považuji za pozdní kompilát, to vyhnání ďábla podle mě vychází z prokopské legendy, a existenci sv. Ivana vůbec neuznávám..
Podle mě vzhledem k tomu, že jména Jan a Ivan jsou dvě varianty původně jednoho jména (řec. Ioannes), byl ze svatého Jana pod Skalou vymyšlen sv. Ivan.. Přičemž ten původní svatý Jan byl samozřejmě Jan Křtitel, patron Ostrovských..

Jinak přímo na nad klášterem ve svatém Janu jsou dvě hradiště, ale zase klasická sídlištní, jedno je tak malé a špatně přístupné, že mělo možná jen refugiální charakter - http://www.stredovek.com/list_photo.php ... Skalou%20I
http://www.stredovek.com/list_photo.php ... kalou%20II
Příspěvek Napsal: 25 úno 2018 21:58
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Ingolf píše:
Vyšel mi článek a rozmístění kostelů vlastněných ostrovským klášterem, kde tyto kostely byly stavěny npadně blízko bývaýh pohanských kultovních hradišť. Je to tak trochu zrecyklovaný článek, který jsem napsal o vrchu Velízi, ale je tu důraz na ta pohanská hradiště, našel jsme k nim víc informací a navíc ještě v Pošumaví, o kterém jsem předtím nevěděl.
Zároveň vzhledem k zadavateli, kterým je Česká pohanská společnost, jsem si mohl dovolit napsat duchovnější věci, než se dají napsat do historického článku (no nepřeháněl jsem to).
https://kolovrat.pohanskaspolecnost.cz/ ... h-hradist/

Přidej si ještě Svatý Jan pod Skalou. Tam je taky pověst o vypuzení ďábla svatým Ivanem.
Příspěvek Napsal: 24 úno 2018 20:41
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Vyšel mi článek a rozmístění kostelů vlastněných ostrovským klášterem, kde tyto kostely byly stavěny npadně blízko bývaýh pohanských kultovních hradišť. Je to tak trochu zrecyklovaný článek, který jsem napsal o vrchu Velízi, ale je tu důraz na ta pohanská hradiště, našel jsme k nim víc informací a navíc ještě v Pošumaví, o kterém jsem předtím nevěděl.
Zároveň vzhledem k zadavateli, kterým je Česká pohanská společnost, jsem si mohl dovolit napsat duchovnější věci, než se dají napsat do historického článku (no nepřeháněl jsem to).
https://kolovrat.pohanskaspolecnost.cz/ ... h-hradist/
Příspěvek Napsal: 21 úno 2018 20:46
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Ingolf píše:
to vede k teorii, že město vysadil Přemysl natruc klášteru, asi jako mohl vysazovat města na jihu Čech natruc Vítkovcům.

Ta královská založení byla i s Vítkovci ve svědečných řadách. Ten konflikt, který byl jen v závěrečných letech vlády Přemysla Otakara (kdy to navíc vypadá, že se o něj odvrátila větší část vysoké šlechty, než jen Vítkovci) se dost uměle protahuje do starších dějin (kdyby byli Vítkovci ve vysokých zemských úřadech).
Příspěvek Napsal: 20 čer 2017 15:47
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Byli jsme dneska na výletě na místo bývalého kláštera Ostrov u Davle, pořádalo to muzeum v Jílovém, byla to obdoba tohoto výletu - http://www.archeologienadosah.cz/vylety ... -sv-kilian
Šlo se přes bývalé středověké město na cíp, kde se stéká Vltava se Sýzavou, odtamtud se jelo lodí na Ostrov.. On je jinak úplně nepřístupný a nedá se tam dostat jinak než na lodi, což by stálo z Davle asi nehoráznou cenu..

Klášter byl založem r. 999, popleněn by za vpádu Braniborů r. 1278, pak byl přestavován goticky, ale před dostavbou podlehl husitům (naštěstí to byli Pražané, takže ti klášter neměli poteřbu úplně srovnat se zemí). Konvent se myslím v 16. stol. odstěhoval do svého probošství ve Svatém Janu pod Skalou.
R. 1292 se ještě uvažovalo o předání kláštera cisterciákům, ti ho prohlédli a odmítli jako nevhodné místo a založili klášter dále po toku Vltavy ve Zbraslavi.


Mě ale víc zaujalo to ztracené středověké město neznámého jména, dnes na lokalitě zvané Sekanka. Původně byly valy považované za valy slovanského hradiště, a vykopané základy budov byly považovány za slovanské polozemnice.
Jenže jak se lokality ujal archeolog Richter, zjistil, že v obydlích chybí topeniště, a když někde bylo, zjistilo se, že propadlo i s jinými věcmi odněkud seshora. Jinými slovy ten zemní prostor nebyl polozeminicí, kde je na podlaze obytná část, ale podzemí bylo sklepem obytného, patrového domu.. A valy jsou zanesené hradby, jak jsou známy z jiných měst.

Město padlo r. 1278 za vpádu braniborských vojsk, bylo popáleno, takže archeologům se naskytl zakonzervovaný stav středověkého města, což dneska kvitovali s povděkem slovy, že katastrofy jsou pro archeology příznivou událostí :-) Oheň třeba spálí dřevo ve zdi, ale v té spálené, ohněm zpevněné zdi se zachoval otisk toho dřeva.. Archeologové Vízner a Šmerák tak vydali dílo o Sekance s názvem Pompeje nad soutokem Vltavy a Sázavy. Pro archeologii vrcholného středověku je toto město unikátním materiálem..

Sekanka je chápaná jako hospodářské zázemí kláštera, benediktini taková obchodní a řemeslná sídliště u klášterů mívali. Nicméně průvodci přišli s jinou alternativou, teoreticky mohlo jít o klasické založení města Přemyslem Otakarem II. Město leželo blízko nalezišť zlata, z Jílového vůbec myslím největší nález zlata z celých Čech, mohlo tedy jít o prospektorský záměr. Město leželo na spojnici dvou obchodních cest, linecké a pasovské, bylo tedy obchodním centrem.
R. 1278 nebylo město na rozdíl od kláštera obnoveno – to vede k teorii, že město vysadil Přemysl natruc klášteru, asi jako mohl vysazovat města na jihu Čech natruc Vítkovcům.. Proto by po Moravském poli neměl nikdo zájem na obnově, natož mniši, z jejichž dochovanách pramenů není nikde po městu stopy..
Příspěvek Napsal: 17 čer 2017 21:25
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
A tam to je?
Příspěvek Napsal: 29 led 2016 10:51
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
v poněkud obsáhlejší verzi:
Obrázek
http://www.veduta-nakladatelstvi.cz/benediktinske-opatstvi-ve-vilemove-P1504003.html
Příspěvek Napsal: 29 led 2016 01:13
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Dějiny kláštera ve Vilémově: https://www.academia.edu/9408011/Histor ... 1160-1541_

To, že v roce 1435 zdejší opat prodal svému louckému protějšku mitru chybí, ač je to i on-line: http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 3&page=287
Příspěvek Napsal: 28 led 2016 22:07
  Předmět příspěvku:  Re: Kláštery  Odpovědět s citací
Malá připomínka: jméno Žerotín se používá dost často a zaměnuje se to v literatuře i když jde ve skutečnosti o 2 různé rody. České Žirotíny majíce ve znaku orlici. Kdežto moravští žerotínové měly ve znaku půl lva nad 3 pahorky.
Příspěvek Napsal: 12 lis 2009 10:06
  Předmět příspěvku:  Re:  Odpovědět s citací
rakpav píše:
zajímavý je zvláštì odkaz na obecní kroniku -dùslednì se drží názvu "Žirotínové", nikoli "Žerotínové", což schvaluji. Jinak jde skuteènì o pomìrnì neprozkoumou soukromou fundaci. Klarisky byly celkvoì takovým trochu uzavøenìjším øádem a mnoho tajemství se dodnes tìžko dokládá (viz hrob svaté Anežky Èeské).

Podle Borkovského je Anežka právě na Panenském Týnci. Nikdy se tam nekoplo, ale v centrální části před oltářem je ten hrob myslitelný. Vždycky jsem si myslel, že ten kostel nikdy nebyl v provozu, ALE.
Byl stavěn jako S. Chapelle v Paříži, dvoupatrově. Pata pilířů začíná až jako druhé patro, a zde jsou organickou součástí díry pro trámy. Čili dolní prostor mohl být bez problému v provozu, ač vršek nikdy nebyl dostavěn... A je celkem jasné, že Klarisky Anežku právě sem přivezli. A je krajně nepravděpodobné, že by se stěhovala jinam.
Příspěvek Napsal: 22 říj 2009 22:55
  Předmět příspěvku:   Odpovědět s citací
acoma píše:
duli píše:
Mì se to v mém poèítaèi neotevøe.. škoda. :^o
http://www.klaster.vyssibrod.cz/cesky/h ... rindex.htm
Je tam to samé, prosím ?
není. ](*,)

Ale dá se tam pøes to doklikat. WWW stránky vyšebrodského kláštera - jakožto jednoho ze dvou cisterckých klášterù u nás, které ještì fungují, jsóu velmi dobøe dìlané a dá se z nich dostat po linii cisterciákù docela daleko. Když jsem pøiravoval èlánek o Zlaté bule sicilské, docela mi - miol knižní prameny - stránky pomohly. Uvedené nekrologium mám - podobné, ménì podrobné a ne digitální - ještì z Plaského kláštera, je zhruba od roku 1220 do poloviny 16. st. Klášterní nekrologia - obzvláštì u cisterciákù jsou obecnì v poslední dobì docela s oblibou používána jako doplnìní, èi potvrzení, nìkterých událostí. I z toho nekrologia, které tady výše ukázala Acoma je možno ukázat na nìkteré události z øádu, které se odehrály i mimo vlastní domovský klášter, mnohdy i daleko v Evropì.
Příspěvek Napsal: 24 říj 2008 22:18
  Předmět příspěvku:   Odpovědět s citací
duli píše:
Mì se to v mém poèítaèi neotevøe.. škoda. :^o
http://www.klaster.vyssibrod.cz/cesky/h ... rindex.htm
Je tam to samé, prosím ?
není. ](*,)
Příspěvek Napsal: 22 říj 2008 13:13
  Předmět příspěvku:   Odpovědět s citací
Mì se to v mém poèítaèi neotevøe.. škoda. :^o
http://www.klaster.vyssibrod.cz/cesky/h ... rindex.htm
Je tam to samé, prosím ?
Příspěvek Napsal: 21 říj 2008 20:27

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz