Fórum zájemců o historii

Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
Právě je 15 srp 2018 23:03

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Search found 2 matches

Autor Zpráva

 Jump to forum   Jump to topic

 Předmět příspěvku: Re: Dvůr v 19. století
Napsal: 08 lis 2014 13:09 

pomohly by ti také Dějiny hmotné kultury, národopisné sbírky v muzeích, pokud šlo o šlechtické dvory, v polovině století bylo zrušeno poddanství a robota, takže ve dvorech stoupla potřeba režijních pracovníků. Dvůr může být i selský- svobodný i poddanský, dále církevní a městský. Nutně se musela vyskytovat čeleď, čeledíni a služebné ubytovaní ve dvoře. Pokud vím z místních poměrů, tak čeledíni případně služky byli běžní od deseti ha. Dále se dvory souvisela vrstva deputátníků a nádeníků, případně správce atd. V devatenáctém století již probíhala rozsáhlá osvěta ohledně zem. hospodaření, byly zaváděny parní stroje na orbu, mlácení. Je zřejmé, že právě větší majetky umožňovaly tyto investice. Ohledně života, v neděli kostel ale i častěji, součástí dvora mohla být kaple i případně kostel, draní peří - při něm se vyprávělo či četlo, máti takto ženským četla z knížek, často se zpívalo, byl pestrý spolkový život a častá stranická činnost majitelů a také práce pro českou věc. Jinak tvrdě stavovská společnost, jak píše Petráň, mezi sedlákem a chalupníkem byla daleko hlubší a nepřekročitelnější propast než mezi šlechticem a sedlákem, to ale nebránilo, aby se všichni při výpomoci nenajedli u stejného stolu. Toto uplatňoval i prvorepublikový předseda vlády Švehla, u něj též platilo, že čeleď jí dohromady s rodinou. Pak samozřejmě o velkých svátcích a posvíceních poutě, procesí. A samozřejmě i zcela světské věci, můj praděda, správce u Rohanů např jezdil každou sobotu na partičku karet s knížetem na Sychrov, podle tetičky velcí přátelé. Jinak z příbuzenstva z tohoto prostředí dva dosáhli rektorských hodností.

 Jump to forum   Jump to topic

 Předmět příspěvku: Re: Přilba sv. Václava
Napsal: 16 kvě 2016 12:46 

Osobně se domnívám, že ony verze ke svatováclavské přilbě jsou pouze spekulacemi bez širšího srovnávacího materiálu. Ona verze s Odinem, je znám reliéf Krista v téměř totožném provedení tuším z 10. stol.. Tedy severské prostředí bezesporu ano, ale zobrazení mohlo být prvoplánově již Kristus. Spekulace, že přilba byla ukořistěna např na konci 10. či v 11. stol.- Proč? Přemyslovci nebyli schopni nakupovat zbroje v ekvivalentu hodnoty desítek krav? Mimochodem ve franském prostředí musel vlastník cca 250 ha zajistit na svůj náklad jednoho těžkooděného jezdce. Nebyla bojová hodnota jejich vojsk daná mimochodem kromě jiného kvalitou zbraní a bojového odění nutně rovnocenná s protivníky (ale i spojenci), měli-li si udržet Přemyslovci svou moc, (což si samozřejmě v onom neklidném 10. stol. udrželi)? Co se týče spekulací ohledně nánosku a kaloty, co brání naskenování přilby a výroby kopie dílů např. 3D tiskem, doplněním výstelek a ověřením usazení přilby v jednotlivých variantách na hlavě odpovídající hlavě sv. Václava? Podle mne je rozhodující to, že již za 3 roky po vraždě sv. Václava došlo k translaci, které nutně muselo předcházet povědomí o svatosti sv. Václava minimálně v církevním prostředí v Čechách ale i v bezprostředním okolí panovníka viz legendy - Boleslavova manželka jezdící se modlit k Václavovu hrobu do Staré Boleslavi. Tedy část Boleslavova okolí mohla věci spojené se sv. Václavem chápat a ochraňovat jako relikvie.
Stránka 1 z 1 [ Search found 2 matches ]


Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz