Re: Přilba sv. Václava
Napsal: 24 lis 2009 20:59
Stejně původem se jedná o přilbu od Vikingů,nakonec vrazi sv. Ludmili byli pravděpodobně Vikingové .Již ta jejich jména.
Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
http://www.e-stredovek.cz/forum/
Nejspíš ano, ale zprostředkovaně. Normani vznikli jako Vikingové, kteří přijali křest za zisk Normandie jako knížectví. Prvním knížetem Rollo 911. Kalota přilby je jednoznačně normanská. Takové používány ještě při dobytí Anglie Vilémem 1066. Vyvinula se z vikingských, možná z ještě starších vendelských. Nánosek může být vikingský originál jako stylizace ravena - havrana. Ale obrázek tauzovaný stříbrem je Nejsvětější Trojice. Celá tato směsice, konstrukce, klidně mohla být Václava svatého, protože jeho styky v tomto směru byly jednoznačné. Doložené cestou ostatků svatého Víta do Prahy z Normandie přes Korwey. Do Francie přinesli Víta Dionýzios, Rustikus a Eleutherius ( biskup, kněz a jáhen), v Římě pověření misikonáři pro Gallii. Byli sťati na hoře mučedníků v Luthecii - neboli na Montmartre v Paříži. Ostatky Vítovy se dostaly do Corbie - iroskotského kláštera v Normandii, odtud do Korwey ( nové Corbie ) v Sasku, a odtud dárek Jindřicha Voglera Václavovi do Prahy. Což způsobilo změnu patrocinia rotundy v Praze z Emmerama ( bavorského světce ) na saského patrona Víta se svolením našeho řezenského biskupa Tuta. U Widukinda je zachována řeč Jindřicha před smrtí, kde si pochvaluje, jak ostatky sv. Víta přinesly dobro všude kam je dal !thovtt píše:Stejně původem se jedná o přilbu od Vikingů,nakonec vrazi sv. Ludmili byli pravděpodobně Vikingové .Již ta jejich jména.
Když před čtrnácti dny, dávali přilbu na veřejnost, mluvila nějaká kurátorka, nebo historička a ta zase tvrdila, že je pravděpodobně autentická...Michal píše:Někde jsem četl, že ten hrnec by Václav nosit nemohl, neseděl by mu na hlavě. Po stranách by ho měl volný.
Určitě ano. Jenže ty přilby měly koženou vycpávku, na které teprve byla kalota. Tazv vědro, nebo kožená přilba, nebo Podivenova čepise, čili kožený předmět pokladu, je evidentně právě ta vnitřní vycpávka do přilby. Otázku zda je Václava můžeme nechat stranou.Michal píše:Někde jsem četl, že ten hrnec by Václav nosit nemohl, neseděl by mu na hlavě. Po stranách by ho měl volný.
No to ví každý, že se to nenosilo přímo na hlavě. Předpokládám, že to tak myslel i ten, co to napsal.slavicekvac píše: Určitě ano. Jenže ty přilby měly koženou vycpávku, na které teprve byla kalota. Tazv vědro, nebo kožená přilba, nebo Podivenova čepise, čili kožený předmět pokladu, je evidentně právě ta vnitřní vycpávka do přilby. Otázku zda je Václava můžeme nechat stranou.
Projekce ani není nutná, i když se snad dělala. Stačí prosté měření té kožené vycpávky, přilby a Václavovy hlavy např na Parléřově soše.Michal píše:No to ví každý, že se to nenosilo přímo na hlavě. Předpokládám, že to tak myslel i ten, co to napsal.slavicekvac píše: Určitě ano. Jenže ty přilby měly koženou vycpávku, na které teprve byla kalota. Tazv vědro, nebo kožená přilba, nebo Podivenova čepise, čili kožený předmět pokladu, je evidentně právě ta vnitřní vycpávka do přilby. Otázku zda je Václava můžeme nechat stranou.
Proto bych rád projekci na lebku. Otázka vlastnictví je stále otevřená.
A už to někdo zkusil udělat odlitek hlavy sochy, dát na ní čepici a přilbu? Nejspíš jo, když to někde napsal, že by mu neseděla.slavicekvac píše: Projekce ani není nutná, i když se snad dělala. Stačí prosté měření té kožené vycpávky, přilby a Václavovy hlavy např na Parléřově soše.
Napsala to Anežka Merhautová a ta měřila jen hlavu a kalotu. Nikdy nepředpokládala vycpávku. Ostatně zastává stále názor, že je to záměrně vytvořená relikvie s vyobrazením Odina.Michal píše:A už to někdo zkusil udělat odlitek hlavy sochy, dát na ní čepici a přilbu? Nejspíš jo, když to někde napsal, že by mu neseděla.slavicekvac píše: Projekce ani není nutná, i když se snad dělala. Stačí prosté měření té kožené vycpávky, přilby a Václavovy hlavy např na Parléřově soše.
Tomu nevěřím, to že se přílba nenosí přímo na hlavě, ví i můj pes, ne tak paní Merhautová.slavicekvac píše: Napsala to Anežka Merhautová a ta měřila jen hlavu a kalotu. Nikdy nepředpokládala vycpávku. Ostatně zastává stále názor, že je to záměrně vytvořená relikvie s vyobrazením Odina.
Tak si tu Merhautovou přečti. Národní knihovna. Před tím o něco lépe disertačka Hejdová, a kritika disertačky Benda.Michal píše:Tomu nevěřím, to že se přílba nenosí přímo na hlavě, ví i můj pes, ne tak paní Merhautová.slavicekvac píše: Napsala to Anežka Merhautová a ta měřila jen hlavu a kalotu. Nikdy nepředpokládala vycpávku. Ostatně zastává stále názor, že je to záměrně vytvořená relikvie s vyobrazením Odina.
Odin s tím nemá nic společného.
Koneckonců, nevím proč by měl vzkříšený Kristus mít na obrázku vykloubené ruce.
Nic číst nebudu, to že by mu nespadla, tvrdíš Ty, takže dodej důkaz, že ne.slavicekvac píše: Tak si tu Merhautovou přečti. Národní knihovna. Před tím o něco lépe disertačka Hejdová, a kritika disertačky Benda.
No, tak pokud člověk visí na kříži, dojde časem k vykloubení ramen, z důvodu dlouhodobého napětí ve vazech a kloubních pouzdrech. Člověk se nakonec udusí, pokud neumře na šok nebo embolii. Ale jde především o to, že vzkříšený Kristus není ukřižovaný, kterého tam furt cpeš s těma vykloubenýma(vyosenýma)rukama. Kromě toho nevím co je "dobře udělaný kříž", to mi smrdí Bernardem. Ale skutečný ukřižovaný vypadal poněkud jinak a v té době se tak, jak se zobrazuje dnes rozhodně nezobrazoval.slavicekvac píše: Žádné vykloubené ruce tam nejsou. Zkus roztáhnout ruce a podívej se, jak navazují kosti - ramenní a pak loketní a vřetenní. V kloubu máš takovou placku, a kosti pokračují jakoby mimo osu ramenní kosti. To uvidíš na každém dobře udělaném kříži. Ale taky sám na sobě v zrcadle
Prošel jsem téma, ale nikde nemůžu najít, že bych tvrdil, že je to Odin, tvrdil jsem, že je to jedno. Ale nevylučuji to, neviděl jsem ten hrnec z 10cm vzdálenosti. Tuším, že jsem psal, že je ten flek jako oko. Ale netvrdím taky, že je to Ježíš. Kromě toho nevím, kde je ta Tebou viděná náruč Otcova. To mají být jako ty kroužky kolem paží? Boží oko se ovšem tradičně zobrazuje také poněkud jinak. Taky nikde nejde nějak rozeznat, kde má ten "Ježíš" hlavu. To má být ten flek kolem "oka"? Takže pokud tvrdíš, že je to vzkříšený Ježíš, tak nevím, proč je v pozici ukřižovaného.slavicekvac píše: Taky mám otázku - jak může mít postava na nánosku ústa přímo naproti rukám? Jak tvrdí bez problémů právě Merhautová? Řvoucí ústa Odinova ?
velikost je nepochybně trochu univerzální, doráželo se to určitě tou koženou vycpávkou. Navrch ještě visela kroužková ochrana očí, úst a zátylku. To bylo přiděláno kovovým páskem, dnes i tehdy ještě krytým obroučkou s iroskotskými motivy. Obroučka je ovšem dnes neúplná a předělaná kvůli otočení nánosku dozadu na sklepaný zadní hrb kaloty. Ad vikingové - spíš by to mohlo být ještě od Varjagů, co byli vikingové mezi Švédy a Rusy. Tunna a Gomon jsou jména spíše Varjažská, než Vikingská. Obchod s nimi nepochybně kvetl, hlavně s otroky, koňmi a kůžemi. Ale typ přilby je Normanský, to jest vikingský v Normandii. Rodová zbroj? to ještě nikoho nenapadlo, a literaturu o přilbě mám běškerou ! Ale vůbec to není od věci, přilba mohla být rodovou zbrojí. Dokonce předkřesťanskou, a křesťanská Nejsvětější Trojice na ni přišla po křtu, například Bořivojově. Taky k ní mohl přijít už Bořivoj na Moravě. Protože oblečený Kristus nemusí být ausgerechnet přes iroskotské misie, ale může být přímo byzantský, neboli v našich poměrech Velkomoravský. Vždycky ale byl základ Normani - Vikingové, nebo Varjagové.thovtt píše:Napadla mě taková divná myšlenka,tak jako Rurikovci měli původ z Vikingů tak i Přemyslovci mohli mít stejný původ .Potom by přilba patřila k jejich rodové výzbroji.Jde oto jestli má univerzální velikost.
Dost nepravděpodobné.Přemyslovci jsou snědé pleti.Není divu, maj krevní skupinu B.Krev východu...thovtt píše:Napadla mě taková divná myšlenka,tak jako Rurikovci měli původ z Vikingů tak i Přemyslovci mohli mít stejný původ .Potom by přilba patřila k jejich rodové výzbroji.Jde oto jestli má univerzální velikost.
A kde jsem citoval Merhautovou? To, že to napsala tvrdíš Ty! Já tu paní neznám.slavicekvac píše: Nečíst Merhautovou a citovat ji, to je zde trochu podivné.
Ty ovšem tvrdíš, že jde o zobrazení vzkříšeného Krista v náručí Otcově, tak nehrej se slovíčky. Jaképak "jako na kříži"?slavicekvac píše: Vykloubení ramen visením na kříži není o tom, jak vypadají paže roztažené do podoby na kříži. Bez přibití. To je normální fyziologie, která se nezmění přibitím, nebo nepřibitím.
Tak skutečně nebo je označila Merhautová? Kroužky=ruce? Nebo půlkroužky=ruce?slavicekvac píše: Skutečně jsou na obrázku jen půlkroužky pod pažemi, záleží jen na kvalitě fotky. Takto je označila Merhautová také, ale považuje to za ozdoby. jenže jsou to ruce.
Varjag je slovanské označení pro Vikinga, přesněji historicky pro švédského Vikinga, ne mezi "Švédy a Rusy". Je to zkomolenina Vaeringar, či Vaeringjar. Rus pochází z označení Ruotsi, to jsme tady už taky řešili na jiném místě.slavicekvac píše: Ad vikingové - spíš by to mohlo být ještě od Varjagů, co byli vikingové mezi Švédy a Rusy. Tunna a Gomon jsou jména spíše Varjažská, než Vikingská. Obchod s nimi nepochybně kvetl, hlavně s otroky, koňmi a kůžemi. .