Raptor píše:Nevím, jak slovenská historiografie, ale ta česká dneska představu "byzantské Moravy" celkem jasně odmítá. Morava byla církevně (a celkově kulturně) vždycky orientovaná spíš na západ respektive na papeže. Rostislav usiloval o církevní nezávislost ve smyslu zřízení moravského arcibiskupství (aby moravské duchovenstvo nepodléhalo žádnému z arcibiskupů ve franské říši). Učitele žádal z Říma, teprve potom z Byzance, takže o projev nějak vřelého vztahu ke Konstantinopoli určitě nešlo. V dochovaných byzantských pramenech pak není cyrilometodějské "misii" na Moravě věnováno snad ani slovo.
Morava se tudíž nijak symbolicky vymezovat vůči římské církvi nechtěla. Nebyl důvod hledat "svérázný" symbol pro své praporce. Nakonec mezi velkomoravskými artefakty jsou kříže docela běžné a v drtivé většině případů jde o kříže klasické.
Môj názor na túto vec v súvislosti s 9. storočím má skôr bližšie k nasledovnej charakteristike (trochu neskoršieho obdobia) L. Havlíkovej:
"Byzantské vlivy v západní a střední Evropě na přelomu dvou tisíciletí byli přímé i nepřímé, a to jak v dvorské kultuře, tak v kultuře církevních kruhu, a promítali se nejen v církevní a kulturní oblasti, ale také v politické sféře (ideologie moci, diplomacie). Dokladem jsou sňatky byzantských princezen s nejvznešenějšími korunovanými a pomazanými evropskými hlavami a naopak sňatky předních dcer evropských dvoru s byzantskými panovníky. Svědectví o vzájemné výměně nevěst nalezneme v Německu, v přemyslovských Čechách i arpádovských Uhrách, hypoteticky snad také na Velké Moravě, a běžné to bylo v blízkém sousedství Byzantské říše, v Bulharsku, Srbsku a Rusku."
http://files.moravia-magna-mmfh.webnode ... graeca.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Netreba zabúdať nato, že z pohľadu Byzancie bola C. - M. misia nakoniec neúspešná a že obaja bratia v istom okamihu stratili v Byzancii svojich podporovateľov. Nebolo by to prvý raz, keď by s tým bolo spojené aj "upravenie" obsahu listinnej pamäte v Byzancii. Napokon podobnú vec niektorí predpokladajú aj v kúrii v súvislosti s nástupom pápeža Štefana V.