2. Identifikační prvky Teprve se správnou odpovědí na obě klíčové otázky je možné přistoupit k identifikaci všech přemyslovských figur. K té by mohly dopomoci jednotlivé detaily, byť je nutné je brát s určitou rezervou, zejména barvy, vzhledem ke stavu celé výmalby
Poznámky:
- figury počítám od 1 do 27, pričemž 1-8 jsou v pásmu z Přemyslovskou legendou, zbytek v pásmu nad ním
- z osmi figur v pásmu s Přemyslovskou legendou jsou zaručeně autentické pouze figury 3 a 8 a
téměř zničeny byly figury 5 a 6- následující text doprovází kromě fotografií z rotundy i něokolik schématických obrázků, kde
šedá zastupuje původní barvu, kterou se nepodařilo určit ani přibližně
- poněkud zvláštní je, že modrá barva k dekoraci nebyla použita (u figury 12 je to podle popisu fialová, na schématu však vypadá modře)
2.1. Plášť Byl důležitou součátí investitury (obřadu volby) nového knížete na sněmu předáků a velmožů, kdy do takového pláště byl nově zvolený kníže obřadně oblečen. Už samotný latinský název v překladu znamená "obléci se". Dokonce i vyobrazení povolání Přemysla Oráče od pluhu ve druhém pásmu výmalby zobrazuje tento prastarý rituál, když mu jeden z poslů pomáhá s obléknutím tohoto pláště. Že byl nejspíše praktikován ještě ještě dlouho poté, dokládají například denáry knížete
Soběslava I.
2.2. Praporec Kopí je nejstarší známá insignie panovnické moci (nejen) českých knížat a zejména za Ottonské dynastie (
936-1024) nabylo na významu, když se součástí císařských insignií stalo
Svaté kopí. Údajně se jednalo o kopí, kterým římský voják Longinus probodl ukřižovaného Ježíše Krista. Uloženo bylo v Bazilice sv. Petra a poprvé zmíněno anonymním poutníkem, nazývaným obvykle jako
Antonius z Piacenzy, který roku
570 navštívil Jeruzalém, kde na hoře Sion spatřil toto kopí společně s
Kristovou trnovou korunou. Když byl Jeruzalém roku
615 dobyt Peršany, hrot kopí byl rozlomen, přičemž jedna část byla zachráněna a uložena v ozdobné ikoně v konstantinopolském chrámu Hagia Sophia, odkud se v důsledku křížových výprav dostala na
konci 13. století do pokladu francouzských králů a později do Říma. Kopí používané při císařské korunovaci a dnes uložené ve Vídni, bylo původně nazýváno
Kopí sv. Mauricia nebo
Kopí Konstantina Velikého. Pochází z
přelomu 8. a 9. století a vyrobeno bylo pravděpodobně v Lombardii. Roku
1000 dal jeho kopii
císař Otto III. (*980 †23.1.1002) z dynastie Ottonů
polskému knížeti Boleslawovi I. "Chrabrému" (*967 †17.6.1025). Roku
1084 na kopí přidal
císař Heinrich IV. von Salia (*11.11.1050 †7.8.1106) stříbrný proužek s nápisem "Hřebík Našeho Pána", který se zakládal na víře v tvrzení, že hřebík zaražený do hrotu oštěpu byl jedním, kterými byl Ježíš přibit na kříž. Až teprve ve
13. století bylo kopí označeno jako Longinovo. Kolem roku
1350 ho na nějaký čas uložil Karel IV. ke korunovačním klenotům v Praze a poté na Karlštejně. Od něj se pak přes Karlova syna Zikmunda dostal do Norimberku a nakonec do Vídně, kde je uloženo dodnes.
Význam kopí je mnohem staršího data než meč. Na sněmech se kopím bušilo o zem a před bitvou se na kopí uvazovala vlajka a skrze ty nejlepší válečníky, kteří si dokázali vydobýt v boji slávu a z ní plynoucí moc, se tak kopí s uvázaným praprem stalo osobním odznakem jejich moci, čímž vznikl praporec (lat. vexillum, fr. gonfanon, později také korouhev). V průběhu 11. století získal praporec, zejména ve Svaté Říši Římské, ještě jednu důležitou funkci – jeho
symbolické předání říšským vladařem bylo právním aktem, jímž příjemce oficiálně nabýval propůjčeného léna, v případě českých knížat získával do držení celou zemi. Například roku 1173 byly české země reprezentovány pěti korouhvemi, na počátku 13. století jich bylo šest. Nebylo ani výjimkou, že se praporce předávaly jako znamení budoucího obdržení léna.
Co se týče praporců u jednotlivých figur, všechny se liší zejména barevností, které koresponduje s barevností jejich oblečení a štítů. Za povšimnutí možná
počet cípů na praporcích, které podle některých teorií mohly odkazovat na postavení a význam nositelů. mnohem pozoruhodnější je ale fakt, že
pouze u čtyř figur jejich praporce vlají směrem doprava nahoru (figury 7, 9, 10 a 23), kdežto
praporce ostatních visí směrem dolů, buď doleva nebo doprava. U figur v plášti převažují trojcípé praporce (kromě figur 9, 14, 18), kdežto ve skupině figur bez pláště převažují dvojcípé praporce (kromě hned prvních dvou figur 19 a 20). Ojedinělým prvkem je křížení praporců figur 13 a 14, u figur 21 a 22 se dotýkají cípem. Poznámka: šedou šipkou dolů je označeno, jestli vlajka visí dolů, nebo vlaje ve větru.
Zaznamenaná barevnost praporců (P – Pittner, T – Trapp, H – Houdek):1 horní pole bílé červeně mřížkované, dolní pole zelené, krajní cípy zelené, středíní cíp bělavý
2 zůstala pouze základní půlená plocha, nahoře žlutá, dole bílá červeně mřížkovaná
3 horní pole a střední cíp bílé červeně mřížkované, dolní pole a krajní cípy zelené
4 praporec se nedochoval
5 patrný pouze obrys trojcípého praporce
6 horní pole bílé se zbytky červené, dolní pole zelené, horní cíp celený, dolní cíp červený
7 horní pole bílé, dolní pole bílé červeně mřížkované, horní cíp bílý, střední cíp bílý (červeně mřížkovaný?), dolní cíp šedozelený
8 horní pole a dolní cíp červené, dolní pole a horní cíp bílé
9 nečleněný, celobílý, T – nezřetelný, bezbarvý, H – bílý
10 horní pole, horní cíp a horní polovina středního cípu červené, dolní pole, dolní cíp a dolní polovina středního cípu nažloutlé, H – červenobílý
11 celoplošně nažloutlý, T – žlutý, H – zašlý, asi červenobílý
12 horní pole fialové, dolní pole hnědé, krajní cípy hnědé, střední cíp bílý
13 horní pole a střední cíp bílé červeně mřížkované, dolní pole a krajní cípy žluté
14 bezbarvý, stopy žluté, H – světlé nejasné barvy
15 žlutozelené pole, cípy žluté, H – světlé nejasné barvy
16 pásy od shora červený, bílý a tmavožlutý, krajní cípy žluté, střední cíp bílý
17 horní pole bílé (narůžovělé), dolní pole bílé červeně mřížkované, krajní cípy žlutozelené, střední cíp bílý
18 horní pole a dolní cíp zelené, dolní pole a horní cíp červené
19 horní pole žluté, dolní pole červené, krajní cípy bílé, střední cíp zelený
20 horní pole a střední cíp nažloutlé, dolní pole a krajní cípy zelené
21 nečleněný, narůžovělý
22 horní pole a dolní cíp zelené, dolní pole a horní cíp bílé červeně mřížkované
23 horní pole a dolní cíp bílé červeně mřížkované, dolní pole béžově nazelenalé, horní cíp hnědočervený
24 horní pole a dolní cíp bílé červeně mřížkované, dolní pole bílé, horní cíp žlutozelený
25 horní pole a dolní cíp červené, dolní pole a horní cíp zelené
26 barevnost nezřetelná, horní pole a dolní cíp stopy červené, dolní pole a horní cíp stopy zelené
27 barevnost nezřetelná, pole a horní cíp nažloutlé, dolní cíp bezbarvý, T – žlutý, H – bílý
2.3. Štít Mandlovitý normanský štít přísluší předheraldickému období, které končí přelomem 12. a 13. století, což významně napovídá o době vzniku výmalby. Za nejstarší doklad rodového erbu je považována jezdecká pečeť
saského vévody Heinricha "Lva" (*1129/1130 †6.8.1195) z rozrodu Welfů z roku
1146, která zobrazuje jezdce se štítem, na kterém je vyobrazený lev. Je možné, že stejného lva nesla i pečeť z roku
1142, která však kvůli poškození není čitelná.
Vznik erbů je spojován s křížovými výpravami do Svaté země, započatých roku
1096. Ačkoli nejsou žádné důkazy pro tvrzení, že umění heraldiky vzniklo během nich, není důvod pochybovat, že shromážďování obrovských armád tvořených rytíři ze všech koutů Evropy sebou přineslo komplikace v podobě vzájemného rozpoznání. Rytíři vracející se z těchto výprav pak tuto formu sebeidentifikace začali rozšiřovat doma. Zcela jistě však můžeme za počátek heraldiky považovat rytířské turnaje, které se rozmohly napříč Evropou ve 12. století a kdy se jednotliví účastníci identifikovali skrze emblémy na svých štítech. České země stály až do 40. let 12. století mimo hlavní snažení o dobytí Jeruzaléma, protože domácí knížata měla plné ruce práce s udržením moci doma. Přesto se už první křížová výprava v roce 1096 nepřímo našich zemí dotkla. Několik houfů chudiny z Francie, které se chtěly připojit k lidové výpravě doprovázející křižácké vojsko, totiž dorazilo do Prahy a strhly se zde násilnosti proti Židům. Podle Kosmovy kroniky byla celá jedna menší židovská obec v Praze vybita. V obecném povědomí tehdy byli totiž Židé vnímáni jako vrazi a mučitelé Krista, což u mnoha poutníků vzbuzovalo agresivní pudy. Až teprve ze druhé křížové výpravy v letech
1147-1149 už máme zprávy o přímé účasti předních českých velmožů v čele s tehdy ještě knížetem
Vladislavem II.Co se týče samotných štítů, ty z panovnických insignií zmizely poměrně záhy, ale jejich odkaz částečně přetrval právě v podobě heraldiky a erbů. U štítů na výmalbě si můžeme povšimnout už na první pohled jejich základní typologie – prázdné pole štítu
bez jakékoli dekorace (figury 3, 4 a 6), případně pouze
půlené (figura 7), rozeta neboli
růžice (
sedmilistá pouze u figury 1,
osmilistá u figur 12, 24 a 26,
devítilistá u figur 13 a 18,
desetilistá u figur 15 a 21),
puklice jako plastický prvek vyjádřená otočením štítu do strany (z pohledu diváka
doleva u figur 16, 22 a 25,
doprava u figur 9, 10, 14, 17, 19 a 27). Jednoduché provedení štítů převažuje u figur ve druhém pásmu s přemyslovskou legendou, zdobnější provedení pak ve třetím pásmu s devatenácti figurami. Na první pohled nepatrný detail nýtů mají tři štíty (4 nýty figury 19 a 25, 2 nýty figura 26). Pouze u dvou figur se jejich podoba nedochovala (2 a 5).
Zaznamenaná barevnost štítů (P – Pittner, T – Trapp, H – Houdek):1 bílý, 7 listá růžice zelená, okraj zelený
2 štít se nedochoval
3 zelený, okraj stopy červené
4 (pouze fragment) okrový (H – nahnědlý), okraj zelený
5 štít se nedochoval
6 stopy žluté, okraj zelený
7 svisle půlený bílo-červený, okraj zelený
8 žluté stopy, puklice zelená, okraj tmavozelený
9 červený, žlutá puklice, okraj zelený
10 zelený, nažloutlá puklice s červeným lemem, okraj žlutý
11 svisle půlený červeno-bílý, 6 šikmých pruhů bezbarvých, okraj žlutý (H – světle hnědý)
12 hnědožlutý (T – žlutý, H – hnědý), 8 listá růžice béžová (T – zelená, H – šedá), okraj fialový (T – temně červený, H – červený)
13 svisle půlený žluto-červený (TH – bílo-červený), 9 listá růžice zelená, okraj zelený
14 hnědozelený (H – šedozelený), puklice světlehnědá
15 svisle půlený zeleno-červený, 10 listá růžice žlutá, okraj bezbarvý (T – žlutý)
16 tmavožlutý (H – žlutohnědý), puklice bílá, okraj bílý
17 žlutý, puklice zelená, okraj zelený
18 červený, 9 listá růžice zelená, okraj zelený
19 zelený, puklice bezbarvá, okraj bílý (T – modrošedý, H – šedý)
20 žlutý, 6 šikmých pruhů červených, okraj zelenožlutý
21 svisle půlený vlevo stopy šedomodré a vpravo stopy červenohnědé, 10 listá růžice žlutá, okraj nažloutlý
22 žlutý, puklice červená, okraj červený
23 svisle půlený šedo-červený (T – zeleno-červený), 4 šikmé pruhy bezbarvé, okraj zelený
24 žlutý, 8 listá růžice červená (H – žlutá), okraj bělavý (T H – bílý)
25 nahnědlý (T – zelenavý, H – šedý), puklice zelená, okraj zelený hnědě konturovaný
26 svisle půlený šedobíle-tmavočervený (T – zeleno-červený, H – bílo-červený), 8 listá růžice zelená, okraj zelený
27 žlutozelený (T – žlutý, H – žlutý), puklice nažloutlá, okraj zelený žlutě konturovaný
