Re: Sv. Václav x Boleslav I.
Napsal: 15 srp 2017 18:06
A jo
Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
http://www.e-stredovek.cz/forum/
V Crescente se píše jen o prknech bez nějaké specifikace: "Jeho bezduché tělo chvatně uložili do hrobu a jeho nevinnou krev, která postříkala zemi i prkna, smyli vodou."slavicekvac píše:Také je to zřejmé z popisu zázraku nemizící krve, která nešla umýt z dřevěných desek - nikoliv dveří, ale desek stěn kostela.
Wolfenbütelský rukopis je iluminovaný opis Gumpoldovy legendy. Ta iluminace WB rukopisu je zajímavá v jedné věci, je na ní scéna, kde Václav prchá do kostela a úplatný kněz před ním zavírá dveře. Iluminaci má na titulní straně i Třeštíkova kniha Počátky Přemyslovců. Zajímavé je na iluminaci to, že v Gumpoldově legendě tahle scéna s úprkem do kostela chybí. Není ani v v Gumpoldově předloze, tedy v Crescente. Je u Kristiána a v I. stsl. legendě.slavicekvac píše:Iluminace WB rukopisu bych bral jako nejbližší a tam je celkem zřejmé, že kostelík Kosmy a Damiana v době vraždy byl dřevěný.
Jediné z čeho se dá reálně vycházet je WB kodex, ale ten je mnohem pozdější. Jenže má opravdu realistické situace podle Kristiána, ač legenda je uvnitř jináIngolf píše:Tos napsal dobře, mezi zabitím Václava r.929/935 a stavbou nového kostela r. 1046 je víc jak sto let, to mohla mezitím stát i ta rotunda. Boleslavský kostel nechal postavit Břetislav I. jako trest a pokání za slavné loupežné tažení do Polska, to mu nařídil papež.
Crescente píše o krvi na prknech, to by odpovídalo dřevěnému kostelu, Kristián píše o krvi na zdech..
Co by mohl autor myslet prknem, kdyby to nebylo přímo prkno tvořící stěnu kostela? Nějaké ploché dřevo s nějakou křesťanskou malbou?
Dřevěné kostely nemusí zanechat vůbec žádnou stopu, hroby také teoreticky ne, ale to by musela být cílená destrukce při nějaké přestavbě..