Turínské plátno
Napsal: 12 pro 2009 12:04
Byl jsem vyzván založit téma Turínské plátno. Pokud jsou zájemci, prima, pokud ne, nechť to administrator vyřadí.
Úvodní náhled Václava Slavíčka
Turínské plátno je rlikvie raných křesťanů tradičně považovaná za pohřební plátno Ježížovo, do které se neznámým způsobem promítnul Ježíšův obraz. Plátno cestovalo z Palestiny přes Edessu složitě až do Turína, kde je dlouhodobě uchováváno. Také bylo v požíru, hašeno vodou etc. Dokonce i nedávno. Stále zuřil spor, že je to středověký padělek, jakýsi obraz na plátně vydávaný za Ježíšův rubáš. To vyústilo ve zkoumání radiokarbonovou metodou třemi významnými univerzitními pracovišti. Ta použila vzorky plátna odstřižené z dolního okraje. Tyto prooužky byly vyhodnoceny, a shodně všechny laboratoře dospěly k průměrnému stáří materiálu kdesi 135 a výš. Nepamatuji si přesně - prostě středověk. Dobrá, řekli všichni, je to středověký padělek. Třebaže jiná zkoumání svědčila o opaku. Dělaly se pylové rozbory a na plátně se našly zrnka opravdu z Edessy a Palestiny. To se smetlo tím, že ten padělek se takhle vozil, aby to bylo přijato... Dobrá, taky jsem věřil, že je to středověk, ale skvěle udělaný. ostatně expertízy nezjistili čím je to udělané, spíš se kloní k tomu, že je to opravdu krevní stopa. Zajímave, že ne do hloubi lněného vlákna, ale jen na chloupcích toho vlákna. Dřívější teorie jak se to mohlo na nich obarvit hovořila o vlivu zemětřesných vln, které mohly s takovou jemností přenést obraz. Zkoušelo se to a zřejmě by to tak být mohlo. Nicméně radiouhlík to smetl. Hlavní propagátor tohoto výsledku ovšem obdržel od amatérkých badatelů jakýchsi manželů z USA, ona je snad veterinářka studii, která ho šíleně nadzvedla. Paní prostě dělala s digifotkama toho vzorku a zabývá se tkaním, barvením látek. Zjistila, že vědci vzali vzorek na nejméně vhodném místě, kde došlo k opravě ve středověku. Sestry kláštera, který opravu dělal velmi umně scelily náhradní bavlněnou látku se lnem, tu bavlnu obarvily na přirozeně zežloutlou barvu lnu ( který se skoro barvit nedá ) a okem je ta oprava nepozorovatelná. Vzorek byl střižen napříč lnem a bavlnou. Oprava proběhla v 15 století. A analýza radiouhlíkem ukázala pravdu - vyšlo to napůl někde nad 1300. Dotyčný to nechtěl uznat jen tak na dopis a fotky, tak znovu obeslal ty laborky, ty vzorky se prohlídly a analýza se opakovala. Protože umíral na rakovinu nadiktoval výsledek do své poslední práce a umřel. UZNAL svůj omyl, a doporučil opakování jen ze vzorku lněné části.
Potíž je, že celé plátno bylo ošetřeno jakousi chemií proti broukům, tak analýza může nejvýš ukázat mix chemie a lnu... Tak se naděje upínají k zuhelnatělým částem, které se vyňaly a uložily před tím zvlášť. Jak bude souhlasit Vatikánský kurátor, tak se může analýza udělat znovu.
Úvodní náhled Václava Slavíčka
Turínské plátno je rlikvie raných křesťanů tradičně považovaná za pohřební plátno Ježížovo, do které se neznámým způsobem promítnul Ježíšův obraz. Plátno cestovalo z Palestiny přes Edessu složitě až do Turína, kde je dlouhodobě uchováváno. Také bylo v požíru, hašeno vodou etc. Dokonce i nedávno. Stále zuřil spor, že je to středověký padělek, jakýsi obraz na plátně vydávaný za Ježíšův rubáš. To vyústilo ve zkoumání radiokarbonovou metodou třemi významnými univerzitními pracovišti. Ta použila vzorky plátna odstřižené z dolního okraje. Tyto prooužky byly vyhodnoceny, a shodně všechny laboratoře dospěly k průměrnému stáří materiálu kdesi 135 a výš. Nepamatuji si přesně - prostě středověk. Dobrá, řekli všichni, je to středověký padělek. Třebaže jiná zkoumání svědčila o opaku. Dělaly se pylové rozbory a na plátně se našly zrnka opravdu z Edessy a Palestiny. To se smetlo tím, že ten padělek se takhle vozil, aby to bylo přijato... Dobrá, taky jsem věřil, že je to středověk, ale skvěle udělaný. ostatně expertízy nezjistili čím je to udělané, spíš se kloní k tomu, že je to opravdu krevní stopa. Zajímave, že ne do hloubi lněného vlákna, ale jen na chloupcích toho vlákna. Dřívější teorie jak se to mohlo na nich obarvit hovořila o vlivu zemětřesných vln, které mohly s takovou jemností přenést obraz. Zkoušelo se to a zřejmě by to tak být mohlo. Nicméně radiouhlík to smetl. Hlavní propagátor tohoto výsledku ovšem obdržel od amatérkých badatelů jakýchsi manželů z USA, ona je snad veterinářka studii, která ho šíleně nadzvedla. Paní prostě dělala s digifotkama toho vzorku a zabývá se tkaním, barvením látek. Zjistila, že vědci vzali vzorek na nejméně vhodném místě, kde došlo k opravě ve středověku. Sestry kláštera, který opravu dělal velmi umně scelily náhradní bavlněnou látku se lnem, tu bavlnu obarvily na přirozeně zežloutlou barvu lnu ( který se skoro barvit nedá ) a okem je ta oprava nepozorovatelná. Vzorek byl střižen napříč lnem a bavlnou. Oprava proběhla v 15 století. A analýza radiouhlíkem ukázala pravdu - vyšlo to napůl někde nad 1300. Dotyčný to nechtěl uznat jen tak na dopis a fotky, tak znovu obeslal ty laborky, ty vzorky se prohlídly a analýza se opakovala. Protože umíral na rakovinu nadiktoval výsledek do své poslední práce a umřel. UZNAL svůj omyl, a doporučil opakování jen ze vzorku lněné části.
Potíž je, že celé plátno bylo ošetřeno jakousi chemií proti broukům, tak analýza může nejvýš ukázat mix chemie a lnu... Tak se naděje upínají k zuhelnatělým částem, které se vyňaly a uložily před tím zvlášť. Jak bude souhlasit Vatikánský kurátor, tak se může analýza udělat znovu.