Stránka 2 z 2

Re: Bible a Egypt

Napsal: 12 bře 2010 11:42
od slavicekvac
elizabeth píše:
slavicekvac píše:S ohledem na kvalifikaci některých účastníků bych rád otevřel diskusi na téma biblických událostí a historie Egypta.
Časové a místní souslednosti bible a Egyptských dějin:
del
7) Egyptský exil nazaretské rodiny.
8) Vztah Egypt a Gaza historicky?
del
7) vypadá na počátek tisíciletí - takže už Egypt ovládnutý Římem a Augustem (chci říci Gaiem Octaviem... :lol: )
Při revizi Dionýzia s letopočtem, lze uvažovat o roce 5 před Kristem na podzim. Konjunkce Saturna, Jupitera a Marsu byla podle Grygara 12. 9. Nic jiného se v hvězdařině nestalo. To byl Augustus? Nenosím je v hlavě, ty římské pacholky. Ale v bibli se mluví o sčítání, které nařídil, tak si to byl on.

Re: Chetitský král

Napsal: 12 bře 2010 11:47
od elizabeth
slavicekvac píše:Josef Egyptský za Hyksosů je pravděpodobný. Logicky to vykládá i zlom v pozici Hebreů po nástupu jiné, egyptské dynastie, zřejmě Tutmos I. A konce vztahu za nejspíš Ramese II. Má někdo povědomí o slanosti jeho mumie? Podle bible se zřejmě v moři utopil i farao. Ač v Ex 14, 28 zmíněn není.

28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
Nepřímo to je před tím:


17Já zatvrdím srdce Egypťanů, takže půjdou za nimi. Oslavím se na faraónovi a na všem jeho vojsku, na jeho vozech i jízdě.

18Egypťané poznají, že já jsem Hospodin, až budu oslaven tím , co učiním s faraónem, s jeho vozy a jízdou.“
Ramesse II. (nebo teda v řeckém přepisu Ramses II.) asi ne, spíš některý z jeho nástupců, možná Merenptah, Sethi II. nebo některý z jemenovců Ramessů III.-VII.(asi se to správně píše se 2 s, aspoň tak odhaduji z rodného jména :wink: )

Re: Bible a Egypt

Napsal: 12 bře 2010 11:51
od elizabeth
slavicekvac píše:
elizabeth píše:
slavicekvac píše:S ohledem na kvalifikaci některých účastníků bych rád otevřel diskusi na téma biblických událostí a historie Egypta.
Časové a místní souslednosti bible a Egyptských dějin:
del
7) Egyptský exil nazaretské rodiny.
8) Vztah Egypt a Gaza historicky?
7) vypadá na počátek tisíciletí - takže už Egypt ovládnutý Římem a Augustem (chci říci Gaiem Octaviem... :lol: )
Při revizi Dionýzia s letopočtem, lze uvažovat o roce 5 před Kristem na podzim. Konjunkce Saturna, Jupitera a Marsu byla podle Grygara 12. 9. Nic jiného se v hvězdařině nestalo. To byl Augustus? Nenosím je v hlavě, ty římské pacholky. Ale v bibli se mluví o sčítání, které nařídil, tak si to byl on.
Ano, to byl Octavian Augustus ( neboli rodným jménem Gaius Octavius). Když nepočítám triumvirát Marcus Antonius, Lepidus, Octavius, tak vládl Římu od Caesarova zavraždění (o březnových Idách roku 44 př Kr - 15. března)až do své smrti roku 14 po Kr.

Re: Chetitský král

Napsal: 12 bře 2010 11:52
od slavicekvac
elizabeth píše:
slavicekvac píše:Josef Egyptský za Hyksosů je pravděpodobný. Logicky to vykládá i zlom v pozici Hebreů po nástupu jiné, egyptské dynastie, zřejmě Tutmos I. A konce vztahu za nejspíš Ramese II. Má někdo povědomí o slanosti jeho mumie? Podle bible se zřejmě v moři utopil i farao. Ač v Ex 14, 28 zmíněn není.

28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
Nepřímo to je před tím:


17Já zatvrdím srdce Egypťanů, takže půjdou za nimi. Oslavím se na faraónovi a na všem jeho vojsku, na jeho vozech i jízdě.

18Egypťané poznají, že já jsem Hospodin, až budu oslaven tím , co učiním s faraónem, s jeho vozy a jízdou.“
Ramesse II. (nebo teda v řeckém přepisu Ramses II.) asi ne, spíš některý z jeho nástupců, možná Merenptah, Sethi II. nebo některý z jemenovců Ramessů III.-VII.(asi se to správně píše se 2 s, aspoň tak odhaduji z rodného jména :wink: )
Verzi Sethi II jsem taky někde četl, ale nevím kde. Bral jsem to povrchně a doháním :-( Zmínku o slané mumii jsem taky někde chytil, nevím kde. Výrazně slanější, než jiné.

ke Gaze a Filištínům

Napsal: 12 bře 2010 16:50
od duli

Re: Bible a Egypt

Napsal: 12 bře 2010 16:51
od duli

Re: Bible a Egypt

Napsal: 05 dub 2010 20:46
od duli

Re: Chetitský král

Napsal: 26 zář 2010 12:38
od duli
slavicekvac píše: 28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
ad 2) a ad 4)
Dnes : http://www.novinky.cz/veda-skoly/212127 ... -more.html

Re: Chetitský král

Napsal: 27 zář 2010 11:48
od slavicekvac
duli píše:
slavicekvac píše: 28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
ad 2) a ad 4)
Dnes : http://www.novinky.cz/veda-skoly/212127 ... -more.html
Díky, je to přesně to co jsem si vždy myslel. Názor, že to bylo u Tanis jezera a šlo o Rákosové moře jsem slyšel už na fakultě KTF UK.
Dokonce se citovaly příklady chamsinu ze Sahary, které to způsobily i v naší době, vždy s různou intenzitou. U zázraků, jako je přechod moře, Jordánu ( sesuvy půdy ) a podobně - není problém najít přirozené vysvětlení. Co je zcela zásadní je tzv. znamení: je to právě teď a tady, když je to třeba !
Jsem rád, že se s exodem přes moře zase někdo zabývá.
Je myslitelný Ramese II jako utonulý farao za exodu? A Josef Egyptský za Hyksosů?

Re: Bible a Egypt

Napsal: 04 pro 2010 22:43
od thovtt
Historie nám vylučuje utonutí faraona na základě průzkumu jeho mumie.

Re: Bible a Egypt

Napsal: 05 pro 2010 12:03
od slavicekvac
thovtt píše:Historie nám vylučuje utonutí faraona na základě průzkumu jeho mumie.
nevím která "historie". Salinita mumie Ramesse II byla zajímavá pro antropology od začátku. U mumigikace se ovšem dá těžko soudit na to, zda se nalokal slané vody, nebo to byl sanytr :-) navíc verze Rákosové moře je celkem bez chuti. Bez soli, aspoň ne příliš. Žádné Mrtvé moře.
Napiš zdroje o tvé " historii", ať to není jen tvrzení. Ale nemusel to být Ramesse II. A skutečně tam nemusel zahynout farao, mohl to být některý z jeho vojevůdců, který nosil stejnou čelenku s hadem.

Re: Bible a Egypt

Napsal: 07 pro 2010 19:15
od thovtt
Viděl jsem před lety dokumentární film,kde nad dochovanou mumií faraona byl vysloven tento závěr.Ty však bereš Bibli za bernou minci,takže z principu jiný důkaz stejně nepříjmeš.

Re: Bible a Egypt

Napsal: 08 pro 2010 10:55
od slavicekvac
thovtt píše:Viděl jsem před lety dokumentární film,kde nad dochovanou mumií faraona byl vysloven tento závěr.Ty však bereš Bibli za bernou minci,takže z principu jiný důkaz stejně nepříjmeš.
Ale kdeže, jak vidíš, tak i spekuluji o jiné osobě. Tohle není nic, co by mělo nějak zásadní vliv na bibli a její chápání jako knihy náboženské. Zkus si přečíst encykliku Pia XII Divino afflante spiritu. Pak uvidíš, kde mají katolíci meze v bádání o bibli :-) Prakticky žádné. Velmi platí věta jana Pavla II. : věda a víra nejsou v protikladu. Pravda není proti pravdě. Obě potřebují pravdivé otázky a odpovědi.
Taky proto jsem toto téma sem přinesl.
Takových věcí je v bibli víc. Třeba už jen žebro Adamovo, etc. Mnohdy jsou to obtíže překladů, bible je dnes vlastně neoriginální text od počátku ( první určitě nebyl řecky, latinsky, ani koneckonců aramejsky), pořád je co objevovat i v této oblasti. Nehledě k biblické tradici - než se zapsalo se vyprávělo. Ale to vše máme akceptovat a vysvětlovat pravdivě bez zábran. Pius XII. Hezké ale je, jak nové obejvy potvrzují stabilitu textu - Kumrán bibli nevyvrátil, ale upevnil.
Dneska mají zábrany s Písmem spíš evangelikální církve, než katolíci. protože trvají ve zjištění otců zakladatelů dost silně. A nijak se jich tím nechci dotknout, Je to prostě můj dojem z ekumenických setkání. Ono stále číst jen Kralickou bibli je i věcný i jazykový i teologický problém skoro na každém kroku. A mám tu bibli velmi rád, asi jako Ant. Dvořák, když psal biblické písně :-)
Tak bych prosil citaci toho filmu a odkazy na zjištění o Ramesse II. a jeho salinitě, či nikoliv :-) Tady si necitované věci připouštíme jako spekulace a hypotézy. Kterých se já dopouštím taky, ale taky to tak nazývám.