Fórum zájemců o historii

Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
Právě je 20 lis 2018 22:26

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Cyrilometodějská mise
PříspěvekNapsal: 13 čer 2010 07:18 
Offline
Sedlák

Registrován: 13 čer 2010 04:53
Příspěvky: 6
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Dobrý den.

Již přes rok se snažím najít odpověď na otázku proč byly Konstantín a Metoději pozvání, nebo povolány na Moravu, co tady chtěli, jaké měli cíle. Jde o to, že klasická odpověď přnesli nám víru, byly zvěrozvěsdci, vímě že v odraze jak písemních analů, tak archeologckých nálezů neobstojí. Oni nebyly první.

Pozorně jsem si přečetl jejich životopisy i názory různých interpretů. A přišel jsem k této hypotéze.

1. král velké Moravy Rostislav sledoval pravděpodobně dva cíle :

1.1. Aby jeho králoství mohlo být legalizováno a bráno jako existující ( né jako vzdálená provincie Franské říše, nebo babarikum - země barbarů), potřeboval mít vedle sebe, nebo pod sebou minimálně svého biskupa, který by řídil duchovní v jeho říši. Asi v podvědomí ranněstředověkého vůdce bylo zaktoveno, máš li vlastní církev tak tí ukazuješ svoji moc, nemáš-li ji jseš v poručí toho vladaře, který má duchovní na tvém území. Jako dočasný stav lze předpokládat, že vyskytují-li se zde duchovní s různých oblastí, tak ta moc není jednoznačná. Prot zde na Moravě byly jak duchovní řečtí, tak z Vlach a Němec.

1.2. Aby byl stát mocný, musí u něj platit právo. Jestli stát má být moderní, tak by mělo to být právo (zákony) nejdokonalejší a tím bylo římské právo. To byl asi i důvod proč jeden z prvnívch překladů Konstatína, který údajně přivezl na Moravu byl překlad zákoníku. Zákoník musel být sepsán i čten v řeči lidu který se ním měl řídit, aby mu rozuměl.

Možná málokdo z nás si uvědomuje, že jakékoliv náboženství dává lidem dvě složky :
a. duchovní - spiritualistickou = říká mu o smyslu a poslání života, utěcha od strastí, příprava na lepší život po smrti, nebo i v životě.
b. řad - jak lidé se mají vůči sobě navzájem chovat. Co je morální, zákonné (ve smyslu božského přání) a protozákonné.

2. Konstantín a Metoději měli naplnit tyto cíle takto :

2.1. Konstantín a Metoději pocházeli z "šlechtické" (tehdy to ještě nebyla oficiálně) vyšší vojenské vrstvy. Jejich otec byl vojenským velitelem pod stratégem (správcem), což byla velice důležitá funkce. Nebyly to žádní chudáci, ale patřili v byzantské říši společensky hodně vysoko a byly současně vzdělaní. Proto byly bezpochyby přijatelní pro moravskou i římskou vyšší společnost. Kdežto kdejaký kněz na území Moravy byť sebevzdělanejší takový původ pravděpodobně neměl. Ale byly postradatelní, protože žili v ústraní v klášteře.

2.1. Konstantín byl filozof, co znamená učenec, tedy měl sepsat zákony, kterými by se řídila společnost. Na to ale nespostačovala klasická řecká abeceda. Proto vymyslel pro slovanský jazyk vlastní písmo aby v něm byl schopen zapsat i fonény (zvukové jednotky) jako ja, je, ju, ji, jery ... V ohledu zákonnosti byly cirkevní a světské spisy práva ekvivalentní.

2.2 Druhou Konstantinovou rolí bylo vychovat žáky, kteří by dovedli spisy přečíst a interpretovat. Proto vychovával kněze.

2.3. Rolí Metoděje bylo prakticky provozovat kněžskou činnost a připravovat se na roly biskupa. Nikoliv ovšem biskupa byzantského, ale římského. Jejich cesta do Říma, ostaky sv. Klimenta do této hypotézy zapadají. Metoději byl v zákulisí vybrán přímo na roly budoucího biskupa. Mněl na to všechny předpoklady na rozdíl od kohokoliv jiného.

Co vy na to ? Těším se na reakce. :dance:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Cyrilometodějská mise
PříspěvekNapsal: 15 čer 2010 14:16 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4949
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 8 times
Lecha píše:
1.1. Aby jeho králoství mohlo být legalizováno a bráno jako existující ( né jako vzdálená provincie Franské říše, nebo babarikum - země barbarů), potřeboval mít vedle sebe, nebo pod sebou minimálně svého biskupa, který by řídil duchovní v jeho říši. Asi v podvědomí ranněstředověkého vůdce bylo zaktoveno, máš li vlastní církev tak tí ukazuješ svoji moc, nemáš-li ji jseš v poručí toho vladaře, který má duchovní na tvém území. Jako dočasný stav lze předpokládat, že vyskytují-li se zde duchovní s různých oblastí, tak ta moc není jednoznačná. Prot zde na Moravě byly jak duchovní řečtí, tak z Vlach a Němec.

Církev byla po dlouhou dobu zcela závislá na panovníkovi, jako mocenskému ochránci a jedinému donátorovi. Naopak ideově zdůvodňovala a obhajovala jeho vládu - stabilisovala jeho posici.

Jinak nemám s čím nesouhlasit a v tom případě není třeba na nic reagovat.

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz