Cyrilometodějská mise

dějiny křesťanství, Bible, misie, mnišství a jeho řády, kláštery, svatí, inkvisice, protestantismus
Lecha
Sedlák
Příspěvky: 7
Registrován: 13 čer 2010 05:53

Cyrilometodějská mise

Nový příspěvek od Lecha »

Dobrý den.

Již přes rok se snažím najít odpověď na otázku proč byly Konstantín a Metoději pozvání, nebo povolány na Moravu, co tady chtěli, jaké měli cíle. Jde o to, že klasická odpověď přnesli nám víru, byly zvěrozvěsdci, vímě že v odraze jak písemních analů, tak archeologckých nálezů neobstojí. Oni nebyly první.

Pozorně jsem si přečetl jejich životopisy i názory různých interpretů. A přišel jsem k této hypotéze.

1. král velké Moravy Rostislav sledoval pravděpodobně dva cíle :

1.1. Aby jeho králoství mohlo být legalizováno a bráno jako existující ( né jako vzdálená provincie Franské říše, nebo babarikum - země barbarů), potřeboval mít vedle sebe, nebo pod sebou minimálně svého biskupa, který by řídil duchovní v jeho říši. Asi v podvědomí ranněstředověkého vůdce bylo zaktoveno, máš li vlastní církev tak tí ukazuješ svoji moc, nemáš-li ji jseš v poručí toho vladaře, který má duchovní na tvém území. Jako dočasný stav lze předpokládat, že vyskytují-li se zde duchovní s různých oblastí, tak ta moc není jednoznačná. Prot zde na Moravě byly jak duchovní řečtí, tak z Vlach a Němec.

1.2. Aby byl stát mocný, musí u něj platit právo. Jestli stát má být moderní, tak by mělo to být právo (zákony) nejdokonalejší a tím bylo římské právo. To byl asi i důvod proč jeden z prvnívch překladů Konstatína, který údajně přivezl na Moravu byl překlad zákoníku. Zákoník musel být sepsán i čten v řeči lidu který se ním měl řídit, aby mu rozuměl.

Možná málokdo z nás si uvědomuje, že jakékoliv náboženství dává lidem dvě složky :
a. duchovní - spiritualistickou = říká mu o smyslu a poslání života, utěcha od strastí, příprava na lepší život po smrti, nebo i v životě.
b. řad - jak lidé se mají vůči sobě navzájem chovat. Co je morální, zákonné (ve smyslu božského přání) a protozákonné.

2. Konstantín a Metoději měli naplnit tyto cíle takto :

2.1. Konstantín a Metoději pocházeli z "šlechtické" (tehdy to ještě nebyla oficiálně) vyšší vojenské vrstvy. Jejich otec byl vojenským velitelem pod stratégem (správcem), což byla velice důležitá funkce. Nebyly to žádní chudáci, ale patřili v byzantské říši společensky hodně vysoko a byly současně vzdělaní. Proto byly bezpochyby přijatelní pro moravskou i římskou vyšší společnost. Kdežto kdejaký kněz na území Moravy byť sebevzdělanejší takový původ pravděpodobně neměl. Ale byly postradatelní, protože žili v ústraní v klášteře.

2.1. Konstantín byl filozof, co znamená učenec, tedy měl sepsat zákony, kterými by se řídila společnost. Na to ale nespostačovala klasická řecká abeceda. Proto vymyslel pro slovanský jazyk vlastní písmo aby v něm byl schopen zapsat i fonény (zvukové jednotky) jako ja, je, ju, ji, jery ... V ohledu zákonnosti byly cirkevní a světské spisy práva ekvivalentní.

2.2 Druhou Konstantinovou rolí bylo vychovat žáky, kteří by dovedli spisy přečíst a interpretovat. Proto vychovával kněze.

2.3. Rolí Metoděje bylo prakticky provozovat kněžskou činnost a připravovat se na roly biskupa. Nikoliv ovšem biskupa byzantského, ale římského. Jejich cesta do Říma, ostaky sv. Klimenta do této hypotézy zapadají. Metoději byl v zákulisí vybrán přímo na roly budoucího biskupa. Mněl na to všechny předpoklady na rozdíl od kohokoliv jiného.

Co vy na to ? Těším se na reakce. :dance:
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3980
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Re: Cyrilometodějská mise

Nový příspěvek od Ježek »

Lecha píše: 1.1. Aby jeho králoství mohlo být legalizováno a bráno jako existující ( né jako vzdálená provincie Franské říše, nebo babarikum - země barbarů), potřeboval mít vedle sebe, nebo pod sebou minimálně svého biskupa, který by řídil duchovní v jeho říši. Asi v podvědomí ranněstředověkého vůdce bylo zaktoveno, máš li vlastní církev tak tí ukazuješ svoji moc, nemáš-li ji jseš v poručí toho vladaře, který má duchovní na tvém území. Jako dočasný stav lze předpokládat, že vyskytují-li se zde duchovní s různých oblastí, tak ta moc není jednoznačná. Prot zde na Moravě byly jak duchovní řečtí, tak z Vlach a Němec.
Církev byla po dlouhou dobu zcela závislá na panovníkovi, jako mocenskému ochránci a jedinému donátorovi. Naopak ideově zdůvodňovala a obhajovala jeho vládu - stabilisovala jeho posici.

Jinak nemám s čím nesouhlasit a v tom případě není třeba na nic reagovat.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Brenon
Panoš
Příspěvky: 41
Registrován: 30 lis 2023 07:55
Has thanked: 22 times
Been thanked: 2 times

Re: Cyrilometodějská mise

Nový příspěvek od Brenon »

Teď půjdu s kůží na trh, ale co, není nijak zánovní :) . Já myslím, že je chybou oslavovat tak okázale příchod obou věrozvěstů do našich krajů, jako se to každoročně děje. Ano, šířili vzdělanost, ano, pozvedli všeobecně místní kulturu a jistě přispěli k celkovému zušlechtění prostředí Velké Moravy.
ALE.
ALE!!!
Pokud by jejich mise úspěšně pokračovala i po jejich smrti, musela by se nutně Velká Morava dostat společensky, kulturně a nábožensky pod byzantský vliv, tedy pod vliv oblasti s převládajícím obyvatelstvem řeckým, bulharským a srbským. Při znalosti dalšího historického vývoje tak lze téměř s jistotou říci, že by se území Velké Moravy stalo oblastí s nadvládou pravoslavné církve a s používáním vlastního písma (hlaholice), nikoliv latinky. Sečteno a podtrženo: byli bychom součástí pravoslavné východní Evropy spolu s Ruskem, Ukrajinou, Rumunskem, Běloruskem, Srbskem, Moldavskem, Albánií a tak dále. Konsekvence tohoto společenství nechť si každý odvodí sám.
Takže si nemohu pomoci: veliký dík, Svatopluku a Mojmíre, že jste Metodějovy žáky vyhnali a nechali do našich krajů přijít legáty z Říma!!!

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: ClaudeBot, SeznamBot a 0 hostů