Inkvizice ve středověku

dějiny křesťanství, Bible, misie, mnišství a jeho řády, kláštery, svatí, inkvisice, protestantismus
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

ještì u Jana...

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Ježek píše:...přidám Jana:
"... přichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím uctívá Boha." (J 16, 2)
Přesto myslím, že by nebylo od věci doplnit ještě hned následující, třetí verš, takže celý biblický citát pak vypadá takto:

"... přichází hodina, že ten, kdo vás zabije, bude se domnívat, že tím uctívá Boha. To s vámi budou činit, protože nepoznali Otce ani mne." (J 16, 2-3)
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 27 lis 2008 09:47, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

Nový příspěvek od duli »

Bernard Gui píše:Jeste k tomu Inocenci III. Uz drive on vyuzival tresty vuci duchovenstvu, avsak k zniceni herezi dosavadni trestni cirkevni pravo ani vuci duchovenstvu ani ostatnim nedostacovalo. A tak to Inonenc III zmenil kdyz dokazal vyuzit i v Cirkvi uzivane zasady ze vinik muze byt potrestan na zaklade udani. Tedy "per denuntiationem". Do pocatku 13 stoleti biskup na zaklade udani ulozil vinikovi pokani, aniz s nim zavadel trestni rizeni. Inocenc III vsak soudni jednani na zaklade denunciace zmenil a udani mohlo v pripade zavazne hereze vest k procesu na zaklade podani obzaloby- tedy " per accusationem", nebo k v te dobe zcela novemu soudnimu procesu- inkvisicnimu soudu.
Tedy od IV lateranskeho koncilu mohla Cirkev zahajit soudni proces ze 3 podnetu:
- per accusationem- na zaklade obzaloby vinika.
- per denuntiationem- na zaklade udani.
-per inquisitionem- na zaklade vyhledani vinika.
Mě by tedy zajímalo, jak "zlepšení" vypadalo v praxi ?
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Bernard Gui

Nový příspěvek od Bernard Gui »

Bylo tak rychleji vymyceno kacirstvi- coz bylo hlavnim ucelem techto soudu. Vsichni museli od teto doby podporovat inkvisicni soudy, a to se vztahovalo jak na duchovni tak na svetske osoby, bylo vseobecnou povinnosti heretika nahlasit.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

Nový příspěvek od duli »

AHA, takže udáváníčko ve velkém a ještě posvěcené. Takový pokrok.... #-o
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Bernard Gui

Nový příspěvek od Bernard Gui »

To nee. Soudy, aby dukladne znicily herezi, mely zkoumat zda se spravne vykladaji papezska dogmata, zda vse odpovida krestanskemu uceni a tedy posoudit jestli jde o skutecnou herezi.
jur
Pán
Příspěvky: 233
Registrován: 18 kvě 2007 09:49
Bydliště: Polonia

Bernardus Guidonis

Nový příspěvek od jur »

Bernard Gui píše:To nee. Soudy, aby dukladne znicily herezi, mely zkoumat zda se spravne vykladaji papezska dogmata, zda vse odpovida krestanskemu uceni a tedy posoudit jestli jde o skutecnou herezi.
Bernard Gui (Bernardus Guidonis), ve svem dile Practica Inquisitionis Heretice Pravitatis pise, ze zaznamy z vyslechu byly castecne prizpusobovane prijatym a priori predpokladum, ze kterych vychazeli inkvizitori pri vysetrovani jednotlivych pripadu.
Spravedlnost inkvizicnich soudu byla tedy dost problematicka. ;)
Dobre, ze aspon Bernard Gui si uvedomoval, ze nic na tom svete neni dokonale ... Vanitas vanitatum et omnia vanitas. :( :D
Uživatelský avatar
acoma
Královna
Příspěvky: 1043
Registrován: 19 srp 2006 00:38

Re: Bernardus Guidonis

Nový příspěvek od acoma »

jur píše: Dobre, ze aspon Bernard Gui si uvedomoval, ze nic na tom svete neni dokonale ... Vanitas vanitatum et omnia vanitas. :( :D
"Co do postupu řízení, je nutno si pamatovat, že metoda každého postupu je určována jeho cílem. Cílem úřadu inkvizice je zničení kacířství, toto nemůže být zničeno, dokud nejsou zničeni kacíři. Nadto, tito nemohou být zničeni, dokud nejsou zničeni ti, kdo je přijímají, jejich ochránci a zastánci... kacíři mohou být zničeni dvojím způsobem: za prvé, když se obrátí od kacířství k pravé katolické víře, podle Přísloví 12,7: Obra bezbožné, a oni takoví nebudou, za druhé, když jsou odevzdáni světské soudní moci k tělesnému spálení." Bernard Gui, inkvizitor
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!
Bernard Gui

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Bernard Gui »

Podivejte se na toto, snazim se psat jen o historii od teto chvile. Tak mne prosim nezavrhujte, mne jde o pravdu v historii o kterou se tak dlouho zajimam.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
Uživatelský avatar
Robert
Vévoda
Příspěvky: 591
Registrován: 05 led 2009 22:04
Bydliště: Anglicko
Been thanked: 1 time

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Robert »

Bernard Gui píše:Podivejte se na toto, snazim se psat jen o historii od teto chvile. Tak mne prosim nezavrhujte, mne jde o pravdu v historii o kterou se tak dlouho zajimam.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
...Škoda, že ten web je v španielčine. :cry: Keby bol aspoň v english...
Uživatelský avatar
Ingolf
Král
Příspěvky: 1351
Registrován: 24 srp 2008 12:16
Been thanked: 13 times

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Ingolf »

Moderní doba nachází největší hodnotu v lidském životě, v konkrétní individualitě s vlastním narozením a smrtí, v individualitě, která se nedá opakovat, jejíž případné zničení je definitivní.
Starší doba ale nacházela hlavní hodnotu v širším měřítku, v lidském celku, jehož byl člověk pouhou součástí a kterému byl povinen obětovat své individuálno. Celek byl hlavní jednotkou, ale složený z lidských individualit, které v případě svévolného fungování mohly celek rozleptat, v extrému uvést do anarchie a zničit. Jako obrana fungovalo odstraňování odlišných lidí a názorů, sem bych zahrnul i inkvizici.
V pohanské společnosti představoval základní prvek identity rod. Asi jako je kmen stromu, tak člověk byl jednou větví v koruně (tak se taky kreslily šlechtické rodokmeny, kresba stromu a lidská jména ve větvích). Větev uschne, umře, spadne, ale strom žije dál, stejně jako rod. Kořeny rodu tkví v bájném předkovi, nejlépe božského původu, který je předmětem uctívání skrz generacemi. Cílem přítomného života je pak udržení chodu rodu, který je dán a jednotlivec ho nemá svévolně narušovat. Konkrétně třeba tradice přebírání přátelství nebo nepřátelství vůči jiným rodům. Tradici zachytil např. římský letopisec Tacitus u Germánů, u nás se doteď někde spolu nebaví cikánské děti ve školách, protože jejich rodiče se spolu taky nebaví apod. Za zabití člena rodu se sluší oplatit zabitím člena nepřátel, nemusí to zdaleka být konkrétní viník, ale jakýkoli člen, nepřítelem je přece celý rod, na konkrétním jednotlivci nezíleží... Když se přece jen naváže bližší vztah mezi členy nepřátelských rodů, vznikají dramata a tragédie ve stylu Romea a Julie. Jednotlivec má sloužit bez otázek celku, nemá se zaobírat tím, jestli jeho celek náhodou není tím, kdo ve stálém sporu nese vinu. Tolik k hodnotě lidského života skrz staletí.
Tolerance vůči jinověrcům se prosazovala dost pomalu. Pohanské společnosti byly tolerantní vůči sobě navzájem, nikomu nevnucovaly svou víru, ale dovnitř byly ohledně náboženství nekompromisní. Proč – vezmu příklad mýtu a rituálu založení světa. Mýtus o založení lidé každoročně v rituálu opakují, aby znovuzaložili svůj svět. Jakmile se vyskytne člen rodu nebo kmene, který to odmítne, naruší boží přízeň a společnost se může zhroutit (a když takový svatý Vojtěch přijde k Prusům a začne jejich náboženskou praxi narušovat, skončí mučednicky..).
Stojí za to pátrat, do jaké míry vnímala křesťanská společnost výskyt heretiků podobně jako pohané jinověrce nebo misionáře. Jestliže Bůh bude soudit společnost jako celek, ne jako jednotlivce, pak společnost prosáklá herezí je odsouzena k zániku..., a s tím se svezou i normální lidi. Při výskytu hereze může církev vyhlásit nad daným územím interdikt, který dává do klatby celé území včetně normálních lidí. Platí zde zákazy církevních obřadů včetně pohřbívání do svěcené půdy, takže duše zemřelého nemá nárok jít do ráje... Nesoudí totiž jeho samého, ale jeho celek.
Le Goff taky vnímá křesťanskou společnost jako celek – ty klasické tři řády, pracující, bojovníci a duchovní, tvoří jeden celek nejen ekonomicky, že pracující vyrábí přebytky pro ozbrojence, kteří je chrání, ale i duchovně. Kněží zajišťují mše a další rituály, ale už samotná existence církevních řádů znamená, že tato část celku žije dokonalý život...za ostatní...! Myslel jsem doposud, že mnich vnímal zbytek lidí jako hříšné, pomalu předurčené k zániku, protože ti neměli tolik možností, jak se přiblížit k Bohu (četbou, meditací, vedením nadřízeného..), no asi jsem mnichům křivdil...
Když to shrnu – máme společnost jako organismus z několika částí, těla, rukou a hlavy. Když tělo přestane pracovat, pojdou hlava i ruce hlady. Když se ruce přestanou bránit, ubije celý organismus nepřítel, když hlava přestane myslet, celý organismus zahyne v chaosu. Kde nefunguje jedna část organismu nebo společnosti, nefunguje ani celek - proto takévé lpění na zaběhaném řádu, proto inkvizice..
***
Heretické myšlení se odvrací od církve do svého nitra, k osobnímu vztahu s Bohem. Kolektivní identita zde ustupuje, zdůrazňuje se vlastní snaha a odpovědnost, víra oproti rituálu. Tím se ustupuje i od ideje Posledního soudu ve formě pozemské katastrofy, kde se budou svářit pekelné a andělské mocnosti mezi otevřenými hroby, ze kterých povstanou mrtví. Namísto toho se poslední soud týká každé lidské duše, časově bezprostředně po její smrti, nečeká se na druhý příchod Krista, aby třídil duše po své pravici a levici. Naději na spásu má každý dobrý člověk, ne jen ten, který je členem toho jediného správného společenství. Víra v zatracení všech lidí mimo vlastní celek ve formě pozemského Posledního soudu, toho prorokovaného konce světa, který číhá za dveřmi, zůstává v našich končinách už jen doménou fanatických náboženských sekt.
***
Slepou vírou vyniká v dnešním světě islám než křesťanství. Původce sebevražedného atentátu si slibuje místo v ráji, to je známý fakt, ale podle mě tu působí ještě to kolektivní vědomí, že konkrétní lidský život nemá zas takovou hodnotu. Hlavní je rod, který žije dál, a který žije i z pochybné slávy, že jeden jeho člen už je v ráji (a zřejmě se tam přimlouvá za zbylé členy svéhjo celku)... Muslimské matky, které pošlou syna na sebevražený útok a do televizních kamer s hrdostí vystavují jeho foto, jsou úplně jinde než matka, která je schopna obětovat vlastní život, jen aby své dítě zachránila před újmou (platí v lidských i zvířecích společnostech..).
Uživatelský avatar
Robert
Vévoda
Příspěvky: 591
Registrován: 05 led 2009 22:04
Bydliště: Anglicko
Been thanked: 1 time

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Robert »

Momentálne čítam knihu od Ruggera Marina : Kryštof Kolombus, poslední z templářu. Som pri kapitole č 5., a ak má čitateľ dosť široké základy a neuniká kontext , je to výborná kniha. Je písaná skôr štýlom eseje, to preto je ten kontext tak potrebný. Potvrdzuje medzi iným (aj môj) názor že stredoveká (iba?) cirkev bola rozdelená minimálne od dôb prvej krížovej výpravy. Jedna časť bola mystikmi, boli značne tolerantní k inovercom, a to tak k heretikom ako aj islamu a judaizmu. Najskôr by sme ich mohli nazvať "intelektuálmi", ktorý hľadali zmysel učenia J.C. Sem patrili cisterciáni, samozrejme všetky rytierske rády, františkáni neskôr aj časť dominikánov. O rytierskych rádoch Marino poznamenáva, že aj keď sa z času na čas menili ich názvy, templári, johaniti vždy to boli tí istí....
Druhý prúd kresťanstva, bol netolarentný a rigidný. Skôr ako o odkaz J.C. im zrejme ide o jeho dedičstvo.("Čítaj Bibliu, ale nerozmýšľaj nad ňou !..."). Je evidentné, že inkvizícia patrila k tomuto prúdu.
Treťou vetvou boli preláti, ktorí v cirkvi ako takej, videli iba možnosť kariéry a uplatnenia, preto sa bez akýchkoľvek ideologických predsudkov pridávali k tým, kto dal viac. (Trebárs rytierske rády, hlavne tie staršie, templári i johaniti sa k Rímu správali navlas rovnako - bez škrupúľ podplácali, keď bolo treba... Tiež, aj keď boli podriadení pápežovi, boli Svätému otcovi občas bližšie, občas hm..."ďalej".)
Je zrejmé, že tieto skupiny sa ale tiahli naprieč rôznymi rádmi, (hlavne čisto mnížskymi) a že tieto spolu bojovali o moc so striedavými úspechmi. Trebárs je celkom možné, že za procesom s templármi ani nestál tak sám Filip IV, ako inkvizícia, ktorá cez Filipa dokázala vyšachovať pápeža, ktorý bol pôvodne v inom prúde ako oni. ( V procese hral dôležitú úlohu spovedník Filipa IV, generálny inkvizítor Francúzka, dominikán Guillame de Paris. Je zároveň pochopiteľné aj to prečo neboli templári obvinení zo svojej "skutočnej" herézy, ale z bežných nezmyslov, z akých sa kaciri vtedy obviňovali...)
Ináč s Ingolfovým príspevkom súhlasím,a vnútorné rozdelenie cirkvi sa vo vzťahu k heretikom mimo nej prejavovalo skôr výnimočne ( umožnenie úteku - zrejme dôležitých - katarov počas albigenskej výpravy prostredníctvom templárov i johanitov, umožnenie úniku židovského učenca Maimoidesa pred inkvizíciou španielskym "templárskym" panovníkom Jakubom "dobyvateľom" Aragónskym.... A možno sem patrí aj zmierilvý až povzbudivý postoj predstaveného rádu augustiánov Johannesa von Staupitz k Lutherovi . Staupitz napriek podpore Luthera zostal katolíkom, a postupoval aj v cirkevnej kariére....)
Bernard Gui

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Bernard Gui »

Ja sem jiz nechodim, neb jsem se od mnoho uzivatel tohoto fora dockal velmi silnych reakci,a tak si pisi na svuj blog, ktery jsem doplnit. Pisi pod nickem Hernandez.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
Kdyz tak se podivejte. Rad bych na vase forum prispival opet, ale je mi velmi lito, jak mne nekteri pisatele napadali.
thovtt
Kníže
Příspěvky: 349
Registrován: 06 říj 2009 08:41
Been thanked: 1 time

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od thovtt »

Invizice existuje i v dnešní době.Např.je Vatikánem veden a neustále doplnován index knih ja vychází a jsou nějak nebezpečné svými myšlenkamy církvi.Co třeba exorcisti,kteří mají speciální magické školení.Co založení Opus Deiajiné.Jsou to přímo pekelné vynálezi současné Inkvizice.
maresch
Rytíř
Příspěvky: 178
Registrován: 22 bře 2009 10:41

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od maresch »

thovtt píše:Invizice existuje i v dnešní době.Např.je Vatikánem veden a neustále doplnován index knih ja vychází a jsou nějak nebezpečné svými myšlenkamy církvi.Co třeba exorcisti,kteří mají speciální magické školení.Co založení Opus Deiajiné.Jsou to přímo pekelné vynálezi současné Inkvizice.
Stačí si najít životopis součastného papeže, možná budeš překvapen jakou funkci zastával – byl nejvyšším inkvizitorem. :think:
Bernard Gui

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Bernard Gui »

Soucastny papez, Ratzinger byl prefektem Kongregace pro doktrinu viry, tedy Congregario per doctrina fidei, coz bylo az do roku 1962 Svate Officium. V roce 1962-65 pri II.VaT. koncilu bylo Sv. Officium prejmenovano,ale existuje i nyni.
Co se tyka toho Opus Dei, tak ja sam jsem studoval na Pontifica Universita della Santa Croce, v Rime, ktera patri prave Opus Dei,a od roku 2001 ziji ve Finsku.
Stranky university jsou zde:http://www.pucs.it/
Ac jsem puvodem z Cech, tak z CR jsem pryc 21 let od roku
Cirkevni histori se zabyvam velmi dlouho,a sem jsem prave psal mnoho prispevku na tema Svate Inkvisice- ale odmlcel jsem se, neb mnoho pisatelu - ateistu, mi velmi spilalo.
Ano, S´vate Officium existuje i nyni, jen v jine podobe. Zdravi Gui
Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Michal »

Bernard Gui píše: Cirkevni histori se zabyvam velmi dlouho,a sem jsem prave psal mnoho prispevku na tema Svate Inkvisice- ale odmlcel jsem se, neb mnoho pisatelu - ateistu, mi velmi spilalo.
Ano, S´vate Officium existuje i nyni, jen v jine podobe. Zdravi Gui
To bych neřekl, jediný oficiální ateista je tu ježek a ten Ti mám pocit nespílal.
No a měl bys taky dodat, čím sis ono spílání od mnoha pisatelů tehdy vysloužil. :think:

Ano, kardinál Ratzinger, dnes papež, byl moderním inkvizitorem. Bývalý papež Wojtyla ho měl na špinavou práci.
On byl ten hodný strejda a Ratzinger ten zlý.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
maresch
Rytíř
Příspěvky: 178
Registrován: 22 bře 2009 10:41

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od maresch »

Bernard Gui píše:Ano, S´vate Officium existuje i nyni, jen v jine podobe. Zdravi Gui
V jaké podobě?
Bernard Gui

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Bernard Gui »

O soucastne Congregatio per doctrina fidei jsem uz zde psal, kdyz tak si to najdete.
Dobre, ja se sem teda vratim a opozdene Vam preji hezke Vanoce,a stastny novy rok.
U mne se toho tez mnoho zmenilo a jiz od dubna ziji v mestecku Siilinjärvi u Kuopia, z toho uplneho severu jsem se stehoval.
Ale vratme se opet k historii. Trochu jsem i cestoval po Evrope a shanel materialy,a studoval v archivech.
Ale vratim se ke svemu oblibenemu vzoru, Bernardu Gui, ktery napsal v Languedocu roku 1323 prirucku Practica Inquisitionis haereticae pravitatis. Je to opravdova summa postupu, ktera je rozdelena do 5 casti.
Prvni 2 predstavuji rozsahlou sbirku listin, ktere musel Inkvisitor vystavovat, treti obsahuje prubeh jednoho velkeho sermons generales, behem nich usvedceni heretikove vyslechli sve rozsudky, a ctvrta cast pojednava o pravomocich Inkvisitoru, ale velmi zajimava je pata cast. Gui poznamenava ze ruzne typy herezi, vedeni vyslechu,a rozebira 6 druhu herezi, tedy: katarstvi, valdenske, pseudoapostoly, beguiny, zidy a carodejniky.

Jeden z nerozsahleksich pododdilu, " De Inquisitione haereticorum", pojednava prave o valdenskych.
Nebot prave valdensti se dovedli velmi vykrucovat a pretvaret.
Gui uvadi nekolik ukazkovych rozhovoru s nimi, nebot si vsiml ze mnozi casto predstraji nevedomost a tvrdi o sobe ze jsou prostymi lidmi.
Nekteri se pokouseli vzbudit soucit a rikali. " Pane, jestlize jsem v necem pochybil, rad podstoupim trest, jen mne pomozte se ocistit od hanby".

Vrcholem podobnych sbirek k metodam vyslechu bylo i Directorum Inquisitorum od Nicolau Eymericka, napsane koncem 14. stoleti,a i Eymerick popisuje jak se heretikove snazi skryt svou viru.
Popisoval i chovani heretiku.
Ale mozna jsem uz o tom zde psal...
maresch
Rytíř
Příspěvky: 178
Registrován: 22 bře 2009 10:41

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od maresch »

byl nějaký invizitor prohlášen za svatého?
Bernard Gui

Re: Inkvizice ve středověku

Nový příspěvek od Bernard Gui »

Tech bylo mnoho. Napr. sv. Petr-mucednik z Verony,( 1206-1252) ci Sv. Pius V.(1504-1572) ktery byl generalnim Inkvisitorem v Rime,a pak byl papezem.
Myslim ze uz jsem o nich zde psal. Podivejte se na forum, pod ty me hrdiny streedoveku.
Dale byl prohlasen za svateho Sv. Petr Arbuez.

Sv. Pius V. (Antonio Ghislieri) je dodnes patronem Kongregace pro nauku viry.
Podivejte se pod forum- tak tam jsem o nich psal jako o mych nejoblibenejsich hrdinech stredoveku.
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: ClaudeBot, Mail.RU_Bot/2.0 a 0 hostů