Fórum zájemců o historii

Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
Právě je 24 led 2021 18:43

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Markéta a smrt
UNREAD_POSTNapsal: 18 úno 2009 16:51 
Viola píše:
Saltzmann píše:
Nějaká zmínka by ještě měla být v Chronica Domus Sarensis, ale to jsem nekontroloval...

Někteří historici autora Žďárské kroniky ztotožňují právě s Jindřichem Heimburským...

Jj. Ta situace je tam obecně složitá. Já měl na mysli "Český letopis" Jindřicha Heimburského. Pokud by to někoho zajímalo, tak takový krátký exkurs do "souvislosti" letopisu a Žďárskou kronikou a k osobě Jindřicha Heimburského:
Autorem letopisu je blíže neznámý Jindřich, který se roku 1242 narodil v Heimburce (v Rakousku u Dunaje). (Léta 1242. Já Jindřich narodil jsem se v Heimburce.) Pravděpodobně vyrůstal na Moravě a byl pražským biskupem Janem (1263-1276) vysvěcen na jáhna. Byl mnichem, působil na moravsko-rakouské hranici (snad v Gmündu) při kostele sv. Štěpána a v roce 1279 byl v St. Pölten pasovským biskupem vysvěcen na kněze. Minimálně část kroniky obsahující události po roce 1278 vznikla po roce 1296 (při údaji o volbě pražského biskupa Tobiáše z Bechyně je informace o jeho smrti v roce 1296). Donedávna byl znám jediný dochovaný rukopis díla (tzv. berlínský z 16. století), v roce 1970 byl ohlášen nález dalšího „zápisu“. [Johanna Autenrieth, Eine zweite Überlieferung der Cronica Boemorum Heinrichs von Heimburg, Deutsches Archiv für Erfoschung des Mittelalters 26, 1970, 541-548]. Letopis byl vydán v MGH (SS) XVII, odkud jej převzal a s upraveným textem vydal Josef Emler v FRB II. Už Josef Emler si povšiml podobností mezi „Letopisem“ a Kronikou žďarského kláštera a ztotožnil oba autory. Toto „ztotožnění“ zpochybnil v roce 1964 editor Kroniky žďárského kláštera Jaroslav Ludvíkovský, který za jejího autora označil Jindřicha Řezbáře (Heinrichus Sculptor). O tom vyslovil pochybnosti Jindřich Šilhán, který Kroniku žďárského kláštera připsal Jindřichu Heimburskému a naopak zpochybnil, že by tento autor napsal „Český letopis“, který označil za po léta vznikající kolektivní klášterní anály, které Jindřich Heimburský použil pro veršovanou Kroniku kláštera Žďárského. [Jindřich Šilhán, Jindřich Heimburský, VVM 20, 1968, s. 26-62].


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 16 kvě 2009 19:06 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Takže jsem prošla, co se dalo - Heimburský a Světelské anály 1266, RI, na která dávala odkaz Betty, uvádějí jak 1267 - podle nekrologu, tak i 1266 - odkazem na Světelské anály. Takže fakt nevím. :(

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
UNREAD_POSTNapsal: 27 srp 2009 09:27 
Offline
Vévodkyně
Uživatelský avatar

Registrován: 04 zář 2006 14:24
Příspěvky: 2745
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times
Vyhoštěna byla tentokrát i Gertruda, která odešla do Míšeňska a pobývala v klášteře založeném její tetou Konstancií. Vypuzení realizoval brněnský probošt Konrád, člen královy kanceláře (FRA II. 1, č. 41, s. 164 :?:) (VV, Velké dějiny zemí Koruny české, s. 120, tentokrát nejde o přesnou citaci, je to kousek z mého připravovaného článku o Přemyslíkovi II.) Palacký se ale domnívá, že v době, kdy mělo dojít ke Gertrudině vyhoštění byl již probošt Konrád v Přemyslově nemilosti, jelikož vévodkyně byla doložena ve Štýrsku minimálně do roku 1270. Lze nějak toto jeho tvrzení doložit nebo má pravdu Vaníček?

_________________
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Fridrich II. Babenberský
UNREAD_POSTNapsal: 20 pro 2009 12:43 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 18 srp 2006 23:38
Příspěvky: 1401
Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times
Náhrobek posl. Babenberka Fridricha v Heiligenkreuzu - http://www.e-stredovek.cz/gallery.php?a ... ia_id=1504

_________________
Prožitek není to, co se vám stane, prožitek je to, jak naložíte s tím, co se vám stalo!


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 28 bře 2010 17:43 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Privilegium minus, udělené Babenberkům Fridrichem I. roku 1156, se vztahovalo pouze na Rakousy. Fridrichem II. mělo být dle Vaníčka (Velké dějiny II., s. 369) rozšířeno i na Štýrsko. Myslíte, že jde o tuto listinu? http://regesten.regesta-imperii.de/inde ... =%20pk2.pk

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 04 dub 2010 17:52 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
A ještě jeden dotázek, asi nejvíc na Ježka - pokud se vrátíme do roku 1225, kdy došlo ke zrušení zasnoubení Jindřicha (VII.) s Anežkou Českou a spěšné svatbě s Markétou Babenberskou, jistě se tak stalo s požehnáním Fridricha II. A teď o co jde - předchozí zásnuby Anežky a Jindřicha zřejmě měly upevnit vazbu mezi císařem a českým králem, resp. udržet si českého krále na ghibellinské straně, ovšem co Štaufové či císařská strana získali zrušením zasnoubení a sňatkovým spojením s Babenberky? Mohli Štaufové už tehdy počítat s případným babenberským dědictvím? A nebylo trochu příliš riskantní znepřátelit si českého krále?

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 05 dub 2010 20:03 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
A ještě jednou Babenberkové - V. Vaníček ve Velkých dějinách II. na s. 367 uvádí, že Gertruda Babenberská roku 1245 odmítla sňatek s Fridrichem II., protože byl v klatbě. Rozhodla se tak proto, že mezitím dorazila papežská dispens jako doporučení pro sńatek s Vladislavem. Máme někde doklad o tom, kdy dispens dorazila, resp. že dorazila někdy v červnu či červenci 1245? Našla jsem dispens z prosince 1244 RBM I. č. 1103. Dá se někde dohledat, kdy může taková listina dorazit do Prahy? Jak dlouho mohla taková cesta listin z Lyonu trvat?
A dále, máme někde doklad o tom, že Gertruda čas před svatbou s Vladislavem (zřejmě ve květnu 1246) trávila v PRaze?

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 18 dub 2010 18:07 
Offline
tím, èím je
Uživatelský avatar

Registrován: 01 lis 2005 19:01
Příspěvky: 4986
Bydliště: Železné Hory/Brno
Has thanked: 38 times
Been thanked: 9 times
Viola píše:
Privilegium minus, udělené Babenberkům Fridrichem I. roku 1156, se vztahovalo pouze na Rakousy. Fridrichem II. mělo být dle Vaníčka (Velké dějiny II., s. 369) rozšířeno i na Štýrsko. Myslíte, že jde o tuto listinu

Podle mne jde jen o potvrzení Privilegia minus.

Viola píše:
ovšem co Štaufové či císařská strana získali zrušením zasnoubení a sňatkovým spojením s Babenberky? Mohli Štaufové už tehdy počítat s případným babenberským dědictvím? A nebylo trochu příliš riskantní znepřátelit si českého krále?

Loyalitu babenberského vévody.
V polovině 20. let bylo snad ještě brzo (tehdy ještě ani nevládl Fridrich Bojovný)

_________________
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 07:53 
Offline
Vévodkyně
Uživatelský avatar

Registrován: 04 zář 2006 14:24
Příspěvky: 2745
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times
Jo, je to nějaká dispens, pravděpodobně pro Gertrudu a Vladislava. Posuďte se mnou:

Inocenc IV. papež, když urozenému muži Václavovi synu nejdražším v Kristu, našemu nejjasnějšímu českému králi ke kterému dodatkem povoluje( supplicationem dispensat ),aby s drahou v Kristu dcerou, neteří urozeného pana vévody rakouského, neprotiví se, že jsi ty (je) příbuzenstvím čtvrtého stupně spojený, ve sňatek vstoupit můžeš, když se se doufá obtížný skrze tu možnost setkat se s nebezpečím a majetkem mnohočetným se postarat.

Zatím bez záruky, nemám slovník, takže jsem to překládala pouze dle netu a teď na rychlo.

Každopádně supplicationem dispensat - je "dodatkem povoluje". Jen nechápu, proč ho povoluje Václavovi (I.) a říká mu jsi (es - mohlo by být ještě buď, jako rozkaz ve 2. osobě) a můžeš (valeas), když by to mělo být pro jeho syna... ?
Ještě na to mrknu pak doma, ale rámcově by to snad nemělo být úplně mimo... :D

A aby do června putovala se mi zdá celkem dlouho, ale mohla se zdržet - nezáměrně nebo i záměrně - i když papež jistě neměl zájem, aby se některá z dědiček rakouských zemí provdala za Štaufa...

_________________
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 08:40 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Díky, díky vám oběma. Ježi, taky jsem měla pocit, že jde jen o potvrzení Privilegia; ještě bych vás poprosila o pátrání po potvrzení, resp. rozšíření Privilegia i na Štýrsko. Každý s ním operuje, ale pramen žádný. :(

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 08:56 
Offline
Královna

Registrován: 29 led 2007 16:32
Příspěvky: 2366
Bydliště: Sazená 14, Velvary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
elizabeth píše:
Jo, je to nějaká dispens, pravděpodobně pro Gertrudu a Vladislava. Posuďte se mnou:

Inocenc IV. papež, když urozenému muži Václavovi synu nejdražším v Kristu, našemu nejjasnějšímu českému králi ke kterému dodatkem povoluje( supplicationem dispensat ),aby s drahou v Kristu dcerou, neteří urozeného pana vévody rakouského, neprotiví se, že jsi ty (je) příbuzenstvím čtvrtého stupně spojený, ve sňatek vstoupit můžeš, když se se doufá obtížný skrze tu možnost setkat se s nebezpečím a majetkem mnohočetným se postarat.

Zatím bez záruky, nemám slovník, takže jsem to překládala pouze dle netu a teď na rychlo.

Každopádně supplicationem dispensat - je "dodatkem povoluje". Jen nechápu, proč ho povoluje Václavovi (I.) a říká mu jsi (es - mohlo by být ještě buď, jako rozkaz ve 2. osobě) a můžeš (valeas), když by to mělo být pro jeho syna... ?
Ještě na to mrknu pak doma, ale rámcově by to snad nemělo být úplně mimo... :D

A aby do června putovala se mi zdá celkem dlouho, ale mohla se zdržet - nezáměrně nebo i záměrně - i když papež jistě neměl zájem, aby se některá z dědiček rakouských zemí provdala za Štaufa...


No , já mám pocit, že o dispens pro sňatek většinou žádali rodiče, resp. otec, pokud ještě žili, protože oni také sňatek sjednávali a domlouvali.

Nevím, jak dlouho se povolení "toulalo", ale bývalo to celkem obvyklé. Než to v kanceláři sepsali, než s tím někdo vyrazil, dost často se čekalo na příležitost, kdy "někdo bude mít ke dvoru čekajícího cestu" .
To už musely být opravdu nadstandarní vztahy, aby to šlo rychle.
Občas z toho byly docela průšvihy- Jana ml. Lucemburského :) to stálo jednu, a zdá se, že asi opravdu milovanou ženu, čekalo se na dispens, a protože byl ženich netrpělivý, tak se sňatek konal, ale slíbený dispens byl nakonec odmítnut, protože se mezitím změnila situace. Jan Jindřich ji nejdřív nechtěl dát, jeho starší bratr by ho pro něj bezesporu dokázal získat, ale nechtěl.
Tak to Jan J. vzdal, oženil se pak jinde, ale chudák dotyčnám sňate bezesporu konzumován a přitom neplatný. Skončila myslím v klášteře.
Stejná situace byla i s jehoi druhou ženou Markétou Opavskou, ale tam nakonec dispens dorazil, i když dost pozdě.

_________________
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 09:08 
Offline
Vévodkyně
Uživatelský avatar

Registrován: 04 zář 2006 14:24
Příspěvky: 2745
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times
Je pravda, že i pro Kunhutu dorazila dispens dosti pozdě. K té dispenzi ještě, mě spíš zarazilo, že tam ani jednou ten syn není jmenován a že to že valeas a es se vztahuje jako by k Václavovi, i když ten určitě ke Gertrudě příbuzenstvím 4. stupně vázán nebyl a a oženit se s ní zajisté také ne... Ale je to jen výtah, takže to může být malinko zavádějící.

_________________
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 09:28 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
elizabeth píše:
Je pravda, že i pro Kunhutu dorazila dispens dosti pozdě. K té dispenzi ještě, mě spíš zarazilo, že tam ani jednou ten syn není jmenován a že to že valeas a es se vztahuje jako by k Václavovi, i když ten určitě ke Gertrudě příbuzenstvím 4. stupně vázán nebyl a a oženit se s ní zajisté také ne... Ale je to jen výtah, takže to může být malinko zavádějící.

Ono tam zjevně něco chybí (nevím, jestli je listina poškozená, takže nejde přečíst), nicméně nikdo jiný než Vladislav to být nemohl - v kontextu událostí, takže bych to až tak neřešila.

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 09:35 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
Katerina píše:
Nevím, jak dlouho se povolení "toulalo", ale bývalo to celkem obvyklé. Než to v kanceláři sepsali, než s tím někdo vyrazil, dost často se čekalo na příležitost, kdy "někdo bude mít ke dvoru čekajícího cestu" .
To už musely být opravdu nadstandarní vztahy, aby to šlo rychle.

Já osobně si zase myslím, že tady zájem na neuskutečnění sňatku Gertrudy s Fridrichem II., který již byl tou dobou v klatbě, papež jistě měl a Václava v jednáních s Babenberky podporoval.

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 19 dub 2010 10:46 
Offline
Královna

Registrován: 29 led 2007 16:32
Příspěvky: 2366
Bydliště: Sazená 14, Velvary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
Viola píše:
Katerina píše:
Nevím, jak dlouho se povolení "toulalo", ale bývalo to celkem obvyklé. Než to v kanceláři sepsali, než s tím někdo vyrazil, dost často se čekalo na příležitost, kdy "někdo bude mít ke dvoru čekajícího cestu" .
To už musely být opravdu nadstandarní vztahy, aby to šlo rychle.

Já osobně si zase myslím, že tady zájem na neuskutečnění sňatku Gertrudy s Fridrichem II., který již byl tou dobou v klatbě, papež jistě měl a Václava v jednáních s Babenberky podporoval.

To ano, proti Štaufovi kohokoliv, ale aby to nějak významně urychlilo tu celý proces , to nemyslím.
Také mohl papež vyčkávat jak to dopadne, nezapomeň, že jak Ota Bavorský tak Béla, nakonec v té potyčce o slíbenou Getrudu Václavovi a Vladislavovi nepomohli, Přemyslovci tu bitku prohráli, ale přesto .. si nakonec Gertruda Vladislava vzala .. ale proč a jak ??? Jak to Václav nakonec z pozice, která tedy po té prohrané bitvě asi nebyla z těch nejlepších nakonec dokázal, zéjména, když se s Frdrichem Bojovným střetávali celkem pravidelně a tutově se opravdu nemuseli ?? Díky papežovi ? Tohle nevím, je to zajímavé, mohl onen dispens hrát svou roli ? Celé to bylo pro Fridricha spíše nevýhodné, proč by na to přistupoval, když nemusel, jen proto, že to kdysi spíš z donucení slíbil ??
Možná potřeboval jak podporu Václava , tak papeže, aby mu zas císař něco neprovedl , ale proč pak na Přemyslovce vyrazil ??

_________________
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
UNREAD_POSTNapsal: 25 dub 2010 20:11 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
elizabeth píše:
Vyhoštěna byla tentokrát i Gertruda, která odešla do Míšeňska a pobývala v klášteře založeném její tetou Konstancií. Vypuzení realizoval brněnský probošt Konrád, člen královy kanceláře (FRA II. 1, č. 41, s. 164 :?:) (VV, Velké dějiny zemí Koruny české, s. 120, tentokrát nejde o přesnou citaci, je to kousek z mého připravovaného článku o Přemyslíkovi II.) Palacký se ale domnívá, že v době, kdy mělo dojít ke Gertrudině vyhoštění byl již probošt Konrád v Přemyslově nemilosti, jelikož vévodkyně byla doložena ve Štýrsku minimálně do roku 1270. Lze nějak toto jeho tvrzení doložit nebo má pravdu Vaníček?

Novotný zmiňuje Gertrudino vyhoštění k roku 1269, ovšem s otazníkem a s tím, že pramenem k tomuto je mnohdy datačně nespolehlivá Štýrská rýmovaná kronika.

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
UNREAD_POSTNapsal: 26 dub 2010 10:00 
Offline
Královna

Registrován: 29 led 2007 16:32
Příspěvky: 2366
Bydliště: Sazená 14, Velvary
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
Viola píše:
elizabeth píše:
Vyhoštěna byla tentokrát i Gertruda, která odešla do Míšeňska a pobývala v klášteře založeném její tetou Konstancií. Vypuzení realizoval brněnský probošt Konrád, člen královy kanceláře (FRA II. 1, č. 41, s. 164 :?:) (VV, Velké dějiny zemí Koruny české, s. 120, tentokrát nejde o přesnou citaci, je to kousek z mého připravovaného článku o Přemyslíkovi II.) Palacký se ale domnívá, že v době, kdy mělo dojít ke Gertrudině vyhoštění byl již probošt Konrád v Přemyslově nemilosti, jelikož vévodkyně byla doložena ve Štýrsku minimálně do roku 1270. Lze nějak toto jeho tvrzení doložit nebo má pravdu Vaníček?

Novotný zmiňuje Gertrudino vyhoštění k roku 1269, ovšem s otazníkem a s tím, že pramenem k tomuto je mnohdy datačně nespolehlivá Štýrská rýmovaná kronika.


Já se přidávám - četla jsem to zrovna včera v Palackém - ten v hodnocení vlády PO II. (docela tendenčním m usím říci) odsuzuje některé pasáže ze Štýrské kroniky a tak jako děděček v Saturninovi vyvrací některá v kronice uvedená ""obvinění" PO II. mimo jiné právě vyhoštění a uvedení do bídy "ubohé" Gertrudy. Jakými fakty vyvrací zrovna tento "blud" ted nedokážu říci, upřímně ta obhajoba mi nepřišla zas tak skálopevně nevyvratitelná.
Proč to ale píšu - i Palacký odkazuje na fakt Gertrudina vyhoštění na Otomara a zároveň ho zpochybňuje.

_________________
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 26 dub 2010 10:47 
Offline
Vévodkyně
Uživatelský avatar

Registrován: 04 zář 2006 14:24
Příspěvky: 2745
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times
Takže doložení k roku 1270 ve štýrských listinách zatím nemáme...
Ohledně toho Palackýho - myslím, že kdybychom ono Gertrudino doložení k roku 1270, jež on právě uvádí, v nějaké listině našli, tak je ta jeho obhajoba správná, zvláště proto, že se tou dobou již skutečně probošt Konrád přidal na stranu Filipa ze Sponheimu...

_________________
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
UNREAD_POSTNapsal: 26 dub 2010 10:55 
Offline
Vévodkyně
Uživatelský avatar

Registrován: 04 zář 2006 14:24
Příspěvky: 2745
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 32 times
Been thanked: 5 times
Katerina píše:
Já se přidávám - četla jsem to zrovna včera v Palackém - ten v hodnocení vlády PO II. (docela tendenčním m usím říci) odsuzuje některé pasáže ze Štýrské kroniky a tak jako děděček v Saturninovi vyvrací některá v kronice uvedená ""obvinění" PO II. mimo jiné právě vyhoštění a uvedení do bídy "ubohé" Gertrudy. Jakými fakty vyvrací zrovna tento "blud" ted nedokážu říci, upřímně ta obhajoba mi nepřišla zas tak skálopevně nevyvratitelná.
Proč to ale píšu - i Palacký odkazuje na fakt Gertrudina vyhoštění na Otokara a zároveň ho zpochybňuje.
Vyvrací ho přesně jak píšu: Vyhoštění podle Štýrské kroniky měl realizovat probošt Konrád. Palacký uvádí, že Gertruda byla doložena ve Štýrsku do roku 1270 a to už byl Konrád v nemilosti (páč se přidal na stranu Filipa ze Sponheimu). Listinu, která by doložila Gertrudu ve štýrsku v roce 1270 jsem však žádnou nenašla. Proto byl dotaz vznesen do pléna, kde jsme se zatočiliv kruhu.

takže fakta: Novotný i Palacký zmiňují Gertrudino vyhoštění s odkazem na štýrskou r. kroniku a oba je zpochybňují. Novotný chybnou datací v kronice, což v podstatě dělá i Palacký, když se odkazuje na Gertrudino doložení ve Štýrsku v roce 1270 (kteréž zůstává stále otevřené)!

_________________
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Babenberkové
UNREAD_POSTNapsal: 12 kvě 2010 22:06 
Offline
Královna
Uživatelský avatar

Registrován: 02 led 2007 15:55
Příspěvky: 3678
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times
V literatuře se poměrně jednoznačně objevuje fakt, že u Kressenbrunnu byla s Přemyslem i jeho žena Markéta (Vaníček, Velké dějiny III., s. 90, Novotný, České dějiny I/4, s. 97), bohužel obojí bez pramene. Druhé pokračování Kosmovo, které má podrobný popis průběhu bitvy, nic takového nezmiňuje, může být tedy pramenem tato listina? http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 2&page=108 Jde o č. 262 a č. 263 ( http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 2&page=109 ). Obě listiny jsou umístěny "v prostoru u (řeky) Moravy", znamená to ale, že by Markéta byla v táboře? Nebo si to máme představit tak, že Markéta pobývala na některém z blízkých hradů (dejme tomu v Hainburku) a občas do tábora zajela? Jinak podle Druhého pokračování Kosmova mělo začít přicházet Přemyslovo vojsko k prostoru okolo Lávy na Dyji 26. června, bitva se uskutečnila až 12. července.

_________________
Loyaulté me lie.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz