Taky bych to přendal jinam, s návrhem metod ještě..
slavicekvac píše:
Opakuji, že praxe je dnes mnohem horší při všem liberalizmu, protože postrádá úctu a ochranu ženy, která byla od chlapa ve středověku povinná - pro období minesengu vrcholem rytířství. … Kdybys četla protokoly od Baudyšové, taky bys měla jiný náhled na srovnání dnes a středověk.Nebo historky z Jugoválek...
Nevidím tam hlavní linii mezi středověkem = křesťanstvím a na druhé straně dneškem = liberalismem. Z některých písní minnesängrů kněžím vstávaly chlupy na hlavě a jugoslávské války byly ve velké míře náboženské, protože národnost se na Balkáně určuje nábožensky (Chorvat je katolík, Srb pravoslavný, Bosňák je muslim).
Sexuální zvěrstva se dála vždy, liberalismus nebo jak to nazveme je vytáhl na světlo. Začal o tom mluvit. Nejvíce sexuálních přečinů zločinů se dálo a možná ještě děje v uzavřeném rodinnmé kruhu, kde to všichni tak nějak vědí, ale berou za normu nebo to přehlížejí, aby si neuřízli ostudu před sousedy.. Nebo to tom ví celá ves, ale mlčí.. Americký sexuolog Kinsey, americkou konzervativní společností zavrhovaný asi jako Freud v Rakousku, zjistil během průzkumů, jak vysoká je na amerických odlehlých farmách míra sodomie. Sexuologie začala o sexu mluvit, stanovila, co je potřebné odtabuizovat, a na druhou stranu to, co je nepřípustné, jako pedofilie..
To vytažení tabu na světlo pokračuje i v jiných společenských odvětvích, vždyť co jsou linky bezpečí, kde se dětem poradí, co mají dělat, když je doma řeže ožralý rodič a sousedi buď nevidí, nebo nechtějí vidět… A dětem někdo musí říct, že tohle už přípustné není, i když jim ten rodič vtlouká do hlavy, že chlastá kvůli tomu, jak ho dítě neposlouchá a špatně se učí a že je to všechno jeho vina.. Včera byl na Novinkách článek o Lince důvěry, v něm je, že počet nahlášených případů vzrostl pětinásobně za nějakou dobu, a paní Baudyšová říká, že to může být vzrůstající agresivitou, ale také tím, nefunguje nahlašovaní povinnost i jen v případě podezření na dětské týrání.. Středověk takovou povinnost neznal, tak s nedozvíme, kdo všechno a čím a za co mlátil ženy.., minnesängská kultura se prostě nerozšířila do všech vrstev společnosti..
Liberalismus o věcech mluví, navazujícím krokem na takový popis je dialog, zapojení zúčastněných stran, a ptát se, co druhou stranu pálí.. Těžko vykládat ženě, jak pro ní muži vypracovávají vhodné podmínky k žití, když žena zrovna o takové podmínky nestojí a chtěla by jiné.. Že vedle mateřské funkce, jakkoli chráněné i potřebné, se chce žena realizovat i ve společnosti.. Příklad – vnímáme Marii Terezii víc jako matku 16 dětí, nebo jako úspěšnou panovnici evropské velmoci, která mj., když jsme u těch dětí, zavedla povinnou školní docházku? A pokud to druhé, tak tam nelze nevidět problémy a války ohledně jejího nástupu na trůn, protože část mužského okolí odmítala, aby na trůn usedla žena..
Je ale možné, že ve starších dobách preferovala i sama žena to bezpečí před rozvinutím společenských vloh. Jak jsme narazili na pojem svobody, že dnes je svoboda prioritou, zatímco ve středověku bylo prioritou přežití, tak pro ženy mohlo platit něco podobného, hlavně splnění těch základních potřeb typu přežití a bezpečí.. V historii pak můžeme hledat, jak se postavení žen měnilo emancipovalo a proč.., ani ne cestou sporů, jestli byla žena více utlačovaná dnes nebo ve středověku, z toho mi žádný užitečný výsledek nekouká, ale jak v jaké době byla žena spokojená nebo nespokojená se svým postavením, jaké byly důvody nespokojenosti, jak se kvůli nespokojenosti ženské postavení změnilo, jaká nespokojenost panuje dnes a jak se postavení ženy mění..
***
slavicekvac píše: Třeba žena s ohledem na rovnost před Bohem měla mnohem více svobody, než bychom si mysleli. Rozhodně jí měla víc, než v Římské říši …rovnost před Bohem je teprve křesťanská
Oním katolickým Bohem je Bůh Otec, který seslal lidstvu svého jediného syna, nikde řeč o matce nebo dceři..
Známou severogermánskou Valhallu obývali bozi a bohyně v přesném poměru 1:1 a rovnost alespoň ve formálním smyslu je patrná (stejně jako existovaly bohyně na Olympu nebo u Římanů)..
V matriarchátu během neolitu zase převažovalo ženské božstvo, Velká Matka. Ta měla na starosti plodnost – jednak lidskou, tu mateřskou, jednak plodnost zemědělskou, protože pěstování rostlin na rozdíl od lovu měly pod palcem ženy.
Ideu mateřství převzaly i patriarchální společnosti, v oné Valhale je ženou nejvyššího boha Ódina Frigg, bohyně mateřství a rodinného krbu vůbec.. Křesťanský středověk si ženy vážil také jako matky, jak píšeš, a ono to je univerzální..
Rovnost před Bohem mohla být, ale rovnost v kultu za křesťanství neexistovala. A nerovnost v přístupu k veřejným funkcím, jako je ta kněžská, vede k nerovnost ve společnosti. Germánská kněžka věštila i takové věci, kdy muži mají táhnout do války, v tom se projevila společenská moc ženy, která ve středověku mizí a s ní klesá i společenské postavení ženy..