Otroctví

Společenské uspořádání (obecné trendy), každodennost, kultura a umění, vojenství ...
the Dark Lord
Měšťan
Příspěvky: 27
Registrován: 08 srp 2007 18:08
Bydliště: MAGNA ROMA

Nový příspěvek od the Dark Lord »

Ježek píše:V obecné rovině ano, ale ne v situaci konfrontace centralisovaných křesanských států s pohanskými. Výjimka je pak Velká Litva - ta dokázala křesanství čelit - Řádu. Ale nakonec křesanství přijali.
Já ale pořád tvrdím že nikoliv. Byli by schopni jej vytvořit, ale jak píšeš dál, okolní státy by jej neuznali, neuznávali by jeho panovníka jako vládce té země a brali by tu zemi jako prostor pro nájezdy, drancování a sbírání otroků.
Neměli však šanci jej vytvořit. A v jejich konečném vytvoření mělo křesanství jedině tu roli, že tato území pak přestali být cílem nájezdů a drabncování okolních křesanských zemí.

Proto taky většina takovýchto zemí křesanství přijala, aby se takovému osudu vyhli, či to zastavili.

Vyjímkou byla Velkomoravská Říše - mezi ní a tehdejší franckou říší jsme byli mi, oni to spíš udělali, aby se vyhli mocenskému nátlaku než že by se báli nájezdů či podobných kroků.
Tenkrát to křesanství ještě nebylo bráno tak vážně a i když třeba panovníci Francké říše byli křesani, většina jejich země ne a oni si toho byli taky vědomi.


Ježek píše:Potom už ne, potom se zajatci už usazovali, mít je celý život na svém poli bylo výhodnější než je jednou prodat (to jsou ty Hedčané).
Já tohle mívil spíše k těm nájezdům, které měli za cíl nasbírat otroky.
Později už to bylo něco jiného - už se jednalo o křesany a ti přece nemohli být prodáni za otroky (tohle brát jako lehkou nadsázku)


Ježek píše:Na druhou stranu, křesanská civilisace otroky nepotřebovala ve velké míře, jako muslimové. Nebyla poptávka, když křesanství začalo muslimy vytlačovat ze Španělska, válčit proti nim. Nějací by se někde na východních pláních Evropy chytit dali, ale nikdo v Evropě je nepotřeboval a obchod s muslimy opadl (nebo si nachytali vlastní).
To je taky pravda, ale řekl bych, že svou roli v tom měli oba důvody.
Ovšem je to zajímavá otázka, co by se dělo, kdyby z Hispánie neodešli a zbytek Evropy už byl křesanský. Překousli by křesani to, že by byli nuceni prodávat své souvěrce?
Obrázek
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3981
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Otroctví na VM

Nový příspěvek od Ježek »

Zachovaly se otrocké okovy z Velké Moravy ve skromné míře, na několika nalezištích (Staré město, Chotěbuz - Podobora, Brno-Líšeň).
Otroci byly prodáváni na "trhu Moravanů" v jejich nejasném hlavním městě.
Svatopluk, který živil a odíval, zbrojil své vojsko z vlastních zdrojů využíval otroky, jejich prodej k získání prostředků, ovšem se zdá, že zisk z otroků nehrál příliš důležitou roli, jako později za Boleslavů, kteří postavili vojsko na prodeji otroků, po zamezení "loviš" se jejich Říše rozpadla. Svatopluk tedy živil vojsko z jiných zdrojů, zřejmě tributů aj.
Doklady o otrocích na Velké Moravě existují.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Kateřina_z_Landštejna
Vévodkyně
Příspěvky: 410
Registrován: 17 dub 2007 15:44

Nový příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Teď si nevybavím kdo to napsal, ale jeden kronikář popsal Prahu 12. století jako jedno ze tří evropských center obchodu s otroky!!!!!
Prodávali se křesané i jinověrci a stejně tak obchodovali křesané i jiní. Pokud vím, tak, tak zejména templáři v tomto obchodě byli nespornými odborníky a rádi si zalovili mezi poutníky ke svatému hrobu...
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3981
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Nový příspěvek od Ježek »

Kateøina_z_Landštejna píše:Teď si nevybavím kdo to napsal, ale jeden kronikář popsal Prahu 12. století jako jedno ze tří evropských center obchodu s otroky!!!!!
Šlo by to zjistit? To by mne zajímalo. Od nás k tomu písemné doklady snad nejsou, nevím o ničem. Kosma se o tom nezmiňuje, v té době bylo již výhodnější zajatci osídlit vlastní území ...

Podobně dopadla křížová výprava dětí l. P. 1212. Kdy většina dětí skončila jako otroci ...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Kateřina_z_Landštejna
Vévodkyně
Příspěvky: 410
Registrován: 17 dub 2007 15:44

Nový příspěvek od Kateřina_z_Landštejna »

Tu kroniku jsem ještě nenašla, protože máme doma příšerný chaos a někam jsme zasela i desky s poznámkami #-o :-k

Ale dozvěděla jsem se další zajímavost o otroctví - v souvislosti s kašpařením s tibetskými vlajkami...

Otroctví zrušili v Tibetu až Britové, když tam potlačovali povstání (mimochodem pěkně krvavě - jen v bojích zahynulo asi 70 000 lidí, což při cca 1 milionové populaci není málo) - v r. 1904!!!!
Volo, multum, statim!
Uživatelský avatar
Troodon
Panoš
Příspěvky: 48
Registrován: 14 čer 2008 21:01

Nový příspěvek od Troodon »

Z jakého důvodu se vůbec lidé ve středověku brali do otroctví? Určitě to bylo spojené s vojenským konfliktem. Další důvod byl trest. Vezměte si např. dekreta Břetislava I., kde se uvádí, že trestem může být i prodání celé rodiny do otroctví. V souvislosti s těmi dekrety mi jedna věc není jasná. Jako trest tam taky byla určena pokuta 300 denárů. Dočetl jsem se, že za Oldřicha se dalo z jednoho denáru týden žít. Předpokládám, že v té době nedocházelo k takovému pohybu kurzu měny jako teď, tudíž za Břetislava I. to řekněme bylo obdobné a v tom případě byla pokuta 300 denárů pořádná pálka (respektive za Břetislava I. se poměry v zemi uklidnily, tudíž měna asi posílila a pak by to bylo ještě horší). "Pijáci pak, kdyby byli postiženi v krčmě, a nevyjdou z vězení, dokud by nesložili 300 denárů pro knížecí komoru." Do hospod většinou chodí méně majetní lidé. A když skončí živitel ve vězení, jak má našetřit zbytek rodiny takovou sumu? Nevíte, jak se tohle řešilo? Přece ten člověk nebyl do smrti v base?
Byly i nějaké jiné "příležitosti", jak se dostat do otroctví?
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3981
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Dekreta teoreticky

Nový příspěvek od Ježek »

Pokusím se odpověďet, ač zcela způsobilým pro to nebudu:
Troodon píše:Vezměte si např. dekreta Břetislava I., kde se uvádí, že trestem může být i prodání celé rodiny do otroctví. V souvislosti s těmi dekrety mi jedna věc není jasná. Jako trest tam taky byla určena pokuta 300 denárů.
Já bych pochyboval nad platností dekret Břetislava, spíš bych to viděl jako (zbožné) přání Kosmy. Všechno to jsou zákony, normy, zákazy víceméně založené na křesanské morálce (smilstvo, krčmy, nedělní trhy, pohřby mimo hřbitovy). Kosma chtěl možná srovnat ideální časy Břetislava, kdy kníže dbal nad pořádkem (čili dodržováním Písma) a Břetislav to vyhlásil při svaté chvíli nad hrobem světce, s anarchií jeho doby.

Zákaz krčem a nedělních trhů je pro křehkou ekonomiku tehdejší doby likvidační krok. Z krčem měl příjmy, navíc se tam objevovali mistři mince
magistri monetae, kteří schraňovali staré ražby a do oběhu dávaly nové. Nutno uvést, a Kosma to kritisuje jinde, že nové ražby obsahovaly méně stříbra - mince se šidila. Trhy byly nezbytné pro podhradský lid, pokud ten se vydal v neděli několik kilometrů k nejbližšímu kostelu v kastelánii, nakoupil také nezbytné zboží. Zbytek týdne mohl pracovat.

Číslo 300 je dost možná symbolické - značí úplnost. Čeští vládci na římské jízdy vysílali 300 jezdců. o tom píše Wihoda v Zlaté bule sicilské.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3981
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

dekreta prakticky

Nový příspěvek od Ježek »

Troodon píše:Jako trest tam taky byla určena pokuta 300 denárů. Dočetl jsem se, že za Oldřicha se dalo z jednoho denáru týden žít. Předpokládám, že v té době nedocházelo k takovému pohybu kurzu měny jako teď, tudíž za Břetislava I. to řekněme bylo obdobné a v tom případě byla pokuta 300 denárů pořádná pálka (respektive za Břetislava I. se poměry v zemi uklidnily, tudíž měna asi posílila a pak by to bylo ještě horší). "Pijáci pak, kdyby byli postiženi v krčmě, a nevyjdou z vězení, dokud by nesložili 300 denárů pro knížecí komoru." Do hospod většinou chodí méně majetní lidé. A když skončí živitel ve vězení, jak má našetřit zbytek rodiny takovou sumu? Nevíte, jak se tohle řešilo? Přece ten člověk nebyl do smrti v base?
Byly i nějaké jiné "příležitosti", jak se dostat do otroctví?
Žemlička píše, že Břetislav provedl mincovní reformu, zavedl hřivnu, která měla 210 g a z jedné hřivny stříbra se mohlo razit 200 denárů. Těch 300 denárů byla zhruba třetina kilogramu stříbra.
Pak se mince začala šidit, za Vratislava se mohlo vyrazit asi 500-600 denárů, v Kosmových časech více než 1000. Už jsme u 40 gramů stříbra, počítám-li správně.
Pokud známe roční poplatek z rádla, který platil sedlák a je to 12 denárů (při této částce nezáleží tolik na tom kdy), 300 denárů je zcela likvidační poplatek. Nedokážu odpovědět na otázku, co by se s opilcem stalo ...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Troodon
Panoš
Příspěvky: 48
Registrován: 14 čer 2008 21:01

Re: Dekreta teoreticky

Nový příspěvek od Troodon »

Ježek píše: Já bych pochyboval nad platností dekret Břetislava, spíš bych to viděl jako (zbožné) přání Kosmy. Všechno to jsou zákony, normy, zákazy víceméně založené na křesanské morálce (smilstvo, krčmy, nedělní trhy, pohřby mimo hřbitovy). Kosma chtěl možná srovnat ideální časy Břetislava, kdy kníže dbal nad pořádkem (čili dodržováním Písma) a Břetislav to vyhlásil při svaté chvíli nad hrobem světce, s anarchií jeho doby.
To jako, že Břetislavova dekreta jsou výmysl Kosmy? No panečku. Já myslel, že je to jasně zapsaný a platný zákoník, něco jako Statuta Konrádova.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3981
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Re: Dekreta teoreticky

Nový příspěvek od Ježek »

Troodon píše: To jako, že Břetislavova dekreta jsou výmysl Kosmy?
To ne, určitě nějaké zákony kníže vyhlásil nad hrobem světce. Jenže Kosma, který u toho nebyl a měl informace zprostředkovaně - z vyprávění starců. Proto si to mohl upravit k obrazu svému (např.: z příkazu Břetislava svým vojákům, aby se střežili pitek v hospodách během svaté translace, udělal všeobecný zákon)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Greywolf
Zeman
Příspěvky: 98
Registrován: 25 čer 2008 08:29
Bydliště: Varnsdorf

Nový příspěvek od Greywolf »

Kateøina_z_Landštejna píše:Teď si nevybavím kdo to napsal, ale jeden kronikář popsal Prahu 12. století jako jedno ze tří evropských center obchodu s otroky!!!!!
... jedním z cestovatelů, který psal o Praze a knížeti Boleslavovi byl ...

Ibrahím ibn Jakúb al-Isráilí at-Tartúší

... jako člen diplomatické mise córdobského chalífy ( Ibrahím-b-J byl kupec a diplomat ) navštívil v roce 965 ( + / - 1 rok ) Prahu. Ze svých cest sepisoval různé zprávy. O středu Evropy napsal listinu RELACE O SLOVANECH. Mimo jiné napsal ... je z okolních měst nejbohatší zbožím. Míří do něj lidé z Krakova, Maďaři, muslimové i židé. Obchoduje se zde hlavně se ... stříbrem ... cínem ... kožešinami ... a otroky. Za jeden kinšár ( jeho označení pro denáry ražené Boleslavem I. ) se dalo koupit například deset slepic, nebo pšenice pro jednoho člověka na měsíc a také třeba ječmen pro koně na čtyřicet dní.
Naposledy upravil(a) Greywolf dne 02 črc 2008 21:09, celkem upraveno 1 x.
Protivenstvím ke hvězdám ... / motto RAF
Uživatelský avatar
Greywolf
Zeman
Příspěvky: 98
Registrován: 25 čer 2008 08:29
Bydliště: Varnsdorf

Nový příspěvek od Greywolf »

Z druhé ruky ... :wink:

Dušan Třeštík soudí, že cena otroka na trhu v Praze se pohybovala kolem 300 denárů. Na vyzbrojení vojska o 3 000 mužích bylo třeba prodat cca 10 000 otroků. Boleslav a jeho lidé jich ale odchytili a prodali mnohem víc.

Jen v Córdobě se v letech 920 - 960 zvýšil počet slovanských otroků z cca 400 na téměř 14 000. Zisk byl opravdu veliký ...
Protivenstvím ke hvězdám ... / motto RAF
Uživatelský avatar
Greywolf
Zeman
Příspěvky: 98
Registrován: 25 čer 2008 08:29
Bydliště: Varnsdorf

Nový příspěvek od Greywolf »

Z druhé ruky ještě jednou ... :wink:

Na dveřích chrámu v Hnězdně jsou údajně vyobrazeni otroci na pražském trhu.

Okovy pro otroky prý byly nalezeny ve Starém Městě u Uherského Hradiště ... poblíž nějakých kosterních pozůstatků ... :studium: :?:
Protivenstvím ke hvězdám ... / motto RAF
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 3981
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Nový příspěvek od Ježek »

Greywolf píše:Na dveřích chrámu v Hnězdně jsou údajně vyobrazeni otroci na pražském trhu.
Tak to bude vyobrazení legendy o sv. Vojtěchovi, který protestoval proti prodeji křesanských otroků, podkopával tím základy příjmů našeho státu (vic výše zmíněná cena bojovníka) a byl "vyhoštěn".
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
Greywolf
Zeman
Příspěvky: 98
Registrován: 25 čer 2008 08:29
Bydliště: Varnsdorf

Nový příspěvek od Greywolf »

Ježek píše:
Greywolf píše:Na dveřích chrámu v Hnězdně jsou údajně vyobrazeni otroci na pražském trhu.
Tak to bude vyobrazení legendy o sv. Vojtěchovi, který protestoval proti prodeji křesanských otroků, podkopával tím základy příjmů našeho státu (vic výše zmíněná cena bojovníka) a byl "vyhoštěn".
Takže je to pravda ... no páni ... tam jsem se ještě nedostal.

***************************************************

Někdo se zde ptal na překlad listů Ibrahím ibn Jakúba. Nikdo o ničem nevěděl. Ptám se tedy ...

Jsou někde dostupné nepřeložené nebo v jiné řeči ... :?: ... :studium: ... :!:
Protivenstvím ke hvězdám ... / motto RAF
KOMOŃ
Vévoda
Příspěvky: 871
Registrován: 22 dub 2007 12:41
Bydliště: na slamniku/pod stolem

Nový příspěvek od KOMOŃ »

Greywolf píše:Z druhé ruky ještě jednou ... :wink:

Na dveřích chrámu v Hnězdně jsou údajně vyobrazeni otroci na pražském trhu.

Okovy pro otroky prý byly nalezeny ve Starém Městě u Uherského Hradiště ... poblíž nějakých kosterních pozůstatků ... :studium: :?:
Ale v Praze,se nenašel ani jeden. :!:
Bez piva to není ono.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

otroci v Praze

Nový příspěvek od duli »

Jen kopíruji, protože nemůžu najít "svůj pramen" . Někam jsem to zahrabala.
Počátky českého státu: obchod s otroky?
29.10.2007

Vznik českého přemyslovského státu v podobě, jaká se utvořila za (svatého) Václava a Boleslava I. a II., byl dán především skutečností, že Praha se tehdy změnila ve významné obchodní centrum. Hlavním tržním artiklem přitom byli otroci.

Přemyslovský stát zasahoval v době své největší územní expanze v polovině 10. století na východě až k řece Bug, Krakov byl tehdy satelitním městem/hradem Prahy. K tomuto rozkvětu přispělo nejenom mocenské vakuum, které v této oblasti vzniklo po zániku Velké Moravy. Expandující útvar těžil hlavně z polohy obchodních cest: oblasti ovládané na východě byly tranzitními místy ve směru hedvábné cesty (Chazarů, Chorezmu... – naopak význam jantarové cesty v této době poklesl), Praha pak zase byla významným tržištěm ve vztahu k muslimskému Španělsku. Ještě předtím, než byly v Praze raženy první mince, se zde běžně obchodovalo pomocí peněz ražených v Sasku a Bavorsku, ale i v arabském světě.

Podle Dušana Třeštíka nebyla ovšem cla a obdobné poplatky zdaleka nejvýznamnějším příjmem českého státu v 10. století. Potřeby panovníka nemohla uspokojit ani daň, kterou byli v této oblasti tehdy zatížení svobodní lidé. Opravdu rozhodujícím zdrojem příjmů panovníkova dvora byl prodej otroků (daň vybraná za rok totiž odpovídala ceně asi 90 otroků). Tento stav se nadto doplňoval s faktem, že rozhodující výdaje se týkaly panovníkovy družiny, respektive „armády“, která právě přísun otroků zajišovala, například ze Slezska nebo Haliče. Takový cyklus mohl po určitou dobu fungovat a pacifikoval i další české kmeny, protože jejich aristokracii umožňoval podílet se na těchto výnosných transakcích – například konflikt se Slavníkovci byl až pozdějšího data. Až zhruba do konce 11. století se na století 10. vzpomínalo jako na zlatý věk... Kolaps této politiky nadešel až ve chvíli, kdy nové zdroje pro „lov“ otroků nebyly k dispozici, východní oblasti přemyslovského státu připadly Kyjevské Rusi a Krakovsko Polsku. V té době se dokonce objevila snaha prodávat namísto toho jako otroky do muslimských zemí (často prostřednictvím židovských obchodníků) i křesany, což církev rozhodně nevítala - zde jeden ze zdrojů konfliktu sv. Vojtěcha s jeho soukmenovci.
Příjmy z prodeje otroků v polovině 10. století řádově převyšovaly jak jiné příjmy knížecího dvora, tak i další komodity, které tato země mohla především arabskému světu nabídnout (např. vosk a koně, což by však samo o sobě zahraniční kupce nejspíš nepřilákalo). Pozoruhodné na tom všem bylo i to, že z hlediska zahraničních kupců byl jejich hlavních obchodním partnerem přímo „stát“. Z tohoto ohledu nebyla tehdejší Praha přes veškerou svoji multietnicitu typickým otevřeným orientálním městem té doby. Stát zde nefungoval pouze jako garant transakcí, který si z nich odebíral poplatky za „pronájem infrastruktury“, ale byl pro cizí obchodníky současně hlavním dodavatelem.
Mimochodem, podle Třeštíka sv. Václav nevykupoval otroky proto, aby jim udělil svobodu, ale protože je hodlal využít pro sebe. Zajímavé na tom je, že výkup byl vždy prováděn jaksi samozřejmě – šlo se na pražské tržiště a bylo. Prostě v té době nebylo myslitelné, že by se zde otroků nedostávalo.

Každopádně k vzestupu Prahy mělo dojít právě vzhledem k její obchodní úloze. Celý přemyslovský stát byl ztotožňován právě s tímto městem, nikoliv např. s „českým národem“. Polsko ani Uhry se podobnou metropolí v té době chlubit nemohly.

Zdroj: Přemyslovský stát kolem roku 1000, Lidové noviny, Praha 2000, část Dušan Třeštík: Veliké město Slovanů jménem Praha

autor: Pavel Houser

Podle mě používali roubíky a provazy. Pokud otroků bylo tolik, železo by vyšlo draho. A takové svázání "do kozelce" to tedy hodně vydrží a v Čechách to uměl (umí ?) každý.
To, že s otroky obchodovali (také ?) židé může být počátek antisemitismu. Výraz "litkup" je také zajímavý.
Naposledy upravil(a) duli dne 13 lis 2009 19:38, celkem upraveno 1 x.
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

Nový příspěvek od duli »

Tohle jsem někde o otrocích ve středověku našla, opsala si to a nevím, co s tím dál.....

právní normy - možné prameny (ke kterým se nedostanu):
dílo Josefa Vašici (nevím název ?- jen jsem to někde našla, zapsala a nevím kde?-)
dílo Hermenegilda Jirečka - Slovanské právo v Čechách a na Moravě (týkající se období do 10. století a pak 11. a 12. století). Vychází ale z Kosmase ....
Jiří L. Bílý - Právní dějiny na území České republiky (je to učebnice z PF, dá se koupit, stačilo by do ní kouknout...)

V odkazu na "bavorské misionáře u nás" někdo našel blíže nedatovaný penitencionál :

bod č. 39 Dopustí-li se někdo smilstva s otrokyní a porodí (ona) dítě, a tu otrokyni propustí na svobodu a kaje se 1 rok.

Podobně pak v díle ? Zákon sudnyj pro lid:

bod č. 4 Má-li někdo ženu a souloží s otrokyní: prokáže-li se přečin, je třeba aby tato byla od knížete (krále) té země prodána ze země do jiné země a její cenu dal chudým....

bod č. 5 Smilnící s cizí otrokyní a zaplatí 30 zlatých pánu otrokyně a sám se podrobí sedmiletému pokání, jak jsme řekli, aby nebyl prodán. Je-li chudý, a dá něco podle svého jmění pánu té otrokyně...

bod č. 19 Koupí-li někdo od cizích zajatce a uvede v bývalý stav: má-li zajatec obnos, který za něho dal a dá-li jej za sebe, a jde svoboden. Nemá-li a ho má kupující jako námezního, dokud si neodpracuje cenu, na níž se dohodli. Přitom se mu mzda 3 stljazy na každý rok určuje před svědky. A tak když dovrší svou cenu, propouští se svobodný.

bod č. 25 Pán otroka, který krade: chce-li mít takového otroka a nahradí veškerou škodu. Nechce-li mít takového otroka, a ho dá do otroctví okradenému.

bod č. 29 Ukradne-li někdo svobodného člověka a prodá-li ho nebo zotročí, a je zotročen...

bod č. 30 Láká-li někdo k sobě cizího otroka, skrývá ho a neprozradí, je povinen ho navrátit jeho pánu a dáti jiného takového otroka nebo jeho cenu.

Ibn Rusta se zmiňuje že vládce slovanů vybírá roční dávky v oděvech (asi mimo jiné) přičemž ženský oděv je cenější a nemá-li kdo ženu nebo dceru "bere z šatů jeho otrokyně jeden kus". Obecně pak arabští kronikáři/historici popisují že Slované mají hodně otroků (Ibn Rusta, Ibn Mahmud Gardízí aj.)

U Byzantinců a Arabů se najde, že se Slované ke svým otrokům chovají dobře (a jinak než oni sami) a neponechávají si je navždy - po čase je propouští přičemž si dotyčný smí vybrat zda odejít nebo zda se jako svobodný usadit.

Otrokářství zasáhlo i středověké Čechy, když vítaným zdrojem příjmu nepohrdla ani přemyslovská knížata, která prodávala hlavně zajatce ze svých výbojů proti jiným slovanským kmenům. Podle pramenů (?) je otrokářství v našich zemí doložitelné ještě začátkem 12. století.
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

tak jsem našla tohle

Nový příspěvek od duli »

Nevím, jestli to k něčemu bude. ?
http://books.google.cz/books?id=8ZMLAAA ... lt#PPP1,M1
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

nìco jsem našla - je to pravda ?

Nový příspěvek od duli »

V tomto dokumentu je na straně 198 daň za otroka a na str. 197 -"jak se stát z dlužníka otrokem". :shock: :oops:
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů