....Církevní otcové správně vytušili nebezpečí v tom, že styk s helénistickou filosofií (první „nežidovští“ křesťané se objevili v antickém světě) způsobí, že křesťanství nebude chápáno jako čisté Boží zjevení dané apoštolským svědectvím a apoštolskou tradicí (přenesenou bohužel ústním podáním), ale že bude zneužito ke gnostickým spekulacím a jakýmsi „alternativám“ Boží zvěsti postavených na vratkých základech synkretismu. Toto nebezpečí se ukázalo z pozdějšího vývoje jako opodstatněné, protože do rodící se křesťanské věrouky se snažila proniknout dokonce i pohanská (!) gnóze. Bylo tedy nutné vymezit křesťanskou víru, stanovit kánon Písma, určit jeho inspirující zdroje vč. spisů. Bylo rovněž třeba definovat jejich autentický výklad a zamezit jeho libovůli, jež byla charakteristická nejen pro různé sektáře ale i bludaře. Jedinou zárukou čistoty Božího zjevení, zvěsti i svědectví převzatých od apoštolů byla kontinuita nástupnictví biskupů, právoplatných nástupců apoštolů. Pravá křesťanská gnóze je potom dle církevních otců pouze ta, u níž je víra založena na apoštolské tradici, jak ji chápali biskupové. To byly ve stručnosti hlavní důvody pro stanovení kánonu NZ, nebo chceš-li výběru evangelií a epištol do něj.
Tak to viděli církevní otcové a jediné, co s tím můžeme udělat, je s těmito stanovisky nesouhlasit. To je asi tak všechno. Opětovně a poněkolikáté musím akcentovat, že právě apoštolská tradice a závěry církevních otců se staly základem očistných reformních proudů v církvi, počínaje "středověkou" reformací českou s jejím hlavním protagonistou a konče "novověkou" reformací německou. ...
Jiriku, mozna jsem predtim Tvuj 5.prispevek cetla povrchne. Nyni jsem si ho precetla znovu a podrobne. Ze Tve vety "Bylo tedy nutné vymezit křesťanskou víru, stanovit kánon Písma, určit jeho inspirující zdroje vč. spisů", vyplyva zcela jednoznacne, ze umele nekdo zasahl do prirozene se rozvijejici se krestanske spolecnosti. Stalo se to, s cim se setkavame i nyni, par lidi s "patentem" na rozum (v tomhle pripade cirkevni otcove) se dohodlo, ze tem ostatnim "hloupym lidem" ukaze cestu kudy se maji ubirat. V tomhle se dejiny opakuji. Pak zjistit, co vlastne se stalo a co skutecne bylo, byva dost tezko odhalit. A to zarazeni skutecne probihalo na zaklade toho, ze cirkevni autority predpokladaly, ze toto konktretni evangelium odpovida tradici. Zda je dostatecne pravdepodobne. Ja teda nehyrim cizimi slovy, ale snazim se to vetsinou vysvetlit selskym rozumem. Ale slysela jsem dostkrat, ze rozum a vira jsou uplne jine a neslucitelne veci
. Mozna, ze budu muset prece jen ty apokryfni evangelia precist. Cetl je nekdo z vas?
S tim naznakem feminismu jsi mel pravdu
, ale ja se s tou diskriminaci setkavam jeste dnes, proto me to tak irituje a v tom stredoveku, do nehoz ja tak rada utikam, byly zeny dobre akorat na to, aby rodily deti a umiraly pritom. Pripadne se zavrely do klastera a v tom lepsim pripade, byly-li dostatecne majetne, se mely vcelku uchazejicne. Presto, ale nektere z nich ( Marketa Babenberska, Kunhuta Ceska) se vracely a stavaly se znovu figurkami na sachovnici dejin. Chtely nebo musely? Jinak slibuji, ze pres vikend se pripravim na tu Bibli ve stredoveku a o "starovekych" evangeliich, tech jinych nez synoptickych a Janove evangeliu, Skutkcich, epistolach a Zjeveni nepadne ani slovo (Ty vis, ze spravnemu studentu technicke skoly staci 1 noc na projiti daneho tematu). Jirko, jednu vec ale prece jen nevim, co je synkretismus? At to nemusim hledat. A dekuji za to nalezeni "rovnopravnosti" zen v Bibli. O tom, ze oddeleni muzu a zen v klasterech a zakaz zeneni knezich je pozdejsi uprava, vim.