Cartimmandua píše:Pokud vím, tak známe přesnou podobu Boleslavského denáru z let 935-972, denáru Vojtěcha Slavníkovce (957-997), Soběslava Slavníkovce (981-995), kněžny Emmy (+1006), Břetislava I. (1019-1034), Konráda I. (1061-1092), Svatopuka (1095-1107) a Vladislava II. (1140-1172).
To není zrovna málo...
Neznáme. Přesněji jejich popisy jsou pravdivé jen z malé části. Příklad: EMMA na denárech nikdy nebyla a není, ač to tak všichni píšou. Na denárech je jasně ENMA a jen tradice ztotožňuje tento text opisu s kněžnou EMMA, která by se v latinské tran skripci musela psát HEMMA, jak uvádí Kosmas. Podle mne je opis ENMA REGINA textem ražby Regensburgu, který je latinsky také nazván CASTRA REGINA. Uvedený MELNIC Civitas je m ísto mincovny, Regensburg je místem diecéze. A žádná EMMA královna nikdy neexistovala, na mincích. Existovala HEMMA, manželka Boleslava II, doložená iluminunovanou dedikací Wolfenbuttelského rukopisu Vita et Passio a Kosmovou Kronikou Čechů s opisem epitafu.
Taktéž je zcela omylem BIAGOTA, jako jiná manželka Boleslava II, či I, jak se spekuluje a dokonce hledá v hrobech. Ten opis je B / A GOTA CIV.
Podle mne B - kodikologická zkratka ( oleslav ) v Gotě městě. Místo ražby, kde Boleslav II byl doloženě mnohokrát poblíž na říšském sněmu v Quedlinburgu.
Není žádný problém, aby si razil denáry pro potřeby buď plateb na sněmu, nebo pro úhrady nákladů pobytu, nebo oboje. Mince je rara, protože v Čechách nebyl důvod je mít, a v Německu se jistě dále použily jako pagament na další ražby.
A u Slavníkovských mincí je humoreska tradic ještě zábavnější.
Soběslav: LIUBUZ - jediná ražba na Libici - hurá !!! Ani náhodou. Nikdo si za staletí nevšimnul, v svatém zápalu národovectví, že na minci není LIVBVZ, ale CIV BAZ. Oni ty grafémy V jsou proti základně obrácené a tak to prostě nemůže být dvakrát VV, ale VA. L při pořádné prohlídce není L ale slavníkovské hranaté C, takže text je obvyklý CIV ( itas ). Pak druhá část musí být BAZ. Žádná Libice, kterou takto latinsky nikdo ani napsat nemůže, a na mincích jsou latinské opisy. Na to kudy a jak a u koho pobíhal Soběslav v emigraci po libickém vraždění, tak já bych to tipnul na ražbu v Bazileji, u JIndřicha II. Čili se dá mince určit i časově - mezi 995 a 1004. Ani náhodou ražena na Libici.
Mince Vojtěcha: Adalbertus a jiné interpretace. Zpřeházením písmen taky Boleslav
Tak jsem zvětšoval krásnou fotku a zjistil: B není B, ale kodikologická ligatura EZ, taky další ligatura AV na konci opisu. Jasné DUX. Přesný text na této minci je: OCZIEZLAV DU+ Křížek se používá jako předěl opisu a jako X.
Nejsem jazykovědec, ale to ani být nemusím, abych usoudil, že je to mince knížete Čáslava. Na aversu je C/SLAV CIV, s ohledem na mizernou fotku si myslím, že je tam buď zkratka, nebo A, spíš zkratka. Ražba v Čáslavi je myslitelná, snadno možná, ač nedoložitelná pro odkutání podstatné části lokality na Hrádku.
Tak co je na mincích známo? Mnoho omylů, které plynou z užívání techniky opiš knihu předchůdce a napiš na to jiný názor. jen se nedívej na fotky, ale na otisky na pauzák, které dělali velikáni oboru Katz a Skalský, když foťáky neměli. Můj sen je, že se jednou nafotí denáry pořádně zblízka a bude to mít každý na internetu. Co mám já je velmi nedokonalé fotky z výstavy, kde jsem dělal fotky za mizerných podmínek hodiny. Přesto je to násobně lepší, než obrázky z pauzáku... Čas je mým nepřítelem, a taky lenost. Ale denáry popíšu a doložím, co říkám. A jiní ať se hádají, že to tak není. Jsou i jiné zajímavosti, myslím si, že existují i ražby Slavníkovců v DA ( ntiscum ) - Gdaňsku. To by svědčilo pro podporu Vojtěchovy misie, ale ne pro jeho vlastní ražbu. Jsou Boleslavské ražby GRADNO - což může být někde v Polsku, třeba za Kladskem, nebo taky až v Bělorusku, dnes Grodno. Taky je nezbytné vyřešit obrazy mincí - kopírování kvůli obchodním zvyklostem považuji za chybnou úvahu. Mě vychází jednoznačně obrazy, znaky diecéze místa ražby a arcidiecéze na averzu. Jak se tvrdí typ Ethelredský, tak já tvrdím, že pro mince v obnovené říši římské Ottonů by bylo nemyslitelné, aby se obraz na minci kopíroval podle bezvýznamného anglického krále. Naopak, tento král si dal razit v Mohučské arcidiecézi za arcibiskupa Willigise svoje denáry pro placení tributu Vikingům. Nejspíš ten tribut i předávali Ottoni Vikingům sami se zárukou. A tento opis používá i Boleslav II, po změně arcibiskupství pražské diecéze ze Salzburku na Mohuč. A stále zůstává Boží pravice jako znak pražské diecéze na reverzu u místa ražby. Navíc ten král na mincích není ETHELRED, ale EDELRED, nejspíš Edelred II.
Tak to je v kostce současná humoreska o denárech. Veliká legrace, jak se z toho stane veřejná válka. Mnoho papíru bylo popsáno o Regina EMMA, Biagota etc.
Tak jsem se vyřádil v nedělním čase a jdu se modlit breviář
Třeba to bude užitečnější.