Bible a Egypt

dějiny křesťanství, Bible, misie, mnišství a jeho řády, kláštery, svatí, inkvisice, protestantismus
slavicekvac
Král
Posts: 1811
Joined: 28 Oct 2009 11:55
Location: Kladno

Re: Bible a Egypt

Unread post by slavicekvac »

elizabeth wrote:
slavicekvac wrote:S ohledem na kvalifikaci některých účastníků bych rád otevřel diskusi na téma biblických událostí a historie Egypta.
Časové a místní souslednosti bible a Egyptských dějin:
del
7) Egyptský exil nazaretské rodiny.
8) Vztah Egypt a Gaza historicky?
del
7) vypadá na počátek tisíciletí - takže už Egypt ovládnutý Římem a Augustem (chci říci Gaiem Octaviem... :lol: )
Při revizi Dionýzia s letopočtem, lze uvažovat o roce 5 před Kristem na podzim. Konjunkce Saturna, Jupitera a Marsu byla podle Grygara 12. 9. Nic jiného se v hvězdařině nestalo. To byl Augustus? Nenosím je v hlavě, ty římské pacholky. Ale v bibli se mluví o sčítání, které nařídil, tak si to byl on.
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Chetitský král

Unread post by elizabeth »

slavicekvac wrote:Josef Egyptský za Hyksosů je pravděpodobný. Logicky to vykládá i zlom v pozici Hebreů po nástupu jiné, egyptské dynastie, zřejmě Tutmos I. A konce vztahu za nejspíš Ramese II. Má někdo povědomí o slanosti jeho mumie? Podle bible se zřejmě v moři utopil i farao. Ač v Ex 14, 28 zmíněn není.

28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
Nepřímo to je před tím:


17Já zatvrdím srdce Egypťanů, takže půjdou za nimi. Oslavím se na faraónovi a na všem jeho vojsku, na jeho vozech i jízdě.

18Egypťané poznají, že já jsem Hospodin, až budu oslaven tím , co učiním s faraónem, s jeho vozy a jízdou.“
Ramesse II. (nebo teda v řeckém přepisu Ramses II.) asi ne, spíš některý z jeho nástupců, možná Merenptah, Sethi II. nebo některý z jemenovců Ramessů III.-VII.(asi se to správně píše se 2 s, aspoň tak odhaduji z rodného jména :wink: )
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Bible a Egypt

Unread post by elizabeth »

slavicekvac wrote:
elizabeth wrote:
slavicekvac wrote:S ohledem na kvalifikaci některých účastníků bych rád otevřel diskusi na téma biblických událostí a historie Egypta.
Časové a místní souslednosti bible a Egyptských dějin:
del
7) Egyptský exil nazaretské rodiny.
8) Vztah Egypt a Gaza historicky?
7) vypadá na počátek tisíciletí - takže už Egypt ovládnutý Římem a Augustem (chci říci Gaiem Octaviem... :lol: )
Při revizi Dionýzia s letopočtem, lze uvažovat o roce 5 před Kristem na podzim. Konjunkce Saturna, Jupitera a Marsu byla podle Grygara 12. 9. Nic jiného se v hvězdařině nestalo. To byl Augustus? Nenosím je v hlavě, ty římské pacholky. Ale v bibli se mluví o sčítání, které nařídil, tak si to byl on.
Ano, to byl Octavian Augustus ( neboli rodným jménem Gaius Octavius). Když nepočítám triumvirát Marcus Antonius, Lepidus, Octavius, tak vládl Římu od Caesarova zavraždění (o březnových Idách roku 44 př Kr - 15. března)až do své smrti roku 14 po Kr.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
slavicekvac
Král
Posts: 1811
Joined: 28 Oct 2009 11:55
Location: Kladno

Re: Chetitský král

Unread post by slavicekvac »

elizabeth wrote:
slavicekvac wrote:Josef Egyptský za Hyksosů je pravděpodobný. Logicky to vykládá i zlom v pozici Hebreů po nástupu jiné, egyptské dynastie, zřejmě Tutmos I. A konce vztahu za nejspíš Ramese II. Má někdo povědomí o slanosti jeho mumie? Podle bible se zřejmě v moři utopil i farao. Ač v Ex 14, 28 zmíněn není.

28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
Nepřímo to je před tím:


17Já zatvrdím srdce Egypťanů, takže půjdou za nimi. Oslavím se na faraónovi a na všem jeho vojsku, na jeho vozech i jízdě.

18Egypťané poznají, že já jsem Hospodin, až budu oslaven tím , co učiním s faraónem, s jeho vozy a jízdou.“
Ramesse II. (nebo teda v řeckém přepisu Ramses II.) asi ne, spíš některý z jeho nástupců, možná Merenptah, Sethi II. nebo některý z jemenovců Ramessů III.-VII.(asi se to správně píše se 2 s, aspoň tak odhaduji z rodného jména :wink: )
Verzi Sethi II jsem taky někde četl, ale nevím kde. Bral jsem to povrchně a doháním :-( Zmínku o slané mumii jsem taky někde chytil, nevím kde. Výrazně slanější, než jiné.
User avatar
duli
Paní
Posts: 299
Joined: 26 Sep 2008 21:00
Location: 1 km od Prahy

ke Gaze a Filištínům

Unread post by duli »

Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
User avatar
duli
Paní
Posts: 299
Joined: 26 Sep 2008 21:00
Location: 1 km od Prahy

Re: Bible a Egypt

Unread post by duli »

Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
User avatar
duli
Paní
Posts: 299
Joined: 26 Sep 2008 21:00
Location: 1 km od Prahy

Re: Bible a Egypt

Unread post by duli »

Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
User avatar
duli
Paní
Posts: 299
Joined: 26 Sep 2008 21:00
Location: 1 km od Prahy

Re: Chetitský král

Unread post by duli »

slavicekvac wrote: 28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
ad 2) a ad 4)
Dnes : http://www.novinky.cz/veda-skoly/212127 ... -more.html
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
slavicekvac
Král
Posts: 1811
Joined: 28 Oct 2009 11:55
Location: Kladno

Re: Chetitský král

Unread post by slavicekvac »

duli wrote:
slavicekvac wrote: 28Vody se vrátily, přikryly vozy i jízdu celého faraónova vojska, které vešlo za Izraelci do moře. Nezůstal z nich ani jediný.
ad 2) a ad 4)
Dnes : http://www.novinky.cz/veda-skoly/212127 ... -more.html
Díky, je to přesně to co jsem si vždy myslel. Názor, že to bylo u Tanis jezera a šlo o Rákosové moře jsem slyšel už na fakultě KTF UK.
Dokonce se citovaly příklady chamsinu ze Sahary, které to způsobily i v naší době, vždy s různou intenzitou. U zázraků, jako je přechod moře, Jordánu ( sesuvy půdy ) a podobně - není problém najít přirozené vysvětlení. Co je zcela zásadní je tzv. znamení: je to právě teď a tady, když je to třeba !
Jsem rád, že se s exodem přes moře zase někdo zabývá.
Je myslitelný Ramese II jako utonulý farao za exodu? A Josef Egyptský za Hyksosů?
thovtt
Kníže
Posts: 355
Joined: 06 Oct 2009 08:41

Re: Bible a Egypt

Unread post by thovtt »

Historie nám vylučuje utonutí faraona na základě průzkumu jeho mumie.
slavicekvac
Král
Posts: 1811
Joined: 28 Oct 2009 11:55
Location: Kladno

Re: Bible a Egypt

Unread post by slavicekvac »

thovtt wrote:Historie nám vylučuje utonutí faraona na základě průzkumu jeho mumie.
nevím která "historie". Salinita mumie Ramesse II byla zajímavá pro antropology od začátku. U mumigikace se ovšem dá těžko soudit na to, zda se nalokal slané vody, nebo to byl sanytr :-) navíc verze Rákosové moře je celkem bez chuti. Bez soli, aspoň ne příliš. Žádné Mrtvé moře.
Napiš zdroje o tvé " historii", ať to není jen tvrzení. Ale nemusel to být Ramesse II. A skutečně tam nemusel zahynout farao, mohl to být některý z jeho vojevůdců, který nosil stejnou čelenku s hadem.
thovtt
Kníže
Posts: 355
Joined: 06 Oct 2009 08:41

Re: Bible a Egypt

Unread post by thovtt »

Viděl jsem před lety dokumentární film,kde nad dochovanou mumií faraona byl vysloven tento závěr.Ty však bereš Bibli za bernou minci,takže z principu jiný důkaz stejně nepříjmeš.
slavicekvac
Král
Posts: 1811
Joined: 28 Oct 2009 11:55
Location: Kladno

Re: Bible a Egypt

Unread post by slavicekvac »

thovtt wrote:Viděl jsem před lety dokumentární film,kde nad dochovanou mumií faraona byl vysloven tento závěr.Ty však bereš Bibli za bernou minci,takže z principu jiný důkaz stejně nepříjmeš.
Ale kdeže, jak vidíš, tak i spekuluji o jiné osobě. Tohle není nic, co by mělo nějak zásadní vliv na bibli a její chápání jako knihy náboženské. Zkus si přečíst encykliku Pia XII Divino afflante spiritu. Pak uvidíš, kde mají katolíci meze v bádání o bibli :-) Prakticky žádné. Velmi platí věta jana Pavla II. : věda a víra nejsou v protikladu. Pravda není proti pravdě. Obě potřebují pravdivé otázky a odpovědi.
Taky proto jsem toto téma sem přinesl.
Takových věcí je v bibli víc. Třeba už jen žebro Adamovo, etc. Mnohdy jsou to obtíže překladů, bible je dnes vlastně neoriginální text od počátku ( první určitě nebyl řecky, latinsky, ani koneckonců aramejsky), pořád je co objevovat i v této oblasti. Nehledě k biblické tradici - než se zapsalo se vyprávělo. Ale to vše máme akceptovat a vysvětlovat pravdivě bez zábran. Pius XII. Hezké ale je, jak nové obejvy potvrzují stabilitu textu - Kumrán bibli nevyvrátil, ale upevnil.
Dneska mají zábrany s Písmem spíš evangelikální církve, než katolíci. protože trvají ve zjištění otců zakladatelů dost silně. A nijak se jich tím nechci dotknout, Je to prostě můj dojem z ekumenických setkání. Ono stále číst jen Kralickou bibli je i věcný i jazykový i teologický problém skoro na každém kroku. A mám tu bibli velmi rád, asi jako Ant. Dvořák, když psal biblické písně :-)
Tak bych prosil citaci toho filmu a odkazy na zjištění o Ramesse II. a jeho salinitě, či nikoliv :-) Tady si necitované věci připouštíme jako spekulace a hypotézy. Kterých se já dopouštím taky, ale taky to tak nazývám.