Ke germánské minulosti na Moravě se váže i nacionalistická minulost moravských Němců včetně jedné prapodivné postavy jménem Guido von List. Ten se dá označit za jednoho z přímých předchůdců nacistické ideologie a jeho nejznámější román Carnuntum se týká zničení legionářského tábora Carnunta r. 375.
List si připomněl patnáctisté výročí dobytí k 24. červnu 1875 výletem s přáteli na veslicích po Dunaji, když se večer utábořili právě u Carnunta a List tu pod oblouk tzv. Pohanské brány (ta stojí dodnes) zakopal osm lahví od vína do tvaru svastiky.
R. 1888 vydal List dvoudílný román Carnuntum, je o dobytí Carnunta Kvády a podle románu tím začal pád celé římské říše, přes dobytí Říma Alarichem r. 410 až po úplný konec. Román měl úspěch mezi rakouskými nacionalisty min. ze dvou důvodů. Jednak přisuzoval zničení Říma v prvé řadě rakouským Germánům, jednak se rakouští nacionalisté už připojili k pangermánskému proudu, které vidělo v katolické církvi „druhý Řím“. Nacionalisté se tím přidávali na stranu německého, hlavně pruského protestantismu proti habsburské katolické kultuře.
R. 1900 plánoval List Carnuntum zrekonstruovat na způsob amfiteátru, kde by se v římských ruinách hrály nacionální představení. Měl z toho být „rakousko-německý Bayreuth“.
Rok 1888 zavedl Listovy kroky do Brna. Toho roku tu vyšla kniha Heinricha Kirchmayera „Staré germánské kmeny Kvádů“ a vydal spolek Deutsches Haus. Prezidentem spolku byl brněnský průmyslník Fridrich Wannieck. Komplex jeho továren nesl jméno Vaňkovka a v dnešní době byly haly využity pro stavbu stejnojmenného nákupního centra.
Wannieck si všiml Listova talentu a začal ho podporovat. R. 1891 postavil spolek skutečný „Deutsches Haus“, tedy Německý dům (něco podobného měli pražští Němci v podobě Německého kasina v ulici Na Příkopech). Bylo to místní kulturně/národní centrum, podobně jako když Češi stavěli České besedy.
Spolek umožňoval v domě pořádání Listových přednášek a dalších vyloženě nacionalistických akcí (stavba symbolicky posloužila na konci druhé světové války jako bašta německých vojáků, byla poškozena boji a po válce zdemolována).
List napsal, zřejmě po příjemných zkušenostech s brněnským prostředím, ságu Pipara. Pipara byla původem z Brna („Eburoduna“), byla zajata Římany a nakonec se stala vládkyní. Kvádům byl věnován ještě román Král Vannius.
R. 1908 vznikla Listova společnost, kterou financoval nejvíce opět Wannieck. Mezi zakladatele patřili mimo něj i Karl Lueger, to byl antisemitský starosta Vídně, a několik šlechticů a okultistů. Společnost měla Listovi umožnit a financovat jeho okultní bádání, protože když List posílal rakouským vědeckým institucím své výsledky ohledně třeba ariogermánského prajazyka, nedostal ani odpověď..
To se dostáváme k pozdní fázi Listova nacionalismu, který byl ovlivněn teosofií a tezemi o árijské rase.
Hlavní osobou teosofie byla H. P. Blavatská, která měla v Indii navázat nadsmyslový kontakt s jakýmisi mahátmy. Teosofie se projevovala více způsoby. Na Západě znamenala duchovní průlom do průmyslově/materialistické společnosti, teosofové se spojovali se spiritisty, snažili se najít hmotné důkazy o existenci duchovních světů.
Druhým dědictvím byl vpád indického duchovna na křesťanský Západ. Skrze teosofii přišla nauka o reinkarnaci, což je ještě v pohodě, ale Blavatská přišla i s vývojem Země skrze epochy – byla epocha lemurská, pak atlantská a nakonec nynější árijská.. A toho všeho se chytali němečtí nacionalisté, kteří duchovně odmítali katolicismus – měli tu najednou duchovní směr, který byl starší než křesťanství, jakožto Germáni byli spojeni s Indií přes indoevropský (nebo, jak řikali, indogermánský) původ, a jakožto Árijci se tedy cítili být vyvolenými nositeli nejvyšší kultury současné doby (nutno ale dodat, že sama Teosofická společnost rasistická v žádném případě nebyla, právě naopak).
List a ostatní se chytli teosofie a přeměnili ji na ariosofii. Odtud už by krok teorii o nadřazenosti árijské rasy a někteří ariosofisté plánovali zlepšování árijského genofondu pomocí eugeniky a někteří propagovali už přímo ničení jiných etnik..
List se věnoval spíš okultním věcem. Podle něj středoevropští Germáni odešli před tlakem katolicismu na sever, kde mj. dali základ Eddě, což jsou sbírky mytologických písní sepsaných na Islandu. Jinak podle Lista vládli Germánům napůl králové, napůl kněží (tzv. Armanenschaft) a společnost byla přísně hierarchická. Středověká šlechta měla pocházet od těchto starých zasvěcenců, půlení a čtvrcení erbů mělo vycházet z tvarů run, a List se zřejmě cítil být také potomkem starověké šlechty, protože si přidal do jména šlechtický přídomek „von“. A je toho víc a je s podivem, jak široké a hlavně vlivné kruhy dokázal List oslovit.
***
Informace o Listovi jsem čerpal z knihy Nicolase Goodrick-Clarka „Okultní kořeny nacismu“. To je kniha, co vyšla nejméně ve třech vydáních a na kterou se hodí komentář Jiřího Padevěta, ředitele nakladatelství Academia, že „svastika prodává“. Když se čtenáři zajímají o nějaké historické období, tak dost často o druhou světovou válku, a a oddělení s moderními dějinami v knihkupectvích tak plní knihy, co mají na obalech Hitlera, svastiky, vojáky SS apod. Je to prostě schopné emočně nebo vizuálně zaujmout víc než suchá historická věda.
Goodrickova kniha má svastiku na všech českých vydáních. Ta tři vydání asi také neodpovídají reálnému významu knihy (to není nic proti ní, je jinak výborná), mnohem spíš tu jde o populární kombinaci slov nacismus a okultní.. Knih s takovým tajemným a někdy praštěným vyzněním vychází víc, v antikvariátech jsou stále k dostání staré knihy Jitro kouzelníků nebo Luciferův trůn..
Goodrick-Clark mezi fantaskní autory nepatří, tyto knihy komentuje v dalším díle s názvem Černé Slunce: „Po vzoru francouzského bestseleru Pauwelse a Bergiera Jitro kouzelníků spojovala obrovská spousta populárních knih, vydávaných od šedesátých let v Británii, Francii a Spojených státech, Hitlera a nacisty s tajnými společnostmi, okultismem a magií, což vrcholilo v polovině další dekády. Účelem opět bylo vytrhnout z historických souvislostí fakta diktatury, teroru a války a útisku a přenést je do mytologické roviny démonické mise a planetární změny. Okultní mytologie rovněž obdařila nacistické artefakty a relikty magickými silami vzkříšenía obnovy. Fiktivní témata jako oživení Hitlerova popela nebo tajná nacistická kolonie v Himaláji konkurují od té doby starším historkám o tajném přežívání nacismu. Ač se původně jednalo o literární fenomén, v osmdesátých a devadesátých letech se perverzní teologie „nacistických mysterií“ stala mocným prvkem mystického neonacismu.“ (s. 140-41)
Černé Slunce je o poválečných neonacistech, kteří se také odvolávají na okultismus (např. indická mystička Sávitrí Déví si myslela, že Hitler je avatar..). Vydání má jen jedno.. -
http://eminent.cz/kniha.php?id_knihy=480Všechny ty nacistické teorie o duté Zeměkouli, že hvězdy jsou jen kusy ledu, že na Zemi spadnul měsíc, a tím rozpoutal nějakou katastrofu, všechna nadvláda árijské rasy, to se zdá být překonané a určené pro knihy typu Okultních kořenů nacismu jako téma, které stojí na okraji zájmu historiků.
Jenže ono sem něco podobného pomalu prosakuje, a sice z Východu. Jestliže se ariosofisti odvolávali na indickou (resp. indogermánskou) kulturu, tak totéž probíhá v Rusku, kde se část nacionalistů hlásí k tomu, že indické védy napsali vlastně staří Slovani.. Někteří neonacisté vidí v UFO vyslance árijské rasy, někteří ruští nacionalisti tvrdí, že Slovani přiletěli taky na kosmických lodích..
Větší vliv mají tyto teorie na Slovensku, kde je nacionalismu více než v Čechách. Vychází tam např.. časopis Zem a Vek, podporovaný z Ruska, plný konspirací a útoků na zkažený Západ a odkazující na slovanskou duchovnost.. Chvíli vycházela i česká mutace, ale zkrachovala hned ze začátku.. Asi neměla odbyt..
To prosakování se ale může dít jinak. Třeba teď máme na hlavních stránkách jeden komentář, že Slované jsou tu deset tisíc let a měli „úžasnou zemi“ Tartárii, a ať to jdeme do Ruska studovat.. Nemusí to být od té osoby čistá propaganda, ale může se zajímat třeba o bylinky nebo jógu, co se dělá v Rusku, a do toho si ve stejném časopise přečte něco o úžasných duchovních vlastnostech Slovanů a šíří to dál..
Vypadá to neškodně až úsměvně, ale není.. Asi jako není úsměvné, když člověk projeví politický názor a dostane otázku „kdo tě platí“.., a další stupeň je tvrzení, že toho druhého platí miliardář Soros (to je navíc Žid), jako kdysi nacisté tvrdili, že jejich odpůrce platí Židi.. Když teď na Slovensku Kotleba prohrál župní volby, tak kolem Banské Bystrice nechali kotlebovci vysadit billboardy s obličeji Kisky, Luntera (vítěz župních voleb) a Sorose s nápisem „To sme vás dostali. Ha,ha,ha“. To není prdel, to je přímé navázání na nacistický antisemitismus (min. na to, že někdo prachatý tahá za nitky), a když si spojíme, že Kotlebu podporoval i časopis Zem a Vek, máme tu stejné protonacistické podhoubí, jaké působilo před první světovou válkou.. Je to za našimi hranicemi, žene se to skrze ruskou propagandu sem, i když tohle konkrétně zatím spíš jen prosakuje (narozdíl od jiných forem propagandy a vlivu), ale otravný je to už teď až až..