Kdo a kdy? Živé, nebo mrtvé? A jak se to ví - máš zdroj?KOMOÑ wrote:Zrovna dneska jsem èetl èlánek o sv.Vojtìchovi.
Do rakve mu dali dìcko pøedškolního vìku.
Svatí - negativní pantheon?
-
- Královna
- Posts: 2793
- Joined: 02 Jan 2007 15:55
- Has thanked: 1 time
Re: klášter
-
- Vévoda
- Posts: 892
- Joined: 22 Apr 2007 12:41
- Location: na slamniku/pod stolem
Re: klášter
Pøišel na to Vlèek, u kostí které do Prahy roku 1039 pøivezl Bøetislav I., když vpadl do Polska.Je sním uloženo dítì pøedškolního vìku, stejnì jako avizovaný podvrh v Cáchách, i tam byla nalezená kost nìjakého dítìte.Viola wrote:Kdo a kdy? Živé, nebo mrtvé? A jak se to ví - máš zdroj?KOMOÑ wrote:Zrovna dneska jsem èetl èlánek o sv.Vojtìchovi.
Do rakve mu dali dìcko pøedškolního vìku.
Pražské a øímské pozùstatky mají skupinu krve A., v Cáchách ale 0.
Ale to už není tak dùležité.
Bez piva to není ono.
-
- Vévoda
- Posts: 584
- Joined: 29 May 2008 19:40
- Location: no pøece u nás doma
Re: Svatí - negativní pantheon?
Dám to sem jako do archívu, našli se asi ostatky zakladatele křesťanství. Na místě, kde měly ležet:
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/ev ... ?id=641172
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/ev ... ?id=641172
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
-
- Vévoda
- Posts: 584
- Joined: 29 May 2008 19:40
- Location: no pøece u nás doma
Re: Svatí - negativní pantheon?
Ostatně pro ty co mají rádi relikvie. Například v Praze se nachází lebka sv. Lukáše evangelisty, zatímco zbytek kostry se nalézá v Padově, odkud lebku nechal do Čech přivézt Karel IV.
http://www.vesmir.cz/clanek/lebka-sv-lu ... ly-sv-vita
http://www.vesmir.cz/clanek/lebka-sv-lu ... ly-sv-vita
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
-
- Král
- Posts: 3676
- Joined: 01 Nov 2005 19:01
- Location: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Svatí - negativní pantheon?
Co se týče ostatků a povrchně pojímaného křesťanství.
Kolem roku 1000 chtěli sedláci z Umbrie zabít sv. Romualda, aby získali jeho tělo.
Po smrti Alžběty Durynské dav rotrhal plátno do kterého byla oděna, ustříhali ji vlasy, nehty a kousky uší.
Po smrti Tomáše Akvinského mu mniši z Fossanovy usekli hlavu a uvařili jeho tělo, aby déle vydrželo.
Karel VI. Francouzský v roce 1392 rozdával na hostině žebra a jiné kosti svého předka Ludvíka Svatého - klerici si nohu, kterou dostali, rozdělili až po jídle.
Kolem roku 1000 chtěli sedláci z Umbrie zabít sv. Romualda, aby získali jeho tělo.
Po smrti Alžběty Durynské dav rotrhal plátno do kterého byla oděna, ustříhali ji vlasy, nehty a kousky uší.
Po smrti Tomáše Akvinského mu mniši z Fossanovy usekli hlavu a uvařili jeho tělo, aby déle vydrželo.
Karel VI. Francouzský v roce 1392 rozdával na hostině žebra a jiné kosti svého předka Ludvíka Svatého - klerici si nohu, kterou dostali, rozdělili až po jídle.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Vévoda
- Posts: 591
- Joined: 05 Jan 2009 22:04
- Location: Anglicko
Re: Svatí - negativní pantheon?
A Františkovi Xaviérovi, najvýznamnejšiemu sv rádu jezuitov po sv. Ignácovi z Loyoly jedna jaho "fanynka" odhryzla prst z nohy. Teda z jeho tela, samozrejme.... Svätci boli zväčša významné postavy svojej doby, pre cirkev urobili veľa a mnohí urobili dosť aj pre jednoduchých ľudí...Ježek wrote:Co se týče ostatků a povrchně pojímaného křesťanství.
Kolem roku 1000 chtěli sedláci z Umbrie zabít sv. Romualda, aby získali jeho tělo.
Po smrti Alžběty Durynské dav rotrhal plátno do kterého byla oděna, ustříhali ji vlasy, nehty a kousky uší.
Po smrti Tomáše Akvinského mu mniši z Fossanovy usekli hlavu a uvařili jeho tělo, aby déle vydrželo.
Karel VI. Francouzský v roce 1392 rozdával na hostině žebra a jiné kosti svého předka Ludvíka Svatého - klerici si nohu, kterou dostali, rozdělili až po jídle.

-
- Král
- Posts: 1811
- Joined: 28 Oct 2009 11:55
- Location: Kladno
Re: Kulty
Svatováclavská kult ovšem začal dříve. Hned za života jeho bratra - bratrovraha Boleslava I. Nepochybně to byl Boleslav I, kdo translací potvrdil již existující úctu ke světc tři roky po jeho smrtii. A jak pokáním, tak politikou pochopil význam jeho kultu. Analogii lze najít u Jindřicha II a Thomase Becketa. A nijak nespekuluji o opravdovosti pokání obou panovníků. Na Mladě a Boleslavovi II, je vidět, že výsledek obratu jejich otce byl skutečný.Ježek wrote:Václav mìl výsadní postavení v èeské zbožnosti. Národním svìtcem se stává definitivnì v 11. st. zásluhou Pøemyslovcù. Hodilo se to všem, Pøemyslovci mìli oporu "na nebi". Cizí králové odvozovali svoji moc od Boha, pøemyslovská knížata od svatého pøedka. A lidem bylo køesanství blížší díky domácímu svìtci. Václav ochraòoval svùj národ, pomáhal mu vítìzit v bitvách. O jeho kultu svìdèí hymna Svatý Václave (shodou okolností ji teï poslouchám). Tak silné sepìtí svìtce s zemí, nemá snad jinde obdoby.
Daleko za ním byl Vojtìch a Vít.
Pak tu byly regionální významní - o jejich svatoøeèení se vìtšinou staral blízký klášter (že mladší životy svatých vìdí o více zazracích, než ty autentické): Prokop (Sázava), Zdislava (Jablonné). U nìkterých se to nepovedlo - Vintíø (dodnes uctíván na Šumavì - hlavnì na nìmecké stranì)
Ad Gunther - Vintíř, to ještě zdaleka neskončilo. Jsem jedním z těch, kdo tento kult rádi a ze srdce podporují. Stačí se zamyslet nad tím, proč Břetislav I Gunthera nechal se všemi poctami pochovat v Břevnově. U nás je mizivé procento lidí, kteří ho znají třeba jménem

-
- Král
- Posts: 3676
- Joined: 01 Nov 2005 19:01
- Location: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Svatí - negativní pantheon?
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Král
- Posts: 1811
- Joined: 28 Oct 2009 11:55
- Location: Kladno
Re: Svatí - negativní pantheon?
V Turecku našli hrob apoštola Filipa
Zdroj: Lidové noviny
Datum vydání: 28.7.2011
Odkaz: http://www.lidovky.cz/
Ročník: 24
Číslo: 175
Strana: 20
Autor: čtk
Rubrika: LIDÉ
Mutace: Morava;Brno;Praha;Čechy
Pořadí: 6
Oblast: Celostátní deníky
ANKARA Tým archeologů v čele s Italem Franceskem D'Andriou oznámil, že u Pamukkale v západním Turecku našel hrob svatého Filipa, jednoho z 12 Kristových učedníků. D'Andria agentuře Anadolu řekl, že hrob je v troskách jednoho kostela.
"Hrob svatého Filipa jsme se snažili objevit léta. Teď jsme ho konečně našli v pozůstatcích kostela, které jsme objevili před měsícem," řekl D'Andria, který pracuje v Turecku už několik let. Dodal, že hrob ještě nebyl otevřen, a objev označil za významný pro archeologii i pro křesťanský svět. Apoštol Filip, který podle bible pocházel z Galileje, byl údajně vyslán evangelizovat nejprve Řecko a pak Frýgii v Malé Asii. Tam prý také v Hierapoli podstoupil mučednickou smrt z rukou Římanů. Ruiny starověké Hierapole jsou v blízkosti dnešního Pamukkale. Jde o známé turistické místo, kam lidé jezdí obdivovat bílé travertinové terasy a jezírka mezi nimi. Lázně zde byly už ve starověku.
Zdroj: Lidové noviny
Datum vydání: 28.7.2011
Odkaz: http://www.lidovky.cz/
Ročník: 24
Číslo: 175
Strana: 20
Autor: čtk
Rubrika: LIDÉ
Mutace: Morava;Brno;Praha;Čechy
Pořadí: 6
Oblast: Celostátní deníky
ANKARA Tým archeologů v čele s Italem Franceskem D'Andriou oznámil, že u Pamukkale v západním Turecku našel hrob svatého Filipa, jednoho z 12 Kristových učedníků. D'Andria agentuře Anadolu řekl, že hrob je v troskách jednoho kostela.
"Hrob svatého Filipa jsme se snažili objevit léta. Teď jsme ho konečně našli v pozůstatcích kostela, které jsme objevili před měsícem," řekl D'Andria, který pracuje v Turecku už několik let. Dodal, že hrob ještě nebyl otevřen, a objev označil za významný pro archeologii i pro křesťanský svět. Apoštol Filip, který podle bible pocházel z Galileje, byl údajně vyslán evangelizovat nejprve Řecko a pak Frýgii v Malé Asii. Tam prý také v Hierapoli podstoupil mučednickou smrt z rukou Římanů. Ruiny starověké Hierapole jsou v blízkosti dnešního Pamukkale. Jde o známé turistické místo, kam lidé jezdí obdivovat bílé travertinové terasy a jezírka mezi nimi. Lázně zde byly už ve starověku.
-
- Zeman
- Posts: 102
- Joined: 22 Jun 2012 01:06
Re: Svatí - negativní pantheon?
Ohledně svatých se domnívám, že je zde spojitost s Duchem svatým a stotožněním konkrétního člověka s přítomností Ducha svatého. I dnešní modlitby např při intronizaci biskupa jsou o obdaření Boží milostí a přítomností Ducha svatého.
-
- Král
- Posts: 1811
- Joined: 28 Oct 2009 11:55
- Location: Kladno
Re: Svatí - negativní pantheon?
Ano, ale podstatným znakem svatých je naplnění vůle k životu pro druhé a pro Boha. Jistěže v Duchu svatémtravonah wrote:Ohledně svatých se domnívám, že je zde spojitost s Duchem svatým a stotožněním konkrétního člověka s přítomností Ducha svatého. I dnešní modlitby např při intronizaci biskupa jsou o obdaření Boží milostí a přítomností Ducha svatého.
