Já jen ještì malou poznámku ke (svatému) Václavovi, která souvisí s Dušanem Tøeštíkem. 28. záøí t.r. jsem ji v jeho vlastním podání slyšel ze záznamu na ÈR2-Praha a moc se mi líbila, protože podle mì zcela pøesnì vystihuje nejen povahu, ale i zahranièní a vnitøní politiku obou bráchù. A ona krátká Tøeštíkova vìta zní: "Václav byl rozvážný a Boleslav odvážný."...
Last edited by Jiří Motyčka on 11 Oct 2007 09:19, edited 1 time in total.
Jiøí Motyèka wrote:Já jen ještì malou poznámku ke (svatému) Václavovi, která souvisí s Dušanem Tøeštíkem. 28. záøí t.r. jsem ji v jeho vlastním podání slyšel ze záznamu na ÈR2-Praha a moc se mi líbila, protože podle mì zcela pøesnì vystihuje nejen povahu, ale i zahranièní a vnitøní politiku obou bráchù. A ona krátká Tøeštíkova vìta zní: "Václav byl rozvážný a Boleslav odvážný."...
Hezký ... a taky to byl Tøeštík, kdo se zamyslel nad jmény obou bratøí , že vlastnì znamenají totéž, a že tedy oba rodièe si pøáli pro oba syny - to samé ...Více slávy.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Jiøí Motyèka wrote:Toto období zneužití svatováclavského symbolu je kapitolou samou pro sebe odehrávající se ve složité dobì, kterou nikdo z nás (teda aspoò doufám) bohudík na vlasní kùži nezažil. Mùžeme tak "posuzovat" pouze z ústního podání a literatury.
Také proto byli socani svého èasu proti tomu, aby byl tento svátek zaøazen mezi státní. Sám Zeman høímal od øeènického pultíku v parlamentu, že sv. Václav je pro neho zosobnìním cituji "servility a kolaborace"...
Já si za 1) vùbec nemyslím, že byl Václav svatý - byl to èlovìk své doby a že z nìj Gumpold a Kristián, kteøí rozhodnì nebyli naklonìni Èechùm a jejich samostatnosti, zaèali dìlat ikonu hned po jeho smrti, to je už samo o sobì podezøelé. A je dobøe vidìt to v souvislostech. Byl prostì použit, protože byl poddajný a "šikovnì" mrtvý...
za 2) myslím, že v tom má naprostou pravdu. Václav bohužel je symbolem poddajnosti a slabosti. Nebyl schopen sjednotit èeské vojvody, aby se postavili Bavorùm, tak radìji souhlasil s ožebraèováním rodícího se státu. Také proto jej zneužívala jak katolická církev, tak nacisté - jako "vzor" pokory, neodporování zlu.
Ještì Švejk a jdu se hodit rybám... Pìknì dìkuju, za takové "symboly"
No tak tohle jsem ani neèekal. Zmaten, utíkám. Ta dvojka je ale fakt hnusná.
Bolenem býti, tak bych trhal jako blázen
Georg wrote:...A pokud budu objektivní,musím pøipomenout i vraždu umuèením Jana Sankandera za úèasti stavovských komisaøù v olomoucké kobce v bøeznu 1620.
Ano, svatý Jan Sarkander je jednou z èerných kanìk na stránkách popsaných dìjinami protestantizmu. Pøesto jsou ještì nìkteré nejasnosti kolem života a smrti tohoto svìtce. To tvrdí s opatrnou skepsí nekatolíci. Katolíkùm je pochopitelnì vše jasné...
Byl bych však velice nerad, aby tento svìtec zavdal pøíèinu k tomu, že bychom zde zaèali dìlat bilanci a statistiku, kolik mrtvých má svìdomí církev, která za hlavu pozemské instituce spoleèenství vìøících považuje nejvyššího biskupa øímského a kolik ostatní církve, které za hlavu své církve, a to i té pozemské pokládají Ježíše Krista. Tato bilance, to mi vìøte, by nevyznìla pro tu prvnì jmenovanou církev pøíznivì.
KOMOÑ wrote:Já sem se tady chtìl zeptat,co je s ostatky druhého pražského biskupa Vojtìcha.Je poøád v Hnìzdnì?
A prozkoumal jeho ostatky vùbec nìkdo?
Ono to s nimi je trochu vtipný - existují asi troje. Bøetislav si je sice odvezl domù do Èech, ale pak se našly v Polsku další. Na podrobnosti se podívám ...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Jen se vyjádøím k hlasovací otázce - pøijde mi nedobøe položená. Položila bych ji víc osobnìji - napø. Èím jsou pro vás svatí?
Jinak hlasování klame. V zásadì vypovídá víc o církevní "pøíslušnosti" jednotlivých respondentù než o èemkoliv jiném.
Troufám si odhadnout respondenty:
6 katolíkù
2 radikální protestanté
4 umírnìní protestanté pøíp. nezaøazení intelektuálové tíhnoucí k duchovnu
1 ateista, pøíp. "nezralý" èi "zhrzený" katolík
A spojení "svatí - pantheon"? Hluboká neznalost èi vyzývavost?
Augustina wrote:...Položila bych ji víc osobnìji - napø. Èím jsou pro vás svatí?...
Zmìnìno.
Augustina wrote:...Troufám si odhadnout respondenty:
...
2 radikální protestanté...
Ale to mohou být klidnì taky ateisti...
Augustina wrote:...A spojení "svatí - pantheon"? Hluboká neznalost èi vyzývavost?
Ne. Nehledej v tom nic vyzývavého. Je tøeba mít stále na pamìti, že tento "ateistický" server není o religionistice, ale pøedevším o historii s akcentem na støedovìk. O religionistice a pøidružených tématech jsou úplnì jiné servery.
Augustina wrote:...A spojení "svatí - pantheon"? Hluboká neznalost èi vyzývavost?
Ne. Nehledej v tom nic vyzývavého. Je tøeba mít stále na pamìti, že tento "ateistický" server není o religionistice, ale pøedevším o historii s akcentem na støedovìk. O religionistice a pøidružených tématech jsou úplnì jiné servery.
Aha.
Ale pøiznám se, že když nìkdo založí hlasování, vidím v tom zájem o dané téma. Proto mì zarazilo tohle naprosto absurdní spojení. V takových chvílích mám tendenci "opravovat" vìdomosti dotyèného. (Podmínìné urèitì nejen výchovou ve vìtšinovì ateistické spoleènosti, ale zcela jistì i signály, které katol. církev sama o sobì, tøebas nevìdomì, vysílá.)
Jinak se vám urèitì do tohoto diskuzního Fora plést nebudu - proèetla jsem si nìkolik diskuzí a smekám pøed vašimi znalostmi z historie, vùbec bych nebyla schopná se adekvátnì zapojit. Primárnì mì zajímá pøedevším to téma rušení klášterù pøi josefínských reformách.
Ale díky za vlídnou reakci!
KOMOÑ wrote:Já sem se tady chtìl zeptat,co je s ostatky druhého pražského biskupa Vojtìcha.Je poøád v Hnìzdnì?
A prozkoumal jeho ostatky vùbec nìkdo?
Ono to s nimi je trochu vtipný - existují asi troje. Bøetislav si je sice odvezl domù do Èech, ale pak se našly v Polsku další. Na podrobnosti se podívám ...
No a zkoumal už je nìkdo?Já jen,že by už mohli být známé výsledky ohledání sv.Václava-snad i s DNA z morku jeho kostí,že by šlo koneènì jednoznaènì prokázat pøíbuznost-jak jsou dalece nebo blízce pøíbuzní s ohledem na to,který z Pøemyslovcù mùže za Slavníkovskou vìtev.
KOMOÑ wrote:Já sem se tady chtìl zeptat,co je s ostatky druhého pražského biskupa Vojtìcha.Je poøád v Hnìzdnì?
A prozkoumal jeho ostatky vùbec nìkdo?
Ono to s nimi je trochu vtipný - existují asi troje. Bøetislav si je sice odvezl domù do Èech, ale pak se našly v Polsku další. Na podrobnosti se podívám ...
No a zkoumal už je nìkdo?Já jen,že by už mohli být známé výsledky ohledání sv.Václava-snad i s DNA z morku jeho kostí,že by šlo koneènì jednoznaènì prokázat pøíbuznost-jak jsou dalece nebo blízce pøíbuzní s ohledem na to,který z Pøemyslovcù mùže za Slavníkovskou vìtev.
... tímto se ( dosti dùkladnì ) zabývá PhDr. Jiøí BÍLEK, CSc. ve ètvrtém dílu souboru HÁDANKY NAŠÍ MINULOSTI. Je velice tìžké z toho udìlat výtah, který by byl tak smysluplný, jako jeho statì. Popíše událost, rozebere ji a pak nastíní nìkolik možných variant ... jak k tomu došlo. To vše podkládá známými fakty, ale souèasnì nezapomíná ani na legendy atd.
Greywolf wrote:... tímto se ( dosti dùkladnì ) zabývá PhDr. Jiøí BÍLEK, CSc. ve ètvrtém dílu souboru HÁDANKY NAŠÍ MINULOSTI.
Nechci nic øíkat, ale já osobnì autory takzvaných hádanek èi tajemna z naší minulosti za pøíliš dùvìryhodné nepoèítám .
Loni,pøibližnì v létì otevøeli hrob svatého Václava, o kterém se mùj obíbenec Milš Zeman vyjádøil jako o patronovi kolaborace s nìmci(a má pravdu),vzali mu vzorky z morku kostí a vyjádøili se,že výsledky budou za rock...
Rock se sešel s rockem a mì to zaèíná zajmat.Vìdecká spoleènost èeká senzace.I já je èekám.Ne pohádky!
Tak by mì docela zajmalo,jak je to s ostatky sv.Vojtìcha(jediného patrona,kterého mám v lásce),protože analýza DNA jedinì mùže prokázat,jak dalece sou dopravdy pøíbuzní s Pøemyslovci-což v rámci výsledkù a s pøihlédnutí pøedpoládané rodinné souvisloti rodokmenu jde zjistit.
Tìlo mrtvého Vojtìcha vykoupil v roce 997 od pohanských Prusù polský kníže Boleslav I.
- V roce 1000 daroval jeho rámì císaøi Otovi III. On daroval èásti ostatkù nìkolika kostelùm o Evropì - v Cáchách, možná v Reichenau i Churu, v Øímì na Isola Tiberina, klášter v Pereum získal jeho palec. Všechno to asi nebude, ostatky se mohly dál dìlit a posílat dále.
- Jeho tìlo bylo uloženo v polském Tøemešnì, je možné, že Chrabrý zde nìkolik kostí nechal. Poté bylo pøevezeno do Hnìzdna, odkud ho odvezl v roce 1039 Bøetislav. Teï je ve sv. Vítu
- Jeho hlava se našla v roce 1127 v Hnìzdnì.
Komplikované téma, tøeba o tom nìkdy nìkdo nìco napíše, bakaláøskou práci nebo tak
Když nìkdo podsouvá, že Vojtìch byl Evropan, tak má pravdu, dnes je po celé Evropì
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.