Ješek z Falkenštejna

Šlechtické rody i jednotliví šlechtici. Šlechtická kultura, heraldika, genealogie, ...

Moderátor: elizabeth

slavicekvac
Král
Příspěvky: 1785
Registrován: 28 říj 2009 11:55
Bydliště: Kladno
Been thanked: 1 time

Re: Závišùv tajný sòatek s Kunhutou

Nový příspěvek od slavicekvac »

Katerina píše:
acoma píše:V knize od Charvátové je zpochybnění uskutečnění tajného církevního sňatku v době okolo narození Ješka. Charvátová argumentuje citací ze Zbraslavské kroniky - "styk nedovoleného sňatku" s tím, že povinný církevní sñatek byl uzákoněn až v 16. století (tridentský koncil) a Kunhuta se Závišem zřejmě vzhledem k politickým okolnostem uzavřeli manželství jinak a bez souhlasu rodiny pouze dojednáním a fyzickým kontaktem.
Já bych to jen malinko upřesnila - ve vyšší společnosti té doby bylo sice dobrým zvykem mít při sňatku æírkev, leč nebylo to nutné, viz výše. Co se však vyžadovalo byl souhlas rodiny, dohoda o majetku a následná fyzická konzumace sňatku.
Spornost Kunhutina a Závišova prvního sňatku byla tedy právě v absenci souhlasu rodiny, ostatní ustanovení byla naplněna, přítomnost královnina kaplana byla už jaksi navíc, asi aby dodala zdání větší legimity.
Rodinou v Kunhutině případě byli Přemyslovci, resp. její syn, provdáním s Přemyslem ztratila právní vazby na svou rodinu v Uhrách. Malý Václav v Branibořích těžko souhlas udělit mohl. Zajímavá otázka je, zda, kdyby byl doma a souhlasil, mohl takový souhlas jako neplnoletý udělit. Myslím si, že ne, takže by nastala zajímavá právní situace, měl by pak souhlas udělovat jeho poručník ?
Jediný další Přemyslovec byl jednak nelegitimní a jednak naštvaný.
Pokud chtěli svému vztahu dát alespon trochu zdání legitimity, (což určitě chtěli, už kvůli synovi) udělali pro to vše co bylo v jejich možnostech.

Spíš mě zaráží ten druhý sňatek, už se souhlasem Václava, krátce před Kunhutinou smrtí. Charvátová ho uvádí jako chtěný ze strany Záviše i Kunhuty, neb chtěli legalizovat svůj vztah, postavení syna Jana a postavení Záviše jako královského otčíma. Jenže všechny tři věci už de facto měli. Celou dobu se snaží , aby jejich první sňatek byl nahlížen jako oficiálně v pořádku, přes všechny řeči kolem, a nakonec přistoupí na jakousi "opravu" , kterou veřejně přiznávají, že první sňatek byl neplatný, tudíž je syn Jan nemanželský a nelegitimní. Tím ho docela ohrozili, jak se později ukázalo.

Jedině, a to bych potřebovala nějakého odborníka na tehdejší právo, že pozdějším právoplatným sňatkem rodičů se automaticky děti z takového svazku zrozené zlegitimizovaly (to je teda slovo). Ale obávám se, že to tak nebývalo.
Dotaz je možný u Antonína Hrdiny, který to buď ví, nebo to dá někomu Zjistit. profesor církevního práva v Plzni, prepomstrát. Lze se odvolat na mne, aby měl větší chuť to udělat :-) Já si myslím, že je to pořád stejné, manželské právo se příliš nevyvíjí, je to nejstabilnější oblast církevního práva vůbec. Celkem logicky. Takže podle mne jde o validaci, když jsou vyjádřeny pochybnosti o prvním sňatku. Což se podle mne týkalo potvrzení veřejnosti a správnosti manželského souhlasu svědkem církve - uzavírá se před církví a Bohem. Účast kaplana byla zřejmě zpochybněna. Manželství se jen validuje, protože nebyly pochybnosti o manželském souhlasu, čili manželství vzniklo, jen nebylo řádně potvrzeno, což se opravuje, validuje. Nepochybně další podmínka platnosti vzniku manželství to jest konzumace, byla splněna, potvrzena dítětem. Tohle je můj náhled podle současného kodexu, ale popis okolností mě vede k náhledu, že se tehdy právo chovalo stejně jako dnes, pro tento případ. Manželství není svátost udělovaná církví, ale udělují si ji manželé vzájemně. Církev jen potvrzuje správnost formy a veřejnost udělení. Platnost v kořeni je pravost manželského souhlasu, veřejné udělení, konzumace. Kontrola církve není hlavní podmínkou vzniku. Proto se manželství validuje, když je tato okolnost zpochybněna, aby bylo skutečně jasno i v této věci. Ale už to není nové udělení svátosti, ti lidé už manželi jsou. Moji příbuzní teď validovali svůj manželský souhlas po 40ti letech, když se stali katolíky. Nebyla to svatba, ale církev potvrdila, že jejich manželský souhlas je v souladu s požadavkem Ježíšovým na nerozlučitelnost. Ještě dodatek ohledně legitimizace dětí před validací. To je věc časového a civilního práva, kde se posuzovalo lože manželské a nemanželské. To ovšem patří do práva civilního, nikoliv církevního.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ješek z Falkenštejna

Nový příspěvek od elizabeth »

Což se podle mne týkalo potvrzení veřejnosti a správnosti manželského souhlasu svědkem církve - uzavírá se před církví a Bohem. Účast kaplana byla zřejmě zpochybněna. Manželství se jen validuje, protože nebyly pochybnosti o manželském souhlasu, čili manželství vzniklo, jen nebylo řádně potvrzeno, což se opravuje, validuje.
Jenže podle paní prof. Charvátové, z níž Katka vychází se nutnost církevního posvěcení se datuje až od tridentského koncilu ve druhé polovině 16. století, takže ve 13. stol. žádného kaplana potřeba nebylo. JInak myslím si, že by určo nějakého našli... :D
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2718
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Závišùv tajný sòatek s Kunhutou

Nový příspěvek od Viola »

slavicekvac píše:Platnost v kořeni je pravost manželského souhlasu, veřejné udělení, konzumace. Kontrola církve není hlavní podmínkou vzniku. Proto se manželství validuje, když je tato okolnost zpochybněna, aby bylo skutečně jasno i v této věci.
Znamená to tedy, že tou církevní validací nedojde ke vzniku manželství, ale jen k potvrzení již dříve existujícího?
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Závišùv tajný sòatek s Kunhutou

Nový příspěvek od elizabeth »

Viola píše:
slavicekvac píše:Platnost v kořeni je pravost manželského souhlasu, veřejné udělení, konzumace. Kontrola církve není hlavní podmínkou vzniku. Proto se manželství validuje, když je tato okolnost zpochybněna, aby bylo skutečně jasno i v této věci.
Znamená to tedy, že tou církevní validací nedojde ke vzniku manželství, ale jen k potvrzení již dříve existujícího?
Myslíš něco jako vidimus listiny? Čili by jim vlastně jen Václav to manželství v roce 1284 nebo 1285 (to je fuk) potvrzoval, nikoli, že by uzavírali nové a právoplatné? Zase jsme asi píchli do vosího hnízda :wink: :mrgreen:
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
slavicekvac
Král
Příspěvky: 1785
Registrován: 28 říj 2009 11:55
Bydliště: Kladno
Been thanked: 1 time

Re: Závišùv tajný sòatek s Kunhutou

Nový příspěvek od slavicekvac »

elizabeth píše:
Viola píše:
slavicekvac píše:Platnost v kořeni je pravost manželského souhlasu, veřejné udělení, konzumace. Kontrola církve není hlavní podmínkou vzniku. Proto se manželství validuje, když je tato okolnost zpochybněna, aby bylo skutečně jasno i v této věci.
Znamená to tedy, že tou církevní validací nedojde ke vzniku manželství, ale jen k potvrzení již dříve existujícího?
Myslíš něco jako vidimus listiny? Čili by jim vlastně jen Václav to manželství v roce 1284 nebo 1285 (to je fuk) potvrzoval, nikoli, že by uzavírali nové a právoplatné? Zase jsme asi píchli do vosího hnízda :wink: :mrgreen:
To je přesně tro co si myslím.
slavicekvac
Král
Příspěvky: 1785
Registrován: 28 říj 2009 11:55
Bydliště: Kladno
Been thanked: 1 time

Re: Závišùv tajný sòatek s Kunhutou

Nový příspěvek od slavicekvac »

Viola píše:
slavicekvac píše:Platnost v kořeni je pravost manželského souhlasu, veřejné udělení, konzumace. Kontrola církve není hlavní podmínkou vzniku. Proto se manželství validuje, když je tato okolnost zpochybněna, aby bylo skutečně jasno i v této věci.
Znamená to tedy, že tou církevní validací nedojde ke vzniku manželství, ale jen k potvrzení již dříve existujícího?
Ano tak to je dnes, a myslím si bylo vždy.
slavicekvac
Král
Příspěvky: 1785
Registrován: 28 říj 2009 11:55
Bydliště: Kladno
Been thanked: 1 time

Re: Ješek z Falkenštejna

Nový příspěvek od slavicekvac »

elizabeth píše:
Což se podle mne týkalo potvrzení veřejnosti a správnosti manželského souhlasu svědkem církve - uzavírá se před církví a Bohem. Účast kaplana byla zřejmě zpochybněna. Manželství se jen validuje, protože nebyly pochybnosti o manželském souhlasu, čili manželství vzniklo, jen nebylo řádně potvrzeno, což se opravuje, validuje.
Jenže podle paní prof. Charvátové, z níž Katka vychází se nutnost církevního posvěcení se datuje až od tridentského koncilu ve druhé polovině 16. století, takže ve 13. stol. žádného kaplana potřeba nebylo. JInak myslím si, že by určo nějakého našli... :D
Žádné posvěcení neexistuje, a podle mě nikdy neexistovalo. Jde o potvrzení, že manželský souhlas je udělen podle církve, hlavně s úmyslem a vyjádřením nerozulčitelnosti. A na to vždy byl a je třeba právoplatný svědek církve, to jest kněz, nebo jáhen. Přesná úprava ve středověku mi není známa, ale ač jsem Charvátovou nečetl, tak o takto vyjádřeném mínění, že není tohoto svědka církve třeba, silně pochybuji pro jakokoliv dobu včetně středověku i raného. Viz Cibulka o manželství Václava knížete svatého. ( druhá staroslověnská legenda ) Tridentinum přesněji definoval leccos, ale podstata věci se něměnila. Hlavně u eucharistie a matrimonia. Pokud jsem dobře četl zmínku o tom sňatku, tak tam jakýsi kaplan byl, ale byla zpochybněna jeho účast, či spíš kvalifikace. Což může být stupněm svěcení klerika - například podjáhen je nekvalifikován, nebo pověřením, protože k tomurto úkonu je kvalifikován, spíše legitimován, jen kněz nebo jáhen místa - ustanovený biskupem. Biskup pro diecézi automaticky, v jiné po souhlasu místního. Problém je a byl v této kvalifikaci s exemptními řády, čili tam mohl být mendikantní mnich - kněz, nebo jáhen, a mohl být zpochybněn dodatečně, a věc validována. Františkáni různé observance jsou exemptní - čili vyňati z jurisdikce biskupa - podřízení opatovi a papeži, ale tato exempce byla stejně různě omezována právě pro matrimonium a zpověď. A pokud šlo o děti, tak bylo určitě jistější se validaci podrobit. I dneska je sňatek církevně právně nutné validovat,když nebyl duchovní kvalifikován, to jest nebyl to duchovní místa. Pro jiné místo sňatku musí dostat písemný souhlas faráře místa, kde jsou snoubenci inkarnováni domicilem ve farnosti. Nemůžu v Kladně potvrdit sňatek kamarádů z Prahy, aniž bych měl papír souhlasu jejich faráře. To jsou prastaré kodexy, nikolv Tridentinum. Jen jistě platí, že byly různé doby, kdy byl pořádek a kdy ne. Jestliže došlo k pochybnostem, pak bylo dobře sňatek validovat, to jest odstranit pochybnosti o jeho platnosti dle požadavků církve, zvláště na nerozlulčitelnost. Viz ty kejkle Jindřicha VIII, až po vznik anglikánské církve. Shrnutím: ten druhý sňatek byla jen validace, první byl platný.
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Ješek z Falkenštejna

Nový příspěvek od Katerina »

Děkuji všem za obsáhlou diskusi, pochopila jsem z ní, že účelem s největší pravděpodobností bylo "zprávoplatnění " - již platného sńatku. Problém s tím prvním totiž skutečně nebyl v církevní oblasti - tuto podmínku (at´již byla vyžadovaná, či nikoliv splnili) - záasadní problém byl ten - že se tehdy vyždoval souhlas rodiny - a ten tedy při prvním sňatku skutečně neměli.

Takže druhý sňatek se dle mého konal skutečně jen pro tern Václavův souhlas (a skoro bych se vsadila, že si ho u Václava vyprosila Kunhuta , především kvůli Ješkovi.
MOžná doufala, že tím se Václav malému polobratrovi trochu přiblíží.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ješek z Falkenštejna

Nový příspěvek od elizabeth »

Přátelé, kdo z vás vlastní Libor Jan, In ordine Cruciferorum Christo militavit. K osudu Ješka, syna Záviše z Falkenštejna a královny Kunhuty. Český časopis historický, Praha, Historický ústav AV, 2000, nechť se mi prosím podívá, zda tam existuje doložení toho, že podle kroniky Otokara Štýrského královna Kunhuta před svou smrtí odkázala Ješkovi věnné statky, které dostala od svého prvního manžela Přemysla Otakara II. v hodnotě 50 tisíc hřiven.

Jinak to tvrdí i Palacký, Dějiny národu českého II., Odeon Vimperk, s. 138.

Mně totiž ta stará němčina nejde natolik, že to ve Št. rým. kronice prostě neumím ani najít... :?
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4023
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 68 times
Been thanked: 18 times

Re: Ješek z Falkenštejna

Nový příspěvek od Ježek »

elizabeth píše:Přátelé, kdo z vás vlastní Libor Jan, In ordine Cruciferorum Christo militavit. K osudu Ješka, syna Záviše z Falkenštejna a královny Kunhuty. Český časopis historický, Praha, Historický ústav AV, 2000, nechť se mi prosím podívá, zda tam existuje doložení toho, že podle kroniky Otokara Štýrského královna Kunhuta před svou smrtí odkázala Ješkovi věnné statky, které dostala od svého prvního manžela Přemysla Otakara II. v hodnotě 50 tisíc hřiven.

Jinak to tvrdí i Palacký, Dějiny národu českého II., Odeon Vimperk, s. 138.

Mně totiž ta stará němčina nejde natolik, že to ve Št. rým. kronice prostě neumím ani najít... :?
Verše 20 599 - 20 610. V článku s. 454.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2126
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ješek z Falkenštejna

Nový příspěvek od elizabeth »

Ježek píše:
elizabeth píše:Přátelé, kdo z vás vlastní Libor Jan, In ordine Cruciferorum Christo militavit. K osudu Ješka, syna Záviše z Falkenštejna a královny Kunhuty. Český časopis historický, Praha, Historický ústav AV, 2000, nechť se mi prosím podívá, zda tam existuje doložení toho, že podle kroniky Otokara Štýrského královna Kunhuta před svou smrtí odkázala Ješkovi věnné statky, které dostala od svého prvního manžela Přemysla Otakara II. v hodnotě 50 tisíc hřiven.

Jinak to tvrdí i Palacký, Dějiny národu českého II., Odeon Vimperk, s. 138.

Mně totiž ta stará němčina nejde natolik, že to ve Št. rým. kronice prostě neumím ani najít... :?
Verše 20 599 - 20 610. V článku s. 454.
:dance: :clap: Děkuji Ti, dobrá vílo... Ten článek jsem jinak našla díky Wikipedii a Saltzmannovi... Tak i jemu díky.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů