Pracovní verze jednoho článku, ještě musím mj. dohledávat odkazy.
STŘET PRINCIPU OBČANSKÉHO A NÁRODNÍHO NA PŘÍKLADU RUSKA, IZRAELE A ČESKÝCH DĚJIN
Existuje zvyk definovat protiizraelskou politiku jako antisemitskou. Izrael je stát židovský, nenávist k Židům je antisemitismus, kritika židovského státu je tedy antisemitská – to je jeden úhel pohledu. Je to pohled národní, který ale není jediný. A Izrael zároveň není jediným případem, kde se národnostní pohledy proplétají s jinými, narážejí na sebe nebo se míjejí, nechápou se a vzniká chaos.
Když položíme komukoli otázku, o co šlo ve Francouzské revoluci r. 1789, dostaneme většinou jednoduchou odpověď, že byla svržena monarchie a nastolena republika. Ruská carevna Kateřina Veliká to viděla jinak. V dopise německému učenci Jacobu Grimmovi alarmuje: „Nepozorujete, co se děje ve Francii? Galové vyhánějí Franky. Ale uvidíte, že se Frankové vrátí, a potom budou ty zuřící bestie lačnící po lidské krvi buď vyhlazeny, nebo zahnány do úkrytů."1 Carevna pozměnila republikánskou revoluci na národní. Třetí stav jsou v jejím pojetí Galové, monarchisté zase potomci Franků, kteří kdysi Galii obsadili.
Rusko a nacismus
V Rusku se toho od té doby moc nezměnilo, jak je vidět v postoji k Ukrajině. Ukrajina se politicky vzdaluje Rusku a přibližuje se k demokratické Evropě. Součástí procesu je tzv. Východní partnerství, které navázala EU s šesti postsovětskými státy. Jak se k tomu postavili ruští moderátoři?: „Jeden z nich například prohlásil o švédském ministru zahraničí a předním stoupenci Východního partnerství Carlu Bildtovi, že ukrajinské protesty zosnoval jako odvetu Rusku za bitvu u Poltavy z roku 1709.“2
Hlavní ruský narativ se odvolává na zásluhy na vítězství nad nacismem ve světové válce. Rusové jsou proti nacismu, a kdo je proti Rusům, sympatizuje s nacismem... Rusové jsou aktuálně neoblíbeni, a protože kdysi byli neoblíbeni Židé, hlásí ruská propaganda, že „Rus je nový Žid“. Někdejší označení „Židák“ má mít nyní formu „Rusák“.
To je jeden úhel pohledu. Jiný úhel nachází některé paralely nacistického režimu v nynějším ruském – postupné potlačování a pohlcování opozice, trestání nepohodlných názorů, snaha připojit ke státu území cizích států s německou/ruskou menšinou (se záminkou, že tam probíhá genocida tamních Němců/Rusů), represe proti homosexuálům apod. Asi nejvíce antisemitských textů v Česku produkují proruské dezinformační weby. Původní nacistickou propagandu, kde v pozadí světa stojí Židé toužící zničit árijskou rasu, nahrazuje proruská propaganda vizemi, kterak svět ovládá Soros (ostatně také Žid) nebo Bill Gates. Jinde místo Židů figurují muslimové – tak má být v čele pirátské mezinárodní strany muslim, který hodlá zaplavit Evropu islámem a černou rasou, aby zničil evropskou kulturu. Ruské peníze financují fašistické evropské strany, protože ty prosazují odchod svých států z NATO.3 Putinův válečný projev zpochybňující státnost Ukrajiny je svou povahou stejný jako Hitlerův názor na Československo jakožto neživotný zmetek Versaillské smlouvy. Jak na tyto paralely reaguje Rusko? Po svém, nacismus nezobrazuje jako politický systém, ale prezentuje ho nacionálně – nacisti jsou Němci, popř. Ukrajinci, a tím všechen rozbor končí.
Ruské agresivní chování vyvolává reakce podobné kolektivnímu odsuzování Němců po druhé světové válce – tak jako generace našich prarodičů tvrdila, že každý Němec je nacista a Němci jsou nenapravitelní, zástupci novější generace jsou schopni tvrdit, že každý Rus je komunista nebo Putinovec a Rusové jsou nenapravitelní. Ne, Rus není nový Žid - Rus je nový Němec... Jak svým agresivním chováním, tak agresivní protireakcí.
Československo a nacismus
Generace pradědů a aktuálně i ruský stát prezentuje boj ve druhé světové válce jako boj proti Němcům. Mluví tak i památník v Dolním Podluží věnovaný členům finanční stráže zabitých nacisty roku 1938: „Padli, sraženi vražednou rukou našich odvěkých nepřátel. Povinnost a láska k vlasti byla vám vším -nám zůstává odkazem.“4 Směrem na sever na hranicích v Horní Světlé stojí pomník s jiným nápisem i vyzněním: „Na paměť obránců zdejší celnice a všech dalších hraničářů, kteří v roce 1938 bránili demokratické Československo proti útokům sudetoněmeckého Freikorpsu. Nikdy nezapomeneme!“5 Je to jiný pohled, neklade Němcům kolektivní vinu, konflikt nevnímá jako konflikt etnický, nýbrž jako konflikt demokracie s totalitou.
Nakolik to prožívali tehdejší občané, to by stálo za studii. Běžný český občan mohl bojovat za národ i za demokracii, vůbec to nerozlišovat, a tváří smrtelné hrozbě asi ani neměl čas zabývat akademickými detaily.
Jako dilema to ale prožívala jedna specifická skupina, a to čeští fašisté. Původní český fašismus vycházel z českého nacionalismu, který byl zaměřen od dob habsburské monarchie obecně protiněmecky (odhlédneme teď od protektorátní kolaborantské Vlajky). Část fašistů vystoupila proti nacistům se zbraní v ruce na obranu českého národa, ale měli problém tvářit se jako obránci demokratického státu.6 Za všechny člen krajně pravicového Národního sjednocení J. Klíma: „Budeme se bíti za náš stát a dáme rádi krev proti německým útokům, ale nedáme ani kapku krve za dnešní partajnický systém.“7
Slovenští fašisté zase řešili, jak pochopit Slovenské národní povstání. Povstalci bojovali proti fašismu za demokracii, ale ludákům toto vysvětlení nestačilo. Exilový ludácký spisovatel Jozef Cíger-Hronský vysvětloval věc čistě národnostně a nemohl se dobrat pořádného výsledku: „Nie, v dejinách na příkladu to niet. Niet to na príkladu, aby národ povstával proti vlastnému štátu, aby si podpalovaľ dom, v ktorem sa mu žilo dobře, za ktorý dlho túžil a ktorý si napokon ťažko vydobyl a zariadil. To nie je možné! Tu je to vo všelijakých proklamáciách, článkoch, rečiach, knihách i zákonoch napísané, zaznačené, že slovenský národ roku 1944 povstal proti svojmu štátu, ale ani tak nie je to možné!“8
---
Hitler rozjel válečný konflikt pod národní tematikou, jako výraz údajné německé nadřazenosti. Ideová obrana pak probíhala ve stejném duchu, ukázat, že český nebo jiný národ není méněcenný. Proti nacistickému útoku na samotný život slovanských národů se postavila hesla o přežití národa. Samotný Stalin také přestal interpretovat konflikt jako obranu komunismu a přešel k obraně vlasti a definici sovětského odboje jako Velké vlastenecké války. Je to převzetí nacistického narativu, kde se ovšem přirozeně prohodí hodnotící znaménka.
Něco podobného probíhá v postoji proti náporu islámu na Evropu. Islám je náboženství, tak se proti němu vytáhne náboženství evropské, křesťanské. Opět se jedná o převzetí narativu protivníka, tentokrát má jít ale o spor náboženský. Francouzský prezident Macron použil v tažení proti islamistům jiný princip, od islámských duchovních požaduje slib republice. Zrovna ve Francii to má svoji logiku. Francouzská revoluce byla namířena i proti církvi, vytýkala ji nesvobodu a považovala ji za fosilii středověku. Nyní stojí francouzská republika před skutečnou fosilií tmářského islamismu a jako protiváhu může použít republikánské ideje svobody. Republika tak navíc stanoví vlastní narativ, stanoví vlastní pravidla hry, není to pouhá negace narativu cizího.
DĚDICTVÍ ROKU 1848 PRO ČECHY A SLOVÁKY
Od Francouzské revoluce se odvíjí moderní idea národa a svobody v podobě liberalismu. Oba principy se pak projevily během revolučního roku 1848, který těžce zasáhl evropské monarchie. Bouřili se lidé proti nedemokratickému systému, bouřily se národy proti nadvládě cizích monarchů. Ale i tady na sebe začaly narážet principy občanských, individuálních svobod, s principy národními. Na území Německého spolku, kde se nacházela tříšť států a státečků s vlivem velmocí Rakouska a Pruska, bylo povoleno svolat parlament do Frankfurtu nad Mohanem. Frankfurtský parlament přijal demokratické principy typu osobní svobody, svobody shromažďování, tisku atd. Organizátoři obeslali s nabídkou účasti významné osoby politického života, mimo jiné českého historika a politika Františka Palackého. Ten pozvání zdvořile, ale důrazně odmítl. Jako „Čech rodu slovanského“ odmítl nastoupit do instituce, která byla německá a zasahovala by do českých zemí. Volby do frankfurtského parlamentu byly v Česku vyhlášeny, ale od Čechů bojkotovány.
Palacký v tuto chvíli sledoval jiný typ rovnosti, a sice národní. Celá česká politika této doby se točila kolem rovnosti českého národa s vládnoucím národem monarchie. Palacký jako historik našel pro obhajobu českého národa dvě teze, které stojí vůči sobě v paradoxním vztahu. Jako morální oporu pro národní identitu poukazoval na údajný demokratismus a mírumilovnost slovanského národa oproti údajnému aristokratismu a monarchismu Germánů. Je tu i skrytě řečeno, že Češi nepotřebují nějaký Frankfurtský sněm – demokracii mají v sobě, stačí jen odhodit pouta vládnoucího národa a demokratické svobody si Češi zařídí přirozeně a sami. Jako oporu pro národní rovnost zvolil Palacký státoprávní ideu. Češi měli vlastní stát, jehož korunu zdědili Habsburkové. Ti by se měli chovat jakožto králové a správci své země, nechovat se k ní jako k zemi cizí a dobyté. Poukazováním na českou státnost a monarchii ovšem Palacký bezděky popřel údajnou českou demokratickou, antimonarchistickou povahu.
Konkrétní ukázkou mimochodnosti občanského a národního principu byly okolnosti přijetí Prosincové ústavy roku 1867. Ta byla nejliberálnější ústavou za celou dobu trvání habsburské monarchie. Zaručovala osobní svobody, politická práva, rovnost před zákonem, plnou svobodu vyznání apod. Představovala jeden z hlavních pramenů pro budoucí československou ústavu roku 1920. Čeští poslanci se však práci na Prosincové ústavě nezúčastnili. Primárně prosazovali své národní požadavky a aktuální formou byla pasivní rezistence spočívající mj. v bojkotu zasedání rakouské říšské rady (tak se jmenoval zastupitelský sbor). Hlavní práce na ústavě se tak ujali němečtí liberálové.
Když už jsme u Židů, tak Prosincová ústava plně liberalizovala i jejich život. Židé byli náhle zrovnoprávněni, mohli se stěhovat, studovat a vykonávat všechna povolání. Odvrácenou stranou tohoto rozvolnění byl nárůst českého antisemitismu – Židé začali konkurovat Čechům v podnikání, byli více vidět apod. Mimoto jejich jazykem byla převážně němčina, což v době jazykových bojů působilo na Čechy negativně.9 V této době mohla existovat osobnost typu spisovatele Jana Nerudy – na jedné straně radikální demokrat až republikánského ražení, na druhé straně otevřený antisemita.10
Bývá postojem Čechů považovat antisemimitismus za projev německé politiky vrcholící v nacistickém holocaustu. Jenže zrovnoprávnění Židů v habsburské monarchii proběhlo nejenže bez Čechů, nýbrž za plného vedení německých liberálů... Židé se také s německým prostředím více sžili. Svobodu stěhování a podnikání využívali ke stěhování do pohraničních Sudet – že zde za nacistické agrese proti Československu budou hned na ráně nebo že Sudety zasáhne událost typu Křišťálové noci, to v té době nikdo netušil.
---
Od Palackého dopisu do Frankfurtu uplyne 175 let. Co se za tu dobu změnilo? V Rusku nic, Rusové dále trvají na slovanské holubičí povaze mj. tvrzením, že Rusové nikdy v dějinách nikoho vojensky nenapadli.11 Palacký považoval Němce za národ monarchistický, kremelští vládci označují Němce za národ nacistický.
Zajímavější je posun české politiky, který obzvláště vyniká dík vztahu ke slovenskému národu. Češi žádali od Němců v habsburské monarchii národní rovnost, až pak hodlali řešit občanská práva. Po vyhlášení Československa a zbavení se cizího dohledu nastal čas na budování demokracie. Tak vypadal český pohled, nikoli slovenský. Jak poukázal nedávno Pavel Kosatík v knize Slovenské století12, Slováci požadovali od Čechů jednání rovný s rovným, tedy národní rovnost. Česká politika po Listopadu 1989 se zaměřila na osobní a lidská práva, na demokratizaci společnosti, liberalizaci ekonomiky, zapojení do euroatlantických struktur. Slovenská politika sledovala opět a pořád národní rovnost. To je vidět i na srovnání cílů Občanského fóra a slovenské Veřejnosti proti násilí: „I když hlavní požadavky byly u obou hnutí shodné a týkaly se především demokratizace systému, již 25. listopadu nacházíme na Slovensku u VPN požadavek důsledně demokratické federace, který u OF absentuje.13
Podobně se liší český a slovenský pohled na Pražské jaro roku 1968. Češi vidí demokratizaci, přou se leda o to, jestli sled událostí měl směřovat ke kapitalismu, nebo k socialismu s lidskou tváří. Celý sled ale začínal nenápadně už předchozího roku na Slovensku u Alexandra Dubčeka. Dubček nebyl zprvu nějaký reformista, spíše běžný komunistický kádr. Vystoupil ale s požadavky na větší rovnoprávnost Slováků ve státě. V Praze té doby seděl nepopulární Antonín Novotný, který centralizoval jak moc státní, tak politickou. Odstranění Novotného po několika kauzách vedlo k decentralizaci jak na úrovni státu, tedy k větší přenosu moci i na Slovensko, tak k decentralizaci politické, k uvolnění politických poměrů, čehož se chytli čeští reformní komunisté i nekomunisté.
Dilema občanského a národního postoje představuje diskuse na IV. sjezdu slovenských spisovatelů z dubna 1968: „Mihálik zase řekl, že demokracii bez národní seberealizace již Slováci měli za Masarykovy republiky, se kterou on sám má trpké zkušenosti. … Zora Jesenská replikovala na Mihálikův výpad tím, že rovněž národní sebeurčení bez demokracie již Slovensko mělo za ludáckého režimu.14
Po invazi vojsk Varšavské smlouvy došlo k potlačení demokratizace a jako jediný výsledek celého Pražského jara bylo vyhlášení federace počínaje k 1. lednu 1969 (federace spíš na papíře, nutno podotknout).
STŘETY A MÍJENÍ
Občanský a národní princip se v dějinách spíše míjely. Když na sebe narazily, nechápaly jeden druhého nebo ho považovaly za druhotný. V některých případech se asi ani nechtějí pochopit.
Začněme opět Ruskem. Putin vydal loni v létě esej s názvem O historické jednotě Rusů a Ukrajinců: „Esej obsahuje tři tvrzení. Za prvé: Západ se snaží využít rozdělení k "ovládnutí" Ruska. Za druhé: že cokoli jiného než jednotný národ Velké Rusi, Malé Rusi a Bílé Rusi (Velkorusové, Malorusové, Bělorusové) podle obrazu vytvořeného v 17. století je umělý konstrukt a odporuje přáním jednoho národa s jedním jazykem a církví. Za třetí, že každý, kdo s tím nesouhlasí, tak činí z nenávisti nebo fobie vůči Rusku.“ 15
Protiruská koalice ale proklamuje svoje zásady jinak než rusofobií. Ukrajinský prezident v poselství evropským městům ze 4. března: „„Jestliže zvítězíme, a já jsem si jist, že zvítězíme, bude to vítězství pro celý demokratický svět, bude to vítězství pro svobodu, vítězství světla nad tmou, svobody nad otroctví.“ 16
Český premiér Petr Fiala: „"Tím chci říct, že postoje české vlády, České republiky, nejsou nijak proti Rusku a Rusům, my jsme proti agresivní politice Vladimira Putina, která je naprosto nepřijatelná."17
A slovo dobrovolníků: „Řada Američanů a Kanaďanů agentuře Reuters řekla, že je inspiroval neohrožený odpor Ukrajinců. A mnozí z nich se obávají, že pokud neudělají nic pro obranu Evropy, mohou být ohrožena i jejich demokratická práva doma.
V texaském Austinu řekl vývojář softwaru, že by v boji za Ukrajinu rád využil své zkušenosti kadeta americké armády. "Ti, kdo mají prospěch z demokratické společnosti a jsou ochotní bránit demokracii, jsou podle mého názoru povinni ji bránit."18
Tedy nikoli nacionální boj proti Rusům, nýbrž boj demokracie proti nesvobodě.
***
Česká společnost má zkušenosti z poválečného vývoje, kde také váhala mezi důrazem na demokracii nebo antiněmecký nacionalismus. Tady ovšem pod dojmem války a iluzí v Moskvu zvítězil nacionalismus. Dědictví toho si neseme dodnes: „Ukazuje se, že odpor proti totalitarismu, tedy nejprve nacismu a pak komunismu, sám o sobě neměl pozitivní přesah a neobsahoval představu moderní demokratické alternativy. ... Žádný ze států střední Evropy se dosud nedokázal vyrovnat se selháním během desetiletích diktatur. I odpor proti nacismu byl totiž za války zatížený protiněmeckým etnocentrismem polským či českým – vyhnání Němců bylo důležitější než budování demokracie.“19 Dnešní přístup české vlády k Rusku je oproti tomu viditelným pokrokem.
***
Nejzamotanější je Izrael. Jeho základní idea je podobná té ruské. Za druhé světové války byli Židé (nebo Rusové) obětí nacismu. Kdo nyní kritizuje židovský (ruský) stát, je sympatizantem nacismu a antisemitou (rusofobem). Izrael se považuje za výspu evropanství a za jediný demokratický stát na Blízkém Východě; ohledně fungování voleb a apod. je skutečně státem demokratickým, o tom není pochyb.
Kritika na Izrael míří z více směrů. Náboženské skupiny a strany se odvracejí od moderní doby, včetně diskriminace žen: „Židovské tradice sice segregaci podle pohlaví vyžadují jen v synagogách, náboženských školách, při tanci a svatbách, v posledních letech se ji ale náboženští radikálové snaží šířit i na jiná místa. Jejich novým bojištěm se staly například koncerty. Loni se Netanjahuova vláda postavila za úředníka, který na jedné akci odmítl nechat zpívat dívku, protože by muži mohli slyšet zpívající ženský hlas, což odporuje jejich náboženskému přesvědčení. V listopadu byl pak zrušen koncert, na němž měla vystupovat i Izraelská filharmonie a několik předních zpěváků. Rabíni žádali, aby na něm nemohly zpívat ženy.“2021 To přirozeně nese negativní reakce z řad liberálů a hlavně z řad progresivní levice. Tato levice vystupuje na obranu asi všech menšin včetně etnických, takže dalším terčem její kritiky se stává izraelská politika vůči Palestincům.
Není na místě mapovat celou genezi izraelsko-palestinského konfliktu, pouze uvedu pár analogií. Evropská křesťanská kultura dlouhou dobu idealizovala křížové výpravy do Svaté země. Byla to svatá nebo spravedlivá válka, bylo to světlo křesťanství proti agresivnímu islámu. Novější knihy o kruciátách ale zmiňují i temné stránky – křižácké dobytí Konstantinopole, křižácké masakry, které nevyjímaly ani upalování židů, které křižáci nahnali do synagog a ty zapálili. To je dávná doba a uzavřená kapitola, ale dnešní izraelská skutečnost je podobná a živá. Sionismus přišel opět z Evropy, nesl s sebou evropské hodnoty, které přešly až do dnešní demokracie, ale přehmaty vůči muslimům se vyskytly také, nemá smysl je zapírat.
Součástí islámského světa obklopující Izrael jsou islamističtí extremisté typu palestinského Hamásu nebo libanonského Hizbaláhu. Pak lze slyšet hlasy „jak se můžete zastávat Palestinců, když vidíte, jaká svinstva dělá Hamás a jakou má podporu“. Česká historická zkušenost tu může přispět vztahem k sudetským Němcům za nástupu nacismu. Kdo se zastane sudetských Němců v tom smyslu, že jim vyhnáním z Československa byla odepřena lidská práva, dostává identickou odpověď - „jak se můžete zastávat sudetských Němců, když vidíte, jaká svinstva dělali henleinovci a jakou měli podporu“. Česká společnost si to s odstupem času pomalu rovná v hlavě a hledá cestu k usmíření, v případě Izraele se většinou hledají postupy, jak ospravedlnit jednu nebo druhou stranu.
Izrale za vlády Ariela Šarona přistoupil ke stavbě zdi, která odděluje Izraelce od Palestinců v rámci bezpečí. V Česku proběhlo v menším měřítku něco podobného, v Ústí nad Labem měla stát zeď oddělující českou majoritu od Romů, důvodem bylo opět bezpečí majority. V Česku byla zeď po veřejných protestech odvolána, v Izraeli stojí.
---
V náhledu na palestinskou otázku existují v Izraeli dvě křídla. Jedno chce dohodu a nějaký kompromis s Palestinci, druhé chce Palestince porazit a prosadit svoji představu. První křídlo utrpělo prohru během atentátu na premiéra Šimona Perese, zastánce dohody, a už se z ní pořádně nevzpamatovalo. Druhé křídlo tvoří armáda, pravicový blok Likud a „militantní pravicové skupiny, které tvrdí, že reprezentují národ“.22 Ten důraz na národ se opakuje: „Vůbec je zapotřebí konstatovat, že izraelská média postupovala nanejvýš kriticky a nemilosrdně tepala přepady v rámci potírání intifády, takže se na autech často objevovaly etikety s nápisem: ´Národ je proti nepřátelským médiím.´“ 23
Opět se vyskytují paralely. Šéfredaktorka ruské oficiální televizní stanice Russia Today Margarita Simonjanová v reakci na ruské protiváleční hnutí prohlásila: „Pokud se teď stydíte za to, že jste Rus, nebojte se, nejste Rus.“24
Krajní pravice a jí podobní se snaží vystupovat jako představitelka národa a zároveň vylučuje z národa ty, kteří její hodnoty nesdílí. Tak zatímco český premiér Fiala může tvrdit, že Česko nepodporuje Ukrajinu proti Rusům, ale proti Putinově vládě, tak ruská vláda bude tvrdit, že ona reprezentuje všechen ruský národ... V případě Izraele to tak jasně viditelné není. Izraelská pravice ztotožňuje svoje ideje a izraelský národ a Evropa na to leckdy ochotně přistupuje. Izraelci, kteří v něčem dávají za pravdu Palestincům, jsou z národa vylučováni, resp. odbyti nechápavým stylem, že „nenávidí sami sebe“. Což připomíná nechápavý postoj výše uvedeného ludáka Cígera-Hronského ke Slovákům, kteří vystoupili proti Slovenskému štátu.
Vedle izraelské krajní pravice se v izraelsko-palestinském konfliktu angažuje mezinárodní krajní levice. Angažuje se celosvětově, protože v americké podpoře Izraele vidí formu amerického imperialismu. Ideově pak vnímá Izrael jako stát, který rasisticky utlačuje Palestince. Podle krajní levice tam funguje nová forma apartheidu, což tvrdí i zpráva Amnesty international.25
Levice se obecně zaměřuje na nějak znevýhodněné skupiny. To jsou nízkopříjmové skupiny nebo menšiny všeho druhu, typicky ty etnické. Krajní levice pak ve svém radikálním antifašismu vystupuje i proti antisemitismu, který obvykle tvoří jednu z hlavních náplní fašismu a hlavně nacismu. Pokud je radikální levice obviňována kvůli kritice z antisemitismu, je to další projev zamotanosti celého problému.
Myšlenkový základ ochrany menšin lze ukázat na kauze firmy Ben&Jerry´s. Společnost dlouhodobě podporuje hnutí Black lives matter a do toho přišla s bojkotem prodeje svých výrobků na územích okupovaných Izraelem.26
Bojkot území okupovaných Izraelem neznamená automaticky bojkot celého Izraele. Evropská unie analogicky tomu vyhlašovala ekonomický bojkot firem z Krymu obsazeného Ruskem,27 zatímco plné sankce na ruský režim nastoupily až po zahájení ruské války s Ukrajinou.
Kritika politiky Izraele se dá vést z občanských pozic, viz práva žen, dá se vést z krajně levicových pozic, které se zastávají každé menšiny – na Západě se levice zastává Židů proti fašistům, v židovském státě se zastává palestinské menšiny vůči židovské majoritě. Tohle všechno rozhodně není komplexní výklad izraelské otázky. Jediná ambice je ukázat, že každá kritika Izraele není automaticky antisemitská. A když probíhají spory nebo diskuse, ideálně s výhledem nějakého řešení, bylo by dobré, aby diskuse probíhala férově.
***
Na západní frontě kulturních válek probíhá hlavní dotyk mezi rasisty a antirasisty. Antirasisti se často snaží položit otázku stejně jako přínivci Izraele. Jste proti rasismu? Pak musíte uznat, že americká policie je systémově rasistická a v konkrétním případě zabila černocha George Floyda. Jestli máte jiný názor na policejní zákrok, jste rasisti.
Česká společnost byla s tímto přístupem konfrontována během fotbalového utkání Slavie Praha se skotským Glasgow Rangers. Skotové hráli nudný antifotbal zaměřený na faulování a zastrašení soupeře. Ve vypjaté atmosféře slávista Kúdela cosi pověděl černošskému protihráči Kamarovi. Podle Kamary to byla rasistická urážka, podle Čechů jen další pokus, jak neférově a za každou cenu vyhrát. Pravdu se nejspíš nedozvíme, ale Skotové a většina britských médií měli jasno – byla to rasistická urážka, český tým zasluhuje potrestání a kdo tvrdil opak nebo upozornil, že trest pro Slavii přichází bez důkazu, je prostě rasista...
ZÁVĚR
Národ zůstává pro množství lidí přirozeným kolektivem. Vlastní národ se pak vyhraňuje vůči jiným národům, existuje nacionální tendence mít pro každý národ jeden stát, existuje tendence přisuzovat národům jeho nepopiratelné vlastnosti. Občanská společnost dokáže být na národu nezávislá a fungovat na podobných principech v různých státech i národech. Otázka je, nakolik je to pojítko stejně silné jako pouto národní. Během poslední stovky let ale nějaký posun vidět je.
Po první světové válce praktikovala Francie bezpečnostní systém zvaný cordon sanitaire. To byla bariéra složená z demokratických států (Polsko, Československo, Rumunsko, Jugoslávie), která měla bránit novému rozmachu států nepřátelských, konkrétně Německa a ještě Maďarska. Na Německo a Maďarsko byly uvaleny devastující reparace. V obou státech zrovna po poválečných revolučních situacích vládly demokratické strany, které byly po podepsání takových podmínek odsouzeny k zániku. Odpor proti poválečným podmínkám pak přivedl ke kormidlu fašistické síly, které musela definitivně odstranit až další světová válka. Po druhé světové válce západní velmoci neopakovaly snahu o zničení Německa, nýbrž pomocí Marshallova plánu pomohly Německo obnovit. Německo od té doby patří k oporám demokratického světa.
Francie po první světové válce dělali státy na demokratické a nedemokratické. Jenže i v Německu, kde byla nastolena republika, a v Maďarsku byly k dispozici demokratické síly, které mohly posunout Evropu pozitivním směrem. Naopak ve spojeneckých státech s výjimkou Československa došlo posunu k autoritativním formám vlády.
Zajímavý bude v tomto ohledu vývoj ve Východní Evropě. Může existovat pokušení označit Rusy za prokletý, nenapravitelný národ, a Ukrajince za Evropany. Ale i v Rusku funguje nějaká demokratická opozice, byť roztříštěná, která teoreticky dokáže získat populaci vystavenou momentálně plné palbě putinovské propagandy. Může existovat pokušení označit Ukrajince za plně evropský národ – bez ohledu na tamní korupci, oligarchy nebo paramilitární neonacistické jednotky typu batalion Azov. Ve světle posledních komentářů ohledně rusko-ukrajinské války lze doufat, že Západ bude tentokrát po konci války podporovat demokratické síly v obou státech.
Poznámky:
1) Edward JAMES: Frankové. NLN, Praha 1997, s.
2)
https://ceskapozice.lidovky.cz/tema/kre ... ice_1381913)
https://hnonline.sk/svet/969022-odhalen ... bbr3pdOqdc4)
https://www.drobnepamatky.cz/files/2019 ... -50597.jpg5)
https://www.hrady.cz/pomnik-pamatnik-po ... 8#images-36) Jiná část fašistů začala s nacisty kolaborovat – zaměnila český nacionalismus za árijství nebo evropanství vedené Německem, dále souzněla s nacisty dík společnému antikomunismu, antidemokratismu a antisemitismu.
7) Tomáš PASÁK: Český fašismus a kolaborace. Práh, Praha 1999. s. 183.

Tomáš PASÁK: Český fašismus a kolaborace. Práh, Praha 1999. s. 183.
9) Až zhovadilou formou jazykové otázky byla praxe slovenských arizátorů. Po konci druhé světové války měli navrátivší se Židé přirozeně právo na zabavený majetek, ale protože ho část Slováků odmítla vrátit, hájila to tím, že tito Židé mluví neměcky, tudíž jsou to Němci, a Němci tvoří poraženou stranu.
10)
https://www.forum24.cz/jan-neruda-jako- ... behl-dobu/11)
https://zpravy.tiscali.cz/rusove-utahuj ... dli-52917912) Pavel KOSATÍK: Slovenské století. Torst, Praha 2021.
13) J. RYCHLÍK: Češi a Slováci, s. 566.
14) Tamtéž, s. 480.
15)
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... d=14930603 16)
https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajin ... y-4038928617)
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozho ... f6b220ee8/18)
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ameri ... d=1561760519)
https://hlidacipes.org/jan-urban-stredn ... gramodeska20)
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/v-kr ... _campaign=21) Tyto náboženské směry se koncentrují v Jeruzalémě, zatímco liberální směry blízké evropské kultuře se koncentrují v Tel Avivu. Případný přesun hlavního města z Tel Avivu do Jeruzaléma by byl symbolickým i v tomto ohledu.
22) Michael KRUPP: Sionismus a stát Izrael. Vyšehrad, Praha 1999, s. 163.
23) Tamtéž, s. 172.
24)
https://echo24.cz/a/SEusx/kdo-se-v-rusk ... z-neni-rus25)
https://plus.rozhlas.cz/termin-aparthei ... se-867727526)
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/be ... .seznam.cz27)
https://www.newstream.cz/money/brusel-o ... nexi-krymu