Re: Byl středověk opravdu temný?
Napsal: 22 kvě 2012 14:43
Jo už to chápu tu větu, zlo je tam „dané do služby“ celkové kompozice katedrály, to ano..
Blaze tomu, kdo rád vzpomíná svých otců a vesel baví posluchače o jejich činech.
https://www.e-stredovek.cz/forum/
To je ale zase udělán malý kontrast.Ingolf píše:Jo už to chápu tu větu, zlo je tam „dané do služby“ celkové kompozice katedrály, to ano..
Vždycky to měřím dneškem. Meč a plamenomet. Brnění a rakety. Tisíce a stovky milionů mrtvých. Tak kde je to temno?Ježek píše:Pročítám teď dílo sociologa Norberta Eliase, především jeho O civilizaci (v češtině vydalo Argo). Zde se snaží dokázat, že od konce středověku je v Evropě pudové a afektové jednání soustavně vytlačováno (nebo vytlačováno do intimní sféry). Týká se to stolovacích a hygienických návyků (používání vidličky, smrkání, plivání, a td.), sexuality (kolik známe naháčů v iluminacích) i přímého fysického násilí. Tento proces civilisovanosti má ale své stinné stránky, erupce agresivity, spontaneity, které jsou vyvolány masovou a účinnou propagandou.
V hlavách. V každej dobe.slavicekvac píše: Vždycky to měřím dneškem. Meč a plamenomet. Brnění a rakety. Tisíce a stovky milionů mrtvých. Tak kde je to temno?
V hlavách se hledá těžko. Osvícené hlavy jsou mnohdy strůjci největších hrůz. Zajímá mě jedině ovoce, po ovoci je poznáte.Robert píše:V hlavách. V každej dobe.slavicekvac píše: Vždycky to měřím dneškem. Meč a plamenomet. Brnění a rakety. Tisíce a stovky milionů mrtvých. Tak kde je to temno?
Hehe, to já taky. Spíš jde o to, jestli je "temný" v porovnání s jinými obdobími. Jestli prostě ten prostý člověk ve 13. století na tom byl řádově hůř než tentýž člověk ve století 17. Například. Humanismus nebo třeba potom osvícenství samozřejmě přinášejí nové poznatky, jenže k běžné populaci se tyto novinky stejně nedostaly.Novator píše:Tak já jej za temné období považuji. I když jej z celých dějin mám nejraději (dokonce děláme husitské a markrabské války). Ale jo podíval bych se do středověku nějakým strojem času, ale rozhodně bych si vzal zubaře atp:-) a jen na chvíli:-)))
To záleží na úhlu pohledu. Předmoderní válka dovedla zredukovat populaci (rozsáhlé) oblasti i o 2/3 (většinu měl na svědomí obvykle hlad po zničení úrody). To v moderní éře nemá obdobu. Zrůdnost moderní genocidy spočívá v její (někdy až průmyslové) plánovitosti, organizovanosti a systematičnosti.slavicekvac píše:V hlavách se hledá těžko. Osvícené hlavy jsou mnohdy strůjci největších hrůz. Zajímá mě jedině ovoce, po ovoci je poznáte.Robert píše:V hlavách. V každej dobe.slavicekvac píše: Vždycky to měřím dneškem. Meč a plamenomet. Brnění a rakety. Tisíce a stovky milionů mrtvých. Tak kde je to temno?
Výsledky ovoce v našich dobách jsou mnohem zrůdnější, než v temném středověku. temnota první a druhé světové války, genocid Balkánu a Afriky dneška, to je temnota násobně větší, než středověk.
To zase záleží na úhlu pohledu.Viola píše:Hehe, to já taky. Spíš jde o to, jestli je "temný" v porovnání s jinými obdobími. Jestli prostě ten prostý člověk ve 13. století na tom byl řádově hůř než tentýž člověk ve století 17. Například. Humanismus nebo třeba potom osvícenství samozřejmě přinášejí nové poznatky, jenže k běžné populaci se tyto novinky stejně nedostaly.Novator píše:Tak já jej za temné období považuji. I když jej z celých dějin mám nejraději (dokonce děláme husitské a markrabské války). Ale jo podíval bych se do středověku nějakým strojem času, ale rozhodně bych si vzal zubaře atp:-) a jen na chvíli:-)))
Já to viděl nedávno, docela se mi to líbiloIngolf píše:Co se týče tématu moru, tak v Norsku natočili trochu přívětivější film "Jasnozřivá" o osudech malého přeživšího děvčátka, http://www.csfd.cz/film/203500-jasnozriva/" onclick="window.open(this.href);return false; ale ani jsem ho nedodíval, tak recenzi nepodám..
Prohibice je i v Norsku.Ingolf píše:... a ve Švédsku je pro jistotu prohibice, aby se lidi neupili....
U Markety je nesmírná škoda, že se tam neobjevily ty královské obrazy viz zase ten odkaz na článek text po poznámce (82), mělo to být přesně v době povstání Přemka proti otci, Václavovi I. Chyběl mi tam asi právě ten kontrast přemyslovského dvora a venkovské šlechty a myslím, že bych rozhodně lépe snesla film i tehdy, kdyby Vláčil převedl Vančuru přesněji a zachoval tam i ta jeho odlehčení...Ingolf píše:Ty dva filmy mají ale svá specifika, Markéta Lazarová se odehrává v zimě (viděl jsem ale jen ukázky) ...
Já myslel, že to byl pozdní středověk. Podle kostýmů.elizabeth píše:mělo to být přesně v době povstání Přemka proti otci, Václavovi I.
Ty si určitě, jak budeš mít chvilku, ten článek přečti, bylo to velmi zajímavé čtení. Nějaké části zbroje by mělo být 12. a nějaké zase 14. století.Ježek píše:Já myslel, že to byl pozdní středověk. Podle kostýmů.elizabeth píše:mělo to být přesně v době povstání Přemka proti otci, Václavovi I.
Skvělý text, určitě bych to lepší nenapsal. Díky.Ingolf píše: V témže století přicházejí kazatelské řády, hlavně dominikáni a františkáni. Zatímco na západě bojovaly tyto řády s herezemi, popř. na jihu muslimy, v Čechách kazatel upřesňoval, co všechno křesťanský život znamená. Křesťanství se neprojevovalo jen formálně, ale široké vrstvy lidu si ho mohly zvnitřnit.
- Má to další pokračování. Lidé si začali zvnitřňovat víru tak, že začali odmítat vše, co bylo formální. Středověké hereze včetně husitů se obracely přímo k Bibli jako jedinému zdroji, nebo-li fundamentu - z toho také vzniklo slovo fundamentalismus. Fudamentalista ničí vše, co nesouvisí se zdrojem, pro křesťany tedy s Biblí. S tím souvisí ničení tradic, které vycházely z pohanství, jako to obcházení polí s obrázky svatých. Pokračovalo to i s ničením tradic, které vznikly na čistě křesťanském základě - zádušní mše, pokřižování se apod.
Katolická církev naopak jede svou tradici a podle mě jí to pomáhalo ke přežití i v dobách útlaku, nejnověji za komunismu. Kde jsou pevně zakořeněny Vánoce a Velikonoce se všemi zvyky (byť třeba s pohanskými základy), tam to lidé neradi opouštějí..
***
Ty pohanské modly používá ve filmu kdo?, jestli loupežníci nebo nějací psanci, pak to stojí ještě za rozepsání se.
O těch nepoužitých scénách viz zde: http://nostalghia.cz/webs/marketa/scenar04.php" onclick="window.open(this.href);return false;elizabeth píše:U Markety je nesmírná škoda, že se tam neobjevily ty královské obrazy viz zase ten odkaz na článek text po poznámce (82), mělo to být přesně v době povstání Přemka proti otci, Václavovi I. Chyběl mi tam asi právě ten kontrast přemyslovského dvora a venkovské šlechty a myslím, že bych rozhodně lépe snesla film i tehdy, kdyby Vláčil převedl Vančuru přesněji a zachoval tam i ta jeho odlehčení...Ingolf píše:Ty dva filmy mají ale svá specifika, Markéta Lazarová se odehrává v zimě (viděl jsem ale jen ukázky) ...
Pak to celý přesunu do Pokecu o filmech, a tak se můžu Zanyho zeptat, co se mu nelíbilo na Údolí včel? Mně se líbil víc než Marketa, i když je mi jasný, že to je právě to správné slovo - líbivější...
Jistá paralela je ve vztahu ke Starému Zákonu. Spousta lidí řekne - je to samá válka a zabíjení. Jako historická zkratka, pohled na tisíciletí v kostce je to pravda. Jenže pohled na mnohem kratší období našich dvou minulých století je šíleně výživnější na smrt, masovou smrt, kterou jsme si způsobili sami, jistě ne vůlí Boha. Pohled na středověk je podobně poznamenán - středověk se chápe jako jedno zhuštěné období a ono to tak není, což my milovníci historie nepochybně víme. Srovnání s našimi přímými předky dvou minulých století, jejich svinstvy a hrdinstvím, to si nepřipouštíme. Je jednodušší označit středověk za temný. Řekl bych, že poslední světové války i ta třetí studená jsou mnohem temnější, než jakékoliv období středověku. K čemu je nám technický pokrok? K lepší a přesnější střelbě na lidi? K čemu nám je lékařský pokrok? Abychom rychleji vraceli kluky do války? A tak lze pokračovat velmi dlouho. Ne že bychom neměli lidi jako Richard Lví srdce, František z Assisi. Nakříklad kapitána Morávka, matku Terezu a jiné. Určitě máme také větší mizery než byli nejhorší středověcí krutovládci, jako příklad Stalin, Hitler.Obecně je pro mě ta temnota středověku představována poddanstvím, nerovností lidí (vertikálně i muži-ženy), nedostatečnou hygienou a velmi omezenými možnostmi jedince změnit svůj osud. Jenže to platí i pro spoustu století následujících, v některých případech možná ještě víc.