***Pokec***
Moderátoři: elizabeth, Zany, Ježek, Katerina
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 49 times
Re: ***Pokec***
Taky klidně na fb - https://www.online.muni.cz/veda-a-vyzku ... 19-stoleti" onclick="window.open(this.href);return false;
Je to Wihodův kometář k workshopu, jak náhled na raný středověk poznamenalo národní dějepisectví 19. století.
Je to Wihodův kometář k workshopu, jak náhled na raný středověk poznamenalo národní dějepisectví 19. století.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 49 times
Re: ***Pokec***
V pokoji sedí benediktin, dominikán, františkán a jezuita. Najednou zhasne světlo. Benediktin se bez rozpaků dál modlí breviář, protože ho umí nazpaměť. Dominikán referuje o podstatě světla a temnoty. Františkán chválí Boha, který člověku dává také shovívavě zahalující sestřičku tmu. A jezuita jde ven a vymění pojistky.
-
- Vévoda
- Příspěvky: 1785
- Registrován: 28 říj 2009 11:55
- Bydliště: Kladno
- Been thanked: 3 times
Re: ***Pokec***
Pěkné, nejlepší je, že jsou všichni nějak užiteční, což demonstruje potřebu různosti mnišstva!Ingolf píše:V pokoji sedí benediktin, dominikán, františkán a jezuita. Najednou zhasne světlo. Benediktin se bez rozpaků dál modlí breviář, protože ho umí nazpaměť. Dominikán referuje o podstatě světla a temnoty. Františkán chválí Boha, který člověku dává také shovívavě zahalující sestřičku tmu. A jezuita jde ven a vymění pojistky.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 49 times
Re: ***Pokec***
„Vyšetřovatelé mají podezření, že všichni byli členy jistého sexuálního spolku se zaměřením na středověk"
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_kha" onclick="window.open(this.href);return false;?
Ještě nedávno jsem měl pocit, že téma středověku začíná být vyčerpané, ale co lidi nevymyslí.., i středověkou sektu..
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_kha" onclick="window.open(this.href);return false;?
Ještě nedávno jsem měl pocit, že téma středověku začíná být vyčerpané, ale co lidi nevymyslí.., i středověkou sektu..
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
PF 2023
Společně s Violou jsme vytvořili a poslali PFko:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Tady mapa krčem podle zemských desek 1346-1466:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Klidné Vánoce a úspěšný rok 2024 všem členům i čtenářům fóra i stránek!
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
99. medievistický pátek
Já to napíšu sem, jsou to povětšinou informace z hospody, který se spíš splní, možná ale něco ne nebo v jiný formě, neb jsem je blbě pochopil.
- příští medievistický pátek bude 19. dubna a bude Čornej mluvit o Pekařovi.
- Jiří Zoul Sajbt, archivář v Turnově, píše pro Vedutu Markvartice
- Knížka Roberta Novotnýho o šlechtě husitského věku v NLN se zase odkládá, má jiný resty
- Boban (nebo CMS) dělá na projektu uměnovědců spolu s Poláky. Vychází jim, že madony krásného slohu na řádovém území jsou z pražské opuky(?). Ten kámen se musí zpracovávat relativně ryhle po lámání, takže vznikly v Praze.
- Letní škola Sázava bude mít téma města, na starosti to budou mít Nodl a Musílek
- přivezl jsem tu knihu o 13. století od NLN, je to maličký paperback do větší kapsy.
- příští medievistický pátek bude 19. dubna a bude Čornej mluvit o Pekařovi.
- Jiří Zoul Sajbt, archivář v Turnově, píše pro Vedutu Markvartice
- Knížka Roberta Novotnýho o šlechtě husitského věku v NLN se zase odkládá, má jiný resty
- Boban (nebo CMS) dělá na projektu uměnovědců spolu s Poláky. Vychází jim, že madony krásného slohu na řádovém území jsou z pražské opuky(?). Ten kámen se musí zpracovávat relativně ryhle po lámání, takže vznikly v Praze.
- Letní škola Sázava bude mít téma města, na starosti to budou mít Nodl a Musílek
- přivezl jsem tu knihu o 13. století od NLN, je to maličký paperback do větší kapsy.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Viola
- Královna
- Příspěvky: 2723
- Registrován: 02 led 2007 15:55
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 8 times
Re: 99. medievistický pátek
Jako všechny Markvartice? Nevíš? Nebo třeba jen začátek?
Když jsem byla na zájezdu v Polsku, což je uže pár let, tak tam hodně madon bylo různě k vidění, a to i na bývalém řádovém území. Mám pocit, že se uvažovalo o tom, že byly z Čech, resp. že se to bralo jako normální vývozní artikl.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: 99. medievistický pátek
To netuším
Jo, tak to potvrdila petrologická analýza.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Zany
- Vévoda
- Příspěvky: 1180
- Registrován: 07 říj 2007 19:37
- Bydliště: Praha
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: ***Pokec***
K tomu krásnému slohu na řádovém území vyšla nedávno obsáhlá monograie „Rzeźba kamienna czeskiego stylu pięknego z lat 1380-1400 na terenie państwa Zakonu Krzyżackiego w Prusach - materiał-technika-styl-funkcja“, některé z nich jsme před pěti lety viděli na Malbrku na výstavě Sapientia Aedificavit Sibi Domum! (Mądrość zbudowała sobie dom)
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Veselé Velikonoce
Veselé Velikonoce všem
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Vyjdou Markvartici: http://www.veduta-nakladatelstvi.cz/mar ... 03001.html
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Dočetl jsem tu Moravu ve 13. století. Jelikož jsem de iure spíš než de facto spoluautor, tak to nijak extra recenzovat nebudu. Ale v zásadě je tam většina dobrých a přínosných shrnujících článků, zbytečný tam jsou asi jeden nebo dva. Ale teda - ten název je zavádějící, snad až na ten jeden náš to není o Moravě 13. století, ale jen o Moravě 1. poloviny 13. století.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Je to blbost, ale proč ne
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ingolf
- Vévoda
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 24 srp 2008 12:16
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 49 times
Re: ***Pokec***
Jak čtu od Roberta Antonína Ideálního panovníka ve středověku, tak se dost často odvolává na středověkou kolektivní identitu, jíž vysvětluje soudržnost středověké společnosti, kde je král jakýmsi svorníkem. Rozpad kolektiní identity s sebou nese i uvolnění dalších společenských vazeb, ale kolektivní identita má i své temné stránky, jak je dobře vidět na příkladu fotbalu.
Anglii se říká také jako kolébka fotbalu. Je to poznat i ve fotbalové terminologii, fotbal je složený ze slov foot (noha) a ball (míč), obránce je jinak i bek z ang. back (vzadu), gól je z ang. goal (cíl). Jenže místo výrazu dát gól lze užít i výrazu dát branku, a to odkazuje na prapůvod fotbalu i jeho náplň.
Původní fotbal probíhal mezi městy, účastnily se ho větší davy. Do hry se dal míč, což mohla být jen splácanina z kožených pruhů; zatímco slovo balon znamená něco kulatého a dutého, tak míč může být klidně takový šišatý ovál. Cílem hry bylo za pomoci síly i násilí dopravit tento míč do druhého města, a tím to město zostudit. Bylo možné míč kopnout přes hradby, ale ještě větší machrovinou bylo donést míč až do brány města. Odtud lze tedy odvodit, že dát gól znamená totéž co dát bránu.
Jedna forma tohoto původního fotbalu funguje ještě v italské Florencii, jmenuje se Fiorentina Calcio -
https://www.idnes.cz/xman/adrenalin/cal ... enalin_fro?
Z původního fotbalu se vyvinuly dvě základní, už civilizovanější formy. Jedna je rugby nebo americký fotbal, tam se oválný míč nosí v rukách nebo kope. Lze kopnout míč vysoko nad bránu, což připomíná to původní kopnutí přes hradby, nebo ho lze donést do brány, což připomíná také to původní donesení míče do městské brány. Druhá varianta je klasický fotbal, kde se do míče kope a jako gól platí pouze vsítění gólu do brány. Obě varianty jsou zjemnělé už v tom smyslu, že mají pevná pravidla a místo celé masy lidí ji hrají zástupci.
Co ale zůstalo z původního pojetí, to je nevraživost mezi týmy a snad ještě více mezi fanoušky. Pokud hráč přestoupí ke konkurenci, je to chápáno jako zrada. Na stadionech létají z hlediště směrem k soupeři nadávky nebo petardy. Brankář Petr Čech hrál v Anglii, po přestupu hrál jednou se svým bývalým týmem a během nástupu v tunelu se s bývalými hráči srdečně pozdravil. Schytal kritiku, protože za starých časů se na sebe soupeři v tunelu cestou na hřiště nesměli ani podívat...
Mimo hřiště se v den zápasu leckdy odehrává tzv. třetí poločas, to se po domluvě sejdou a utkají chuligáni obou týmů, což obvykle znamená čisté násilí (i když korigované nepsaným pravidly, jako že kdo se vzdá, lehne na zem a už nezasáhne do boje, dopředu lze domluvit počet lidí a druh užitých zbraní). Tyto chuligánské bitky jsou nelegální a rozháněné policií, jsou kritizované lidmi od sportu s tím, že nemají se sportem nic společného, jenže popravdě tomu původnímu smyslu fotbalové hry odpovídají více než utkání na hřišti.
Původní fotbal byl výrazem kolektivní identity a současně jejím upevněním. V tom článku o florentském fotbalu je to vystižené podle mě dobře: "Motivace vychází zevnitř. Je to v krvi, je to živočišné. Je to spojené s žitím dohromady, se sdílenou zkušeností, s identitou vaší čtvrti, ... Hrdost, identita, pocit komunity může mít i násilné, zvířecí vyjádření. ... Mnozí lidé se víc cítí součástí ulic kolem své domovské kostelní věže, ´campanille´, než součástí národa nebo dokonce i celého města."
Člověk se kdysi cítil být víc součástí kmene než sám sebou, šlechtic jako součástí rodu, a fotbalová kultura je takový pozůstatek této kolektivní identity. Je to živočišné, je to v krvi, prostě je to takové pudově temné. V kolektivní identitě se paradoxně silně mísí podstaty altruistická s egoistickou. Jedinec altruisticky obětuje všechno, leckdy i sebe, ve prospěch celku. Ale tento celek se chová egoisticky vůči ostatním kolektivům. Obyčejně ty okolní kolektivy i nesnáší, nebojí se jim ublížit, okrást je, přelstít je apod.
Tato kolektivní identita se na jiné úrovni se ozývá v rivalitě mezi třídami ve škole, pak mezi školami navzájem. Sousední vesnice se ještě někde snaží na jaře poškodit jedná druhé májku na návsi. Mohou se nesnášet třídy ve škole, školy navzájem, města navzájem ale všichni pak nesnáší Pražáky a všichni pak nesnáší Němce nebo Cikány.
Když jsem pracoval v pečovatelské službě v jednom malém městě, tak jeden dům s pečovatelskou službou je ve čtvrti Nové město, a lidé ze Starého města mi popisovali, že ten dům znají, je to velký pavlačový dům, bylo to takové centrum Nového města, ale že ty dvě čtvrti se spolu nebavily. Staré paní mi popisovaly, že když je zamlada vyzval k tanci hoch z Nového města, tak odmítly, a v očích se jim mihnul záblesk takové hrdosti smíšený s pocitem, že dělaly správnou věc, a současně v tom pohledu bylo cítit, že si uvědomují, že tohle už je dávno pryč.
Fotbal původně vychází z té identity městské čtvrti. Pokud hraje fotbal celé město, rivalita se posouvá na meziměstskou úroveň, a pokud hraje reprezentace, fandí všichni klubisti reprezentaci. Všude panuje skupinová identita, která se přelévá až do nacionalismu a mezi chuligány se objevuje i rasismus.
Pak to vede až k takovým důsledkům, že ve válkách během rozpadu Jugoslávie měli paramilitární chorvatské jednotky místo uniformy bombry s nášivkou Dinama Záhřeb, z ukrajinských chuligánů z Charkova byla založena kontroverzní vojenská jednotka Azov, proti které stojí mj. jednotky tvořené i ruskými chuligány.
Kolektivní identita umí dát životu náplň, umí spojit lidi v celek, ale umí současně podřídit individuální svobodu i rozhodování davu. A pokud kolektiv páchá zlo, tak jednotlivec spolu s ním automaticky také.
Anglii se říká také jako kolébka fotbalu. Je to poznat i ve fotbalové terminologii, fotbal je složený ze slov foot (noha) a ball (míč), obránce je jinak i bek z ang. back (vzadu), gól je z ang. goal (cíl). Jenže místo výrazu dát gól lze užít i výrazu dát branku, a to odkazuje na prapůvod fotbalu i jeho náplň.
Původní fotbal probíhal mezi městy, účastnily se ho větší davy. Do hry se dal míč, což mohla být jen splácanina z kožených pruhů; zatímco slovo balon znamená něco kulatého a dutého, tak míč může být klidně takový šišatý ovál. Cílem hry bylo za pomoci síly i násilí dopravit tento míč do druhého města, a tím to město zostudit. Bylo možné míč kopnout přes hradby, ale ještě větší machrovinou bylo donést míč až do brány města. Odtud lze tedy odvodit, že dát gól znamená totéž co dát bránu.
Jedna forma tohoto původního fotbalu funguje ještě v italské Florencii, jmenuje se Fiorentina Calcio -
https://www.idnes.cz/xman/adrenalin/cal ... enalin_fro?
Z původního fotbalu se vyvinuly dvě základní, už civilizovanější formy. Jedna je rugby nebo americký fotbal, tam se oválný míč nosí v rukách nebo kope. Lze kopnout míč vysoko nad bránu, což připomíná to původní kopnutí přes hradby, nebo ho lze donést do brány, což připomíná také to původní donesení míče do městské brány. Druhá varianta je klasický fotbal, kde se do míče kope a jako gól platí pouze vsítění gólu do brány. Obě varianty jsou zjemnělé už v tom smyslu, že mají pevná pravidla a místo celé masy lidí ji hrají zástupci.
Co ale zůstalo z původního pojetí, to je nevraživost mezi týmy a snad ještě více mezi fanoušky. Pokud hráč přestoupí ke konkurenci, je to chápáno jako zrada. Na stadionech létají z hlediště směrem k soupeři nadávky nebo petardy. Brankář Petr Čech hrál v Anglii, po přestupu hrál jednou se svým bývalým týmem a během nástupu v tunelu se s bývalými hráči srdečně pozdravil. Schytal kritiku, protože za starých časů se na sebe soupeři v tunelu cestou na hřiště nesměli ani podívat...
Mimo hřiště se v den zápasu leckdy odehrává tzv. třetí poločas, to se po domluvě sejdou a utkají chuligáni obou týmů, což obvykle znamená čisté násilí (i když korigované nepsaným pravidly, jako že kdo se vzdá, lehne na zem a už nezasáhne do boje, dopředu lze domluvit počet lidí a druh užitých zbraní). Tyto chuligánské bitky jsou nelegální a rozháněné policií, jsou kritizované lidmi od sportu s tím, že nemají se sportem nic společného, jenže popravdě tomu původnímu smyslu fotbalové hry odpovídají více než utkání na hřišti.
Původní fotbal byl výrazem kolektivní identity a současně jejím upevněním. V tom článku o florentském fotbalu je to vystižené podle mě dobře: "Motivace vychází zevnitř. Je to v krvi, je to živočišné. Je to spojené s žitím dohromady, se sdílenou zkušeností, s identitou vaší čtvrti, ... Hrdost, identita, pocit komunity může mít i násilné, zvířecí vyjádření. ... Mnozí lidé se víc cítí součástí ulic kolem své domovské kostelní věže, ´campanille´, než součástí národa nebo dokonce i celého města."
Člověk se kdysi cítil být víc součástí kmene než sám sebou, šlechtic jako součástí rodu, a fotbalová kultura je takový pozůstatek této kolektivní identity. Je to živočišné, je to v krvi, prostě je to takové pudově temné. V kolektivní identitě se paradoxně silně mísí podstaty altruistická s egoistickou. Jedinec altruisticky obětuje všechno, leckdy i sebe, ve prospěch celku. Ale tento celek se chová egoisticky vůči ostatním kolektivům. Obyčejně ty okolní kolektivy i nesnáší, nebojí se jim ublížit, okrást je, přelstít je apod.
Tato kolektivní identita se na jiné úrovni se ozývá v rivalitě mezi třídami ve škole, pak mezi školami navzájem. Sousední vesnice se ještě někde snaží na jaře poškodit jedná druhé májku na návsi. Mohou se nesnášet třídy ve škole, školy navzájem, města navzájem ale všichni pak nesnáší Pražáky a všichni pak nesnáší Němce nebo Cikány.
Když jsem pracoval v pečovatelské službě v jednom malém městě, tak jeden dům s pečovatelskou službou je ve čtvrti Nové město, a lidé ze Starého města mi popisovali, že ten dům znají, je to velký pavlačový dům, bylo to takové centrum Nového města, ale že ty dvě čtvrti se spolu nebavily. Staré paní mi popisovaly, že když je zamlada vyzval k tanci hoch z Nového města, tak odmítly, a v očích se jim mihnul záblesk takové hrdosti smíšený s pocitem, že dělaly správnou věc, a současně v tom pohledu bylo cítit, že si uvědomují, že tohle už je dávno pryč.
Fotbal původně vychází z té identity městské čtvrti. Pokud hraje fotbal celé město, rivalita se posouvá na meziměstskou úroveň, a pokud hraje reprezentace, fandí všichni klubisti reprezentaci. Všude panuje skupinová identita, která se přelévá až do nacionalismu a mezi chuligány se objevuje i rasismus.
Pak to vede až k takovým důsledkům, že ve válkách během rozpadu Jugoslávie měli paramilitární chorvatské jednotky místo uniformy bombry s nášivkou Dinama Záhřeb, z ukrajinských chuligánů z Charkova byla založena kontroverzní vojenská jednotka Azov, proti které stojí mj. jednotky tvořené i ruskými chuligány.
Kolektivní identita umí dát životu náplň, umí spojit lidi v celek, ale umí současně podřídit individuální svobodu i rozhodování davu. A pokud kolektiv páchá zlo, tak jednotlivec spolu s ním automaticky také.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
Zemřel František Šmahel: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ve ... ace-356820
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4332
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 50 times
Re: ***Pokec***
O Šmahelovi, ale spíše o stavu vědy: https://denikreferendum.cz/clanek/23702 ... m-smahelem
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů