Slyšela Jana z Arku hlasy svatých?
Moderator: Katerina
-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Já také ne. Nìkteøí dokonce tvrdí, že Jana byla nevlastní sestrou Karla! Že tím by se prý vysvìtlovalo to, že jí úplnì bez problémù v Chinonu pøijal a postavil jí do èela vojska. Venkovskou holku. Že to bylo pøedem domluvené, ža Jana byla dána do Domremy jen na vychování aby za pár let mohla sehrát roli "panny orleanske".... je neskuteèné co všechno se na její jméno už vymyslelo nesmyslù! ...Nìkteøí totiž nemohou pøenést pøes srdce její nízký pùvod. A tak vymýšlejí bláboly.Maršálek wrote: Nedokážu si ani pøedstavit, jaký na ni byl stále vyvíjen tlak ze všech stran a to již od jejího vystoupení na dauphinovì dvoøe.
I teorií o jejím upálení je nìkolik. Že upálení nebyla, že se schovávala u své tety (!!!) v Paøíži, že upálili uplnì nìkoho jiného místo ní, že se prý našla v zámku v Rouenu, kde byla vìznìna, tajná chodba kudy mohla uprchnout... prostì možností je nekoneènì. Zdá se, že Jana z Arku nikdy nepøestane lidi fascinovat. A tak se asi ještì máme na co tìšit.
Èistì logicky ale... Anglièani by ji rozhodnì pláchnout NENECHALI!
-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
Ano, pro Anglièany bylo rozhodující, aby nejvyšší církevní autority shledaly Janu vinnou z obcování s Ïáblem, nebo alespoò aby prokazatelnì vyvrátili, že je poslem Božím. Tak by se Karlova korunovace anulovala. Protože Janu nakonec nezlomili, byli nuceni spokojit se alespoò s tím, že není pannou a tedy si ji pro své zámìry nemohl vybrat Bùh. Je nemyslitelné, že by Janu její vìznitelé propustili a myslím že si to musel uvìdomovat i Karel VII. a jeho kapitáni.
servo
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
To byl taky asi ten nejpádnìjší dùvod proè se Karel pozdìji rozhodl ji oèistit. Takhle se vlastnì stal králem díky kacíøce a èarodìjnici...
Co se týèe jejího panenství, tak to bylo podrobeno zkoušce hned dvakrát. Poprvé v Poitiers v bøeznu 1429, kam jí poslal Karel na pøezkoušení církví. Bez vyjádøení církve by si nemohl dovolit jí dát co chtìla.
Podruhé v Tours 13. ledna 1431.
Co se týèe jejího panenství, tak to bylo podrobeno zkoušce hned dvakrát. Poprvé v Poitiers v bøeznu 1429, kam jí poslal Karel na pøezkoušení církví. Bez vyjádøení církve by si nemohl dovolit jí dát co chtìla.
Podruhé v Tours 13. ledna 1431.
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Tak v tom s tebou teda nesouhlasím! Tvoje znalosti jsou DOST dobrý... ještì jsem nepokecala s nikým, kdo by mìl o Johance znalosti jako ty.... Proto si to tak užívám...Maršálek wrote:dìkuji ti za pøíjemnou konverzaci, krásná paní, jen se obávám, že s tebou nestaèím držet krokaè patøí Johanka mezi mé favoritky, mé vìdomosti o ní jsou pouze povrchní.



-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
Dìkuji za shovívavost, byla jsi v Orleánu? Mám odtamtud fotku døevìné plastiky Johanky ve zbroji – je umístìná pøímo v katedrále. Podobných soch v životní velikosti je plná jižní Francie. Má ji témìø každý menší kostelík. Aèkoli jsem tìch soch vidìl desítky, tahle mi uèarovala, protože takhle si ji pøedstavuji. Pokusím se naskenovat a poslat.
Stejnì považuji za zázrak, že to všechno dokázala. Protože se trochu zabývám støedovìkým váleènictvím, vím co musela zvládnout, aby mohla vést vojáky. A taky si umím pøedstavit, jak tìžké asi bylo pøesvìdèit je o jejím poslání a o tom, že právì oni jsou souèástí toho velkého božího zámìru...
Stejnì považuji za zázrak, že to všechno dokázala. Protože se trochu zabývám støedovìkým váleènictvím, vím co musela zvládnout, aby mohla vést vojáky. A taky si umím pøedstavit, jak tìžké asi bylo pøesvìdèit je o jejím poslání a o tom, že právì oni jsou souèástí toho velkého božího zámìru...
servo
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Bohužel zatím nebylaMaršálek wrote:byla jsi v Orleánu? Mám odtamtud fotku døevìné plastiky Johanky ve zbroji – je umístìná pøímo v katedrále. Podobných soch v životní velikosti je plná jižní Francie. Má ji témìø každý menší kostelík. Aèkoli jsem tìch soch vidìl desítky, tahle mi uèarovala, protože takhle si ji pøedstavuji. Pokusím se naskenovat a poslat.





A kdyby se ti podaøilo naskenovat tu fotku, bylo by to super!! Dìkuji. I když myslím, že vím jakou plastiku máš na mysli.
Já taky. Vzhledem k tomu, že byla v mém vìku, tak to chápu ještì tím spíš.Maršálek wrote:Stejnì považuji za zázrak, že to všechno dokázala. Protože se trochu zabývám støedovìkým váleènictvím, vím co musela zvládnout, aby mohla vést vojáky. A taky si umím pøedstavit, jak tìžké asi bylo pøesvìdèit je o jejím poslání a o tom, že právì oni jsou souèástí toho velkého božího zámìru...

-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
zrovna mám pøed sebou výbìr starých francouzských kronik: ÈERNÝ, V.(ed). Staré francouzské kroniky. 1. vyd. Praha: SNKLU, Živá díla minulosti sv. 31,1962, 416 s.
konkrétnì líèení anonymního kronikáøe (Osudy a výkony Jany z Arku po osvobození Orleanu) a list Jany èeským husitùm
Vím že jsou to vìci notoricky známé, ale pokud by jsi mìla zájem o tuto edici, rád ti text oskenuju - je to edice pramene, nikoli shrnutí historikù 
konkrétnì líèení anonymního kronikáøe (Osudy a výkony Jany z Arku po osvobození Orleanu) a list Jany èeským husitùm


servo
-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
takže celé? veèer to naskenuji a pošlu.
Moc se mi líbí tvé stránky, jenom pár drobných pøipomínek, smím-li: proces s Gillesem de Res je dnes mnohými považován za politický, stejnì jako v Johanèinì pøípadu. Jiljí byl nejenom výborný váleèník, ale i vìrným druhem Jany z Arku a velmi nelibì nesl králùv postoj k jejímu zajetí. Ve svém postavení maršálka Francie to pak dával veøejnì najevo, protože byl již legendou, musel král zakroèit, aby uhájil vlastní autoritu. Chápu oba, støet byl nevyhnutelný a kdyby ho král neustál, všechno zaè Johanka bojovala by pøišlo vniveè, protože Anglièané by snadno získali osvobozená území zpìt a jejich kredit by výraznì stoupl. Francie by pak bez dìdice tìžko hledala novou vùdèí osobnost, která by mohla usednout jako protikandidát Anglièanù na francouzský trùn… zajímavé je zpracování Jarmily Loukotkové – Bùh èi ïábel, pojednávající o Jiljím.
Nìkde jsem èetl, že la Hirova pøezdívka pocházela od zvoneèkù, kterými mìl podšitý pláš. Údajnì ho nosil jako bojovou zástavu a jeho cinkot byl èasem proslulý (a nejspíš nedìlal Anglièanùm dobøe J), ovìøené to ale nemám J
Moc se mi líbí tvé stránky, jenom pár drobných pøipomínek, smím-li: proces s Gillesem de Res je dnes mnohými považován za politický, stejnì jako v Johanèinì pøípadu. Jiljí byl nejenom výborný váleèník, ale i vìrným druhem Jany z Arku a velmi nelibì nesl králùv postoj k jejímu zajetí. Ve svém postavení maršálka Francie to pak dával veøejnì najevo, protože byl již legendou, musel král zakroèit, aby uhájil vlastní autoritu. Chápu oba, støet byl nevyhnutelný a kdyby ho král neustál, všechno zaè Johanka bojovala by pøišlo vniveè, protože Anglièané by snadno získali osvobozená území zpìt a jejich kredit by výraznì stoupl. Francie by pak bez dìdice tìžko hledala novou vùdèí osobnost, která by mohla usednout jako protikandidát Anglièanù na francouzský trùn… zajímavé je zpracování Jarmily Loukotkové – Bùh èi ïábel, pojednávající o Jiljím.
Nìkde jsem èetl, že la Hirova pøezdívka pocházela od zvoneèkù, kterými mìl podšitý pláš. Údajnì ho nosil jako bojovou zástavu a jeho cinkot byl èasem proslulý (a nejspíš nedìlal Anglièanùm dobøe J), ovìøené to ale nemám J
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Èím víc, tím lípAnonym wrote:takže celé? veèer to naskenuji a pošlu.


Anonym wrote:Moc se mi líbí tvé stránky
Dìkuju moc. V èervenci oslavily už svoje druhé narozeniny

Tu knížku mám doma, èetla jsem jí. A docela jsem byla pøekvapená. Líbí se mi. O Johance je tam sice vždycky jen zmínka.. ale alespoò, že to pojednává o její dobì a o lidech, které znala...Anonym wrote:zajímavé je zpracování Jarmily Loukotkové – Bùh èi ïábel, pojednávající o Jiljím.
Možná by tì o Gillesi de Rais zajímal tento èlánek: http://jeannedarc-forum.czweb.org/viewtopic.php?t=38
Tak to jsem ještì neslyšelaAnonym wrote:Nìkde jsem èetl, že la Hirova pøezdívka pocházela od zvoneèkù, kterými mìl podšitý pláš. Údajnì ho nosil jako bojovou zástavu a jeho cinkot byl èasem proslulý (a nejspíš nedìlal Anglièanùm dobøe J), ovìøené to ale nemám J

-
- Vévodkyně
- Posts: 2183
- Joined: 04 Sep 2006 15:24
- Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Been thanked: 1 time
Informace byla adresována Maršálkovi, ale i já dìkuji za info. Èlánek si tisknu domù, kam se za chvíli odebéøu. O Gilesi de Rais mám ještì jednu knihu, Siegfrie Obermeiera, Ve znamení lilie. Èetla jsem ji, ale odborné studie mi jakékoliv chybí. Omlouvám se, že pøíliš zde nediskutuji, aèkoliv mám Johanku z Arku moc ráda, ale, co vím, už se zde vyskytlo a na pøípravu diskusí, nemám bohužel èas. Teprve jdu z práce. Snad se polepším, ale to slibuji stále.JOhanka.1412 wrote:
Možná by tì o Gillesi de Rais zajímal tento èlánek: http://jeannedarc-forum.czweb.org/viewtopic.php?t=38

"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Code: Select all
Ètyøi procenta z nás slyší hlasy jak Johanka z Arku
SVÌT 15.09.2006 - 11:00
Britští psychologové zveøejnili šokující zprávu. Ètyøi procenta z nás slyší hlasy a vìtšina z nich celý život.
Problém je ale v tom, že jen menšina naslouchajících hlasùm z neznáma to považuje za problém a vyhledá pomoc psychologa. Ta vìtší èást dokáže s „hlasy“ žít bez problémù celý život. Tento poznatek právì odborníky strašnì pøekvapil.
V lékaøských kruzích je považován tento stav za typický symptom psychické choroby. Jenže nizozemští odborníci už døíve zjistili, že v populaci je podobných pøípadù mnohem víc, než tušili, a že tito lidé žijí spokojenì, tøebaže jim hlasy stále nìco našeptávají.
-
- Kníže
- Posts: 380
- Joined: 22 Jan 2007 10:38
- Location: HK
Takové èlánky nemám rád, protože pøevrací souvislosti. Já nepovažuji Johanku za nemocného èlovìka - to by bylo trochu jednoduché, že? Byla to dívka s nesmírnì tìžkým posláním, které naplnila. Pro vìøící i nevìøící to byl zázrak. Hledat v tom dnes schizofrenii je dle mého názoru zcestné. To bychom pak mohli celé lidstvo oznaèit jako duševnì choré. Každá kultura mìla (a má) své náboženství a své bohy, tedy i miliony vìøících – takže jsou všichni nemocní, když se øídí jejich uèením a vìøí (nemluvíme samozøejmì o extrémech)? Morální kodexy a právo vznikly na základì pøedstav chorých lidí? To je pøeci hloupost. Vím že jsem teï zašel do extrému, ale mohli bychom to vykládat i takhle, že? Jak jsem psal výše, já sám nejsem vìøící, pøesto jako historik vidím tyhle vìci jinak. Bez základních znalostí dané doby nelze posuzovat a hodnotit události a myšlení tehdejších lidí – tedy posuzovat to samozøejmì lze a jak vidno, dìlá to kde kdo, ale není to solidní.
Pro mì, aè „ateistu“ je Johanka stále zázrakem, jako francouzský voják bych ji vnímal coby andìla. Tahle køehká dívenka dávala svým lidem nadìji a sílu, dávala jim pocit sounáležitosti jednoho národa, spravedlnosti a odplaty. Myslím, že takhle ji vnímali tehdejší Francouzi a každý v ní vidìl èást toho popsaného. Jak jsem psal výše, za ni mluvily její èiny.
To, že dnes na tyto události mnozí pohlížejí jako na davovou psychózu svìdèí jenom o jejich neznalosti (mám chu øíci omezenosti a ignorantství). Já se mimo jiné nevyznám v atomové fyzice, tak na toto téma nepíšu ani odborné èlánky, ani se k tomu nevyjadøuji
Je zvláštní, jak do historie (regulérního vìdního oboru) vstupuje kdejaký ignorant u piva, aby bez základních znalostí hodnotil èiny našich pøedkù. Pak vznikají takové èlánky, jako je ten výše – stejnì jako Johanka, trpí hlasy asi 4 procenta lidské populace
Maršálek
P.S. Omlouvám se, že jsem se tak rozohnil, ale tohle mì obèas nadzvedne. Ale já si zase spravím náladu pøíjemnou diskusí tady s vámi
Pro mì, aè „ateistu“ je Johanka stále zázrakem, jako francouzský voják bych ji vnímal coby andìla. Tahle køehká dívenka dávala svým lidem nadìji a sílu, dávala jim pocit sounáležitosti jednoho národa, spravedlnosti a odplaty. Myslím, že takhle ji vnímali tehdejší Francouzi a každý v ní vidìl èást toho popsaného. Jak jsem psal výše, za ni mluvily její èiny.
To, že dnes na tyto události mnozí pohlížejí jako na davovou psychózu svìdèí jenom o jejich neznalosti (mám chu øíci omezenosti a ignorantství). Já se mimo jiné nevyznám v atomové fyzice, tak na toto téma nepíšu ani odborné èlánky, ani se k tomu nevyjadøuji


Maršálek
P.S. Omlouvám se, že jsem se tak rozohnil, ale tohle mì obèas nadzvedne. Ale já si zase spravím náladu pøíjemnou diskusí tady s vámi

-
- Král
- Posts: 1110
- Joined: 09 Jun 2006 15:05
- Location: in Alta civitate
hlasy a ohlasy
Já zas takovéto èlánky mám rád, protože mì øíkají opak > že to není zas tak nic výjimeèného - duševní sensitivita. Že jen vìtšina jsou tupouni, hluší, slepí a tìžko se jim bude vysvìtlovat nìco, o èem nemají ani ponìtí...Anonym wrote:Takové èlánky nemám rád, protože pøevrací souvislosti.
Ale jinak s tímto v zásadì souhlasím - pøestože takto vidí profesionální historici amatéry...Anonym wrote:Je zvláštní, jak do historie (regulérního vìdního oboru) vstupuje kdejaký ignorant u piva, aby bez základních znalostí hodnotil èiny našich pøedkù.
-
- Pán
- Posts: 226
- Joined: 25 Jul 2007 11:30
- Location: Bohemia
Re: hlasy a ohlasy
...ono se jednou za èas vyplatí vystoupit ze studovny a podívat se na informace tzv. selským rozumem a místo vymýšlení rozsáhlých politických konstrukcí pøipustit variantu, že nìjaký velmož mìl tu kterou ženskou prostì rád...Przemysl de Nyestieyky wrote:Ale jinak s tímto v zásadì souhlasím - pøestože takto vidí profesionální historici amatéry...
-
- Pán
- Posts: 226
- Joined: 25 Jul 2007 11:30
- Location: Bohemia
Re: hlasy a ohlasy
od profesionálních historikù lze pobyt ve studijním prostøedí pøinejmenším oèekávat - zapojení selského rozumu však jen zøídkakdy.Przemysl de Nyestieyky wrote:...ale musí to udìlat èlovìk až potom, co chvilku v tý studovnì pobyde.![]()
-
- Královna
- Posts: 1151
- Joined: 19 Aug 2006 00:38
-
- Pán
- Posts: 226
- Joined: 25 Jul 2007 11:30
- Location: Bohemia
...protože se tím zaèneš nebezpeènì støízlivì dotýkat objektu hysterického obdivu - modly - na které si silnì ideologicky smýšlející publikum tak potrpí. Jen si vzpomeñ na "vychrtlého asketu" Husa, "sociálnì dokonalého" Žižku, "zápal plic" pánì Máchùv...acoma wrote:...proè nepøipustit, že Johanka mohla být tøeba okouzlující epileptièkou? Nebo poruchou osobnosti?
To je mi ale kritika historikù
až z toho mám pocit, že jde jenom o snílky uzavøené ve vlastním svìtì, kteøí nemají o realitì pojem
Nu já si na své kolegy nemùžu stìžovat, by nìkteré je opravdu potøeba obèas probudit, oprášit z pavuèin
Zneužívání národních hrdinù pro politické cíle je staré jako lidstvo samo a patøí k lidské povaze…
Každý z nás si vybírá, jak bude historii studovat podle toho, na jaké otázky hledá odpovìï. Já jsem se tøeba rozhodl jít mladou cestou „ožívající historie“. Nìkdy si sice pøipadám díky absolvovaným experimentùm zkušenìjší, než mnozí kolegové z archivù a muzeí, ale pøesto za nimi vždy s pokorou pøijdu na konzultaci. Mùžeme se i pohádat, ale jsou to hádky objektivní, vedoucí k novému poznání. Proto je již tak pøíkøe nehodnotím
Maršálek
Co se vrátit k Johance? nebo k Jiljímu?



Zneužívání národních hrdinù pro politické cíle je staré jako lidstvo samo a patøí k lidské povaze…
Každý z nás si vybírá, jak bude historii studovat podle toho, na jaké otázky hledá odpovìï. Já jsem se tøeba rozhodl jít mladou cestou „ožívající historie“. Nìkdy si sice pøipadám díky absolvovaným experimentùm zkušenìjší, než mnozí kolegové z archivù a muzeí, ale pøesto za nimi vždy s pokorou pøijdu na konzultaci. Mùžeme se i pohádat, ale jsou to hádky objektivní, vedoucí k novému poznání. Proto je již tak pøíkøe nehodnotím

Maršálek
Co se vrátit k Johance? nebo k Jiljímu?
-
- Měšťanka
- Posts: 41
- Joined: 17 Nov 2006 19:10
Téda! Co dokáže udìlat jeden "naprosto nevinný" èlánek z internetu
Už jsem pøišla na to, jak oživit diskuzi
Našla jsem ten èlánek uplnì náhodou a prostì jsem se musela podìlit. I když mi to pøijde jako totální kravina (s prominutím). To, že nìkteøí lidé slyší hlasy a nìkteøí dokonce tvrdí, že mluví s Bohem, je fakt. Ale nevztahovala bych to na celou populaci.
Já osobnì beru Johanèiny hlasy jako fakt. Nepátrám po jejich pøíèinì, protože to je vìc, kterou stejnì NIKDY NIKDO nemùže objasnit na 100%! Mùžeme se o tom jenom dohadovat.
Pro vìøící je to jen a jen Bùh, pro skeptiky zase duševní porucha. A mezi tím ...obrovská èerná díra.


Našla jsem ten èlánek uplnì náhodou a prostì jsem se musela podìlit. I když mi to pøijde jako totální kravina (s prominutím). To, že nìkteøí lidé slyší hlasy a nìkteøí dokonce tvrdí, že mluví s Bohem, je fakt. Ale nevztahovala bych to na celou populaci.
Já osobnì beru Johanèiny hlasy jako fakt. Nepátrám po jejich pøíèinì, protože to je vìc, kterou stejnì NIKDY NIKDO nemùže objasnit na 100%! Mùžeme se o tom jenom dohadovat.
Pro vìøící je to jen a jen Bùh, pro skeptiky zase duševní porucha. A mezi tím ...obrovská èerná díra.
