Páni z Krumlova

šlechtické rody i jednotlivé osoby, šlechtické zvyky. Heraldika, genealogie ...

Moderator: elizabeth

User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Krumlova

Unread post by elizabeth »

F.Krampl wrote:To máš pravdu,že je v tom trochu binec,když oba Vítkové jak z Příběnic,tak z Krumlova zemřeli téhož roku - 1277.Ale mě se jedná pouze o datum 22.září.To je doloženo úmrtí pouze Vítka z Příběnic.
V jaký den zemřel Vítek z Krumlova jsem se nikde nedozvěděl.Ale byla by to náhoda,kdyby oba Vítkové sepsali závěť před 22.9.1277 a téhož dne zemřeli.
Jenže ta Závěť je Vítka z Krumlova. Vítek z Příběnic, závěť nesepsal, jeho poslední listina je právě ta CDB V-2, č. 848 s. 563-564, RBM II. č. 1096, s. 463, FRA II/23, Wien 1865, č. 23 s. 29, viz můj příspěvek výše. Jeho úmrtí bylo asi tak neočekávané, že závěť sepsat nestihl. Jeho bratr, pak tou mnou výše zmíněnou listinou z Příběnic toto darování potvrzuje, což mě utvrzuje v tom, že Vítek z Příběnic zemřel náhle.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
F.Krampl
Panoš
Posts: 56
Joined: 25 Jul 2007 15:44
Location: Písek

Re: Páni z Krumlova

Unread post by F.Krampl »

Bylo by prosím možné mi ten odkaz na závěť ještě jednou zaslat.Nejde mi to otevřít.
Děkuji
F.Krampl
Panoš
Posts: 56
Joined: 25 Jul 2007 15:44
Location: Písek

Re: Páni z Krumlova

Unread post by F.Krampl »

Ono je v těch rožmberkách pěkný chaos.O vánocích jsem si koupil tři nově vydané knihy o Rožmberkách.v každé knize si protiřečí.Např.Někde se uvádí,že Vítek z Příběnic je starší nez jindřich z Rožmberka,v jiné zase naopak.mnoho protikladů.
F.Krampl
Panoš
Posts: 56
Joined: 25 Jul 2007 15:44
Location: Písek

Re: Páni z Krumlova

Unread post by F.Krampl »

V knize vydané na konci r.2011-Páni z Rožmberka 1250-1520-Robert Šimůnek a Roman Lavička-se uvádí doslova:Hedvice ze Schaunberka se narodil Vítek z Rožmberka a Krumlova.Též Vítek pořídil spěšně testament v ohrožení života v 1277.V jiné knize je tento Vítek pouze s prelikátem z Příběnic,kde se uvádí úmrtí 22.září 1277.
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Krumlova

Unread post by elizabeth »

F.Krampl wrote:Bylo by prosím možné mi ten odkaz na závěť ještě jednou zaslat.Nejde mi to otevřít.
Děkuji
Je přiložena i v tomhle příspěvku viewtopic.php?p=54159#p54159

Jinak na to monasterium.net se budeš muset asi proklikat, dělá to vždy paseku.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Krumlova

Unread post by elizabeth »

F.Krampl wrote:V knize vydané na konci r.2011-Páni z Rožmberka 1250-1520-Robert Šimůnek a Roman Lavička-se uvádí doslova:Hedvice ze Schaunberka se narodil Vítek z Rožmberka a Krumlova.Též Vítek pořídil spěšně testament v ohrožení života v 1277.V jiné knize je tento Vítek pouze s prelikátem z Příběnic,kde se uvádí úmrtí 22.září 1277.
Tak to Robert Šimůnek a Roman Lavička píšou naprostý kraviny :D Občas se to bohužel stává i historikům...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
F.Krampl
Panoš
Posts: 56
Joined: 25 Jul 2007 15:44
Location: Písek

Re: Páni z Krumlova

Unread post by F.Krampl »

O listině -respektive závěti na monasterium.net vím.Většinu informací získávám pouze z listin na tomto serveru.Já Jsem si myslel,že máš odkaz na nějakou jinou listinu.
Co se týká historiků a jejich příspěvků v knihách,tak mohu jen říci,že je to moc smutný.Jinak přeji hezký víkend.jdu opět prohlížet prameny,týkající se Vítkovců.
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Krumlova

Unread post by elizabeth »

F.Krampl wrote:O listině -respektive závěti na monasterium.net vím.Většinu informací získávám pouze z listin na tomto serveru.Já Jsem si myslel,že máš odkaz na nějakou jinou listinu.
Co se týká historiků a jejich příspěvků v knihách,tak mohu jen říci,že je to moc smutný.Jinak přeji hezký víkend.jdu opět prohlížet prameny,týkající se Vítkovců.
Portál je také můj oblíbený. Listinama jsem se sice zabývala jen jako doplňkovými k Závišovi, ale podívám se a zkusím ještě něco najít. Zatím taky přeji hezký zbytek dne i víkendu.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Laurentius »

V knize vydané na konci r.2011-Páni z Rožmberka 1250-1520-Robert Šimůnek a Roman Lavička-se uvádí doslova:Hedvice ze Schaunberka se narodil Vítek z Rožmberka a Krumlova.
:shock: A to jsem si chtěl tu knihu Páni z Rožmberka 1250-1520 taky objednat. To si ji budu muset radši předem někde prohlídnout.

Chtěl jsem se do toho vložit, ale Elizabeth už tu všechno uvedla na pravou míru. Jedná se o dva Vítky. 1277 Vítek z Krumlova sepsal tu závěť a o smrti Vítka z Rožmberka (bratr Jindřicha) 22. září 1277 nás informuje nekrologium kláštera ve Vyšším Brodě.
Starší z obou bratrů z Rožmberka by měl být Jindřich. Spolu jsou uvedeni na dvou listinách a první je uveden Jindřich (Henricus et Witko fratres de Rosenberch). I tak díky za příspěvky a námět od F. Krampla. Smrt obou Vítkovců ve stejném období a roce 1277 nemusí být náhodná. Oba mohli zemřít na následky zranění v boji během fehdy Vítkovců. Škoda, že už nezjistíme podrobnější informace.

Pozn. v závěti je přímo napsáno Witigo dictus de Chrvmenowe a je tam i charakteristická pečeť se lvem a růží (tu používala jen tato část rodu pánů z Krumlova od Vítka z Krumlova a jeho synů Jindřicha a Voka). Tím je jasné o koho jde.
F.Krampl
Panoš
Posts: 56
Joined: 25 Jul 2007 15:44
Location: Písek

Re: Páni z Krumlova

Unread post by F.Krampl »

Teď Jsem našel na aktualizovaných oficiálních int.stránkách zámek Český Krumlov nové informace-týkající se krumlovské větve Vítkovců.Zde je uvedeno,že matka Záviše z Falkenštejna byla skutečně Perchta z Griensbachu.
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Krumlova

Unread post by elizabeth »

F.Krampl wrote:Teď Jsem našel na aktualizovaných oficiálních int.stránkách zámek Český Krumlov nové informace-týkající se krumlovské větve Vítkovců.Zde je uvedeno,že matka Záviše z Falkenštejna byla skutečně Perchta z Griensbachu.
To je jen jedna z teorií, ale není na to jistota. Příslušnost Závišovy paní matky jsme řešili v několika tématech -v rodu Hornorakouských Falkensteinů a přímo v tématu o Závišovi (viewtopic.php?f=9&t=31). Jinak, že je něco na oficiálních stránkách hradu, zámku nebo města není zárukou pravdivosti informace
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Laurentius »

S tou teorií o Perchtě z Griesbachu nesouhlasím. Jaké jsou důkazy? Griesbachové používali jiný erb a nebyl to žádný sokol. Rod vymřel po meči kolem 1220.
Jako jejich dědicové jsou uváděni úplně jiné rody (Griesbach na bavorského falkrabího Rapota, Waxenberg na Ottu ze Schleunz a ten ho prodal Babenberkům, Ottensheim taky koupil Leopold Babenberský). Co jsem četl, tak se Babenberkové snažili omezit vliv pasovského biskupství a tlačili se na západ.
Nějaké nároky si dělal Wernhard ze Schaunberga přes svoji manželku Hedviku (dceru Chola z Griesbachu), ale asi moc neuspěl. Kdyby byla Perchta dcera Walchuna z Griesbachu (staršího bratra Chola), tak by si Budivoj dělal asi taky nějaké nároky. Taky by to asi nevycházelo časově s datem narození Záviše. Měla by být o generaci mladší než případné dcery posledních Griesbachů.
F.Krampl
Panoš
Posts: 56
Joined: 25 Jul 2007 15:44
Location: Písek

Re: Páni z Krumlova

Unread post by F.Krampl »

Zdravím.Do nedávna Jsem si myslel,že Perchta z Krumlova -sestra Záviše z Falkenštejna-byla manželka Vítka ze Švábenic,Úpy. Již několikrát jsem,ale narazil,že se jedná o omyl.
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Laurentius »

To bude nějaká blbost, protože se dochovala pečeť Perchty:

http://lehre.hki.uni-koeln.de/monasteri ... 4_J2-r.jpg

Podle Sedláčka je tam nápis asi jako "S Vxoris Vitigo Swabnitz" (manželka Vítka ze Švábenic). Na pečeti je jasná osmihrotá hvězda tj. Šternberkové. Zajímavé ne? Taky jsem někde četl něco o Perchtě z Krumlova a Moravan.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3679
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Ježek »

Laurentius wrote:Podle Sedláčka je tam nápis asi jako "S Vxoris Vitigo Swabnitz" (manželka Vítka ze Švábenic). Na pečeti je jasná osmihrotá hvězda tj. Šternberkové. Zajímavé ne?
Jak to vysvětlit?

Není někde lepší kopie té pečeti - nelze přečíst :(
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Laurentius »

Třeba ji viděl míň poškozenou než je teď. Obě pečeti u listiny jsou vydavatelů listiny tj. Jana ze Švábenic a Perchty. Na té druhé pečeti je klasický znak rodu ze Švábenic a pečeť je Jana ze Švábenic (syn Vítka a jeho první manželky Anežky, sestry Gerharda z Obřan). Tady z té fotky je to fakt mizerně poznat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3679
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Ježek »

Laurentius wrote:Třeba ji viděl míň poškozenou než je teď. Obě pečeti u listiny jsou vydavatelů listiny tj. Jana ze Švábenic a Perchty. Na té druhé pečeti je klasický znak rodu ze Švábenic a pečeť je Jana ze Švábenic (syn Vítka a jeho první manželky Anežky, sestry Gerharda z Obřan). Tady z té fotky je to fakt mizerně poznat.
Když měla ona vlastní pečeť, tak tu hvězdu je třeba spojit v první řadě s ní. Buď hledat nějakou její spojitost se Šternberky a nebo přijmout teorii, že sice přejala znak manžela (4 střely), ale ten znak byl špatně vyhotoven. Jiná možnost mne nenanapadá, ale to neznamená, že neexistuje.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2794
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Viola »

Napadá mě, známe manželku Hroznaty z Hůžic jménem?
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Laurentius »

Viola wrote:Napadá mě, známe manželku Hroznaty z Hůžic jménem?
To asi ne. Ani se asi neví, jestli to byla sestra nebo dcera Záviše z Falkenštejna. A byla to vůbec příbuzná Záviše z Falkenštejna :?: :) No spíš ta sestra, když Hroznata pojmenoval svého syna Budivoj.
User avatar
Laurentius
Vévoda
Posts: 946
Joined: 03 Feb 2009 19:14

Re: Páni z Krumlova

Unread post by Laurentius »

Ježek wrote:Když měla ona vlastní pečeť, tak tu hvězdu je třeba spojit v první řadě s ní. Buď hledat nějakou její spojitost se Šternberky a nebo přijmout teorii, že sice přejala znak manžela (4 střely), ale ten znak byl špatně vyhotoven. Jiná možnost mne nenanapadá, ale to neznamená, že neexistuje.
Tady je ještě lepší verze z roku 1326. Ta první pečeť je její. Zřejmě stejná pečeť i nápis jako z roku 1321. Znak rodu ze Švábenic je odlišný. Takovou chybu by snad nikdo neudělal a takovou pečeť by nepoužívala. Tady to je jasný erb Šternberků (viz. pečeti Jaroslava nebo Albrechta ze Šternberka).

http://www.mom-ca.uni-koeln.de/mom/CZ-M ... .2/charter

Ještě na ukázku pečeť Anežky, první manželky Vítka ze Švábenic. Půlená pečeť se znaky rodů ze Švábenic a z Obřan (Kunštátu apod.).

http://lehre.hki.uni-koeln.de/monasteri ... 7-28-r.jpg