Husitská revoluce

Dějiny od roku 1378 do roku 1526 (definitivní nástup Habsburků). Poslední Lucemburkové (Václav IV. a Zikmund), husitství, Habsburkové, Jiří z Poděbrad a Jagellonci. Světové dějiny v 15. a 16. století.

Moderátor: Katerina

Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Náhled na Husitství

Nový příspěvek od Michal »

Zatím jsem neměl možnost pročíst tu spoustu zajímavých příspěvků v tomto i jiných tématech, ale rád bych řekl, že já považuji Husistství ve smyslu dějinných událostí, za jednu z nejvýznamnějších epoch v dějinách našeho a nejen našeho státu, jako manifestaci a schopnost obrany určitého názoru proti stádnímu názoru většiny v tehdejší Evropě.
Můj názor na Husitství je jednoznačně pozitivní, tyto stránky myslím převažují nad negativními, které byly pouze odrazem doby a v jiných formách jdou souběžně s každou revolucí, dosti výrazně. Ve srovnání s revolucí ve Francii nebo třeba v Kambodži, bylo Husitství daleko sametovější.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Náhled na Husitství

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Michal píše:Zatím jsem neměl možnost pročíst tu spoustu zajímavých příspěvků v tomto i jiných tématech, ale rád bych řekl, že já považuji Husistství ve smyslu dějinných událostí, za jednu z nejvýznamnějších epoch v dějinách našeho a nejen našeho státu, jako manifestaci a schopnost obrany určitého názoru proti stádnímu názoru většiny v tehdejší Evropě.
Můj názor na Husitství je jednoznačně pozitivní, tyto stránky myslím převažují nad negativními, které byly pouze odrazem doby a v jiných formách jdou souběžně s každou revolucí, dosti výrazně...
Děkuju za názor, Michale. Zvláště za takový, který v současné době není zrovna moc populární, protože jak už jsem nesčetněkrát psal tady i na jiném fóru, po plyšáku se objevila "módní" tendence popřít vše, co o husitství hlásal minulý režim, otočit to o 180 stupňů, předhánět se v tom a husitství zatratit v nánosu ahistorických klišé a frází.
Taky se z ničeho nic oprášil názor Pekaře na husitství a antagonisticky postavil proti názoru Palackého, který toto období našich národních dějin jaksi vyzvedl a "upřednostnil". To je dnes považováno za obrozenecký entuziazmus a svým způsobem i naivitu otce zakladatele moderní české historiografie. Apologety těchto názorů jsou bohužel i tací, kteří ani od jednoho z uvedených velikánů české historiografie nepřečetli ani řádku... :(
Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Nový příspěvek od Michal »

Pro Jiřího: no já jsem četl od Pekaře "Žižku" , vždycky tak jednou ročně posledních deset let ho tak na týden otevřu. Je to pan historik, právě mně přijde nestranný. Palacký nebo Masaryk do toho pletli ideologii.
No a mě třeba to heslo "Hus ano, Žižka ne", přijde takové spíš zprofanované a zjednodušující a hodně lidí, kteří ani Pekaře nečetli se jím ohání, třeba v televizi. Mně nepřijde, že by Pekař Žižku primárně odsuzoval, naopak cítím dost silnou obhajobu. Myslím, že to heslo
spíš vyjadřuje Pekařův osobní vztah k násilí jako takovému. Proto Hus u něj má takové postavení.
Ano, popis násilností tu je, ale nelze jinak, nebylo by to úplné ale hlavně, to všechno co se dělo, byl důsledek dlouhodobě nahromaděných frustrací v těch lidech, po generace tlumených.
Naopak obhajoba Žižky jako lapky je myslím dost patrná, byl šlechtic,
i když nižší a ti jaksi nesměli pracovat, ale jejich životem byla služba vyššímu pánu, tedy vojenská jako družiník, tedy sloužil. Že to bylo loupení, to nikdo neřešil. To jen pozdější pohled pokřivených historiků a dnešních pokrytců.
A Pekař ví, že Žižka není Hus, ale mají hodně společného, i když každý bojuje jinými zbraněmi. A každý z nich je jinak geniální.
Vždy i ozdoba polského rytířstva Záviš z Garbowa, v oněch časech údajně sloužil markrabímu Prokopovi a plenil statky olomouckého biskupa, za což si vysloužil hrozbu klatby. :D
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

husitství a souèasnost

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Michal píše:...já jsem četl od Pekaře "Žižku"... Je to pan historik, právě mně přijde nestranný ... No a mě třeba to heslo "Hus ano, Žižka ne", přijde takové spíš zprofanované a zjednodušující ... Myslím, že to heslo spíš vyjadřuje Pekařův osobní vztah k násilí jako takovému. Proto Hus u něj má takové postavení...
Ono známé a často citované Pekařovo heslo je možná zjednodušující z dnešního pohledu. Je však právě pro Pekaře tak signifikantní a touto jednoduchou větou naznačuje mj. i to, že česká reformace reprezentovaná jejím hlavním protagonistou předběhla dobu min. o jedno století, dokonce ji Pekař klade výš než reformaci německou, které ta česká "razila cestu". Naopak Žižka a táboři jsou pro Pekaře perzonifiakcí většiny negativních jevů, které husitskou revoluci doprovázely. Ergo! První část hesla je o pozitivech reformního hnutí a ta druhá část má vyjádřit následná negativa revoluce. Ta už je ale méně přesná, nebo spíše poněkud zavádějící...
Já se při hodnocení Pekaře nemohu zbavit dojmu, že jeho pohled na husitství, ale i na období rekatolizace po Bílé hoře a vůbec baroka je dáno - možná jen podvědomě - jeho katolickou konfesí.

A podobně je tomu i s potenciálním konfesním podtextem u Palackého a Masaryka. Ani u nich nelze zcela vyloučit nekatolický.
Michal píše:...Palacký nebo Masaryk do toho pletli ideologii...
Tady bych souhlasil jen potud, co jsem naznačil v předchozí větě. Prostě Palackého a především Masarykovo pojetí dějin, filozofie dějin a názoru na tzv. "otázku českou" bylo diametrálně odlišné od pojetí Pekařova. Ale to se historikům a filozofům velice často přiházívá, že... :wink: :D
Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Nový příspěvek od Michal »

napsals:"Ono známé a často citované Pekařovo heslo je možná zjednodušující z dnešního pohledu. Je však právě pro Pekaře tak signifikantní a touto jednoduchou větou naznačuje mj. i to, že česká reformace reprezentovaná jejím hlavním protagonistou předběhla dobu min. o jedno století, dokonce ji Pekař klade výš než reformaci německou, které ta česká "razila cestu"."
Souhlasím.
Ano, Hus se vyjadřoval kriticky k poměrům v církvi, nebyl žádný odpadlík, tam ho vecpala ona, Žižka naopak jednal z pohledu přímého, racionálně uvažujícího člověka, byl pragmatik.

napsals:"Naopak Žižka a táboři jsou pro Pekaře perzonifiakcí většiny negativních jevů, které husitskou revoluci doprovázely."

Že se Pekař vyjadřoval z pohledu katolíka, málokdo bývá úplně nestranný, ale mně to až zas tak nepřijde, nemůžu se ubránit dojmu, že to souvisí trochu s tím humanismem.
Hypoteticky, vem si Poláky, pomalu evropská katolická bašta a vsadím se, že kdyby měli podobný problém, tak bude národní hrdina jednoznačně Žižka a podobně se zachová většina tzv. militantnějších národů. A zdůrazňuji, v případě Poláků jde mnohdy až o fanatickou víru
v katolickou církev. Ze Žižky by byli schopni udělat obránce slovanstva proti německé rozpínavosti a podobné bláboly. Ty tendence jsou ostatně i tady.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

svìdomí

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Michal píše:...Hypoteticky, vem si Poláky, pomalu evropská katolická bašta a vsadím se, že kdyby měli podobný problém, tak bude národní hrdina jednoznačně Žižka...
Tak to je zajímavý názor a domnívám se, že by na něm něco mohlo být... Byl bych rád, kdyby se k tomu vyjádřil i jur.

Již někde jsem se zamýšlel nad tím, proč hlavně po plyšáku s takovou silou pronikly navenek tak nevyvážené a ahistoricky neobjektivní názory na husitství. Snažil jsem se to vysvětlit "psychologicky". Žižka a husitsi jsou černým svědomím poraženectví tohoto národa, které se táhne od Bílé hory, přes Mnichov až po osmašedesáty rok. Ano, Poláci by Žižku vnímali patrně zcela jinak...
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2709
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: svìdomí

Nový příspěvek od Viola »

Jiøí Motyèka píše:Již někde jsem se zamýšlel nad tím, proč hlavně po plyšáku s takovou silou pronikly navenek tak nevyvážené a ahistoricky neobjektivní názory na husitství. Snažil jsem se to vysvětlit "psychologicky". Žižka a husitsi jsou černým svědomím poraženectví tohoto národa, které se táhne od Bílé hory, přes Mnichov až po osmašedesáty rok. Ano, Poláci by Žižku vnímali patrně zcela jinak...
Já osobně si nemyslím, že to je tímhle - spíš tím určitým nihilismem, onou "střelbou do vlastních řad", jak já říkám. Mám pocit, že po revoluci se zde objevily takové tendence "konečně ukázat pravdu", kdy lidé, tváříce se děsně upřímně, znehodnocují vše dobré, co se zde stalo, a poukazují na to špatné nebo to špatné z neutrálního vytvářejí. To se myslím stalo i v případě Žižky i husitství obecně. Dalším motivem podle mě je také zcela opačný náhled na situaci, než nám byl vtloukán do hlavy 40 let. Možná bude trvat ještě 20 let, než se náhled zneutralizuje. :lol: Tím nechci říct, že s Žižkovými činy souhlasím 8) .
jur
Pán
Příspěvky: 233
Registrován: 18 kvě 2007 09:49
Bydliště: Polonia

Nový příspěvek od jur »

Michal píše:Hypoteticky, vem si Poláky, pomalu evropská katolická bašta
No, nevim, jestli Irove nejsou katolictejsi. :D Nemyslim si, ze by byti katolikem byla nejaka spatna vlastnost - spise naopak. :)
a vsadím se, že kdyby měli podobný problém, tak bude národní hrdina jednoznačně Žižka
Neni to tak jednoznacne.
. A zdůrazňuji, v případě Poláků jde mnohdy až o fanatickou víru
v katolickou církev.
Tak, fanatici jsou tu samozrejme take, jako vsude, ale vetsina je proste konzervativni - coz podle mych zkusenosti Czesi vetsinou nedovedou nebo nechteji pochopit. Muj osobni dojem je, ze Czesi jsou hodne fanatictejsi ateiste, nez Polaci - katolici. Pokud takove zevseobecnovani ma vubec smysl. Na vysoke skole v Polsku jsem bydlel s jednim Czechem a jednim Slovakem - jejich vzdy pohotove agresivni reakce na kazdy sebemensi projev jakehokoliv nabozenstvi byly zarazejici, az nechutne. Uz se nechci rozepisovat nad jejich neskryvanym postojem nadrazenosti "bilych panu", kteri prisli z rozvinuteho Ceskoslovenska do zaostaleho katolickeho Polska.
Ze Žižky by byli schopni udělat obránce slovanstva proti německé rozpínavosti a podobné bláboly. Ty tendence jsou ostatně i tady.
Pochybuji. My nemame radi revoluce a revolucionare, a panslavismus je nam k smichu. :D
Naposledy upravil(a) jur dne 31 kvě 2008 10:28, celkem upraveno 4 x.
jur
Pán
Příspěvky: 233
Registrován: 18 kvě 2007 09:49
Bydliště: Polonia

Re: svìdomí

Nový příspěvek od jur »

Viola píše:... nám byl vtloukán do hlavy 40 let.
Za tech 40 let komunismu Zizka byl neco jako "kamandir a komisar" - dva v jednom. :lol: Podobne jako szampon "Wash & Go". :lol:
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

nadìje...

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Viola píše:...Dalším motivem podle mě je také zcela opačný náhled na situaci, než nám byl vtloukán do hlavy 40 let...
Neber to osobně (protože to myslím obecně), ale mně už tohle - o to víc, když se to dá do souvislosti s husitstvím - připadá jako zaklínadlo a jako velice pohodlná výmluva, která je vždy po ruce... :|
Tím zase já nechci říci, ba ani naznačit, že to, co hlásal o husitství bolševik, je nějakým způsobem přijatelné. Jejich bláboly o sociální revoluci, v níž sedlák s cepem odhalil svého třídního nepřítele a po bolševicku se ním vypořádal, jejich neadekvátní akcent na táborskou a píseckou komunu, etc. jsou neomluvitelné. Ale to vsechno jsou v podstatě marginální záležitosti. Nejzávažnější vadou komunistického ateistického výkladu husitství je to, že maximálně upozadil nebo aspoň zkreslil církevně-reformní charakter Husova učení i následné revoluce.
Viola píše:...Tím nechci říct, že s Žižkovými činy souhlasím...
...tak v to jsem ani ve snu nedoufal... :wink: :lol:
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 01 čer 2008 08:26, celkem upraveno 2 x.
Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Nový příspěvek od Michal »

Podle mého názoru by se teda mělo do světa doslova vyřvat, jací byli Husité vojáci, protože legrace je v tom, že ty národy, které ve světě něco znamenají si na svých vojevůdcích a svých vojenských tradicích zakládají až do mrtě.
A to, že když to zjednoduším, tak je Žižka jediný známý vojevůdce, který neprohrál bitvu,
by mělo stavěno na čelné místo.
Doslova změnili styl válčení, v Evropě se pořád mluví o nějakých lancknechtech a halapartnách švýcarských sedláků, ale to, že tady byla armáda, která by rozcupovala kohokoliv z tehdejšího známého světa, to se vyzdvihnout zapomíná. A tohle prostě patří k národní hrdosti.
Proto si taky myslím a klidně se vsadím, že by Poláci oslavovali Žižku jako největšího hrdinu.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Peacemaker
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 29 říj 2007 20:25
Bydliště: Ducatus Nitraensis

Nový příspěvek od Peacemaker »

Viem, že každá počiatočná vznešená idea sa časom viac menej zneužila a bohužiaĺ to platí aj u Husitov. Keď som čítal podrobný opis o tzv spanilých husitských jazdách na Slovensko, tak človek si nemôže myslie ani nič iného.
Priveĺa plienenia, vraždenia a lúpenia.
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

husiti v Hoirních Uhrách

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Peacemaker píše:...Keď som čítal podrobný opis o tzv spanilých husitských jazdách na Slovensko, tak človek si nemôže myslie ani nič iného. Priveĺa plienenia, vraždenia a lúpenia...
No, tak ono se tohle téma dá ztuha vměstnat do 2 vět, by jedné rozvité. :wink: Použiji svoji profláknutou frázi. Husité na Slovensku je "téma na obhájení diplomky", né-li disertačky.
Nedílnou součástí husitského vlivu na Slovensku nejsou jenom rejsy, ale je to i působení bratříků na Slovensku s akcentem na vojensko-politickou misi hejtmana a zemského správce Horních Uher Jana Jiskry z Brandýsa, ect., ect. ...
Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Re: spekulace

Nový příspěvek od Michal »

Jiøí Motyèka píše:
Michal píše:...Žižka byl čerstvě pasovaný rytíř, tak k tomu musel zaujmout stanovisko...
Touto účelovou spekulací ses pustil - obrazně řečeno - na velice tenký led, navíc led, který už okusil jarního tání... :wink:

Je všeobecně známo, že Žižka byl pasován na rytíře až když bylo úplně po všem, tj. nazejtří po vítězství, v neděli jedenáctýho ledna. A jak znám bratra Žižku, jsem pevně přesvědčen, že i kdyby byl pasován ještě před tím, tak by tento čin taky odsoudil, ale jaksi z úplně jiných důvodů. Proč? Žižka na rozdíl od svých prostých spolubojovníků, kteří se onoho činu dopustili, byl šlechtic, by nižší. Už jen s ohledem na tuto skutečnost v něm bylo zakořeněno rytířské vnímání pozdně středověkého světa bez ohledu na to, zda byl nebo nebyl pasován na rytíře. A dále! Jestli jsi četl pozorně můj předchozí příspěvek, tak ses v něm mohl dočíst, že nepřemožitelný to považoval dokonce za přečin proti 4 artikulům. A tyto spasitelné kusy, jak jim husité říkali, stavěl Žižka pro někoho možná "kacířsky" na roveň Božího zákona. Protivil-li se někdo 4 článkům, protivil se Písmu a to byl nejen u Žižky neodpustitelný hřích. Tady někde hledejme motivy Žižkova odsouzení tohoto činu...
A v tématu o husitském válečnictví nebudu dělat "přednášku" o husitském akcentu na Bibli. :wink:
Pokud vím, zde jde podle Pekaře o výklad Palackého a je jím zpochybněn, k tomu bych chtěl připomenout mimochodem vraždu pana Oldřicha z Ústí nebo vyvraždění Chomutova, všude byl Žižka přítomen.
O vraždění mnichů v klášterech, kde zabíjel i on sám nemluvě.
Žižka byl pragmatik, představitel své doby, zde bych hledal vysvětlení jeho činů, ne zcela v ideálech rytířství.
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: spekulace

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Víš, Michale, mě velice mrzí, že když někomu v diskuzi o husitství se mnou dojdou argumenty, tak že vytáhne jiné, úplně z jiné lokality, z jiného roku a když to zase uvedu na pravou míru, přihodí se účelově jiné argumenty a tak furt dokola.
Já už jsem však dávno nad věcí, toto kontroverzní období už ve mně nevzbuzuje emoce jako dřív. To jsou atributy profesionality. Na valné části české internetové scény, která se nějak těchto otázek dotýká, jsem profláklý svými, taky prý "ultras" názory na husitsví... :roll: No, já už to ani neřeším a nechávám to spíš na posouzení těch, kteří mě znají osobně. :)
Michal píše:...k tomu bych chtěl připomenout mimochodem vraždu pana Oldřicha z Ústí nebo vyvraždění Chomutova, všude byl Žižka přítomen...
...ale já jsem se domníval, že jsme se bavili o Německém Brodě. Patrně jsme to už všechno dopověděli. Budiž.

Tak já, abychom zůstali styloví, bych ještě přihodil trumfové eso všech "spravedlivých a objektivních" kritiků Žižky, totiž smrt utrakvistického kněze(!), ale z protivné a poražené strany, kterého Žižka osobně zabil přesně mířeným úderem palcátu do lebky po vítězné bitvě u Strauchova dvora... :P

Ale vrame se k vodní tvrzi Sedlci. Jejího dobytí se účastnili pravděpodobně pouze chiliastičtí - eufemisticky řečeno - blouznivci z Ústí, kteří měli u Oldy jakýsi nesplacený účet. Tak ho šli vyrovnant. Moderní historiografie však na události v Sedlci pohlíží s jistou dávkou skepse a nevylučuje vliv pozdějších legend.
No a jestli máš, co se týče Chomutova, na mysli tohle, tak to se odehrálo bez vědomí neporazitelného... :wink:

P.S. Obávám se, že se začínáme poněkud odchylovat od tématu. :|
Michal
Vévoda
Příspěvky: 573
Registrován: 29 kvě 2008 19:40
Bydliště: no pøece u nás doma
Been thanked: 1 time

Nový příspěvek od Michal »

Pro Jiřího: nechce se mi věřit, že by se to všechno, co se stalo událo bez vědomí Žižky, spíš jak tady naznačuji, Žižka s tím buď souhlasil nabo prostě nechal tomu volný průběh jako pragmatik, vědouc, že by tu rozběsněnou bandu nezvládl a navíc, nazapomeň, že kořistění je v každé válce úplne normální, potažmo k tomu. že tady šlo o polní vojsko, které bylo vlastně něco jako migrující pronárod, který se živí bojem a řekněme si to otevřeně i jeho důsledky, tedy loupením. :)
Jinak mám dotaz, nevíš proč měl Jan Hvězda z Vícemilic přezdívku "Bzdinka"? Měl střevní problémy nebo to bylo dědičné jako třeba přezdívka "Suchý Čert" u Jevišovických?
P.S. K osobě Jana Žižky a bych tedy navrhoval samostatné téma, je to jedna s nějvětších a také nejkontroverznějuších postav našich dějin, tak by ho měla mít i zde, nemyslíš? :wink:
"Bùh je všude, proto je i ve mnì, stejnì jako v Tobì"
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

furt MIMO

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Michal píše:...nechce se mi věřit, že by se to všechno, co se stalo událo bez vědomí Žižky...
Odpovím zcela neočekávaně! Vyslovím hypotézu, kterou ještě žádný husitolog nevyslovil. A co když právě takové případy, z nichž jeden se odehrál v Chomutově, přispěly svým dílem právě k tomu, že se Žižka s Táborem rozešel a založil Menší Tábor na fundamentu orebského bratrstva(?)... :idea:
Michal píše:...Jinak mám dotaz, nevíš proč měl Jan Hvězda z Vícemilic přezdívku "Bzdinka"?...
Obávám se, že to, zda Prdíka trápily větry nebo, zda jeho přezdívka souvisela s něčím jiným, se už asi nedovíme. Možná, kdyby se tak našel nějaký list Bzdinkova spolubojovníka, v němž si stěžuje, že za pochodu se vedle Bzdinky nedá jet ani na koni, bylo by jasno... :-l
Michal píše:...P.S. K osobě Jana Žižky a bych tedy navrhoval samostatné téma, je to jedna s nějvětších a také nejkontroverznějuších postav našich dějin, tak by ho měla mít i zde, nemyslíš? :wink:
Nemyslím. Pokud si o něm chceš povídat, rád tě přivítám na jiném fóru, kde si o něm spolu můžeme vyprávět až do bezvědomí... :D
Mluvím však "pouze" za sebe.

Furt jsme ale OT. Tobě to však zřejmě nevadí. :wink:
Georg
Kníže
Příspěvky: 474
Registrován: 22 bře 2007 22:04
Bydliště: Martinovo údolí

ochranný glejt

Nový příspěvek od Georg »

Sledoval jsem diskuzi na odkazu v tématu hus.válečnictví.Tvůj kolega píše
Svatá pravda! Dát svobodný glejt a pak nechat upálit... to je opravdu "nekřesanské" - jak se asi cítil Jan Hus, takto podveden katolickým králem Zikmundem
Za to snad Zikmund nemoh!Ale u nás se to všeobecně tvrdí.
George Santayana "Kdo zapomina na minulost, bude si ji muset zopakovat".
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: ochranný glejt

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Georg píše:Sledoval jsem diskuzi na odkazu v tématu hus.válečnictví.Tvůj kolega píše
Svatá pravda! Dát svobodný glejt a pak nechat upálit... to je opravdu "nekřesanské" - jak se asi cítil Jan Hus, takto podveden katolickým králem Zikmundem
Za to snad Zikmund nemoh!Ale u nás se to všeobecně tvrdí.
Georgu, to je tak strašně složitá problematika, že úplně jednoznačné stanovisko k tomu nezaujala ani moderní historiografie soustřeďující se na počátky husitství. [-X
Jinak je to křížem krážem probráno, dokonce v několika různých tématech(!) na výše zmiňovaném fóru. Vybrat jeden příspěvek, ten řekněme "nejvýstižnější", je proto docela problém, ale přece jenom snad - bez ohledu na autora(!) - tento.

Ještě docela malá poznámka na závěr. Moje dřívější přesvědčení bylo, že kdyby Hus zůstal naživu a už z jakýchkoli důvodů, tak stejný glejt by mu zajistil bezpečnou cestu domů. Teď už o tom tak přesvědčen nejsem. :!: Proč? Protože Zikmund neměl moc zájem na tom, aby se Hus vrátil do jeho dědičných zemí a tam pokračoval v šíření zhoubné nákazy kacířství. A důkaz? No, ten je přímo od očitého svědka koncilu v Kostnici... :|
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Ochranný glejt

Nový příspěvek od Katerina »

Mě není jasná jedna poznámka, možná jsem předtím něco přehlédla.

Proč není Zikmundovi ke cti, že dopis vydal až několik dní poté co se Hus vydal na cestu do Kostnice ?
Oni si to nějak smluvili, jako, že já vyrazím dne toho a toho - do té doby vystav glejt a eventuelně mi ho doruč tam a tam ?
Při tehdejším cestování by to měli docela těžké se trefit.

Jo, umím si představit domluvu - Koncil začíná XXX, tak abys tam byl včas dostaneš můj glejt měsíc předtím , abys tam stihl dojít.
Ale Jan Hus snad nemusel dorazit na Koncil přesně v den jeho začátku, ne ? Mohl dorazit během trvání koncilu.


Mě by teda spíš zarazilo, že ho Hus nikdy nedostal.
K tomu bych ale potřebovala vědět, zda ho nutně musel mít sebou - či zda stačilo jeho pouhé vyhlášení ????

Pokud ho potřeboval sebou - tak bez něj asi neměl vůbec vyrazit.

Pak by se teprv mohlo tvrdit co Zikmund ohledně Jana z Husi vlastně chtěl.
Pokud by ho tak moc chtěl dostat do Kostnice,nebylo by lepší mu ten glejt doručit co nejdřív ?
Záruka zpětné cesty v něm opravdu není jasná - jediné slovo vrátiti, které by se eventuelně mohlo za toto považovat, je použito ne zcela jednoznačně, takže by to Zikmundovi mohlo být celkem jedno, že glejt vydal a návrat nezajistil, když ho vlastně neslíbil.
Místo toho ho nestihne vydat "včas " a ani doručit. Tak nějak nevím.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů