Evangelia novozákonní a apokryfní

dějiny křesťanství, Bible, misie, mnišství a jeho řády, kláštery, svatí, inkvisice, protestantismus
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Právo na otázky plné pochybností

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Křesanství se po nekonečných staletích ocitlo v jedné velice závažné fázi, kde mu jde o bytí a nebytí. V minulosti bylo často prosazováno dost necitlivě a autoritativně, přestože (nebo právě protože) bylo zpočátku také jako desperativní likvidováno v kořenech. (Ale tak to v sociální oblasti obvykle bývá, že trestané děcko v dospělosti tentýž druh "výchovy" spatřuje také jako přijatelný).
Ale lidstvo dospělo do takového uspořádání, že se může vzdělávat nejenom z toho, co je oficiálně dovoleno, ale z vědomostí všech kultur a myšlenkových proudů. Dospělo do stádia, kdy se dorůstající děcko ptá matky, "...a kde je můj otec, proč nežije s námi a kdo vůbec byl můj otec?" (Úmyslně nepíši otec s velkým "O").
Dnes mu již nikdo nebrání ptát se na otázky kterým nerozumí. Nikdo ho nepopraví za to, že vyřkne pochybnost. A přeci jen, dvě tisíciletí jsou příliš mnoho, abychom se neptali, kde se tu tak dlouhá doba vůbec vzala?
Bylo i nemálo křesanů (katolických farářů a jiných), kteří se ptali na to, co nepasovalo do sebe. Hledali cestu k pochopení nesrovnalostí, ale za jedněmi tmavými dveřmi s odepřeným přístupem se jejich životní pou stala tím posledním, co pro uspokojení své touhy vědět mohli udělat.
Obrázek
Tím jsem jen chtěl předznačit, že se na křesanství neptají jen katolíci nebo protestanti. Ptají se všichni (ateisté, historici...) a ne všichni chtějí slyšet pravdu jen prostřednictvím slov skrze unifikované verse Bible. Ptají se proto, že křesanství nežije jako alternativa vedle nás, ale my jí jsme ovlivněni, žijeme ve společnosti na křesanských základech, s křesanskými morálními kodexy...jsme možná všichni víceméně křesany různě znechucenými instituční církví. Mě, i kdybych byl katolík, by nevadilo, že by se našly důkazy kompromitující dosavadní učení. Já se totiž také domnívám, že je podstatnější pravdu hledat NEŽ JI NAJÍT. A navíc si nemyslím , že by "důkazy" byly natolik znemožňující, že by je soudný křesan nebyl schopen strávit. I když mi je jasné, že je pravda někdy natolik zarážející a nepochopitelná, že může odradit i největší její zastánce. :D
Jiøí Motyèka píše:...věděl, že musí zemřít, své bližní příkladně miloval, a to víc něž sebe sama, a proto nechtěl tíhu svého úkolu rozložit ještě na manželku případně na děti...
Z mého pohledu, ovlivněného do značné části genealogií, je právě toto ne úplně jasné. Tuto citaci jsem ale vytrhl, protože je krásně napsaná; přesto po celý středověk (i konec starověku?) bylo mužské následovnictví velice důležité a na čest a zachování rodu se někdy dbalo mnohem víc než na jiné zřetele. Ale i když Ježíš své učení předával svým spoludruhům, jedinou jistotu pokračování jeho "pokrevní pravdy" by zaručoval pouze potomek. A jistě ne nadarmo dokumentární historické závěry mírně přehodnocují úlohu Marie Magdalény. Neříkám, že šlo o manželství, ale zajímalo by mne, od kdy se historicky tradují tyto "radostné zvěsti" o Ježíši a Marii? Nejde o žádnou apokryfní tajnost, že Marie nebyla mezi učedníky příliš oblíbena. Mluví se o tom poměrně otevřeně. Už v tom, že jí Ježíš stavěl na roveň mužům, šel tak trochu proti zažitostem.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2127
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Právo na otázky plné pochybností

Nový příspěvek od elizabeth »

Przemysl de Nyestieyky píše:...přesto po celý středověk (i konec starověku?) bylo mužské následovnictví velice důležité a na čest a zachování rodu se někdy dbalo mnohem víc než na jiné zřetele..
Nejen ve stredoveku, to se tahne snad od doby zacatku procesu nahrazeni Trojjedine bohyne Trojjedinym Bohem a doby, kdy se matriarchalni spolecnost nahradila spolecnosti patriarchalni.
Przemysl de Nyestieyky píše: ...Ale i když Ježíš své učení předával svým spoludruhům
krasne si to me slovo sprofanovane komunisty nahradil
Przemysl de Nyestieyky píše: ...jedinou jistotu pokračování jeho "pokrevní pravdy" by zaručoval pouze potomek. A jistě ne nadarmo dokumentární historické závěry mírně přehodnocují úlohu Marie Magdalény.
Jenze pokud nekde v evangeliu najdeme dotaz, Kdo je moje matka, kdo jsou mi bratri? a s pohledem na sve ucedniky: zde je ma matka a zde jsou mi bratri (Jirka me kdyztak v nepresne citaci opravi), tak to jiste neznamena, ze hledel na pokrevni pribuzenstvo s vetsi laskou nez na sve vybrane ucedniky, jejichz jadrem byla zajiste Marie M.
Przemysl de Nyestieyky píše: Neříkám, že šlo o manželství, ale zajímalo by mne, od kdy se historicky tradují tyto "radostné zvěsti" o Ježíši a Marii? Nejde o žádnou apokryfní tajnost, že Marie nebyla mezi učedníky příliš oblíbena. Mluví se o tom poměrně otevřeně. Už v tom, že jí Ježíš stavěl na roveň mužům, šel tak trochu proti zažitostem.
Pokud od prvniho stoleti n.l. mame problem. A videl jsi nekdy oblibenou zenu, ktera je vys nebo na stejne urovni s muzi. Ja ne. Nastesti Jezis byl takovy prvni prukopnik rovnopravnosti muzu a zen a rozhodne se hodne snazil povznest uroven v dost partriarchalni zidovske spolecnosti.
Jinak, Premku, je videt, ze jsi si dal na prispevku velmi zalezet. Ale skodolibe se mi libi, ze nejen me se odesilaji prispevky vice jak jednou. :wink: :D
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Právo na otázky plné pochybností

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:... Ale i když Ježíš své učení předával svým spoludruhům, jedinou jistotu pokračování jeho "pokrevní pravdy" by zaručoval pouze potomek...
Ano, tak nějak to funguje ve světě lidí. To je ryze sekulární výklad. Ale klidně se ho můžeme přidržet. Proč ne. Nové Mistrovo učení bylo však nutné začít šířit bezprostředně po jeho smrti na Golgotě. Nemohlo se čekat, řekněme nějakých 10, 20 let až jeho "hypotetický syn" doroste, dostuduje učení svého "otce" a pak teprve s jeho dvanáctkou učedníků vzhůru mezi pohany šířit křest'anství. Hrozilo nebezpečí z prodlení a i zapomnění nebylo možné vyloučit...
Przemysl de Nyestieyky píše:...ale zajímalo by mne, od kdy se historicky tradují tyto "radostné zvěsti" o Ježíši a Marii?...
Tato tradice a výjimečný vztah Ježíše a Marie Magdalské jsou (historicky) doloženy již texty kanonických evangelií...
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Evangelium Marie Magdalské

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Jedním z dalších evangelií je jen z části dochované magdalenské evangelium. Z devíti kapitol se jich celých 5 nedochovalo a ostatní byly do různé míry porušeny.
Navíc se jedná o koptský překlad někdy z přelomu 4/5. stol., jelikož je originál nezvěstný. Odborníci se dohadují o době vzniku původního textu s datací do let 120-180.
Toto evangelium bylo objeveno r. 1896 v Horním Egyptě spolu s jinými texty z přelomu 2-3.stol.
Marie z Magdaly měla svoji situaci ztíženou již tím, že ji ani všichni spoluevangelisté (Petr, Ondřej) nebrali, jelikož nepřenesli, že by slovo Spasitelovo měla kázat žena.
Obrázek
Citace z evangelia: Petr mu řekl: "Jako jsi nám řekl vše, pověz nám také – co je hříchem světa?"
Spasitel pravil: "Žádný hřích neexistuje, nebo? jste to vy, kdo činí hřích...

(viz text evagelia): http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2005010005
Mě zpočátku zarazilo, že i Marie Magdalská má "svoje" evangelium. Ale je to celkem logické, když byla osobou blízkou Ježíši a navíc možná i víc, než jen obyčejným učedníkem.
Pohled na ni je historicky trochu pokroucený a o její rehabilitaci se pokoušejí vědci na základě výzkumů, pravděpodobnosti a zmínek v dochovaných textech.
Mě osobně to evangelium příliš nenadchlo. Snad mu nerozumím, nebo v něm hledám něco jiného, než co přináší...
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Evangelium Marie Magdalské

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:...Mě osobně to evangelium příliš nenadchlo. Snad mu nerozumím, nebo v něm hledám něco jiného, než co přináší...
Ano, toto evangelium je stylisticky velice odlišné od kanonických. Synoptická evangelia jsou naopak velice srozumitelná, pouze Janovo, nazývané teologickým je poněkud "složitější"...
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

novozákonní apokryfy

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Vyšel třetí díl Novozákonních apokryfů... :)
http://www.kosmas.cz/detail.asp?cislo=127049
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: novozákonní apokryfy

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:Vyšel třetí díl Novozákonních apokryfů... :)
http://www.kosmas.cz/detail.asp?cislo=127049
A díl I. už asi není k mání... :(
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Archaeologie doplòuje apokryfy

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Zrovna vyšla kniha Ježíšova dynastie, v níž se autor na základě nejen novozákonních evangelií snaží zrekonstruovat život a působení Ježíše Krista, ale využívá k tomu i evangelií apokryfních, dobových dokumentů a závěrů z archeologických výzkumů.
Navíc dospěl k názoru, že byl Ježíš z pokrevní linie potomků krále Davida.

Jde o další pouhou senzacechtivost ve stylu Šifry mistra Leonarda nebo o seriosní historickou studii? http://www.kosmas.cz/detail.asp?afil=1030&cislo=134537
Obrázek
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Archaeologie doplòuje apokryfy

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:...Jde o další pouhou senzacechtivost ve stylu Šifry mistra Leonarda...
Doufám a jsem pevně přesvědčen, protože tuto knihu vlastním, že nikoliv! A to z jednoho prostého důvodu. Autor Šifry Dan Brown na rozdíl od autora Ježíšovy dynastie Jamese D. Tabora není ani biblickým badatelem natož renomovaným religionistou, ale řekněme zručným fabulátorem. (Také to vydává nakladatelství Kosmas.)

Jedna věc mě však zaráží. Zatím jsem se nesetkal s žádným pojednáním z oblasti biblistiky (tuzemským ani zahraniční provenience), které by se zabývalo podobnou tématikou. Zdá se mi to až podezřelé. Rozumím tomu u biblistů zabývajích se Starým zákonem. Analýza Starého zákona z pohledu erudované biblistiky je věru záležitostí na celý život. Jinak je tomu u Nového zákona. Daleko kratší časový záběr a menší historický odstup. Tady je mlčení moderní biblistiky k epizodám Kristova života nepopsaným kanonickými evangelii a afinita k apokryfním evangeliím vskutku nepochopitelné...

P.S. K této skepsi jsem se dobral i díky Przemkovu nasměrování, kterému jsem relativně dlouho odolával. :-k
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Re: Archaeologie doplòuje apokryfy

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Jiøí Motyèka píše:Tady je mlčení moderní biblistiky k epizodám Kristova života...vskutku nepochopitelné...
Už byly dílčí pokusy nahlédnout na Kristův život pohledem historika... statě pak obsahovaly biblicky neshodující se data časová s reálnými souvislostmi, nebo absenci podpůrných písemných pramenů, které spíš nastiňovaly nepřímé souvislosti na další otázky...

Mám pocit, že kdyby se někdo jal studovat novozákonní dobu s podporou historických faktů, bylo by na něj nahlíženo stejně, jako historici shlíží na spisovatele literatury faktu. :D A to by v odborných kruzích mohlo pro profesionálního vědce znamenat jistou diskreditaci a ztrátu jména.

Navíc otázka křesanství je mimo ČR velice živá, v USA dokonce určuje směr politiky a veřejného života... zpochybňování pak znamená postavit se proti zdi. A to si nejsem jist, co je církev schopna udělat pro to, aby se nešířily zprávy tohoto typu, které po staletí do důsledků mazala z povrchu zemského...?

Ale stojí tak kniha za koupení...? :)
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Archaeologie doplòuje apokryfy

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Przemysl de Nyestieyky píše:
Jiøí Motyèka píše:Tady je mlčení moderní biblistiky k epizodám Kristova života...vskutku nepochopitelné...
Už byly dílčí pokusy nahlédnout na Kristův život pohledem historika...
Je třeba důsledně rozlišovat historickou vědu a biblistiku, která se historickými souvislostmi zabývá "pouze" okrajově. Historici a si klidně a seriózně bádají. Ale mě musí daleko více zajímat právě anylýzy i závěry novozákonních biblistů a už zmíněná souvislost s apokryfy.
Pozn.: Na okraj bych chtěl ještě připomenout, že biblistika je vědní disciplína, nikoli jakási "teologická" pavěda, jak se možná mnozí domnívají.
Przemysl de Nyestieyky píše:... Ale stojí ta kniha za koupení...? :)
Ještě jsem ji nečetl a z prvního dojmu nechci dělat ukvapené závěry. Jak ji přečtu, dám vědět. :)
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Archaeologie doplòuje apokryfy

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Jiøí Motyèka píše:
Przemysl de Nyestieyky píše:... Ale stojí ta kniha za koupení...? :)
Ještě jsem ji nečetl a z prvního dojmu nechci dělat ukvapené závěry. Jak ji přečtu, dám vědět. :)
Už se stalo.
Mne samotného nejvíce potěšilo a zároveň i překvapilo to, že hlavním zdrojem pro badatelskou práci Taborovu jako historika byla kanonická evangelia, nikoli apokryfní, Skutky a epištoly. Jakousi spojnicí kanonických evangelií je pro Tabora tzv. „pramen Q“ (nedochovaný soubor Ježíšova učení), z něhož byly převzaty některé pasáže synoptických evangelií Matoušova a Lukášova. Obě tato evangelia vycházejí z nejstaršího Markova evangelia. Tabor nám předkládá i další zajímavou skutečnost, totiž tu, že i Janovo teologické evangelium přináší pro historika velmi cenné historické informace. Jako zdroj velice okrajově posloužila i apokryfní evangelia, Petrovo a Tomášovo.

Podrobnou recenzi Taborovy knihy "Ježíšova dynastie" najdete ZDE ...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 02 čer 2008 12:49, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
elizabeth
Vévodkyně
Příspěvky: 2127
Registrován: 04 zář 2006 15:24
Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Ježíšova dynastie

Nový příspěvek od elizabeth »

Jiříku, přečetla jsem Tvůj článek a mám k němu několik dotazů:
1. Marie Kleofášová a Marie, matka Ježíše jsou dle knihy jedna a táž osoba. Jak to dokládají? Teda to, že Kleofáš byl bratrem Josefa?
2. Jakými prameny je ověřené, že Šimon, řekněme bratr Páně, byl popraven v roce 106 za císaře Trajána a povstání Bar Kochby? Neměl by už trochu moc roků. To je podobný problém jako s Janem za Domitiána a jeho pobytem na ostrově Pathmos.
4. Proč se podle Tebe uchytla ta Pavlova vize nového náboženství a ne ta původní vycházející z hebrejských kořenů a tradic a na nich stavící?
3. Co Ty jsi z knihy odnesl jako věřící člověk a co Ti dala za osobní prožitek?
Na poslední otázku nemusíš odpovídat sem, stačí sz.
A vůbec, mám si to jít přečíst, že jo :!: :?:
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Ježíšova dynastie

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Je třeba opět připomenout hlavní Taborovy prameny, z nichž vychází: kanonická evangelia, tzv. pramen Q a spisy historika Josepha, Eusebius. V tomto smyslu se pokusím odpovědět.
elizabeth píše:1. Marie Kleofášová a Marie, matka Ježíše jsou dle knihy jedna a táž osoba. Jak to dokládají? Teda to, že Kleofáš byl bratrem Josefa?...
To by bylo na dlouhý povídání. Tabor vychází z toho, že od jistého momentu ve všech pramenech mizí zprávy o Josefovi. Z toho usoudil logicky, že zemřel. Druhým důvodem je to, že byl podstatně starší než Marie. A podle levirátu se Kleofáš provdal za vdovu po Josefovi. Marii jako manželku Kleofáše dokládá Janovo evangelium (J 19:25) v Taborově historizujícím dešifrování autora tohoto evangelia. Doklady o tom, že byl Kleofáš bratrem Josefovým nalezl Tabor „pouze“ v Eusebiových Dějinách církve, vycházejících z díla Hegesippova z 2. st.
elizabeth píše:2. Jakými prameny je ověřené, že Šimon, … byl popraven v roce 106 za císaře Trajána a povstání Bar Kochby? Neměl by už trochu moc roků…
Jasně! Bylo mu v době popravy ukřižováním kolem sta let. Proč ne? Zdrojem je pro Tabora opět Eusebius.
elizabeth píše:4. Proč se podle Tebe uchytla ta Pavlova vize nového náboženství a ne ta původní vycházející z hebrejských kořenů a tradic a na nich stavící?...
Je to pouze můj čerstvý názor, protože upřímně: do přečtení této knihy jsem prostě vůbec tu „Jakubovu skupinu“ nebral v potaz.
Té Jakubově skupině nešlo ani v náznaku o nové náboženství, kdežto Pavel svým akcentem na Syna Božího, který vstal z mrtvých a sedí po pravici svého Otce, položil teologické prazáklady vskutku nového náboženského hnutí. To je evidentní. Podle mne byl Pavel vzdělanější než Petr, to je myslím patrné z jeho epištol, a proto měl i řekněme větší předpoklady pro kladení těchto prvních teologických prazákladů nově se rodícího náboženství. Pavel (Saul) z Tarsu si v souvislosti s příčinou svého obrácení vyložil Ježíšovo poselství „trochu“ jiným způsobem. A navíc. Jakubově skupině šlo hlavně o pokračování Ježíšovy pozemské mise. To je také evidentní. Nikdy tedy nepřekročili mantinely judaizmu. O rozšíření největší svátosti křesanů, eucharistii, při níž se uctívá Syn Boží přijímáním jeho těla i krve jakožto přijetí nové smlouvy s Bohem, se zasloužil opět Pavel. Uctívat takto Ježíše Jakubovu skupinu nenapadlo ani ve snu. Pro Jakubovu „židovskou“ skupinu bylo prostě nemyslitelné uctívat Ježíše jako Boha...
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Re: Ježíšova dynastie

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Jiøí Motyèka píše:Pro Jakubovu „židovskou“ skupinu bylo prostě nemyslitelné uctívat Ježíše jako Boha...
Teď v posledních dnech byly i nějaké tv dokumenty na toto téma, proč "z historie vypadla Ježíšova rodina." Já tedy viděl jen konec a poslouchal ještě jen jedním uchem...
ale v podobném duchu se vyjadřovali o tom, že důvodem byl onen jiný pohled na "nové křesanství."
Ten tradičně zjudaisovaný se neslučoval s Ježíšovým středopojetím a vývoj legendy dospěl tak daleko, že aby Ježíš mohl být více "zbožštěn" musela jeho matka - Maria, Ježíše (syna božího) počít přímo od Boha...
Tedy konec zbytku "pozemské" rodiny.... :)
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Ježíšova dynastie

Nový příspěvek od Katerina »

Przemysl de Nyestieyky píše:Teď v posledních dnech byly i nějaké tv dokumenty na toto téma, proč "z historie vypadla Ježíšova rodina." Já tedy viděl jen konec a poslouchal ještě jen jedním uchem...
ale v podobném duchu se vyjadřovali o tom, že důvodem byl onen jiný pohled na "nové křesanství."...
Tedy jestli Přemku myslíš ten dokument s hranými vstupy (myslím, že tak probírají celou Bibli a příběhy , postupně, tak ten o ježíšově rodině jsem viděla celý. Musím ale říct, že mě to spíš rozladilo, a důvod ?

Prvoplánově to mělo působit jako odborný dokument uzpůsobený pro laickou veřejnost, takže neustálé zdůrazňování vědeckých metod použitých při hledání Kristových příbuzných, a vrcholem bylo počítačové vytvoření jejich podoby ... ale ..
Podoba byla vytvořena takto - vzaly se 4 lebky z období Ježíšova života, vytvořila se animace. Pak oznámili, že tyto lebky ale nejsou z oblasti, kde Ježíš žil, naštěstí v té oblasti žije rodina ! která o sobě tvrdí, že tam žije už přes 2 000 let. Tak nafotili mamku, tatku a dětičky, a prohnali je počítačem s projekcí těch starých lebek, a ejhle ... už byla podoba Ježíšovy rodiny na světě. Tak tahkle přeci ne ...

Jinak to byl průřez postupných objevováním Ježíšova rodokmenu, a jeho příbuzných - genealog vycházel postupně z různých evangeliíí postupem, mohlo by to být takto, ten a ten napsal, že , tak to tak bude. Že jiný napsal něco jiného už se laické veřejnosti nepředkládá.
Tak to bylo to, co mě na tomto dokumentu vadilo, ale chlapeček, co hrál Ježíše byl hezkej. :)
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Uživatelský avatar
Przemysl de Nyestieyky
Král
Příspěvky: 1087
Registrován: 09 čer 2006 15:05
Bydliště: in Alta civitate
Been thanked: 1 time

Re: Ježíšova dynastie

Nový příspěvek od Przemysl de Nyestieyky »

Katerina píše:myslíš ten dokument s hranými vstupy..
Zahlédlo jsem 2x jen letmo že tuto otázku zrovna probírají v TV, ale neměl jsem na to čas, takže ani nevím co to bylo a jaké to bylo... :(
(Ale jak vidět, o nic jsem nepřišel). :D
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Re: Ježíšova dynastie

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Katerina píše:...Podoba byla vytvořena takto - vzaly se 4 lebky z období Ježíšova života, vytvořila se animace. Pak oznámili, že tyto lebky ale nejsou z oblasti, kde Ježíš žil, naštěstí v té oblasti žije rodina ! která o sobě tvrdí, že tam žije už přes 2 000 let. Tak nafotili mamku, tatku a dětičky, a prohnali je počítačem s projekcí těch starých lebek, a ejhle ... už byla podoba Ježíšovy rodiny na světě. Tak tahkle přeci ne ...
Ano, Katko, takhle opravdu NE!... :D Naprosto souhlasím. Stále jsem čekal, zda se tam neobjeví náhodou Tabor. Nic. Pravděpodobně to bylo způsobeno tím, že Taborova Ježíšova dynastie vyšla v originále v r. 2006 a tento dokument byl myslím natočen mnohem dříve.
Jinak mně ten dokument nic nedal, připadal mi celkem o ničem, nějak jsem ani nepochopil jeho smysl, proto jsem shlédl pouze 1. díl...
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Codex Gigas

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

O apokryfní epištole obsažené v Bibli, jež je součástí Codex Gigas se dočtete ZDE ...
Uživatelský avatar
Jiří Motyčka
Král
Příspěvky: 1125
Registrován: 29 čer 2006 20:29
Bydliště: Budíkov
Been thanked: 3 times

Velikonoce

Nový příspěvek od Jiří Motyčka »

Pojďme se zamyslet nad nejvýznamnějšími křesanskými svátky poněkud netradičně, totiž z pohledu apokryfního Jidášova evangelia.
Jaká byla vlastně role tohoto Ježíšova "údajného" zrádce v pašijovém příběhu? Nebýt Jidáše, jak by asi mohl Ježíš Kristus naplnit písmy a proroky předpovězenou a nakonec i dějinnou roli Spasitele?

Je jisté, že zákoníci a farizeové Ježíše nenáviděli, protože pro ně on ještě nebyl oním skutečným spasitelem. (Židé na něj čekají dodnes.) Nedovedli si však srovnat ve svých hlavách jeho působení, které ve své podstatě směřovalo od samého počátku k mesiášskému poslání. Jistě, nebýt Jidáše našel by se jiný jidáš, nebýt Kaifáše, našel by se jiný kaifáš. A to dříve nebo později.
Autorem Jidášova evangelia, které jeho skutek chápe jako úkol, jímž byl pověřen od Boha Otce, pochopitelně Jidáš není. Skutečný Jidáš zodpovědnost a tíhu tohoto úkolu, resp. pověření neunesl a spáchal sebevraždu...

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů