Detektív Oriešok píše:Saltzmann píše:Aha. Já myslel, že tady píšete něco za sebe a nejen papouškujete nějakého "vodcu". Pominu-li to, že Anton Hrnko byl poslancem Slovenské národní strany (jak signifikantní), který už na jaře 1990 horoval za rozdělení Československa, tak je opravdu slovenská historiografie na tom tak špatně, že se k údajným raněstředověkým chorálům vyjadřuje jako hlavní odborník vojenský historik specializující se na vojenské dějiny Slovenska v letech 1939-1945?
To ste chceli byť vtipný??? No podarilo sa vám byť akurát neskutočne TRÁPNY. Každý niekoho "papouškujeme".Alebo mi chcete hovoriť, že vy realizujete vlastný výskum historických prameňov???
A čo je na tom, že A. H. bol poslancom SNS a na jar 1990 horoval za rozdelenie ČSFR. To si myslíte, že Česi nám budú kádrovať ľudí, a rozhodovať o tom, ktorých názory máme akceptovať a ktorých nie?
Zaspali ste dobu...Strašne ste ju zaspali...
Napádanie osobnej integrity slovenských historikov je mimochodom charakteristickým prejavom českých diskutujúcich nielen na tomto fóre...Úbohé a trápne...
No nevím jestli jsem vtipný, ale
TRAPNÝ jste tady akorát vy. Hovoriť Vám nechcem vobec nič (stejně nepočuvate), ale opravdu realizujem vlastní výzkum historických pramenů a množství historických materiálů (listin etc.) které mi prošly rukou jdou do tisíců...
Čo na tom, že A. H. bol poslancom SNS a na jar 1990 horoval za rozdelenie ČSFR? Nič. Ale pokud se někdo už 19 let věnuje místo historie politice, tak už je spíše politikem než historikem. To že takoví lidé jsou na Slovensku považování za "největší odborníky" je abych použil Vaši terminologii
ubohé a trapné. Představa, že by v Česku se vyjadřoval k (údajně) velkomoravským chorálům vojenský historik pol. 20. stol. (např. Jiří Fidler) je zcela absurdní. To že je tomu tak na Slovensku svědčí jen (a pouze) o ubohé úrovni slovenské historiografie... Jinak si samozřejmě akceptujte koho chcete, je to Váš problém, když chcete věřit nesmyslům kterými moderní vojenští historikové vydávají obrozenecký popěvek za velkomoravský chorál.
Detektív Oriešok píše:Saltzmann píše:Opravdu nepočuli. V Česku je autor autorem, lidová píseň lidovou písní a anonym anonymem. Je mi líto, že na Slovensku je tomu jinak, ale asi mi už nějaké specifické reálie 16 let po rozdělení unikají... U nás nikoho ani nenapadne aby např. Sušila označoval za autora Moravských národních písní, který je napsal a ani on se tak nikdy neoznačoval... Takže (pro mne) buď je Štúr podvodník nebo raněstředověký chorál má obrozenecký text... Opravdu zajímavé... Ale jak píšete, budu mít trpělivost a počkám, co nám k problematice raněstředověkých chorálů sdělí nějvětší odborník na tuto problematiku na Slovensku vojenský historik Anton Hrnko specializující se na vojenské dějiny v letech 1939-1945...
Vám toho uniká "spousta".A nielen v tejto oblasti. Na Slovensku sa napríklad vydáva kniha Dobšinského rozprávky. Keď ju kupujete v kníhkupectve je tam uvedený ako autor Pavol Dobšinský. Aj keď sú to ľudové rozprávky. Ale hlavne, že u vás v Česku je všetko inak. Veď vy ste predsa pupok sveta, že???
Děkuji za ponaučení. Takže díky Vám už vím, že na Slovensku je normální přivlastňovat si cizí výtvory. To jsem opravdu nevěděl. Ale jak píši, děkuji za informaci, aspoň si budu na Slováky dávat větší pozor...
Detektív Oriešok píše:Saltzmann píše:Tak kromě toho, že místo odpovědi mi odpovídáte otázkou (proč už mne to nepřekvapuje?), tak proč by to mělo být absurdní? Svatopluk byl moravský vládce a paměť na něho určitě na Moravě nezmizela a nezmizela ani v Čechách (jak dosvědčuje Kristián a Kosmas). Navíc vezmeme-li "teorii" o "přenesení království" z Moravy do Čech a taky to, že Přemyslovci v 10. století ovládali Moravu a (pravděpodobně) i část Slovenska (zajímavá informace středověkých uherských kronik o dobytí Nitry Maďary na Češích apod.) Naopak pro všechno co píšete o "svatoplukovské tradici" na Slovensku nemáte ani jeden důkaz ze středověku. A že to nejste schopen vidět není moje vina...
Tak legenda hovoriaca o tom,že Svätopluk opustil svoje vojsko odišiel na kláštor na ZOBORE (v NITRE) PODĽA VAŠICH ZNALOSTÍ pokojne môže byť prejavom toho, že pamäť na neho na Morave a v Čechách nezmizela (toto konštatujete s jasnou istotou), ale NEDAJBOŽE, aby bola prejavom toho, že pamäť na neho nezmizla ani pri NITRE. Veď v tej legende sa o tej NItre (presnejšie Zobore) IBA HOVORÍ...Taká bezvýznamnosť...Iba sa tam o ten NItre hovorí...Nie o Morave, nie o Čechách, ale o Zobore...Ale podľa neochvejnej logiky českého "historicizmu" je to dôkazom o pretrvávaní pamäti na Svätopluka na Morave a v Čechách...
Má význam s takýmto prístupom argumentovať?...Pokladáte váš prístup za zdravý??? Už sa to musím opýtať takto. Nehanbíte sa ani trochu???
Vidím, že diskutovat s člověkem, který
není schopen pochopit elementární základy "historie", které se učí v historickém prosemináři v 1. ročníku VŠ, je takřka nemožné, ale zkusím to ještě
naposledy a zcela polopaticky. Takže pokud v Česku výjde kniha (např. vzpomínek) o tom, jak čsl. legionáři bojovali v letech 1917-1920 v Rusku, tak to vypovídá
jen a pouze o tom že paměť o nich v Česku nezmizela (a také jak jsou dnes v Česku vnímáni), ikdyž se tam píše o Rusku, Vladivostoku apod., ale nevypovídá to vůbec nic o tom, jestli existuje nějaká památka na ně v Rusku (Vladivostoku apod.), případně jak jsou tam vnímáni. Pokud bych chtěl vědět, jak je to v Rusku, tak bych potřeboval nějaké prameny z Ruské strany. Takže pokud Kosmas píše o Svatoplukovi a Zoboru, tak to znamená
jen a pouze, že obojí mu bylo "známe" a vypovídá to o tom, jak to on (případně "česká společnost") v té době chápal. Pokud by nás/Vás zajímalo jak to chápala v té době "nitranská společnost" potřebovali bychom nějaké nitranské anály (kroniku), které se ale (jak na potvoru, že
) nedochovaly. Anebo, že by je škaredí Čehuni v minulosti zničili?
Detektív Oriešok píše:Saltzmann píše:Vy opravdu nejste schopen vidět, že větou Je, žiaľ, na škodu, že toto prostredie nevytvorilo vlastný ideologický spis – stredovekú kroniku, ktorý by túto konštitutívnu rolu svätoplukovského mýtu pre Slovákov ešte viac podčiarkol. odkazujete všechno předchozí co jste napsal do říše Vašich zbožných přání? Protože pro to nemáte jedinný středověký důkaz!
To je vaše tvrdenie. ...
Ale tu větu jste přece napsal Vy a já Vás jen ocitoval...
Detektív Oriešok píše:Je, žiaľ, na škodu, že toto prostredie nevytvorilo vlastný ideologický spis – stredovekú kroniku, ktorý by túto konštitutívnu rolu svätoplukovského mýtu pre Slovákov ešte viac podčiarkol.
Detektív Oriešok píše:Saltzmann píše:Detektív Oriešok píše:Toto je špeciálne pre vás: "...staré kulturní, politické a ideologické tradice spjaté se jmény Rostislava, Svatopluka, Konstantina, Metoděje, Gorazda, byli většinou v prúběhu věkú potlačeny importovanými tradicemi jednak z Čech (napr. václavskou), jednak z Panonie (štěpánskou na Slovensku).Přesto však zřejmě místy zčásti přežívali, jako tradice o dobrém králi Svatoplukovi a o činnosti Konstantina a Metoděje. Na Slovensku pak tyto tradice prožili počátkem novověku zvláště silnou renesanci a vyústili jako jeden ze základú formování vědomí slovenského národa" - Lubomír E. Havlík, Úvod in: MMFH, V., Brno 1976
Ste spokojní, keď to napísal jeden z vašich???
Pominu-li to, že Havlík byl (obzvláště ke stáru) už trochu mimo, tak pokud větu
Přesto však zřejmě místy zčásti přežívali považujete za důkaz nějaké (velkomoravské) kontinuity, tak se asi nemáme o čem bavit, protože ve Vašem případě je přání otcem myšlenky... Ale ikdyby to řekl nevím kdo, pořád mi tady chybí nějaký
ten středověký důkaz kontinuity (kroniky apod.)
Aha, takže Havlík je mimo. A preto lebo bol starý. Nuž takýmto spôsobom ja diskutovať odmietam. Aj keď je to iba "český" historik.A on to nejen řekl, ale to i napsal.
Áno, tvrdenie renomovaného historika považujem za dôkaz veľkomoravskej kontinutiy. Spolu s apologetickými prácami slovenských autorov a kronikou Gesta Hungarorum.
Narozdíl od Vás to dělám nerad, ale umíte číst? Jste si tím jist? Protože vysvětlení toho, že z mého
Havlík byl (obzvláště ke stáru) už trochu mimo (což je fakt a můžete se zeptat každého kdo má v Čechcáh co do činění s obdobím Velké Moravy) uděláte
Havlík je mimo. A preto lebo bol starý., je jedině, že máte problém s gramotností... Což také vysvětluje, že zatímco Havlík píše
zřejmě místy zčásti přežívali (což pro Vás přeloženo znamená, že si tím sám není jist a nemá proto žádný důkaz, protože kdyby ho měl, tak by ho uvedl), tak vy z toho uděláte
dôkaz veľkomoravskej kontinuity.