Michal píše:Zany píše: U nastolovacího kamene u nás naopak žádný takový důvod není, právě naopak, jako nepohodlná připomínka podobné podřízenosti Přemyslovců volbě předáků bylo žádoucí jej vytěsnit, nejlépe nějakým jiným symbolem či rituálem, který vidím v královské koruně a korunovaci
No jenže podřízenost byla pouze formální, ve skutečnosti zemi nevládl jiný rod.
Jistě, u krále šlo o přímou následnickou linii. Ale tradice se zachovávala, třeba sv. Václav, jako patron byl stále přítomen, vždyť se k němu odvolával i Karel IV.
No a v případě vymření linie po meči si šlechta volila panovníka sama, tedy jde o podobnou věc. Tady by se kámen užil.
No potíž je, že tak úplně sama ne - v té době na to ještě neměli dostatek síly - možná i díky té jejich věčné nesvornosti - - nejprve přišli s Korutancem jako logickým pokračovatelem původní dynastie -manželem nejstarší Přemyslovny.
Jenže Habsburk udělal bubu - začal s lénem spadlým na říši - zachrastil zbraněmi a penězi - a bylo posekáno. Čeští páni dokonce dopustili i předávání korouhví jenomu habsburskému synáčkovi za druhým - aby se nakonec stal králem zase synek římského krále a císaře - s nádechem legitimity - sňatkem s další Přemyslovnou.
A zase nejprve byly uděleny korouhve - jako léno spadlé na říši a pak teprve se celebroval sňatek.
Takže o svobodné volbě se moc mluvit nedá - spíš o pragmatické akceptaci nevyhnutelného.
Ale zpět k těm rituálům - lýčené střevíce zmiňuje Kosmas - a v české historii se "náhle zjevily " 2x v obou případech se to náramně hodilo.
Nejprve se s nimi vytasil Vratislav I. (II.) - když si postavil "truc" rezidenci na Vyšehradě. Od té doby je fakt máme doloženy jako součást nastolovacího rituálu.
Přemysl I. od něj při korunovaci syna Václava zcela upustil - naopak vytvořil nový - korunovaci budoucích českých králů měl do budoucna provádět mohučský arcibiskup. A vědomě upustil od předchozí tradice.
Jana korunoval v Praze narychlo Petr z Aspeltu takže mohučský arcibiskup - byl tu nátlak ze strany českých pánů, kteří se třásli na naplnění slibů z inauguračních dekretů.
A podruhé se zjevují v korunovačním řádu - velmi komplikovaném - kousala jsem si prsty , ale přečetla jsem ho - který vytvořil velký milovník symbolů - Karel IV. A přestože si tento velký propagandista vypracoval velkolepý korunovační rituál -do nejmenších podrobností - tak posazení na kamenný stolec tam není. Ono by se mu totiž opravdu nehodilo - viz Zanyho příspěvek výše.
Ještě jeden důvod spíš druhotný pro vymizení nastolovacího kamene v královské době.
Nenašla jsem -(ale nehledala jsem zatím zas tak důkladně) - že by se tento rituál uplatňoval i pro kněžny -zatímco korunovace královen byla nutností i politikem .
lapidárně řečeno - dámy si nesedaly na šutr - těm se kladla na hlavu koruna.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.