Souhlas. Jenom bych ještě připomenul, že podle Jordana se "na nezměrných územích rozsídlil početný národ Venetů. Jeho jména se sice nyní mění podle různých rodů a míst, hlavně jsou však nazýváni Sklavini a Antové". To by se dalo vyložit i tak, že ve skutečnosti těch jmen bylo mnohem více a Jordanes si vybral pouze dvě (resp. tři), která pokládal za nejvýznamnější, s tím, že ostatní zkrátka nejmenuje. Například kmen Veletů je zřejmě doložen už u Ptolemaia (tam hned vedle "Venedae" sídlí "Veltae"), někdy se uvažuje i o dalších, byť je to dost pochybné: "Savari" jsou prý Severiani, "Bulones" (sídlící na Visle) Poljané, a to samé "Borusci" (sousedé Savarů). (Kromě toho Ptolemaiovi "Stavani" jsou prý Sklavini či špatně opsaní Slavani). Pokud by alespoň některé z těchto názvů označovaly slovanské kmeny, znamenalo by to, že Jordanes nejmenuje všechny. Ale i kdyby nic z toho Slované nebyli, pořád by Jordanova věta vybízela k výkladu, že venetská "jména" neuvádí všechna. Potom by nemělo smysl snažit se všechny Slovany zaškatulkovat do oněch tří větví.Ingolf píše:Je to samozřejmě hypotéza, a u hypotéz se počítá míra pravědpodobnosti, ne určitost a závazná platnost. Otázka je, co všechno pod Anty zahrnout, pokud to byl kmenový svaz nebo jak se domnívá Třeštík jedna ze tří částí raných Slovanů, tak se slovanské osídlení Panonie dotýká jich nejvíce.. Antové seděli u Černého moře, Avaři tudy táhli a podmanili je. Veneti seděli někde v Polsku, tam se Avaři nedostali, a Sklavini seděli v jižním Podunají, hranici s Venety tvořila Visla, jich se tedy avarská nadvláda nebo vliv týká taky (i když jsou zprávy, že se konkrétní slovanský vojevůdce v Rumunsku dokázal ubránit).Raptor píše: Dávalo by to smysl. Ale příjde mi to moc hypotetické. Antové určitě nebyli jedinými Slovany, které si Avaři podmanili. A kdo ví, jak si říkali Antové sami nebo kolik malých slovanských (nebo i jiných) kmenů žilo pod jejich nadvládou, než si je Avaři podmanili.
...
Kočovnické říše bývaly hodně etnicky pestré. Lépe pozorovatelné je to u Maďarů (o Avarech tolik informací nemáme), ti s sebou do Panonie přivedli "kmeny", jež původně patřily k Chazarům, ale jejich jména prozrazují, že šlo o celou řadu turkických etnik (jméno Örs podezírám, že jsou to íránští Aorsi, tedy Alani). Jde tedy přinejmenším o třetí vrstvu etnického slepence.
U Avarů to mohlo být podobné, těch podmaněných kmenů mohla být spousta (a mohly být "podmaněná v několikáté vrstvě"). Byl bych opatrný, než bych řekl "Tady jsou Slované, kteří přišli z avarského území, tak to budou Antové, protože Avaři si kdysi předtím podmanili Anty"..
Třeštík to spojuje s archeologickými kulturami tak, že Antové jsou Peňkovka, centrální archeologická kultura Korčak, tedy kultura pražského typu, vznikla v Bělorusku a Ukrajině, a šířila se dvěma směry, jednak do Podunají dovnitř Karpatského oblouku, jednak vně karpatského oblouku a na jeho konci přes jižní Polsko moravskou branou do Moravy a Čech, z čech ještě podél Labe do dnešního Německa. Třetí archeologická skupina fungovala mezi Vislou a Odrou a zkombinována s údaji Jordanese by tedy odpovídala Venetům.
Ale zpátky k tomu, proč se o tom bavíme - první slovanská vlna z Polska měla jednoduchou keramiku pražského typu, druhá slovanská vlna přišla z Panonie, měla bohatší hmotnou kulturu odrážející se i v keramice, a jednalo se o Slovany z avarského kaganátu.. Jestli to byli původně Antové nebo jiní, to už se vzhledem k etnickému mísení nedá určit.. Prý se tato kultura nejvíce podobá typu Peňkovka (ještě dohledám, proč se to má podobat), a Peňkovka je přisuzována Antům - etnicitu druhé slovanské vlny jako potomků Antů to nedokazuje, ale pravděpodobnost to navyšuje..
Podle Třeštíka byli Sklavini jak v čechách, tak v jižním Podunají - jejich hmotná kultura by tedy byla stejná, jednoduchá, a Sklavini z Podunají by se v případě příchodu do Čech hmotnou kulturou tolik neodlišovali.. Kdežto Antové počítám ano, to si dohledám.. samozřejmě je možnost kulturního obohacení Sklavinů v panonské nížině, kde žily zbytky románského obyvatelstva ve městech, kde se protínaly vlivy byzantské s germánskými, kde žilo plno etnik v rámci avarského svazu.. A že avarský svaz, "avarský všeničící proud" (citace z Dějin Bulharska), byl slepenec všelijakých etnických jednotek, slovanských, bulharských (Kutrigurové, Utigurové) a mnoha dalších, o tom žádná.. Potomci Antů nejsou jedinou možností, jak se v rámci druhé vlny dostala do Čech vyspělejší hmotná kultura..
Vsí si sice písemné prameny nevšímají, ale občas si všímají populace. Existence ne-germánského etnika na území Markomanů nebo Hermundurů by snad věnovaly trochu pozornosti. Tacitus si takhle všímá ne-germánských etnik na Slovensku - na základě jejich jazyka a zvyků:Ingolf píše:Já to možné přežívání Keltů nebo jejich potomků v odlehlých kopcovitých oblastech napsal jako nápad s tím, že přímé důkazy chybí. Absenci zpráv jsem zdůvodnil mj. tím, že písemné prameny si všímají hlavně dynastických bojů a ne života na odlehlých vsích, a to ani vsí v Polabí, natož v jižních Čechách..
"Ještě dál kryjí záda Markomanů a Kvádů Marsignové, Kotinové, Osové a Burové. Marsignové a Burové připomínají svou řečí a svými zvyky Sueby, galský jazyk usvědčuje Kotiny a pannonský Osy, že nejsou Germáni, stejně tak jako okolnost, že snášejí poplatky. Tyto poplatky jim jako cizincům ukládají jednak Sarmatové, jednak Kvádové. Kotinové dolují i železo, aby byla jejich hanba ještě větší. A všechny tyto kmeny se jen v malé míře usadily na zorané rovině, jinak v hvozdech a na vrcholcích hor." (Germania 43)
Na druhou stranu u Ptolemaia najdeme na území ČR množství jinak neznámých kmenů nejasného původu a nejasné etnicity. Například jméno "Sudini" zřejmě nějak souvisí s názvem nedalekých hor - Sudeta montes - a to je název keltský (problém je už jen určit, které hory to jsou)... což ale zase neznamená, že Sudini musejí být Keltové, může jít o germánské obyvatele, kteří získali název podle oblasti, kde sídlili (tedy stejný jev, jaký byl řešen výše v souvislosti s některými českými "pseudokmeny").
Pokud vím, tak v antických pramenech nemáme zaznamenána vůbec žádná hradiště na území dnešní ČR... tedy kromě těch asi patnácti na Ptolemaiově mapě (spolehlivě nelze identifikovat ani jedno z nich, i když snaha tu je). Některé prameny se ještě zmiňují o hradišti Marobudum, ale u toho se neví, kde se nacházelo (zda v Čechách či v Bavorsku) a navíc ho prý založili Markomani, takže o Keltech nám to nejspíš nic neřekne.Ingolf píše:Zaznamenáno nemáme ani hradiště o rozloze pražského hradu v Královicích poblíž Prahy.. Jinak ale uznávám, že hlavní důvod keltských genů v české populaci spočívá v asimilici Keltů pozdějšími etniky..
To je správná připomínka. Jestliže se splynutí nějakých etnik v archeologii jeví jako poklidné, nevylučuje to možnost, že jedno z nich byli dobyvatelé a druhé podmanění či dokonce zotročení.Ingolf píše:Jestli to proběhlo v poklidu nebo ne, to tak jistě tvrdit nelze, znásilňování otrokyň mohlo být taky způsobem, jak mísit geny.. A podle Fredegarovy kroniky stáli za protiavarským povstáním, do jehož čela se postavil Sámo, nějací "befulkové". To měli být potomci Avarů a slovanských žen, když Avaři přezimovávali ve slovanských vsích.. K potomkům se potom nehlásili, takže ti proti nim povstali.. Ale zase nevíme, jestli ty pohlavní styky byly vynucené nebo ne, jestli povstání mělo důvod etnický nebo jestli se potomci domáhali legimitimizace svého původu, aby mohli taky odejít s Avary ze vsi do centra tehdejšího dění..
Ha! To jsem netušil. Zase to zapadá do Ptolemaia, ten Venedy umisťuje na východ od ústí Visly. To by ovšem znamenalo, že buďto Slované obývali onu oblast už ve 2. stol. nebo ti "původní" Venedi skutečně Slované nebyli. Toto píše o Pobaltí Tacitus: "Tak tedy půjdeme dále po pravém břehu Suebského moře; jeho vlny omývají sídla Aestiů, kteří mají zvyky a vzhled Suebů, jazyk bližší britannskému." (Germania 45)Ingolf píše:V západním Lotyšsku žili do 13. století Venetové u řeky Vent a města Ventspils (česky Vindava, německy Windau) při ústí do moře.
Slovo Aestii je z nějakého germánského jazyka, znamená to jednoduše Východňané.
Ten "jazyk bližší britannskému" dává tušit keltské kolonisty příchozí po moři. Ale:
1) Je to od Bretaně opravdu daleko (námořní migrace podél pobřeží obvykle na takovou dálku neprobíhaly).
2) Obojí je dost daleko od italských Venetů.
3) Italští Veneti nebyli Keltové (myslím jazykově), ti v Bretani nejspíš ano.
4) Co na to archeologie?
Někde jsem četl (myslím, že to bylo v nějakém antickém prameni, ale už nevím kterém), že italští Veneti přímo odvozovali svůj původ z Tróje, tedy stejně jako Latinové.Ingolf píše:V severní Itálii zanechali Venetové jméno Venezia pro Benátky. V řečtině jsou Benátčané Henetoi a jiní Henetoi se vyskytují v Homérově Iliadě, sídlili na západním pobřeží Malé Asie. Na severozápadním pobřeží Walesu leží území jménem Gwyned.
Jinak případná přítomnost Venetů (těch z Bretaně) v Británii by mě nijak nepřekvapila, mezi britonskými kmeny běžně figurují názvy, které známe z kontinentální Galie (Parisii, Belgiae...), jindy se v Irsku objevují jména těch britských (Brigantes) či kontinentálních (Menapii). Fungoval tu nejspíš podobný princip roztříštěnosti, jako později u slovanských kmenů. Princip kdy se název kmene objevuje na jednom místě a pak (nebo i zároveň) na jiném, aniž by bylo známo, jak se tam dostal.
To s tím souviset nebude . Benátky byly založeny v 5. stol. n. l. jako refugium vůči Hunům (opět podle Jordana). Souvislost s nějakými zvyky původních Venetů (z doby x staletí př. n. l.) bych v tom vůbec nehledal.Ingolf píše:Benátky ostatně dodnes leží ve vodě..
Však tak jsem to myslel. Kmeny na Rusi se mohou jevit větší, protože jejich sídelní území měla menší hustotu. Východní Slované si mohli dovolit mnohem více extenzivní kolonizaci, než ti západní či jižní.Ingolf píše:Polsko je čtyřikrát větší než ČR a více nížinaté, takže šest sedm kmenů by se do něho vejít mohlo.. Ale spíš jsem koukal na Polabské Slovany, kde je kmenů taky několik a všechny se vešly poblíž Labe..Raptor píše:Zmínku o velké rozloze území kmenů na Rusi jsem tu zahlídl víckrát. Ale co potom kmeny v Polsku? Tedy pokud je budeme nazývat kmeny a nepřeneseme otázku "kmenovosti" i na ně.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... olskie.png
Jinak velikost území kmenů závisí na hustotě osídlení oblasti (ruské stepi asi nebyly osídleny tak hustě jako Polabí, proto jeden kmen mohl obývat území o větší rozloze). Krom toho, v pramenech "hustota kmenů" závisí na vzdálenosti od civilizace - nejbližším oblastem se obvykle věnuje nejvíc pozornosti a čím dále půjdeme, tím bude "kmenů" ubývat (a budou se zdánlivě zvětšovat).
Hustota osídlení - před nedávnem jsem si tady stěžoval, jak se s nadsázkou dělá to, že se u takovýhc Slavníkovců vezmou tři body, o kterých se ví, že tam sídlili (Libice, Malín, jižní Čechy), ty se spojí, udělá se trojúhelník, ten se vybarví a řekne se "tady všude byli".. A oni přitom mohli ovládat jenom tři izolovoaná místa a nejbližší okolí.. Adekvátně vztahovat jako sídelní území jednoho rozsáhlé území na Rusi, které je větší než Čechy, ale plné lesů, tady bych byl taky opatrný..
V tom případě se omlouvám, že jsem to pochopil trochu jinak. Ale pokud se útržky rozhodly stát se jedním kmenem se vším všudy, lze pro to najít někde ve světě analogii?Ingolf píše:To bylo myšleno jinak. a) útržek kmene není plnohodnotný kmen, nenaplňuje všechny jeho znaky. Pokud je mezi centrem kmene a jeho útržkem velká vzdálenost a cestou ještě nepřátelský kmen, tak nemůže člověk z té odtržené části jít na sněm, dále nevyužívá společné pzemí, které mu odkázasl podle mýtu předek a nepoužívá rituály, které tu nadvládu potvrzují..
b) ten proces rozpojování a spojování kmene jsem pro český kmen určil tak, že útržky kmenů se rozhodly založit kmen nový.., podle všeho přijali jméno jednoho kmene nebo jednoho útržku, ale fáze těch procesů byla taková, že nejspíše po usazení (něbo ještě během pochodu) došlo k dohodě, že kmen bude nový.. - bude mít nové území, svůj zakladatelský mýtus, svého prvního předka nebo-li Praotce..
Vzhledem k jejímu rozšíření v subsaharské Africe bude širší určitě. A právě tak, jak tu oběť popisuješ, zřejmě probíhala u Keltů v Irsku (pravidelné rytmy, náhradník dočasně užívající královských práv...). Takže u indoevropských národů (nebo spíš kulturních okruhů) se obětování krále patrně řídilo zhruba shodným a hodně starým scénářem.Ingolf píše:Hodně poznámek k tomu má Robert Graves v knize Řecké mýty. Obětování krále probíhalo u starých Řeků i okolních etnik, a v některých případech prý v pravidelných rytmech. Buď byl obětován přímo král, nebo někdo, koho za sebe určil, každopádně takový člověk užíval nějakých královských práv a blahobytu. Ta praxe bude podle všeho indoevropská nebo ještě širší, než že by dokazovala germánský původ Slovanů..
Ingolf píše:Vznik světa, vznik člověka a vznik kmene jsem si spojil vzhledem k tehdejší mentalitě. Svět v dnešním smyslu je Zeměkoule, kde několik miliard lidí a plno národů nebo etnik. Pro tehdejšího člověka byl svět územím, který obývá pouze jeho kmen..
V ruštině je to to známé „mir“, které má význam „vesnice“ a zároveň „svět“. Převedeno na české pojmosloví tomu odpovídá i slovo „vesmír“, nebo podle mě nejvýstižnější slovo „všehomír, všehomíra“. Je to takový kontrast, na jedné straně vesnice a na druhé straně „všechno“, ale asi to odráží mentalitu, že naše ves je všechno, protože jinde stejně nefungujeme..
Ingolf píše:Jen na okraj, už jsem to nechtěl komplikovat v samotném textu, první člověk nese dost často jméno „Muž“, ve významu „Člověk“, např. indický Manu nebo germánský Mannus zachycený u Tacita (ang. man znamená muž, mankind lidstvo; něm. der Mann je muž a der Mensch člověk). Kmen se jmenuje často po svém prvním kmenovém praotci – a protože první člověk se jmenuje „Člověk“ a příslušníci kmene „lidé“, tak se nějaké pojítko mezi prvním člověkem a praotcem kmene nabízí..
Hlavní problém spatřuju v tom, že první člověk netvoří svět. Tudíž i kdyby praotec v mýtu o počátku kmene napodoboval prvního člověka v mýtu o stvoření světa, neměl by nic tvořit.Ingolf píše:K základní otázce, nakolik je první člověk v mýtu totožný se zakladatelem kmene – je a není.. Nejsou totožní fyzicky, jsou to dvě různé osoby, ale kmenový předek provádí funkci prvního člověka, osidluje novou zem, dává jí jméno, a to podle návodu v mýtu.., zakladatel kmene se na fyzické rovině ztotožňuje s prvním člověkem v mýtu.. (hledám slova, jak to líp vystihnout, ale nic lepšího mě nenapadá)
Tady jsou slova, jimiž Tacitus hovoří o Mannovi:
"Starobylými písněmi, které jsou jejich jediným prostředkem, jak si připomenout minulost, oslavují Germáni boha Tuistona, zrozeného ze země. Přisuzují mu syna Manna, praotce a zakladatele jejich národa, a Mannovi zas tři syny, podle nichž se nazývají Ingaevonové sídlící nejblíž k Oceánu, Hermionové ve vnitrozemí a Istaevonové, což jsou všichni ostatní."
Z toho je patrné, že Manna pokládali Germáni za předka pouze svého "národa". Ale mezi Mannem a stvořením světa byla ještě nejméně jedna generace bohů (jinak slovo Tuisto znamená dvojče), takže "ostatní lidi" (ne-germány) bylo možno vysvětlit jako potomky dalších Tuistonových synů (nikoli Manna), případně dalších bohů, které by nejspíš, stejně jako jeho, zrodila Země. V každém případě na počátku mýtu uváděného Tacitem stojí Země. Existenci Země samozřejmě musel předcházet nějaký Chaos (tak to v podstatě známe i z pozdější severské mytologie). Mannus (ani Tuisto) tedy nemohl být stvořitelem světa. Kdyby Mannus (nebo praotec Čech) byl tím, kdo pozdvihl Zemi, vznikal by paradox mezi stvořením vesmíru a prvním člověkem.
Praotec (kmene) by jednoduše měl být potomkem Země, ne naopak.
To je sice pravda, ale konkrétně u Mannových synů musím upozornit, že od nich zřejmě odvozovaly svůj původ jednotlivé germánské kmeny (nebo skupiny kmenů). Geograficky vymezené skupiny obyvatel s těmito jmény zmiňují přinejmenším Pomponius Mela, Plinius, Tacitus a Ptolemaios.Ingolf píše:K dalším generacím prvního člověka – zakladatel kmene může vystupovat v několikáté generaci, ale ty generace mají jiný význam než jen sled potomků – pokud má první člověk tři syny, kteří mají každý předurčené nějaké společenské funkce (jeden oře, druhý válčí), tak se nejedná o rozrod tří kmenů, ale o rozvrstvení společnosti na vrstvy (ta klasická indoevropská trojjedinost vládci-kněží-zemědělci se řemeslníky).
S podobným názorem už jsem se někde setkal. Ale tam byl Čech spojován se slovem "čeleď" (což je zase v podstatě totéž co "lidé").Ingolf píše:A členové kmene se nazývali dost často „lidé“. Zachovalo se to ve slovech jako Teuton (první germánský kmen, který se vydal do římské říše), Inuit nebo i Rom. Tady mě napadla myšlenka, nakolik je možné, aby jméno Čech vzniklo zkrácení a zkomolením slova „Člověk“..
A když už jsme u etymologie slova Čech, stojí za připomenutí, že v Povesti vremennych let se objevuje motiv založení Kyjeva třemi bratry: Kyjem, Ščekem a Chorivem.
"Kyj měl své sídlo na hoře, kdež (je) nyní úvoz Bořičev, Šček na hoře, jež nyní se zove Štěkovice, a Choriv na třetí hoře po něm nazvané Chorivice. I vystavěli město hrazené a nazvali jej Kyjev."
Starší verze mýtu se prý nachází u arménského historika Zenoba Glaka (7. stol.): Bratři se zde jmenují Kuar, Mente a Cherean. Město má název Kuar.
Kyj (Kuar) je snad nějaké kovářské božstvo.
Mente evidentně zastupuje Ščeka (nebo spíš Šček Mentu). S žádným výkladem slova Mente jsem se nesetkal, ale tuším, že by to zase mohlo souviset s výrazem pro člověka, tak jako ten Mannus či Mana (ostatně indické Mana prý znamená myslící... ze slova mente to vyznívá ještě víc).
Jak říkáš, tři synové mohou souviset s rozdělením společenských funkcí. Ale i tak, ta jména Kyj (Kuar), Ščuk (Mente) a Choriv (Cherean) působí opravdu nápadně...
Tady jde o to, jestli a jak tato skutečnost (zaznamenaná Tacitem) zapadá do výše uvedené antropogonie přisuzované (rovněž Tacitem) všem Germánům. Pokud mýtus o Mannovi vyznávali všichni Germáni, stěží by mohli Svébové prapředka Semnonů pokládat za prvního člověka. Spíš by to byl Mannův potomek, respektive potomek jednoho z Mannových synů (Plinius řadí Svéby mezi Irminony, které zná Tacitus pod jménem Herminones).Ingolf píše:To je ideální případ, ale pak jsou jevy jako „nejstarší kmen“ typu germánských Semnonů ve svébském kmenovém svazu, který ve svém posvátném lese praktikoval rituály na obnovu světa. Další kmeny, které se od Semnonů odtrhly, měly tedy zřejmě vlastního kmenového prapředka. Ale prvního člověka pak mohou mít stejného jako všechny ostatní svébské kmeny..
Ke vztahu stvoření a první člověk X osídlení a praotec, se vyjadřuju výše, takže teď jenom poznámka ke Kosmovi: Sice je možné, že jím uváděná pověst nějak reflektuje příchod druhé vlny Slovanů, ale nesmíme zapomínat, že může jít jednoduše o mýtus, který s historií nijak nesouvisí (a který mohl být vytvořen podle předlohy jiných mýtů o zakladateli kmene). Kosmas projevuje určité znalosti antických autorů, ale je docela možné, že o Keltech, Germánech a první vlně Slovanů v Čechách zkrátka nevěděl (nebo je záměrně opomenul pouze proto, aby nepřipustil předčeské osídlení). Věta "Když do těch pustin vstoupil člověk, ať to byl kdokoli - neznámo s kolika lidmi..." by mohla být vyložena i tak, že nevěděl, kdo, kdy a jak do Čech přišel (to je samozřejmě trochu v rozporu s následujícím "Poněvadž ty, otče, sloveš Čech...").Ingolf píše:A co se týče českého kmene, tak tam se jedná o propojení mýtů a praktických rituálů, které z mýtu vycházejí. Český kmen vyrazil do nové země a tu zemi si potřeboval přivlastnit. Provedl by tedy rituál, který nějak kopíruje založení světa – vztaženo na konkrétní území české kotliny tu tedy „stvořil“ zemi, kterou měl právo obydlet. A protože v mýtu obydlí zemi první člověk, který jí dává i jméno, tak bylo potřeba, aby se někdo ujal funkce prvního člověka – a to byl Praotec Čech, který zaujal zemi v jejím středu na Řípu (založení země vždy probíhá v mýtech od jejího středu, odkud se šíří dál).
A pokud praotec Čech imituje prvního člověka, který jako první osidluje zemi, tak i Čech osidluje novou zemi jako první – a to by zachytil Kosmas ve svých slovech, že tato země je liduprázdná.. Na fyzické pláni liduprázdná nebyla, žily tu zbytky starší populace (včetně Slovanů pz rvní vlny, reálie pověsti odpovídají příchodu z Podunají, původu vlny druhé), ale podle na mýtické rovině taková země prázdná být musela.., to je asi moje nejdůležitější hypotéza, která mi z celého tohoto tématu vyšla, tak ji ještě jednou opakuji