Páni z Ludanic

Šlechtické rody i jednotliví šlechtici. Šlechtická kultura, heraldika, genealogie, ...

Moderátor: elizabeth

Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

Pepa123 píše:Toho Jana jsme nedoložili. Jediná zmínka, ke které jsme nenašli žádnou listinu, je na webu obce Savtobořic a je ještě divně napsané..... Tady je odkaz https://www.svatoborice-mistrin.cz/info ... /historie/" onclick="window.open(this.href);return false;
No přesně. Ta zpráva je úplně zmatená "V roce 1522 po smrti tehdejšího majitele Jana z Ludanic jeho bratři Jan a Hynek prodali Svatobořice Vilémovi z Kunštátu."... takže toto můžeme úplně škrtnout nebo by se musel najít zdroj



Mimo zmatenosti zprávy, tak s Vilémem Kunou z Kunštátu a na Lukově měla kšefty Rokytnická větev rodu. Konkrétně jim 1517 (23. duben, Lukov) prodal Hynkovi z Ludanic a na Rokytnici a Janovi z Ludanic a na Jemnici ves
Chropyně, půl Záříčí a příslušející díl Plešovce za 2000 kop grošů.

Nejsou označeny příbuzenské vazby, ale podle mě to je Hynek a jeho nejstarší syn Jan. Sice je zajímavé jak přišel k predikátu z Jemnice, ale Hynek Veverský z Ludanic se objevuje naposled 1517. Pak už se dál objevuje jen Zikmund, ale ten se nikdy podle Jemnice nepsal.

1520 Vilém Kuna z Kunštátu kvituje Jana, Václava a Půtu z Ludanic, aby splatili dluh po otci Hynku z Ludanic na Rokytnici za vsi Chropyně, půl Záříčí a Plešovce



Dá se přepdpokládat, že Hynek Veverský z Ludanic a Zikmund z Ludanic mělo jednoho nebo víc bratrů, ale zřejmě brzo zemřeli. Klidně se mohl jmenovat Jan, ale vyloženě v listině jsem to nikde neviděl a nenašel. Zpráva o bratrech je z roku 1516, kdy Jan z Lipé uzavírá s Hynkem z Ludanic smlouvu … Hynek prodává Janovi jménem svých bratří (jestli to není špatný překlad) …plat z Ivančic, příslušející k Veveří
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

Pepa123 píše:S tou Johankou nevím. Jak jsem již psal na genealogických stránkách je zmíněná Johanka ze Žerotína(tu se mi nepodařilo ověřit) jako 1. manželka Půty a ten s ní měl mít Anežku. Potom je v knihách zmíněná Půtova manželka z rodu Trčků z Lípy(ale nevím jestli je to pravda). Jediné Trčkovny, u kterých víme, že se dožily dospělosti a nebyly provdány byly :Anna (†25.1.1540), dcera Mikuláše Trčky a Johanky Kroměšínové z Březovic a Kateřina (†11.5.1530), dcera Buriana Trčky a Kateřiny z Lichtenburka.
To už jsem tu psal. Podle mě z Marie Anny (Mariany) z Lipé někdo udělal Marii Annu z Lípy a chyba se pořád opakuje.

Johanka ze Zástřizl je tady už snad taky doložená (1555 a 1557 věno na Rokytnici). To může být stejný problém a záměna. Někdo něco blbě přečte a pak se to pořád opakuje.


Co jsem dohledal manželky Půty z Ludanic a na Rokytnici (od 1554 na Helfenštejně) tak Mariana z Lipé (1546, 1551) a Johanka ze Zástřizl (1555, 1557).
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

To mne taky napadlo. Ty sňatky Žerotínama mi přijdou divné. Taky mám pocit, že někdo omylem zaměnil Johanku Lichtenburskou na Chropyni (manželku Václava) a nějakou Johanku Krušinovou z Lichtenburka (†1557) jako manželku Jan z Ludanic na Chropyni
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

Na tu taky pozor. To jsem koukal přímo do té listiny a bude to opravdu Johanka z Lichtenburka a na Chropyni, dcera Jindřicha z Lichtenburka a na Bítově. Doložena 1538 i s otcem. Ale tu měl mít za manželku Václav z Ludanic na Chropyni (moravský zemský hejtman).
U jeho syna Jana ještě tápu. Tam mám dvě s otazníkem, ale nikde jsem to nenašel - Anna z Vlašimě a Anna ze Šternberka... opět těžko říct, kde se to vzalo...

U těch Janů je to navíc složité, že u větve z Rokytnice žijí současně dva (označovaní jako Jan starší a Jan mladší, syn Václava - Jan starší je strýc). Pokud by byl současně ještě z větve na Veveří další Jan, tak to se fakt špatně hledá.
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Je to zajímavé.....Každopádně plné zmatků.
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Našel jsem archiv, a knihu, která je kopií Moravských zemských desek. V příloze uvidíte manželku Zikmunda. Zmínka je z roku 1518.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Tady je zmínka o Zikmundovi a jeho bratrů (zmínění Jan a Hynek)
Naposledy upravil(a) Pepa123 dne 19 říj 2023 17:42, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

To první skvělá práce. Píšu si Kateřinu z Vlašimě :clap:

Druhé nevím :| . To spíš vypadá na Jana a Hynka z Ludanic (synové moravského zemského hejtmana Václava z Ludanic). Odpovídá i pořadí (Jan byl starší než Hynek). U větve na Veveří to bylo (Hynek, Zikmund, ?bratr?).

Ke kterému roku to je?

1) Johanka z Lichtenburka je jejich matka a dcera Jindřicha z Lichtenburka a na Bítově
2) Volf Házl z Nové Vsi na Slavětíně také patří k Lichtenburkům (1523 doložena jeho druhá choť Kateřina z Lichtenburka)
3) Jindřich z Lichtenburka, Zikmund z Ludanic na Veveří, Volf Házl z Nové Vsi a jiní nejmenovaní páni tu jsou uvedeni jako rukojmí
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Patří to k roku 1523.
mmac
Pán
Příspěvky: 226
Registrován: 22 kvě 2015 19:15
Bydliště: Holešov
Been thanked: 6 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od mmac »

jestli se dobře divam tak sou to brněnský desky ... pošli sem, prosim, odkaz ... ja to nemůžu najit :?
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Tady to máš https://archive.org/details/n2moravskze ... 8/mode/2up" onclick="window.open(this.href);return false;
mmac
Pán
Příspěvky: 226
Registrován: 22 kvě 2015 19:15
Bydliště: Holešov
Been thanked: 6 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od mmac »

Díky za ten odkaz ... musim si to prdnout do záložek ať se mi to zas neztratí ...
Podle mého názoru se v zápisu jedná o Hynka a Jana z Ludanic, roku 1523 už zemřelé Zikmundovy bratry. Pokud by šlo o syny hejtmana Václava, nepotřebovali by "rukojmí, kteříž statek přijali", protože jejich otec byl naživu a majetkem disponoval on ...
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Jinak tady jsem našel další příslušnice (v příloze)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Zdroj je vývody erbovni na archivu
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

mmac píše:Podle mého názoru se v zápisu jedná o Hynka a Jana z Ludanic, roku 1523 už zemřelé Zikmundovy bratry. Pokud by šlo o syny hejtmana Václava, nepotřebovali by "rukojmí, kteříž statek přijali", protože jejich otec byl naživu a majetkem disponoval on ...
Vypadá to tak. To je dobrý zdroj. Je to důvěryhodné?

Tím pádem máme tak nějak současně tři Jany z Ludanic a bude těžké rozlišit, kdo je kdo....

1498 - král Vladislav dává Václavu z Ludanic a na Veveří, podkomořímu moravskému, městečko Jaroměřice z manství do dědictví
1517 - Jan starší z Ludanic a na Jemnici své manželce Lidmile ze Šternberka, půl městečka Jaroměřic atd..
1517 - Jan, Hynek, Zikmund bratři vlastní z Ludanic, všechno své právo v Nové Řiši na Jana Čelouda z Pálovic




Také jsem narazil na převody majetku i mezi členy rodu:
1518 - Zikmund Veverský z Ludanic zapisuje věno v Dambořicích manželce Kateřině z Vlašimě
1520 - Zikmund Veverský z Ludanic přepisuje Dambořice na strýce Hynka
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Ten archiv mi přijde celkem důvěryhodný. A souhlasím s mmacem.
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

Má poslední verze zatím. Berte to jako mé interní rozpracované poznámky (tzn. jsou tam chyby), poznámek si nevšímejte, barevné nebo silně označené jsou tak nějak doložené...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Uživatelský avatar
Laurentius
Vévoda
Příspěvky: 952
Registrován: 03 úno 2009 19:14
Been thanked: 5 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Laurentius »

Hlavní rozdíl je ten, že byl doplněn Jan starší z Ludanic a na Jemnici a rozdělena evidence s Janem ml. Rokytským z Ludanic a na Veveří z druhé větve (na Veveří zřejmě po smrti Zikmunda nebo ho koupil).


Členky rodu z Ludanic dole a mezi členy rodu, nedokážu moc dobře někam zařadit. To je asi u většiny nezjistitelné.
Pepa123
Zeman
Příspěvky: 107
Registrován: 14 črc 2022 09:06
Been thanked: 1 time

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od Pepa123 »

Annu bych přiřadil jako dceru Hynka Rokytského.
U Aleny (možná Anny, někdy je Anna uvedena jako Alena a Alena je někdy označována jako Helena) je uvedena matka Markéta z Nové Cerkve (†1516), tu bych dal spíše jako dceru Václava Veverského.
A Bohunku to těžko říci.
mmac
Pán
Příspěvky: 226
Registrován: 22 kvě 2015 19:15
Bydliště: Holešov
Been thanked: 6 times

Re: Páni z Ludanic

Nový příspěvek od mmac »

Připomínám znovu ten zápis z roku 1437 - Katherina de Ratay Johannem et Hinkonem fratres de Rokytnicz filios suos super dotalicio suo, quod habet in villa Rokytnicz, in veram suscepit vnionem. (ZDO 376/260) ... Kateřina z Rataj Janovi a Hynkovi, bratrům z Rokytnice, svým synůn (filios suos) celé své věno na Rokytnici ... Kateřina z Rataj nebyla manželkou, ale matkou Jana z Rokytnice ...
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot], Bingbot, Common Crawl Bot, DotBot, Google Adsense [Bot] a 1 host