Saský hrabě (u Dětmara markrabě) Gero je znám jako symbol zrady a krutosti vůči Polabanům. Podle Widukinda pozval r. 939 na hostinu 30 slovanských knížat, které opil a nechal pobít. V kontextu: "Barbaři se nikdy nedali naším úsilím odradit od zakládání požárů, oddávali se zabíjení a pustošení a zamýšleli lstí zabít Géra, kterému král svěřil nad nimi moc. On však předešel lest lstí a nechal zabít třicet barbarských knížat, opilých skvělým kvasem a zmožených vínem."
Podle Libuše Hrabové se tato akce stala symbolem osudu Polabanů díky modernímu literárnímu zpracování - Jiráskovo drama Géro uvedené v Národním divadle r. 1904, Bezručovo označení arcivévody Fridricha Habsburského, těšínského knížete, jako "markýz Géro". Gera zmiňuje i Kollár v díle Slávy dcera.
Postavu zpracoval po svém Karel Kryl, kde Gera ztotožňuje s Honeckerem. Gero/Honecker je znepokojený, že nemá od koho vybírat desátky, protože poddaní uprchli do Čech: "Je divu, že je naštvaný, když uteče mu poddaný, jenž vystaven byl léta jeho péči, a že se cítí uražen, když fůra mužů, fůra žen se z jeho péče u sousedů léčí.
Zalarmuje tedy Mikeše (= Milouše Jakeše), ať je pochytá. Pak to pokračuje satirou na Čechy, kteří uprchlíkům z NDR kradli trabanty, které tu Němci po úprku na západoněmeckou ambasádu zanechávali: "A Pepa ručky vod práce, se plíží podél paláce, jenž ukrejvá se v malostranských střechách, a s tváří lovce mamuta jde vykrádati auta, jež zanechali Braniboři v Čechách." -
http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/ ... chach-3101" onclick="window.open(this.href);return false;
***
Gero byl jmenován Otou I. hrabětem tzv. Staré marky, tj. severně od Magdeburku. Odtud vedl expanzi přes Labe na území kmene Stodoranů (ti zabití předáci na hostině byli právě Stodorani). Ze Stodor pocházela i Drahomíra a sňatek Vratislava se šlechtičnou mocného polabského kmene měl asi zajistit spojenectví proti Sasům..
Gero se nakonec území Stodoranů zmocnil r. 940 dík zradě jejich předáka Tugomíra, který byl propuštěn ze zajetí (zajat byl Jindřichem I. při tažení z let 928-929, které skončilo obsazením Prahy), doma pak odstranil stodoranského vládce a zajistil poplatnost Stodoranů Sasům. V centrálním hradu Brandenburgu bylo r. 948 zřízeno biskupství (zničeno r. 983 při velkém polabském povstání).
Widukind ho charakterizuje jako krutého člověka, kterého nenáviděli i vlastní vojáci. Celkově: "Měl totiž Géro mnoho dobrých vlastností: zkušenost v boji, v civilních věcech dobré rady, dosti výmluvnosti, dobré vědění, i když moudrost projevoval spíše činy než ústy, zisky si zajišťoval rázně, dary dával velkoryse a, což bylo nejlepší, byl velmi horlivý v náboženském kultu." Přijde mi to jako dobrá ukázka psychopata.., úspěšného a uznávaného člověka, který jde přes mrtvoly, a na veřejnosti si dokáže vybudovat dobrou image..
***
Widukindova zmínka o náboženské horlivosti se možná vztahuje k posledním létům Géra. Podle kronikáře Dětmara Géro: "Rozrušen smrtí svého jediného syna (r. 959), vznešeného Siegfrieda, se vypravil na cestu do Říma. Starý válečník složil své vítězné zbraně před oltářem Petra, knížete apoštolů, a od papeže obdržel paži sv. Cyriaka. Když se vrátil do vlasti, nechal v lesích zřídit klášter, kterému dal své jméno (= Gernrode) a jako abatyši tam dosadil Hathui (česky Hedviku), vdovu po svém synovi, která již dříve přijala řeholní závoj."
Klášter nese jméno Gernrode - rode znamená mýtina, celé to znamená tedy Gerova mýtina; rod Walderode mi tedy vychází, že je odvozen od Lesní mýtiny. Stavba stojí dodnes, je to nejstarší velká stavba otonského stylu, kostel, "který by mohl být stěží vybudován bez jmění získaného z nájezdů proti Slovanům a bez placení tributu", píše Horst Fuhrmann. Jinak byl Gerův kostel přestavován, věže byly zvýšeny v 12. stol., ale základy jsou ještě skutečně předrománské.
Co mám fotku interiéru v jedné knize (Románské umění, Slovart, 2006, s. 40) nebo tady v jedné třetině stránky -
http://www.jakobusgesellschaft-berlin-b ... de/18.html" onclick="window.open(this.href);return false; tak to vypadá přesně jako interiér kostela sv. Jiří na pražském Hradě - vedlejší lodě jsou odděleny zdí, kterou nesou románské sloupy a nahoře ve zdi jsou románská okénka.. Sv. Jiří byl také přestavěn v době, kdy se Přemyslovci orientovali na Říši.. A nejpůvodnější kostel založil r. 921 kníže Vratislav, manžel Drahomíry z kmene Stodoranů, který Gero podmanil.. Je to dobře provázané..