Vrazi Václava III.

Dějiny od roku 1197 do roku 1378 (smrt Karla IV.) - Přemyslovští králové, 1. dvě generace Lucemburků.

Moderators: elizabeth, Ježek, Katerina

User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by elizabeth »

Napo_Leon wrote:To ano, pokud je ta listina špatně přeložená, tak na ní Šusta špatně vystavěl svou obhajobu názorů o přílišné Václavově štedrosti vůči českým pánům. Ukázkový příklad, kam až vede "malá" nedbalost.
Tam nejde ani tak o překlad ( u toho jsem si jista, že Šusta chybu neudělal :D )ale spíše o přepis, ať už do opisu listiny samotné nebo do jejího znovupotvrzení ( při ztrátě a následných pochybnostech z kterékoli ze stran "zatažené" do událostí na listině zapsaných ) nebo přepisu do nějaké edice (jako je UBLOE nebo část CDB, problém je že Čechy tou dobou už pořádnou edici celých listin neměly, CDB končí 1283 a do rakouské nebo německé edice to těžko někdo psal) ev. do toho regestu (čili výtahu -RBM), co o něm psal Zany. Dochovala se uvedená listina v originále či nikoli? A padlo tady už její číslo (teda číslo výtahu z RBM)?

Předpokládám, že v tomto případě se jedná o listinu se svědky a pečetěmi nejen o formulář, o něž pan profesor tak rád opíral svůj výklad dějin. Problém byl, že v mnoha formulářích (třeba Tobiáše z Bechyně) král často užíval titulu, jehož tou dobou neužíval (rex, když užíval pouze dominus), objevovala se ve dvou zdrojích, z nichž každý ten formulář vypadal jinak - užíval jiných jmen, pro krále vydávajícího listinu, nebo třeba úřadu, o který se jednalo atd...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

Neřekl jsem, že jí Šusta špatně přeložil, ale že byla špatně přeložena či špatně založena do regesty. Šusta originál listiny nejspíše nikdy neviděl. Jenže on na této jediné listině založil svůj výklad o Václavovi a jeho přehnané štědrosti k českým pánům. Je zvláštního, že mu nikdo ten rozdíl mezi 90 a 900 hřivnami nevyčetl.
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by elizabeth »

Napo_Leon wrote:Neřekl jsem, že jí Šusta špatně přeložil, ale že byla špatně přeložena či špatně založena do regesty. Šusta originál listiny nejspíše nikdy neviděl. Jenže on na této jediné listině založil svůj výklad o Václavovi a jeho přehnané štědrosti k českým pánům. Je zvláštního, že mu nikdo ten rozdíl mezi 90 a 900 hřivnami nevyčetl.
Přestaňme teda slovíčkařit. Dostaneme se konečně k číslu té listiny v regestech RBM? Ještě jsem chtěla podotknout, že pro Šustu to nebylo tak jednoduchý jako pro nás, nahlédneme na internet a je tam fotka originálu listiny a hned se člověk může přesvědčit.

Chtěla jsem jen doplnit, že v listinách se málokdy psaly sumy čísly ale většinou slovy takže ta záměna 90 za 900 by neměla být úplně jednoduchá. Použiju listinu, kterou znám: jde o: MGH Constitutiones et acta publica III. č. 113 (Arbitrium principum), s. 103, CDB V. č. 822, s. 518 -521, RI VI. č. 623, RBM II. 1050 (datovaná ke 22.11)s. 437-439

a je v ní toto:"Náš pán, římský král, dá svou dceru za manželku synu pana Otakara, českého krále. A římský král dá synovi českého krále 40000 hřiven stříbra jako věno a za ně se mu zavazuje k důchodu 4 tisíc hřiven stříbra v územích Rakouska pod Dunajem proti Čechám, Moravě a Uhrám,(levý břeh Dunaje) s výjimkou měst Křemže a Steinu s jejich državami."
V latině:
Item dominus noster R. Romanorum rex tradet suam filiam .. in uxorem .. filio domini O. regis Boemie. Et dabit rex Romanorum filio regis Boemie quadraginta milia marcarum argenti dotalicii nomine et pro illis obligabit sibi redditus quatuor milium marcarum argenti in terra Austrie ultra Danubium versus Bohemiam, Moraviam et Ungariam, Chremsa et Stein opidis cum suis attinenciis dumtaxat exceptis.

neumím si představit, že by si někdo tak jednoduše spletl 40 a 4 tedy quatuor a qudraginta...
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

elizabeth wrote:Přestaňme teda slovíčkařit. Dostaneme se konečně k číslu té listiny v regestech RBM? Ještě jsem chtěla podotknout, že pro Šustu to nebylo tak jednoduchý jako pro nás, nahlédneme na internet a je tam fotka originálu listiny a hned se člověk může přesvědčit.
Já považuju Šusta za jednoho z našich největších historiků, takže mu tyhle drobné nedostatky bez problémů prominu, o to více, že on neměl internet a google překladače jako máš ...ehm... mají lidé dnes. :mrgreen:

Jinak jestli ti to pomůže, tak je u tý listiny napsáno pouze "Regesta II. no 2065". Já jsem ještě na internetu regesty nehledal a do knihovny už nějaký měsíc nechodím, abych si ten svazek vypůjčil (stejně ho tam určitě ani nemají :lol: ). Zkus na to kdyžtak mrknout. Asi nebudu jediný, koho by to zajímalo. :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
User avatar
Zany
Král
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2007 19:37
Location: Praha
Has thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Zany »

Tady bych jen připomenul, že Maráz s největší pravděpodobnosti pracoval přímo s listinami nebo alespoň s jejich fotografiemi, soudě podle toho, že mimo jiné napsal článek speciálně věnovaný pečetím na Václavových listinách.
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

Zany wrote:Tady bych jen připomenul, že Maráz s největší pravděpodobnosti pracoval přímo s listinami nebo alespoň s jejich fotografiemi, soudě podle toho, že mimo jiné napsal článek speciálně věnovaný pečetím na Václavových listinách.
Už jsem si včera večer tu knihu objednal přes eshop. Tak přečtu, posoudím a snad i něco k ní sem napíšu. Jen kdyby nebyly ty dnešní knihy tak drahý :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
User avatar
Zany
Král
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2007 19:37
Location: Praha
Has thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Zany »

Tak zase začni chodit do knihovny, tuhle tam nejspíš mít budou :)
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2793
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Viola »

Napo_Leon wrote:Jinak jestli ti to pomůže, tak je u tý listiny napsáno pouze "Regesta II. no 2065". Já jsem ještě na internetu regesty nehledal a do knihovny už nějaký měsíc nechodím, abych si ten svazek vypůjčil (stejně ho tam určitě ani nemají :lol: ). Zkus na to kdyžtak mrknout. Asi nebudu jediný, koho by to zajímalo. :wink:
Ta listina je zde: http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 2&page=900
A ještě jednou zde: http://books.google.cz/books?id=Hzo_AAA ... is&f=false
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by elizabeth »

Napo_Leon wrote: "Regesta II. no 2065"
Tak odkaz máš tady: http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 2&page=900 a nemusíš ani do knihovny. I když se mi zdá, že Tě moc hýčkám... :wink: :mrgreen:

neboli RBM II. 2065 s. 891.

Václav český a polský král upřímně potvrzuje Raimundovi z Lichtemeburka svobodnou držbu vesnice Slakendorf a Hengtberch.(snad jsem ty názvy opsala dobře).

a je u ní poznámka Ex orig arch. cap. Prag. , což znamená, že originál by měl existovat. V onom regestu se mluví opravdu o 900 hřivnách stříbra - "nongentas marcas argenti"

Pozdě, Violka byla rychlejší
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
User avatar
elizabeth
Vévodkyně
Posts: 2183
Joined: 04 Sep 2006 15:24
Location: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
Been thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by elizabeth »

Zany wrote:Tady bych jen připomenul, že Maráz s největší pravděpodobnosti pracoval přímo s listinami nebo alespoň s jejich fotografiemi, soudě podle toho, že mimo jiné napsal článek speciálně věnovaný pečetím na Václavových listinách.
Jak říkám dnes toho máš plný internet, tenkrát to měli pánové horší.
"Prima lex historiae est, ne quid falsi dicere audeat" (Cicero)
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

Díky :wink:

V tom případě nechápu, kde se u Šusty vzal takový bug. Tak tedy skutečně zbylo už jen líčení v Zbraslavské kronice. Co se týče těch pitek a divokých flámů, tak se něco podobného píše i o Janu Lucemburském poté, co vzal Elišce Václava v roce 1319. Prý ho to tak sebralo, že se na chvíli vykašlal na vládu a podlehl vlivu hýřivých pánů. :)
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
User avatar
Viola
Královna
Posts: 2793
Joined: 02 Jan 2007 15:55
Has thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Viola »

Napo_Leon wrote:V tom případě nechápu, kde se u Šusty vzal takový bug. Tak tedy skutečně zbylo už jen líčení v Zbraslavské kronice. Co se týče těch pitek a divokých flámů, tak se něco podobného píše i o Janu Lucemburském poté, co vzal Elišce Václava v roce 1319. Prý ho to tak sebralo, že se na chvíli vykašlal na vládu a podlehl vlivu hýřivých pánů. :)
To je právě ten problém. Na Šustovi mi vadí především to, jak hodnotí jednotlivé postavy - jak už zmiňovala Katka, král cizinec, opilec Václav, zlý Rudolf apod. Přitom současná historiografie se snaží (nebo by měla) hodnotit postavy objektivně, a nikoliv podle sympatií; Šustu osobně podezírám, že někdy takovým svým náhledům podřizuje i výklad jednotlivých listin (třeba právě ta o Raimundovi), už jsme to tu rozebírali tolikrát. Další věcí je, že Petr Žitavský možná v tom hýření Jana a ostatně i Václava má pravdu, problém je ten, že Václav II. možná občas hýřil podobně, jenže si to prostě nedovolil do kroniky napsat (nemluvě o tom, že větší část života Václava II. psal ještě opat Ota). Když navíc Jeník takto hýřil v době, kdy byla "chudinka " Eliška zavřená na Mělníce, tím spíš to zřejmě Petra naštvalo a tak trochu se i svému králi pomstil. Na tom přeci není nic divného, jen je třeba, abychom takovou informaci vykládali v kontextu, a ne tak, že Václav III. a Jan byli alkoholici a ostatní nikoliv.
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

Zaujatost Zbraslavské kroniky proti Václavovi III. mohla být způsobena i tím, že se Václav III. narozdíl od otce neobklopil důvěrníky z řad cisterciáků. Pak by to docela dávalo smysl, proč ho líčí jako nezodpovědného flinka.
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
Katerina
Královna
Posts: 1797
Joined: 29 Jan 2007 16:32
Location: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Katerina »

Hele, vy mě "čórujete z mého ještě nevylezlého, ale napůl připraveného článku o Jeníkovi !!!! :naughty: :shhh: Tam to totiž právě mám - co bylo dovoleno Přemyslovci bylo shledáno nízkým u Lucemburka - a to zřejmě z toho hradu do šenků a hampejzů chodili všichni tři královští hoši stejnou cestou ..

jasně , že měl období , kdy tahkle řádil - vyrovnával se tak s tím zklamáním a asi i s tím, že objevil, co je schopen udělat ve zlosti - každý se se svou černou komnatou vyrovnává jinak ...ale díky své celkem slunné povaze se z toho celkem rychle dostal, a nebyl by to Jeník, aby si jako lék nepředepsal jinou krávovinku -. velkolepý rytířský turnaj .. :doh: no nezadařilo se ..

ale než nás vyženou , že jsme z tématu - Jan dostal šanci se z tohoto období vyhrabat - a jak jsem psala výše, podobně by se s tím asi vyrovnal i Václav .. ještě to nemám zcela promyšlené, ale oni si hoši mohli být v něčem docela podobní, jenže o tu šanci ho někdo připravil.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
User avatar
Zany
Král
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2007 19:37
Location: Praha
Has thanked: 1 time

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Zany »

Napo_Leon wrote:Zaujatost Zbraslavské kroniky proti Václavovi III. mohla být způsobena i tím, že se Václav III. narozdíl od otce neobklopil důvěrníky z řad cisterciáků. Pak by to docela dávalo smysl, proč ho líčí jako nezodpovědného flinka.
To je jedna možnost, ale nemuselo to být viděno jenom takovýmto objektivním pohledem či subjektivními sympatiemi či antipatiemi autora k postavě, ale i ryze subjektivní autorskou potřebou postavit nějaký negativní protiklad hlavnímu hrdinovi díla, což byl v případě ZK Václav II. (tuším se tomu říká topoi), Podobným tematů se v poslední době věnuje několik článků, například rozbory Kosmase ve sbornících "Královský Vyšehrad" a jiné. Ostatně podobných protikladů vzorného otce a jeho zhýralého syna, který se napraví po zásahu dobrého rádce je v literatuře různých žánrů (kroniky, pověsti, pohádky atd) spousta...
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

Katerina wrote:Hele, vy mě "čórujete z mého ještě nevylezlého, ale napůl připraveného článku o Jeníkovi !!!! :naughty: :shhh:
Jo, to často dělám :whistle:

U Václavovy vraždy je důležitá otázka (pokud tedy určíme jako viníka českou šlechtu), jestli šlo o pomstu jednotlivce nebo o široce založené spiknutí, které bylo například při vraždě Břetislava II. Protože jestli šlo o pomstu jednotlivce, tak jak je možný, že se vrah dostal přes královskou stráž? A pokud šlo o větší spiknutí, tak jak je možné při tehdejším způsobu vlády, kdy panovník byl neustále v pohybu, se podařilo vše utajit a Václav se nedozvěděl nic?
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
User avatar
Ježek
Král
Posts: 3676
Joined: 01 Nov 2005 19:01
Location: Železné Hory/Praha
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Ježek »

Několik připomínek:

Česká šlechta o několik let později na králi vymohla právo nejezdit na zahraniční válečné výpravy (v jejím programu to tedy bylo). Česká šlechta také pamatovala na minulé bezkráloví, kde se jí nedařilo zrovna nejhůře (na úkor církevních ústavů), také se nechala ráda získávat pro kandidáty.

Václav III. mořil dluhy po otci (ale to i Jan Lucemburský) - zde je možné připomenout frorentské konsorcium, které stálo u pražského groše a akce v Čechách se jim nevyplatila. Tak se dají vysvětlit některé dary.

K jeho zhýralosti - měl nemanželskou dceru (ale to i "světec" Václav II. v jeho případě to ZK nevadilo).
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Napo_Leon
Kníže
Posts: 350
Joined: 27 May 2010 20:13
Location: Praha

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Napo_Leon »

Ježek wrote:Několik připomínek:

Česká šlechta o několik let později na králi vymohla právo nejezdit na zahraniční válečné výpravy (v jejím programu to tedy bylo). Česká šlechta také pamatovala na minulé bezkráloví, kde se jí nedařilo zrovna nejhůře (na úkor církevních ústavů), také se nechala ráda získávat pro kandidáty.
Jo, v roce 1310 v inauguračním diplomu. To ale neznamená, že již tehdy nemohla chybět chuť zúčastnit se výpravy do Polska. :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=A3sBZ5Nr4hc "Look, I don't care about your politics."
Guest

Re:

Unread post by Guest »

elizabeth wrote:
acoma wrote:... - mel mit hradek nekde u Plzne a hlavne mel byt zaznamenany na nejake listine tusim z r.1285, kdy dve svarejici se strany slechty podepsaly smir. A tenhle pan mel byt na poslednim miste svedecne rady u straniku Zavise z Falkenstejna. Ivanov narazi na to, ze mezi straniky je zde uveden i jeden z rodiny moravskych Sternberku a my vime, ze ten palac, ve kterem se vrazda odehrala mel mit udajne jeden ze Sternberku (Albrecht?) v tu dobu pronajmuty. Tak a vic ted nevypotim.
Tak kluci a holky, ta listina je presne 24. kvetna 1284 (archivum Coronae regni Bohemia/I, c.26, c.27) a jedna se skutecne o primeri mezi stranou Purkarta z Janovic a Vimperka a mezi stranou Zavise z Falkenstejna. Ten "vlci kamen" by mel opravdu byt u Plzne. A Odolen ( nebo Holen) z Vildstejna byl opravdu mezi svedky Zavisovymi. K tem Sternberkum, oni Zavise prece pred zatcenim opustili a presli i s Hynkem z Dube na stranu Tobiase a Guty. Pokud to opira Ivanov o pomstu za Zavise, tak to vysvetleni je chabe, leda ze by Sternberky nakonec taky dostihly vycitky jako krale Vaclava.
Při pátrání po internetu jsem narazil na tyto stránky. A asi jak můj nick, který je i mým příjmením napovídá, tak můj dotaz bude směřovat, zda jmenovaný Purkart není spíš Purchart. Vzhledem k tomu, že nemám fundované historické vzdělání a zajímá mě úplně jiná epocha, tak doufám, že budete ke mě schovívaví. Ale nevyslovovalo se právě ch v mém příjmení dřívě k? :shifty:

PS: pokud by jste mě někdo mohl navést k jakýmkoliv zmíňkám o "Purchartech", tak bych byl velmi vděčný :-)
Purchart
Poddaný
Posts: 4
Joined: 18 Dec 2011 14:48

Re: Vrazi Václava III.

Unread post by Purchart »

Předchozí příspěvek je můj :-). Omlouvám se, ale netušil jsem, že se dá psát i bez registrace. :shifty: