Česká účast na křížových výpravách

Dějiny do roku 1197 (druhý nástup Přemysla I.) - stěhování národů, Sámova říše, Velká Morava, české knížectví a nedědičné království (Vratislav a Vladislav). Světové dějiny do konce 12. století

Moderátor: Ježek

Rubáš z Hrádku
Rytíř
Příspěvky: 165
Registrován: 01 pro 2010 15:47
Bydliště: Litoměřice
Been thanked: 2 times

Re: Česká účast na křížových výpravách

Nový příspěvek od Rubáš z Hrádku »

V Akkonu nalezena neznámá mince, zřejmě Přemysla Otakara II.


http://eretz.cz/2013/12/senzace-akku-na ... takara-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2709
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Česká účast na křížových výpravách

Nový příspěvek od Viola »

Mince PO II.:

http://zpravy.idnes.cz/v-izraeli-nasli- ... anicni_ert" onclick="window.open(this.href);return false;

Jen mě zarazilo, to Přemysl opravdu reálně plánoval účast na křížové výpravě?
slavicekvac
Král
Příspěvky: 1791
Registrován: 28 říj 2009 11:55
Bydliště: Kladno
Been thanked: 1 time

Re: Česká účast na křížových výpravách

Nový příspěvek od slavicekvac »

Viola píše:Mince PO II.:

http://zpravy.idnes.cz/v-izraeli-nasli- ... anicni_ert" onclick="window.open(this.href);return false;

Jen mě zarazilo, to Přemysl opravdu reálně plánoval účast na křížové výpravě?
Ta mince mohla být účastníků, jako speciální královská ražba, například na úhradu přepravy přes moře. Proto je tam zajímavý právě svatý Kryštof. Aspoň jak jsem letmo viděl minci v TV. Taky to nebyl obvyklý brakteát, který razil pro doma, ale byl to denár, evidentně pro oblast Palestiny.
slavicekvac
Král
Příspěvky: 1791
Registrován: 28 říj 2009 11:55
Bydliště: Kladno
Been thanked: 1 time

Re: Česká účast na křížových výpravách

Nový příspěvek od slavicekvac »

--------------------------------------------------------------------------------

V Izraeli našli vzácnou středověkou minci s podobiznou českého krále
3. prosince 2013 13:10, aktualizováno 14:53
Zřejmě nejstarší mince odkazující na českého krále byla nalezena v severoizraelském přístavním městě Akku. Podle expertů je na ní vyobrazen král Přemysl Otakar II. Informoval o tom zpravodajský server Times of Israel.

Zvětšit fotografiiStříbrné mince z doby Přemysla Otakara II. | foto: Clara Amit, IAA Photography Department

Archeologové minci našli mezi hromadou mramorových desek. Cennosti byly uloženy do skrýše krátce před tím, než poslední křižácké město ve Svaté zemi Akko padlo v roce 1291 do rukou muslimských vojsk. Experti původně minci nepřipisovali zvláštní význam, píše server timesofisrael.com.

"(Tato mince) se nám nezdála nijak zvlášť důležitá. Pak jsme se ale začali snažit o její identifikaci a neuspěli jsme," prohlásil numismatik Robert Kool, který pracuje jako specialista na středověké mince pro Izraelský památkový úřad. Zmíněný denár podle Koola neodpovídal žádnému typu místních mincí ani mincím známým z Francie, Anglie či Německa.

Na přední straně denáru je vyobrazen král se špičatou korunou a žezlem, které je na horním konci ozdobeno lilií. Na okraji minci lemuje částečně nečitelný nápis ZL REX BOEMO. Na zadní straně je znázorněna vousatá podobizna svatého Kryštofa.

Svatý Kryštof na zadní straně mince je unikát
"Máme zde první příklad mince zmiňující českého krále," podotkl Kool. Doposud známé nejranější mince odkazující na českého krále pocházejí až ze 14. století. Unikátní je podle Koola i to, že na zadní straně mince je svatý Kryštof, a ne svatý Václav, jak je u českých mincí z té doby běžné.

"Je to první mince, kde je rex boeme nebo rex boemorum, král Čechů. Bylo to raženo pravděpodobně ve chvíli, kdy Přemysl Otakar II. plánoval (nakonec nerealizovanou) cestu do Svaté země, i proto to byla jiná ražba. V českých zemích byly běžnější brakteáty, takové jednostranné tenké plíšky, které tímto směrem neplatily. Proto se zarazil fenik (denár), který byl bernou mincí jižně od nás, zatímco brakteáty naopak severně," řekl vedoucí Numismatického oddělení Národního muzea Luboš Polanský.

"Asi proto se tam také poprvé objevuje, že je to král Čechů, protože na domácích mincích nebylo třeba zdůrazňovat, koho je král, tam stačilo jen král Přemysl nebo vévoda Přemysl, jenom titul se jménem," dodal Polanský. To by vysvětlovalo na českých mincích výjimečné užití svatého Kryštofa, patrona cestovatelů a poutníků.

Teorií, jak se mince do Izraele dostala, je více
Kterému králi tvář na minci patří, není zcela jasné. Kool a expert na východoevropské mince z univerzity v polské Vratislavi Borys Paszkiewicz ale dospěli k názoru, že jde o českého panovníka Přemysla Otakara II. Podle nich byla mince vyražena buď v roce 1248, kdy se Přemysl Otakar II. pokusil zmocnit českého trůnu, nebo v roce 1262, tedy krátce poté, co byl konečně korunován českým králem. "Neobvyklý titul a neobvyklý patron (na zadní straně mince) hovoří pro dřívější datum," napsali.

Otázkou je, jak se česká středověká mince na Blízký východ vůbec dostala. Kool upozornil, že ve Svaté zemi se nenašly prakticky žádné mince z východní Evropy z období křížových výprav, s výjimkou zmíněného denáru se svatým Kryštofem a pěti českých mincí z poloviny 13. století nalezených v izraelském přímořském letovisku Kasarii (Caesarea), na nichž ale zmínka o českém králi není.

Jednou s teorií je, že denár přinesli účastníci křížových výprav. Mohla ale také putovat po středověkých obchodních cestách z Prahy přes Rakousko do Benátek a pak přes Středozemní moře do Svaté země, uvedl Kool. "Mezi muslimskými vládci na východě byla tehdy obrovská poptávka po stříbru. V té době byly na českém území objeveny velké stříbrné doly a Čechy se staly velmi důležitým producentem stříbra," dodal Kool.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/v-izraeli-nasli- ... anicni_ert" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2709
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Česká účast na křížových výpravách

Nový příspěvek od Viola »

slavicekvac píše: Ta mince mohla být účastníků, jako speciální královská ražba, například na úhradu přepravy přes moře. Proto je tam zajímavý právě svatý Kryštof. Aspoň jak jsem letmo viděl minci v TV. Taky to nebyl obvyklý brakteát, který razil pro doma, ale byl to denár, evidentně pro oblast Palestiny.
Ten pracovník NM právě tu výpravu (cestu?) zmiňuje.
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot, DotBot a 0 hostů