Dalimilova kronika
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Dalimilova kronika
Myslite, ze je Dalimilova kronika jasnym dukazem vlasteneckeho "boje" proti privalu nemcu do statnich uradu nebo jen historicky bezcena kronika, pro nas se zajimavym zpracovanim.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4175
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 133 times
- Been thanked: 33 times
Re: Vlasenecky vyznam Dalimilovy kroniky
Určitě je to důkaz protiněmeckých složek v českém království, i když není jisté, kdo je přesně autor. le s množstvím chyb je to spíš podle mne dílo politické než historické
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Ja jsem stejneho nazoru, nekdy mi ale prijde, ze pro nepresne udaje a politicke zaujeti skutecnost az prilis zkresluje.
Naposledy upravil(a) Filip Svehla dne 31 pro 2005 16:43, celkem upraveno 1 x.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4175
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 133 times
- Been thanked: 33 times
Takže vzdělání a prameny hovoří pro kněžský stav (minimálně vzdělání)
Proti je političnost díla, styl, který není duchovní, neznalost biskupů a minulých událostí.
Zahádné, mohl to napsat nějaký šlechtic, ale pokud by se mu dostalo církevního vzdělání, asi by už psal kroniku více církevní než politické dílo.
Proti je političnost díla, styl, který není duchovní, neznalost biskupů a minulých událostí.
Zahádné, mohl to napsat nějaký šlechtic, ale pokud by se mu dostalo církevního vzdělání, asi by už psal kroniku více církevní než politické dílo.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
Musel to být také velký vlastenec s obrovskou nenávistí k němcum a vůbec cizincům, z toho usuzuji (to neberte na velkou váhu jsou to jen mé dedukce), že ta nenávis musela pramenit z nějaké špatné zkušenosti, tzn. mohl to být šlechtic, který například utrpěl nějakou újmu (přišel o statky, úřady, atd.)
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4175
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 133 times
- Been thanked: 33 times
Ano němci mu museli ublížit. A co kdyby pocházel z městského prostředí, byl to nějaký řemeslník, či spíše právník nebo notář (člověk, který vstudoval), jehož nějaký schopnější německý přistěhovalec vytlačil z jeho pozice. Je to jen čirá spekulace odpovídající této denní době. Zřejmě by pak v samé bídě neměl prostředky na vydání nákladné knihy, ale pokud by získal místo někde u významného šlechtice nebo na dvoře...
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Zeman
- Příspěvky: 117
- Registrován: 31 pro 2005 14:15
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4175
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 133 times
- Been thanked: 33 times
Pøíbìh johanitského komtura øeèeného Dalimil
Kniha od Tomáše Edela:
pan Edel předkládá řadu důkazů o tom, že tak řečený Dalimil byl johanitský komtur v Žitavě Jindřich z Varnsdorfu a politické dílo, oslavující českou šlechtu, ukazující její historii a předurčující její roli při správě země, bylo napsáno v Žitavě. Hlavně jde o oslavu Ronovců a jejich tehdejších českých spojenců z řad šlechty. Dílo bylo napsáno v době, kdy byl Jan Lucemburský obklopen cizími rádci. V kronice je zmiňován Jan Křtitel (patron johanitů), pod jehož patronátem vítězí češi v bitvách na Bojišti. Boje mezi českou šlechtou a Jindřichem Korutanským sleduje z malostranského nábřeží, kde mají mj. johanité sídlo. V té době je v Praze žitavský komtur Jidřich, kderému jsou uděleny a potvzeny od několika biskupů odpustky a jménem biskupa jedná s lucemburskými straníky. Tou dobou je v centru české politiky. V Praze má také přístup k několika kronikám, Petr Žitavský je zřejmě jeho spolužákem z Žitavy, ostatní prameny např.: boleslavská kronika pochází z města kde sídlí johanité. Zná polské tažení v roce 1292, kterého se v vojsku Tobiáše z Benešova účastní i johanité.
Jindřich z Varnsdorfu se narodil okolo roku 1265 v rodině nižšího služebního šlechtice Ronovců, jako další syn, proto mu byla určena duchovní dráha, studaoval z Žitavě, v Praze a titul mistra získal zřejmě v Paříži. V době mezi vládou Přemysla II. a Václava II. zažil nenávist Němců k české šlechtě. Od roku 1310 do roku 1346 (zřejmě) je komturem v Žitavě, donátoři zde jsou Ronovci. Prvních pět let je často vyjednavač lucemburské a ronovské strany. V roce 1311 pod tlakem politických událostí na požádání Jindřicha z Lipé (důvěrně se z ním znal) píše kroniku. Později se z vysoké politiky stahuje a dožívá v Žitavě.
Bohužel neznám prtoi tvrzení.
pan Edel předkládá řadu důkazů o tom, že tak řečený Dalimil byl johanitský komtur v Žitavě Jindřich z Varnsdorfu a politické dílo, oslavující českou šlechtu, ukazující její historii a předurčující její roli při správě země, bylo napsáno v Žitavě. Hlavně jde o oslavu Ronovců a jejich tehdejších českých spojenců z řad šlechty. Dílo bylo napsáno v době, kdy byl Jan Lucemburský obklopen cizími rádci. V kronice je zmiňován Jan Křtitel (patron johanitů), pod jehož patronátem vítězí češi v bitvách na Bojišti. Boje mezi českou šlechtou a Jindřichem Korutanským sleduje z malostranského nábřeží, kde mají mj. johanité sídlo. V té době je v Praze žitavský komtur Jidřich, kderému jsou uděleny a potvzeny od několika biskupů odpustky a jménem biskupa jedná s lucemburskými straníky. Tou dobou je v centru české politiky. V Praze má také přístup k několika kronikám, Petr Žitavský je zřejmě jeho spolužákem z Žitavy, ostatní prameny např.: boleslavská kronika pochází z města kde sídlí johanité. Zná polské tažení v roce 1292, kterého se v vojsku Tobiáše z Benešova účastní i johanité.
Jindřich z Varnsdorfu se narodil okolo roku 1265 v rodině nižšího služebního šlechtice Ronovců, jako další syn, proto mu byla určena duchovní dráha, studaoval z Žitavě, v Praze a titul mistra získal zřejmě v Paříži. V době mezi vládou Přemysla II. a Václava II. zažil nenávist Němců k české šlechtě. Od roku 1310 do roku 1346 (zřejmě) je komturem v Žitavě, donátoři zde jsou Ronovci. Prvních pět let je často vyjednavač lucemburské a ronovské strany. V roce 1311 pod tlakem politických událostí na požádání Jindřicha z Lipé (důvěrně se z ním znal) píše kroniku. Později se z vysoké politiky stahuje a dožívá v Žitavě.
Bohužel neznám prtoi tvrzení.
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Pøíbìh johanitského komtura øeèeného Dalimil
Edelovo dílo jsem nečetl, takže se klidně můžu pustit do květnaté polemiky...Ježek píše:..Tomáš Edel předkládá řadu důkazů o tom, že tak řečený Dalimil byl johanitský komtur v Žitavě Jindřich z Varnsdorfu ..
Možností, že byl takzvaný Dalimil z řádu johanitských rytířů, se zabývali i jiní historici před desítkami let, a ani je tato teorie nepřesvědčila o tom, že by to byla zrovna nepravděpodobnější verze. Navíc vytyčit přímo jméno, jakéhosi Jindřicha Varnsdorfského, by už muselo svědčit o nějakých pádnějších důkazech, než jen, že byl současníkem té doby a tu a tam se s někým znal
Jako na nezasvěceného na mě tato verze působí, jako když vařila kočička s pejskem dort. Předešlá mínění se také opírala o nějakou spojitost s Ronovci, k tomu se přidruží zmiňovaná souvislost s johanitským řádem a chybí už jen doložit, že autor Dalimilovy kroniky, Jindřich Varnsdorfský, byl příbuzný s Dalimilem z Mezeříčí, po kterém byla kronika původně pojmenovaná
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Dalemilovo blouznìní
Zrovna jsem si přečetl něco jako recenzi: http://www.knihzdar.cz/kzv/2005-02/streit_dalimil.htm na Dalimila v podání Dr. Edela. Hlavou jsem ani po tom nepřestal kroutit, tak mi nezbyde, než si jeho knihu, recenzovanou i na stránkách Středověku (https://www.e-stredovek.cz/post/tomas-e ... o-dalimil/) pořídit a srovnat jeho argumenty přímo s odkazy...
Podivuji se totiž nad tím, proč je kronika psána i s obšírnou historií země, když mělo jít především o politický pamflet, kde bych tedy logicky očekával podstatnou měrou zaměření se právě na politickou argumentaci té doby.
Stejně tak, pokud se mělo jednat o postoj proti-lucemburský (?), proč pak později údajný Jindřich Varnsdf. opěvoval hrdinský konec Janova (Lucemb.) života?
Pokud měl být Jindřich Varnsdf. tak důležitým při diplomatických jednáních r. 1310 v případě Lucemburské kandidatury, proč se o něm nikde nemluví? Mezitím se ale mluví jen o přítomnosti cisterciáckých mnichů. Pokud by takřečený Dalimil byl totožný s johanitským komturem Jindřichem, proč se o tomto řádu ve své kronice nezmiňuje, proč vůbec církevní věci obchází a pokud se o nich zmíní, tak s absolutní neznalostí? Proč se vyhýbá biblickým citátům, které byly tehdy u kleriků samozřejmé?
Je mi také trochu s podivem, jestli by sv. Zdislava mohla být patronkou johanitského kláštera, když to byla řeholnice dominikánského řádu a navíc teprve blahoslavena r. 1907...?
Spousta dalších otázek mne proto nutí hledat vysvětlení v odpovědích dr. Edela.
Nechci však působit jak nějaký zásadový skeptik. Ale s dr. Edelem v minulosti asi chtělo diskutovat i více lidí, jak nepřímo naznačuje tato reakce:http://www.interdata.cz/hlas/r2001/clan ... 59&cislo=9
Podivuji se totiž nad tím, proč je kronika psána i s obšírnou historií země, když mělo jít především o politický pamflet, kde bych tedy logicky očekával podstatnou měrou zaměření se právě na politickou argumentaci té doby.
Stejně tak, pokud se mělo jednat o postoj proti-lucemburský (?), proč pak později údajný Jindřich Varnsdf. opěvoval hrdinský konec Janova (Lucemb.) života?
Pokud měl být Jindřich Varnsdf. tak důležitým při diplomatických jednáních r. 1310 v případě Lucemburské kandidatury, proč se o něm nikde nemluví? Mezitím se ale mluví jen o přítomnosti cisterciáckých mnichů. Pokud by takřečený Dalimil byl totožný s johanitským komturem Jindřichem, proč se o tomto řádu ve své kronice nezmiňuje, proč vůbec církevní věci obchází a pokud se o nich zmíní, tak s absolutní neznalostí? Proč se vyhýbá biblickým citátům, které byly tehdy u kleriků samozřejmé?
Je mi také trochu s podivem, jestli by sv. Zdislava mohla být patronkou johanitského kláštera, když to byla řeholnice dominikánského řádu a navíc teprve blahoslavena r. 1907...?
Spousta dalších otázek mne proto nutí hledat vysvětlení v odpovědích dr. Edela.
Nechci však působit jak nějaký zásadový skeptik. Ale s dr. Edelem v minulosti asi chtělo diskutovat i více lidí, jak nepřímo naznačuje tato reakce:http://www.interdata.cz/hlas/r2001/clan ... 59&cislo=9
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4175
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 133 times
- Been thanked: 33 times
Re: Dalemilovo blouznìní
Nepředpokládám, že ji tenhle rok ještě budu číst, na avizovaném setkání mohu zapůjčit...Przemysl de Nyestieyky píše:o knihu pořídit a srovnat jeho argumenty přímo s odkazy...
Jak jsem psal "předurčenost" práv české šlechty podepřená několikasetletými zásluhami - prostě příklady.Przemysl de Nyestieyky píše: Podivuji se totiž nad tím, proč je kronika psána i s obšírnou historií země, když mělo jít především o politický pamflet, kde bych tedy logicky očekával podstatnou měrou zaměření se právě na politickou argumentaci té doby.
Przemysl de Nyestieyky píše: Stejně tak, pokud se mělo jednat o postoj proti-lucemburský (?), proč pak později údajný Jindřich Varnsdf. opěvoval hrdinský konec Janova (Lucemb.) života?
Mezi tím uplynulo 30 let - dost času na změnu názoru, navíc Lucemburk předal část "panování" na šlechtu a v cizině zvyšoval prestiž a posouval hranice českého království. No a zemřel rytířskou smrtí, což muselo na johanitu - zapůsobit.
Przemysl de Nyestieyky píše: proč vůbec církevní věci obchází a pokud se o nich zmíní, tak s absolutní neznalostí? Proč se vyhýbá biblickým citátům, které byly tehdy u kleriků samozřejmé?
Tohle se dá i když stěží vysvětlit, tím, že jde o politické dílo
Spíš se tam pěstoval kult významné ženy z okolí, navíc manželky velmože s nímž byli zdejší johanité zadobře[/quote]Przemysl de Nyestieyky píše: Je mi také trochu s podivem, jestli by sv. Zdislava mohla být patronkou johanitského kláštera, když to byla řeholnice dominikánského řádu a navíc teprve blahoslavena r. 1907...?
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Dalemilovo blouznìní
Budiž, ale že by komtur v zápalu politiky zapomněl to, co mu dovolilo setrvávat v duchovní sféře? Spíš bych v pisateli pamfletu nehledal komtura...Ježek píše:Przemysl de Nyestieyky píše: proč vůbec církevní věci obchází a pokud se o nich zmíní, tak s absolutní neznalostí? Proč se vyhýbá biblickým citátům, které byly tehdy u kleriků samozřejmé?
Tohle se dá i když stěží vysvětlit, tím, že jde o politické dílo
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 5584 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ježek
-
- 3 Odpovědi
- 3002 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od slavicekvac
-
- 2 Odpovědi
- 2849 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Ingolf
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů