Tak si čti zpátky, byla to úvaha o srovnání středověk a dneska... ach jo.Viola píše:Jak to souvisí s postavením ženy ve středověku?slavicekvac píše: Linka bezpečí pro týrané děti a ženy.
Radši to nebudu dál diskutovat, byť budu za pitomce.
Tak si čti zpátky, byla to úvaha o srovnání středověk a dneska... ach jo.Viola píše:Jak to souvisí s postavením ženy ve středověku?slavicekvac píše: Linka bezpečí pro týrané děti a ženy.
Nevidím tam hlavní linii mezi středověkem = křesťanstvím a na druhé straně dneškem = liberalismem. Z některých písní minnesängrů kněžím vstávaly chlupy na hlavě a jugoslávské války byly ve velké míře náboženské, protože národnost se na Balkáně určuje nábožensky (Chorvat je katolík, Srb pravoslavný, Bosňák je muslim).slavicekvac píše: Opakuji, že praxe je dnes mnohem horší při všem liberalizmu, protože postrádá úctu a ochranu ženy, která byla od chlapa ve středověku povinná - pro období minesengu vrcholem rytířství. … Kdybys četla protokoly od Baudyšové, taky bys měla jiný náhled na srovnání dnes a středověk.Nebo historky z Jugoválek...
Oním katolickým Bohem je Bůh Otec, který seslal lidstvu svého jediného syna, nikde řeč o matce nebo dceři..slavicekvac píše: Třeba žena s ohledem na rovnost před Bohem měla mnohem více svobody, než bychom si mysleli. Rozhodně jí měla víc, než v Římské říši …rovnost před Bohem je teprve křesťanská
Oním katolickým Bohem je Bůh Otec, který seslal lidstvu svého jediného syna, nikde řeč o matce nebo dceři..slavicekvac píše: Třeba žena s ohledem na rovnost před Bohem měla mnohem více svobody, než bychom si mysleli. Rozhodně jí měla víc, než v Římské říši …rovnost před Bohem je teprve křesťanská
Velmi protichůdné vyjádření, spíš aforistické. Církev se chovala různě - souhlasím, církev upevnila feudální útlak a deptání žen, bez vyjádření jak kdy a jak kdo - je nepravdivé. Zjednopdušení církevní filozofie v závorce je také jen aforizmus - pravda i nepravda. Ad fontes: Pavel apoštol: nehlásáme nějakou lidskou moudrost ( filozofii ), ale Krista ukřižovaného a zmrtvýchvstalého. Toho jsme svědky.Ježek píše:Já to zejtra přesunu jinam.
Nicméně si nemyslím, že církev (samozřejmě v ní bylo mnoho proudů a různé názory v různých dobách) petrifikovala svým učením (modli se, pracuj, všechno snášej a v nebi tě čeká odměna) společnost. Podporovala tak "feudální útlak", ale i nerovnoprávné postavení ženy.
Nevynechal, ta nemá božský původ jako Otec a Syn..slavicekvac píše: Nějak jsi vynechal matku Krista Pána
Papež má ve světě nějaké slovo, jestli ne politické, tak morální ano, disponuje nějakou mocí.., a pokud je tato společenská pozice ženám odepřená, tak nemají rovné příležitosti..slavicekvac píše: Rovnost v kultu není nic co by zvyšovalo rovnost žen.
Co je to role - nemyslím tím aby žena dělala v dolech a hutích, ale aby měla přístup k rozhodování, třeba v politice.., ženský pohled na věc je leckde potřebnější než mužský..slavicekvac píše: Naopak jim promíchávání rolí škodí v jejich vlastních rolích. Zmatení rolí je také zcela škodlivé pro vtištění rolí dětem. Podobně je to i v promíchávání rolí ve společnosti.
Z hlediska postavení ženy je role Marie Panny, matky Boží v církvi klíčová. tedy v katolické církvi. Boží existence v Trojici a Maria člověk, to pro tuto diskusi není podstatné, spíš podporující Mariinu roli.Ingolf píše:Nevynechal, ta nemá božský původ jako Otec a Syn..slavicekvac píše: Nějak jsi vynechal matku Krista Pána
Papež má ve světě nějaké slovo, jestli ne politické, tak morální ano, disponuje nějakou mocí.., a pokud je tato společenská pozice ženám odepřená, tak nemají rovné příležitosti..slavicekvac píše: Rovnost v kultu není nic co by zvyšovalo rovnost žen.
Co je to role - nemyslím tím aby žena dělala v dolech a hutích, ale aby měla přístup k rozhodování, třeba v politice.., ženský pohled na věc je leckde potřebnější než mužský..slavicekvac píše: Naopak jim promíchávání rolí škodí v jejich vlastních rolích. Zmatení rolí je také zcela škodlivé pro vtištění rolí dětem. Podobně je to i v promíchávání rolí ve společnosti.
A stejně je potřebné ten ženský pohled vnímat, na jen popisovat a spekulovat, jaká role je pro ženu dobrá a jaká ne, byť se sebelepším úmyslem, ale bavit se s nimi, jak svoje postavení vnímají, co jim vyhovuje a co ne..
To právo azylu ale platilo všeobecně, ne? Nejen u obžaloby z vraždy.Ježek píše: Když byl někdo obžalován k vraždy a nedostavil se k soudu, ani k ordálu, byl po určité době prohlášen za psance, zachránit se mohl tak, že ho jeho manželka objala nebo schovala pod sukni, mohl se ukrýt před biřici u hrobu sv. Václava nebo u královny.
To jsem nikdy neslyšela (což teda neznamená, že to tak nemohlo být). Sankcí za sňatek bez souhlasu otce, bylo odepření věna. To zabití mohlo být u cizoložství.Ježek píše:
Ještě jeden případ, když se dcera vdala bez souhlasu otce a ten ji pohnal, měl svědčit oddávající kněz, dcera měla být mezi jeptiškami u sv. Jiří do soudu, pak záviselo na její výpovědi. Pokud se provdala proti své vůli, měla setnout manžela, pokud ne, měli být sťati oba.
To sem si taky myslel. Mluví se tam vysloveně o svědectví kněze. http://147.231.53.91/src/index.php?s=v& ... 0&page=252" onclick="window.open(this.href);return false; 84Viola píše: Sankcí za sňatek bez souhlasu otce, bylo odepření věna. To zabití mohlo být u cizoložství.
Tu první variantu bych chápala - pokud ji donutil, tak ji vlastně jednak ukrad rodině a znásilnil. Přísný trest - výstraha, aby se neunášeli nevěsty což jednu dobu bývalo docela rozšířeným, zvykem.Ježek píše:Jinde tam není zmiňováno.
Ještě jeden případ, když se dcera vdala bez souhlasu otce a ten ji pohnal, měl svědčit oddávající kněz, dcera měla být mezi jeptiškami u sv. Jiří do soudu, pak záviselo na její výpovědi. Pokud se provdala proti své vůli, měla setnout manžela, pokud ne, měli být sťati oba.
No, nevim.
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů