Husitská revoluce
Moderátor: Katerina
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4164
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 32 times
Re: reformace x kacíøství
No čtu právě Kulturu středověké Evropy od Jaquese LeGoffa, autority světové medievistiky, tam se mluví o kacířích. Ošemetné slovo, vlastně kacíř by mohl být příslušník husitů, anglikánské církve, klidně i orthodoxní.
No husitství není zcela boj čechů proti Němcům, jak je někdy zdůrazňováno (stejně jako u válek Polska s řádem německých rytířů).
No husitství není zcela boj čechů proti Němcům, jak je někdy zdůrazňováno (stejně jako u válek Polska s řádem německých rytířů).
Re: reformace x kacíøství
Podstatné je, dle mého názoru, jak Husa a husitskou revoluci vnímal právě Luther, Němec, který sám sebe považoval za Husova pokračovatele. A ostatní nechť si o tom myslí cokoli. Pro Luthera Hus nikdy nebyl kacířem a ani nemohl být, protože když 31. 10. 1517 písemně vystoupil v 95 tezích proti kramaření s odpustky, téhož roku byl Luther římem prohlášen za kacíře. Ano, pro katolickou církev budou Hus i Luther reformátory, ale papežská kurie není schopna překročit svůj vlastní stín, aby se oprostila od pohledu optikou 15. resp. 16. století. Pro ni to jsou zatím stále kacíři, i když o tom nemluví.Ježek píše:... No husitství není zcela boj čechů proti Němcům, jak je někdy zdůrazňováno (stejně jako u válek Polska s řádem německých rytířů).
Ano, prezentovat boj husitů jen jako střet německo-germánského živlu s česko-slovanským by bylo velice zjednodušující. Tak filosofii českých dějin mohl pojmout Palacký ve své době, i když jsem přesvědčen, že to z jeho strany nebyl účelový přístup, on o tom byl prostě přesvědčen.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4164
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 32 times
pøístup
Podle mne je důležité, jestli jsou Husité označováni jako kacíři, nebo reformátoři. V těch dvou slovech je podstatný rozdíl. Pokud se na "západě" bude pohlížet na Husity, jako na kacíře, úchylku křesťanství, nebo jako na bojovníky za základní hodnoty moderní civilizace. Takhle i dnes budou Husité (600! let poté) pro Evropu ti zlí, jenom pro náš malý národ ti dobří (víceméně). Oni se zasloužili také o to, aby dnešní společnost se mohla nazývat svobodná Evropa
Re: pøístup
Příteli, s tím, jak vnímá civilizovaný svět husity, se opravdu nemusíme trápit. A to z jednoho prostého důvodu. Tento svět nejenže neřeší, zda byli husité kacíři nebo světu přinesli první reformaci, náboženskou toleranci a svobodu, ale tento "civilizovaný" svět až na výjimky ani neví, že nějací husité existovali.Ježek píše:Podle mne je důležité, jestli jsou Husité označováni jako kacíři, nebo reformátoři. V těch dvou slovech je podstatný rozdíl. Pokud se na "západě" bude pohlížet na Husity, jako na kacíře, úchylku křesťanství, nebo jako na bojovníky za základní hodnoty moderní civilizace. Takhle i dnes budou Husité (600! let poté) pro Evropu ti zlí, jenom pro náš malý národ ti dobří (víceméně). Oni se zasloužili také o to, aby dnešní společnost se mohla nazývat svobodná Evropa
V posledním půlstoletí alespoň zahraniční kritická a objektivní historiografie se začíná věnovat fenoménu husitství. A to nejenom evropská (německá, francouzská, rakouská, belgická, ruská a italská) ale i americká (Howard Kaminski: Dějiny husitské revoluce). Ano, zájem o dějiny husitské revoluce tak dostává v odborné literatuře transatlantickou dimenzi. A to je potěšitelné, protože se stále setkáváme se zcela mylnými názory, že se zahraniční badatelé husitství nevěnují. Opak je pravdou...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 14 bře 2006 19:09, celkem upraveno 1 x.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4164
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 32 times
Re: pøístup
Až jednou budu psát, že pan Motyčka mne ve své velkorysosti nazval přítelemJiøí Motyèka píše:Příteli, s tím, jak vnímá civilizovaný svět husity, se opravdu nemusíme trápit. A to z jednoho prostého důvodu. Tento svět nejenže neřeší, zda byli husité kacíři nebo světu přinesli první reformaci, náboženskou toleranci a svobodu, ale tento "civilizovaný" svět až na výjimky ani neví, že nějací husité existovali.Ježek píše:Podle mne je důležité, jestli jsou Husité označováni jako kacíři, nebo reformátoři. V těch dvou slovech je podstatný rozdíl. Pokud se na "západě" bude pohlížet na Husity, jako na kacíře, úchylku křesťanství, nebo jako na bojovníky za základní hodnoty moderní civilizace. Takhle i dnes budou Husité (600! let poté) pro Evropu ti zlí, jenom pro náš malý národ ti dobří (víceméně). Oni se zasloužili také o to, aby dnešní společnost se mohla nazývat svobodná Evropa
V posledním půlstoletí alespoň zahraniční kritická a objektibní historiografie se začíná věnovat fenoménu husitství. A to nejenom evropská (německá, francouzská, rakouská, belgická, ruská a italská) ale i americká (Howard Kaminski: Dějiny husitské revoluce). Ano, zájem o dějiny husitské revoluce tak dostává v odborné literatuře transatlantickou dimenzi. A to je potěšitelné, protože se stále setkáváme se zcela mylnými názory, že se zahraniční badatelé husitství nevěnují. Opak je pravdou...
Ani tento národ pořádně neví, že tu nějaké husitství bylo, jak není Hus na bankovkách...
Analýza cizích dějin je zajímavá věc, autor není nijak ovlivněn, může přistoupit poněkud nestraněji, na druhou stranu nezná jistě nějaké souvislosti atd. Určitě je dobře, že se o našich dějinách píše a zkoumají se i jinde, naše dějiny jsou hodně tlustou knihou se spoustou zlatých i černých (každopádně zajímavých) stránek ve světové knihovně.
Na vašem fóru byl jeden zajímavý příspěvek. Až jednou budou existovat globální dějiny, proč by tam nemohlo být husitství jako příklad boje za svou víru a za očištění církve. A my si husitů nevážíme.
Re: pøístup
Ano. Pochopil bych to, řekněme, u "obyčejných" lidí se základním vzděláním, ale u studentů na střední škole je to neomluvitelné. Dokladem toho jsou parafráze odpovědí studentů nejmenovaných středních škol na dotaz, co vědí o Husovi. Ponechávám bez komentáře.Ježek píše:...Ani tento národ pořádně neví, že tu nějaké husitství bylo, jak není Hus na bankovkách...
1. studentka bez zaváhání a bez mrknutí oka:
"Jóó, to byl ten, co ho Němci za druhý světový války upálili v plynový komoře"...
2. student po kratším váhání:
"Hus musel po 30-leté válce emigrovat do ciziny"...
Ano, tak to je. Hřebík trefený na hlavičku!Ježek píše:...naše dějiny jsou hodně tlustou knihou se spoustou zlatých i černých (každopádně zajímavých) stránek ve světové knihovně ... proč by tam nemohlo být husitství jako příklad boje za svou víru a za očištění církve. A my si husitů nevážíme.
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Dodatek(?)...
Když si pročítám zpětně toto téma, uvědomil jsem si, na kolik závažných otázek, připomínek či názorů nebylo zodpovězeno. Je načase se k tématu opět vrátit, Ježek pochopí, proč právě až nyní...
"Zpočátku" husitství "nebojovalo" proti nikomu, snad proti vybíjeným klášterům. Mezi defenestrací a vyhlášením kříže uběhlo necelých 8. měsíců a co se v tomto období událo? Pár "bezvýznamných" bitev obranného charakteru. Např. Sudoměř, kde pokojně se přesouvající malý houfec božích bojovníků, žen a dětí z Plzně na Tábor a na nikoho neútočících byl napaden katolickým vojskem perfektně vyzbrojeným s velkou početní převahou. Vše naplno propuká až po odražení I. křížové výpravy, jejíž armádu moderní historigrafie bez jakéhokoli zaváhání nazývá armádou intervenční. Nepřeceňujme a nedezinterpretujme proto období od r. 1415 do března 1420, do vyhlášení první křížové výpravy, vyhlášené až pět(!) let po kostnické hranici ...
Dávat slova "husitství" a "rebelie" jaksi významově do souvislostí, byt' nepřímých je ahistorické a naprosté nepochopení tohoto fenoménu pozdního středověku...Filip Svehla píše:...ale později se vše obratilo v rebelie...
Proboha, v čem?...Ježek píše:... Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou...
Sledujme období od upálení Husa do vyhlášení I. kruciáty. Do první pražské defenestrace byla drtivá většina obyvatel naprosto dobrovolně a spontánně na straně husitské. Katolíci, katoličtí Němci postupně vytvořili konfesní minoritu.Ježek píše:No, jenže Husitství se muselo prosadit i u nás, jistě ne všechno obyvatelstvo nebylo hned od začátku Husity a jistě celé území nebylo pod vládou Husitů.
Když nebráním svoje myšlenky, nemohu je prosadit. Nakonec husitství bylo svym způsobem vzpourou proti vládnoucí "autoritě." Zpočátku nebojovalo proti cizincům...
"Zpočátku" husitství "nebojovalo" proti nikomu, snad proti vybíjeným klášterům. Mezi defenestrací a vyhlášením kříže uběhlo necelých 8. měsíců a co se v tomto období událo? Pár "bezvýznamných" bitev obranného charakteru. Např. Sudoměř, kde pokojně se přesouvající malý houfec božích bojovníků, žen a dětí z Plzně na Tábor a na nikoho neútočících byl napaden katolickým vojskem perfektně vyzbrojeným s velkou početní převahou. Vše naplno propuká až po odražení I. křížové výpravy, jejíž armádu moderní historigrafie bez jakéhokoli zaváhání nazývá armádou intervenční. Nepřeceňujme a nedezinterpretujme proto období od r. 1415 do března 1420, do vyhlášení první křížové výpravy, vyhlášené až pět(!) let po kostnické hranici ...
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Dodatek(?)...
A to je zajímavý, mně to taky přijde nápadně podobný...Jiøí Motyèka píše:Proboha, v čem?...Ježek píše:... Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou...
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Dodatek(?)...
Na to mám tak vyhraněný názor, že nepřipustím ani zdánlivou "podobnost" tzv. "náboženské" války. V 30tileté válce šlo o bohapustý geopolitický střet s možností radikálně územně přerozdělit Evropu a urvat si pro sebe co nejvíc s "vedlejším" efektem omezit moc rakouských a španělských Habsburků. Celá Evropa vč. Skandinávie byla vtažena do válečného konfliktu, byla to skoro "světová" válka nanečisto. Konfesní nebo chcete-li náboženské důvody byly pouhou zástěrkou a spouštěcím mechanismem...Przemysl de Nyestieyky píše:...A to je zajímavý, mně to taky přijde nápadně podobný...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4164
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 32 times
Re: Dodatek(?)...
Co já vím, jak jsem to tehdy myslel...Jiøí Motyèka píše:Proboha, v čem?...Ježek píše:... Nabízí se podobnost s třicetiletou válkou...
Obě dvě války začaly v Čechách a pro obě byly zpočátku důležité náboženské důvody. Všude se našli zrádci přesvědčení a obě moc na náboženství nekončily.
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Dodatek(?)...
Nóó, to je vono...Ježek píše:...Co já vím, jak jsem to tehdy myslel...
To jsou tak chabé důvody, že to musíš přece cítit sám. A navíc ten úplně poslední je naprosto zpochybnitelný polipanským vývojem, Jihlavskými kompaktáty a vládou Poděbradovou...Ježek píše:...Obě dvě války začaly v Čechách a pro obě byly zpočátku důležité náboženské důvody. Všude se našli zrádci přesvědčení a obě moc na náboženství nekončily.
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 03 led 2007 18:09, celkem upraveno 2 x.
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Dodatek(?)...
Pominu-li charakter válečného "umění", pak pro zemi obě války představovaly podobný ekonomický úpadek, pro obyčejný lid tutéž změnu životní situace a také každodenní běh života se odehrával v mezích -> permanentní ostražitost -> obsazování hradů -> neustálé přesuny obou vojsk sem tam atp.Jiøí Motyèka píše:Na to mám tak vyhraněný názor, že nepřipustím ani zdánlivou "podobnost" tzv. "náboženské" války....Przemysl de Nyestieyky píše:...mně to taky přijde nápadně podobný...
Ano, jsou to obecné atributy každé války, ale tyto rozměry jsou naprosto odlišné od lokálních obléhání a půtek.
Zřejmý rozdíl je pochopitelně v zahraniční angažovanosti a v ideologických příčinách i důsledcích, to zcela nepochybně. Ale v dopadu na celé království, každého jednoho z jejích obyvatel, v ekonomicko-hospodářské stagnaci, kariérní šlechtické bilanci a podobných souvislostech je to "kvalitativně" velice podobný mezník.
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Podobnost
No tak, abych to shrnul a nemlátili dále prázdnou slámu. Podobnost není prakticky žádná nebo v nějakých bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální, že by to bylo na dlouhé povídání a spíš na jiném serveru...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4164
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 32 times
Re: Podobnost
Boje mezi 2 frakcemi křesanské církve? Jedné reformní a druhé nereformníJiøí Motyèka píše:bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální
- Przemysl de Nyestieyky
- Král
- Příspěvky: 1091
- Registrován: 09 čer 2006 15:05
- Bydliště: in Alta civitate
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Podobnost
Proč´s vyzvidhoval tuto otázku, pokud nejsi ochoten o ní diskutovat??Jiøí Motyèka píše:No tak, abych to shrnul a nemlátili dále prázdnou slámu. Podobnost není prakticky žádná nebo v nějakých bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální, že by to bylo na dlouhé povídání a spíš na jiném serveru...
Já vyloučil podobnost v ideovém pojetí a zahraniční angažovanosti. Tam toho společného mnoho nenajdem, ale v obecném hledisku to vidím poměrně podobné, s jinou válkou těžko srovnatelné.
A ještě jedna věc. Ten odkaz na jiné fórum. To je agitka? Ze stejného důvodu bylo toto téma založeno??
Trochu mě to mrzí, budu se muset podle toho zařídit a pokud budu chtít příště reagovat na husitství, obrátím se přímo na doporučované. Ale neboj, že bych dál mlátil prazdnou slámu...
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Podobnost
Jo, furt špatně. Katolická Francie neustále doma pronásledující protestantské hugenoty (Bartolomějská noc!!!) stojí ve válečném konfliktu proti katolickým Habsburkům. Vévoda saský pasující se do role šéfa luteránů stojí chvíli na straně Unie a pak Ligy, pak zase Unie. Pročpak asi? No pragmaticky, jak se mu to hodí a jak si momentálně vojensky stojí...Ježek píše:Boje mezi 2 frakcemi křesanské církve? Jedné reformní a druhé nereformníJiøí Motyèka píše:bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální
Tyto dva konflikty z uvedených důvodů nesnesou porovnání paradoxně právě z pohledu náboženského. Opět a ještě jednou, doufám, že naposledy: to byl na rozdíl od husitské revoluce zástupný důvod...
Naposledy upravil(a) Jiří Motyčka dne 03 led 2007 17:00, celkem upraveno 1 x.
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Re: Podobnost
Já věděl, že si nabiju hubu, hned, jak jsem to psal. Ale měl jsem spíš na mysli to, že se nechci opakovat na 2 serverech a dále netušil jsem, že z mého iniciujícího "novoročního" příspěvku na toto téma se chytí právě jen tohle. No ale stalo se a jak vidíš níže (výše) z boje neprchám...Przemysl de Nyestieyky píše:...A ještě jedna věc. Ten odkaz na jiné fórum. To je agitka? Ze stejného důvodu bylo toto téma založeno??Jiøí Motyèka píše:No tak, abych to shrnul a nemlátili dále prázdnou slámu. Podobnost není prakticky žádná nebo v nějakých bezvýznamných detailech a rozdíl naopak tak diametrální, že by to bylo na dlouhé povídání a spíš na jiném serveru...
Trochu mě to mrzí, budu se muset podle toho zařídit a pokud budu chtít příště reagovat na husitství, obrátím se přímo na doporučované. Ale neboj, že bych dál mlátil prazdnou slámu...
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4164
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 130 times
- Been thanked: 32 times
Bartolomějská noc byla zhruba 40 let před 30. l. válkou a byla při přiležitosti svatby francouzské princezny s hugenotem (kalvínistou) Jindřichem IV. Navarrským, který se stal posléze králem a vydává ve Francii náboženské svobody, ediktem nantským 1598. Pak sice vládnou katolíci, ale nikdo nikoho nevyhání.Jiøí Motyèka píše:Katolická Francie neustále doma pronásledující protestantské hugenoty (Bartolomějská noc!!!) stojí ve válečném konfliktu proti katolickým Habsburkům. Vévoda saský pasující se do role šéfa luteránů stojí chvíli na straně Unie a pak Ligy, pak zase Unie. Pročpak asi? No pragmatocky, jak se mu to hodí a jak si momentálně vojensky stojí...
Z saskému kurfiřtovi. Česká šlechta nebyla o tolik lepší... Často taky dost pragmaticky uvažující, kterak církev majetků zbavit. Jestli jim je jako kališnická šlechta vzít rovnou, nebo je vzít jako katolíci, při údajné obraně před husity.
- Jiří Motyčka
- Král
- Příspěvky: 1123
- Registrován: 29 čer 2006 20:29
- Bydliště: Budíkov
- Been thanked: 3 times
Podobnost?
No a co? Hugenoti byli pronásledováni i za Ludvíka XIII. a jeho předsedy vlády Richelieua (La Rochelle, protestant Buckingham). To ví každý, kdo čet' 3 mušketýry. Ale já psal o katolické Francii paktující se s protestantským Švédskem se záměrem omezit moc katolických Habsburků. Ano to jsou zřejmě ony "bohulibé" důvody související s konfesními rozdíly, jimiž nešlo ani zakamlufovat to, že se jedná v prvé řadě o velmocenská politiku. A o to šlo zřejmě i husitům, že...Ježek píše:...Bartolomějská noc byla zhruba 40 let před 30. l. válkou ...
Ano, naprosto souhlasím. Ale nejradikálnější jádro revoluce nesoucí prapor s kalichem zůstalo až do hořkého konce u Lipan na stejných pozicích. A co vydělali např. 2 největší vůdci Žižka s Prokopem Holým na revoluci. No ani děravej groš, žádné statky, žádná zboží ani hodnosti a padli na bojištích ve jménu Pravdy a Božího zákona...Ježek píše:... Česká šlechta nebyla o tolik lepší... Často taky dost pragmaticky uvažující, ...
Čelným přestavitelům protestanské Unie a katolické Ligy byly pravda a Boží zákon zcela ukradený...
- elizabeth
- Vévodkyně
- Příspěvky: 2135
- Registrován: 04 zář 2006 15:24
- Bydliště: doma, což je všude tam, kde mě mají rádi...
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
přesně 1572, 24. srpnaJežek píše: Bartolomějská noc byla zhruba 40 let před 30. l. válkou
po Jindřichovi III. z Valois, (bratru Markéty, manželky Jindřicha IV.),Ježek píše: a byla při přiležitosti svatby francouzské princezny s hugenotem (kalvínistou) Jindřichem IV. Navarrským, který se stal posléze králem
zavražděným fanatickým mnichem Jacquesem Clementem,za přispění katolické Svaté ligy pod vedením Guisů ( dělali si nárok na franc. trůn),nejvíce mu měli za zlé, že si jako bezdětný vybral za následníka právě hugenota a tím v očích fanatické ligy kacíře. Jindřich IV. Francouzský byl jeden z nejlepších francouzských králů, než jeho život skončil rukou jiného fanatického vraha jménem Ravaillac, opět za přispění jezuitů a katolické ligy. Pak do doby plnoletosti a vypořádání se Ludvíka s Concinim a matkou Marií Medicejskou, vládl ve Francii chaos. Známý problém nezletilých králů...
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot a 0 hostů