Další známý sociologický spis, který je základem určitého přístupu k historii.
Autor vytváří koncept kolektivní paměti http://cs.wikipedia.org/wiki/Historick% ... 4%9B%C5%A5 jako určitý protiklad k paměti individuální. Vychází z toho, že vzpomínky jsou omezené a vytrácejí se z paměti. Obnovování je možné pouze za účasti konkrétní skupiny (která konkrétní událost spoluprožívala), nicméně toto připomínání je nepřesné a zkresluje individuální vzpomínku. Zajímavá myšlenka obsažená v knize je, že "čím méně vzdorujeme vnějším podnětům, tím více jsme přesvědčeni o našem myšlení a cítění".
Dále řeší vztah historie a kolektivní paměti. Historie podle Halbwachse začíná až tam, kde něco odchází z kolektivní paměti (jde tedy o čas, který jde vyjádřit věkem generace). Zároveň ale historie (která je vždy strukturovaná), tvoří kolektivní paměť (v tomto duchu si já pamatuji na to, co se stalo v srpnu 1968).
Neexistuje žádná universální paměť, je pouze více kolektivních, které jsou omezeny v čase a prostoru a které se pochopitelně mohou navzájem ovlivňovat.
Jednou z posledních velkých myšlenek jsou úvahy o společenském čase - ten plyne individuálně, vliv na něj má nuda i zábava, každý další rok v životě člověka je stále menší a menší částí celého života). Historie je vytržená z tohoto času i díky tomu, že je zkratkovitá.
Halbwachs, Maurice: Kolektivní paměť
Moderátor: Ježek
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4204
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 38 times
Halbwachs, Maurice: Kolektivní paměť
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4204
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 38 times
Re: Halbwachs, Maurice: Kolektivní paměť
A teď můj názor a komentář. Pro autora je základ jeho úvahy kolektivní paměť, která je tvořena (tedy jsou tvořeny, je jich více) jednotlivými individuálními pamětmi. Podstatou je společnost a její paměť. Celá věc jde ale a já si myslím, že by i měla být, otočit. Základem je jedinec, který ovlivňuje druhotnou kolektivní paměť (a je zpětně ovlivňován).
Druhá výtka je na rozsah, 200 stránková kniha by šla zhustit na cca 50 stránkovou studii. Občas je kniha psána rozvláčně, nadužity jsou dle mého soudu příklady.
Druhá výtka je na rozsah, 200 stránková kniha by šla zhustit na cca 50 stránkovou studii. Občas je kniha psána rozvláčně, nadužity jsou dle mého soudu příklady.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
- Ježek
- Král
- Příspěvky: 4204
- Registrován: 01 lis 2005 19:01
- Bydliště: Železné Hory/Praha
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 38 times
Re: Halbwachs, Maurice: Kolektivní paměť
S pojetím kolektivní paměti se vyrovnává kniha Jana Assmanna Pamět a dějiny. Halbwachsovi jsou vytýkány 3 věci: Nevytváří, ani nepoužívá přesné termíny. Neřeší problém paměti a písma. Jeho kolektivní paměť končí u malé skupiny, nepromýšlí aplikaci na celou společnost nebo kulturu.
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
-
- Podobná témata
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 3 Odpovědi
- 3241 Zobrazení
-
Poslední příspěvek od Robert de Warano
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Common Crawl Bot, MagpieRSS a 0 hostů