Byl tento èin ospravedlnitelný vzhledem k tomu, co mu pøedcházelo? Byl Jan Parricida vrah, který morálnì selhal nebo èeský hrdina?
viz:

Moderators: elizabeth, Ježek, Katerina
...Zní ne. Historik by si to nemìl dovolit v žádném pøípadì. Ale žádný se tomu nevyhne, protože své vnitøní sympatie vždy k popisovanému objektu mít musí a tím se bude snažit snést jako glorifikaci jeho velké èiny a pro pocit objektivnosti dokreslí ve stínu jeho ctností i negativa.Ježek wrote: Otázka je jestli má historik hodnotit historii, co je dobøe, co je špatnì?
Prohlášení èech za odumøelé léno je protiprávní, proti Zlatým bulám sicilské a ulmské, leè odpovídá to habsburské aroganci a krvežíznivosti. Krále volil zemský snìm naší šlechty, který pod nátlakem zvolil Rudolfa. èeský král poté mìl povinost zajet do øíše, kde mu øímský král udìlil èechy v léno - podle ZBS. Ale tohle je moc složitá otázka, nástupnické právo po vymøení Pøemyslovcù a na ní nejsem odborník. Chtìlo by to sehnat nìkde Zlatou bulu ulmskou, její znìní...elizabeth wrote:. Jak je to presne historicky s naroky na cesky trun Albrechtovych synu? On se ohanel tim, ze Cechy jsou odumrele risske leno. Ja vim, ze Premysl Otakar II. Cechy a Moravu jako risske leno od Rudolfa pred bitvou na Moravskem poli prijal v leno ( u Vidne). Byl pak tento akt zpochybnen? Tusim, ze ho uplatnili i pri hledani zenicha pro Elisku Premyslovnu ( spolu s pravem na zenske dedictvi trunu od Richarda Corwallskeho) a Jindrich pak udelil Janovi Luc. Cechy v leno. By; teda ten narok Rudolfa, Fridricha, Leopolda... opravdu neopravneny? Co vy si o tom myslite?