aktualisovaný článek
Pod slovem feudalismus se skrývá označení systému, zaloeného na určitých vztazích k půdě. Zároveň je ovem zaloen na přesně určených osobních vazbách a jako takový tento systém charakterizuje podobu tehdejí společnosti. S tím je samozřejmě spojena řada dalích jevů, znaků a symbolů.
Základem feudalismu je léno, jeho latinské pojmenování feudum, dalo základ celému pojmu. Lénem se rozumí určitá oblast, území, půda, jejím vlastníkem je vládce země. Tento vládce léno (můe být různě velké) propůjčuje jiné osobě. Panovník se tak stává tzv. lenním seniorem, osoba, které je léno propůjčeno, je nazývána leníkem. Samo převzetí je provázeno významnými ceremoniemi, lenním slibem. Leník zde slibuje věrnost a vojenskou pomoc (případně jiné sluby, zvlátě manové při královských hradech) svému seniorovi. Lenní smlouvu ukončila smrt jednoho z partnerů nebo poruení slibu. V takovém případě půda mohla být leníkovi odebrána. Zatím byl tento systém popsán v základních vztazích, nicméně byl sloitějí. Leník mohl mít vlastní leníky, byl tedy jak vazalem, tak i lenním pánem. Jeden lechtic mohl mít uděleno několik lén od různých pánů problém nastal pokud jeho senioři válčili navzájem (ale i na takové případy se pamatovalo při uzavírání lenních smluv). Seniory mohla být samozřejmě i lechty a církev.
Ideologicky celý systém zastřeila středověká církev učením o třech řádech, z práce třetího řádu byla vytvořena hodnota v duchu biblického kdo napracuje, a nejí. Stejně tak křesanství stíralo třídní rozdíly- důleitý byl v cestě za spásou příkladný ivot.
Vytvoření feudálního vztahu bylo velmi ritualizované, ceremoniální a skládalo se ze tří částí (tak jak je to zaznamenáno pro francouzské prostředí): lenního slibu, přísahy věrnosti a konečně udělení léna. Během první fáze se budoucí lenní pán svého budoucího vasala otázal, zda opravdu chce být jeho leníkem, ten odpověděl, e ano. Vazal se odevzdává do rukou svého pána, tento jazykový obrat má i své symbolické vyjádření senior stiskne svýma rukama sepjaté dlaně leníka. Poté leník přísahá věrnost svému pánu, větinou na Bibli, dřevo Jeíova kříe nebo ostatky svatých. Poté následuje ji poslední část celého obřadu, který se nepochybně dál před četným publikem, které mělo garantovat a uchovávat v paměti lenní smlouvu. Senior svému leníku udělil jeho léno a to nějakým symbolickým předmětem. Počet těchto předmětů dosáhl čísla 99, francouzský historik Jaques LeGoff je dělí na 3 skupiny. První je spojena s půdou, patří sem například drn trávy, dřevo, ratolest, proutek. Druhá skupina se týká kultury, kulturních symbolů a náleí sem jak části lidského těla, tak části oděvu, předevím opasek a rukavice. Poslední skupina má vztah k rozdělení společnosti na tři řády, zde by bylo moné nalézt zbraně, liturgické předměty a zemědělské nástroje.
V předchozím textu byl nastíněn pouze vztah senior vazal, ten ovem zahrnoval jen zlomek společnosti. Dalím součástí feudalismu byl vztah leník poddaný (poddaní). Tím se celý systém rozvětvoval a celá středověká společnost se hierarchizovala. Jednodue by la popsat jako pyramida na vrcholku s panovníkem, její podloí by tvořili poddaní, tuto pyramidu lze v konečném důsledku rozdělit na více ne tři vrstvy, to ale není nyní důleité. Úloha poddaných byla jednoduchá zabývat se zemědělstvím (případně řemesly) a odevzdáváním dávek (nikoliv vekerých přebytků, tím se liili od otroků, kteří ve středověku ji nebyli páteří ekonomiky, na rozdíl od antiky) ivit svého pána, jeho vojenskou druinu a případně úřednický aparát (poslední dvě jmenované skupiny se překrývaly, pánova druina se účastnila např. výběru daní). Mezi pánem a poddaným probíhaly také určité rituály a vztah nadřízenosti a podřízenost byl poměrně jasně určen (ačkoliv do dnení doby se zcela nedochoval). Poddaní měli také určité závazky vůči církvi (desátky), církev můeme ovem označit jako dalí vrchnost.
Toto zřízení tedy organizuje celou společnost a snaí se neplnit potřeby, které společnost má organizuje výrobu předevím zemědělských produktů a zajiuje sociální skupiny, které mají na starost vojenské a policejní funkce ve společnosti a společnost chrání. Zajiuje té kněstvo, které má na starost spasení členů společnosti.
Vznik a zánik
Feudální zřízení vzniká částečně jako z nouze ctnost. Barbartí králové po pádu římské říe nejsou schopni zajiovat rozsáhlý daňový systém staré říe, který u je beztak v rozvalinách, proto systém fungování společnosti a výběru daní decentralizují předávají půdu společně s jejími obyvateli svým druiníkům, kteří mají nyní zajiovat dalí funkčnost. A to za slib věrnosti a vojenské pomoci. Sama vláda králů není centrální panovníci v čele svých dvorů objídějí zemi a vyjídají ji.
Feudální zřízení ovem nevznikl zčista jasna, má své předchůdce a vzory v upadající římské říi, která musí řeit akutní problémy se zemědělstvím a lidskými zdroji. Ke konci císařství funguje instituce kolonátu kolóni (původně snad proputění otroci), jsou polosvobodní lidé, kteří trvale připoutaní k určité půdě, kde mají povinnost pracovat, zároveň jsou ovem zprotěni povinnosti římského občana (nebyli plnoprávnými občany) slouit ve vojsku.
Ve franském státě královi zástupci státní správy na určitém území hrabata (nad nimi byli jetě vévodové), měla propůjčenou část půdy svého obvodu, kde hospodařili. Kromě toho měli zajitěnu 1/3 soudních pokut, které nařizovali. Tito nejsou obvyklými leníky, spíe je moné je označit jako královské úředníky, ovem způsob jejich obivy kopíruje způsob obivy králových leníků.
Feudalismus, jako společenské zřízení, začíná zanikat pozvolna s rozvojem měst (město se z striktního feudalismu vyděluje ji dlouho), tendence jeho rozpadu se radikálně zrychlují s osvícenstvím a érou revolucí.
Feudální zákony nahrazují nyní zákony volného trhu, spojeného s kapitalismem a (ekonomickým) liberalismem.
V politické rovině představitelé feudálního zřízení si svoji svoji moc zachovávají jetě déle, jako relikt feudalismu lze označit např. dnení západoevropské monarchie.
Situace v českých zemích
V českých zemích nemůeme po dlouhou dobu mluvit o pozemkové drbě na feudálním (výe popsaném) právu. Jistě, český král (kníe) byl leníkem římského krále, měl povinnost lenní přísahy, ovem římský král nemohl svévolně určovat, kdo se vládcem Čechů stane. Tento příklad je ovem natolik specifický, e nemůe být zahrnut do výčtu český vládce byl ve své zemi suverénem a seniorem, tím kdo uzavíral běné feudální smlouvy. Podobně k sobě připoutával český panovník v 13. a 14. století slezská kníata.
Česká lechta drela své majetky svobodně a dědičně (tato forma se nazývá alod, alodiální drba). Povinnosti vůči panovníkovi (které byly ovem téměř totoné jako v běném feudálním zřízení) vyplývaly z jiných zdrojů. Konkrétně z toho, e přísluníci obce lechticů byli potenciální členové státního aparátu. Klasický feudalismus se u nás prosazuje postupně a velmi v omezené míře. Navíc se zdá, e výsadu udělovat léna měl jen panovník, který ji posléze uděloval lechtě (Přemysl II. Vokovi z Romberka). Český panovník vyuíval lenních vztahů předevím k tomu, aby získal posádku některých svých hradů (Kladsko, Loket, Tachov, Trutnov). Leníci za určité majetky se zavázali k stráně slubě na určitém hradu. Zde tedy nejde o mimořádnou pomoc v případě válečného konfliktu, ale o slubu stálou jedná se tedy o sluebné léno. Vyskytly se ale také případy, e lechtic rebelující proti panovníkovi byl za svůj prohřeek donucen změnit svoji svobodnou drbu na léno (největí případ ale poskytuje u nás novověká historie tento případ postihl řadu lechticů po poráce stavovského povstání proti Ferdinandu II. a také o necelých sto let dříve, kdy byl iniciátorem tého Ferdinand I. v roce 1547) a nebo případy, kdy na stejnou změnu přistoupil lechtic dobrovolně a to i lechtic z nejvyích příček společnosti dělo se to předevím za vlády Jana Lucemburského a lechta si tím zřejmě chtěla zajistit postavení v blízkosti panovníka, nebo jí byly nabídnuty takové podmínky, kdy se jí to vyplatilo (výměna mení vlastní drby za větí, ale lenní).
Poděkování: Zanymu za korekce a cenné připomínky
Pouitá literatura:
BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila: Frankové a Evropa, Vyehrad Praha 2009.
JAN, Libor: Václav II. a struktury panovnické moci. Brno 2006.
KAVKA, Frantiek: Západoevropský lenní institut jako nástroj vnitřní královské politiky za posledních Přemyslovců a za Jana Lucemburského, Český časopis historický, 88, 1990.
LeGOFF, Jaques, SCHMIDT, Jean-Claude Edd: Encyklopedie středověku, Vyehrad Praha 2002.
Распространение и экология
Question book-4.svg
В этом разделе не хватает ссылок на источники информации.
Информация должна быть проверяема, иначе она может быть поставлена под сомнение и удалена.
Вы можете отредактировать эту статью, добавив ссылки на авторитетные источники.
Эта отметка установлена 25 января 2017 года.
боярышник
распространён преимущественно в умеренных районах северного полушария в пределах между 30° и 60° с. ш., главным образом в Северной Америке, а также Евразии.
В природе боярышники встречаются обычно одиночно или группами в зарослях кустарников, по опушкам, на вырубках и полянах, на осыпях, реже они растут в негустых лесах и вовсе не встречаются под густым древесным пологом.
Распространены от уровня моря до верхнего предела лесной растительности в горах, в самых различных условиях рельефа и на разных грунтах.
К почве не требовательны, но лучше развиваются на глубоких, среднеувлажнённых, хорошо дренированных плодородных тяжёлых почвах; положительно реагируют на присутствие извести в почве. В культуре неприхотливы, в подавляющем большинстве зимостойки, светолюбивы. Не требуют специального ухода, кроме периодической подрезки и вырезки сухих ветвей; при пересадке, которую боярышники в молодом возрасте переносят легко, необходима сильная подрезка; возможна пересадка боярышников и летом, в олиственном состоянии.
Размножение
Question book-4.svg
В этом разделе не хватает ссылок на источники информации.
Информация должна быть проверяема, иначе она может быть поставлена под сомнение и удалена.
Вы можете отредактировать эту статью, добавив ссылки на авторитетные источники.
Эта отметка установлена 25 января 2017 года.
Боярышник размножают посевом семян, корневыми отпрысками, а культурные сорта прививкой.
При семенном размножении требуется длительная (до семи восьми месяцев) стратификация. При осеннем посеве в саду семена весной прорастают не все и довольно долго. В первый год обычно прорастают 2030 % семян. Часть семян всходит на следующий год. Процент всхожести увеличивается, если семена перед посевом или стратификацией подвергнуть скарификации.
Черенкуются крайне плохо; вегетативное размножение их осуществляется корневыми отпрысками и отводками; садовые формы размножают прививкой, причём в качестве подвоя обычно используют Боярышник однопестичный (Crataegus monogyna) и Боярышник обыкновенный (Crataegus laevigata).
Биологические особенности
Question book-4.svg
В этом разделе не хватает ссылок на источники информации.
Информация должна быть проверяема, иначе она может быть поставлена под сомнение и удалена.
Вы можете отредактировать эту статью, добавив ссылки на авторитетные источники.
Эта отметка установлена 25 января 2017 года.
При прорастании семядоли выносятся над землёй; они яйцевидные или эллиптические, несколько мясистые, голые, короткочерешковые, длиной 413 мм. Подсемядольная часть всхода длиной 16 см, голая, обычно красноватая. Первые листья очерёдные, сближенные, значительно меньше нормальных и с менее глубоко и интенсивно изрезанной пластинкой.
В течение первого года или первых двух лет сеянцы растут медленно; годовой прирост не превышает 720 см, затем прирост увеличивается и достигает 3040 (до 60) см в год, что продолжается до 68-летнего возраста; после этого рост снова замедляется.
Цветение и плодоношение наступает в возрасте 1015 лет. Длительность жизни 200300 (до 400) лет.
LeGOFF, Jaques: Za jiný středověk, Argo Praha 2005.
Diskuse:
Dotazy k feudalismu
кредит онлайн заявка
взять кредит в банке