Etnogeneze Velké Moravy

Dějiny do roku 1197 (druhý nástup Přemysla I.) - stěhování národů, Sámova říše, Velká Morava, české knížectví a nedědičné království (Vratislav a Vladislav). Světové dějiny do konce 12. století

Moderátor: Ježek

Saltzmann

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Saltzmann »

Detektív Oriešok píše:
Saltzmann píše:
Detektív Oriešok píše:...
4. Kontinuita tradícií je preukázaná (c.-m. tradícia, legendy o Svätoplukovi, piesne z tej doby)...
Prosím o příklady nějakých (velkomoravských) písní, které si asi dodnes na Slovensku zpívate... A můžete třeba přidat i nějaké slovenské legendy o Svatoplukovi (třeba z 10., 11. století...).
Na Slovensku je dochovaná veršovaná skladba: Nitra, milá Nitra, ktorá je melodicky konštruovaná ako RANNOSTREDOVEKÝ CHORÁL, a je na nej zrejmé, že ten, kto ju tvoril nebol hudobný "laik".

Spieva sa v nej:

Nitra, milá Nitra,
ty vysoká Nitra,
kdeže sú tie časy,
v ktorých si ty kvitla?...
Nějak mi uniká proč jste tady opsal tuto (dle mého trochu prostoduchou) písničku. Nevím kolik raně středověkých chorálů znáte, ale docela by mne zajímalo z čeho tuto "raněstředověkost" posuzujete, protože nic na té písni mi raně středověké nepřipadá (jen pro zajímavost zkuste si to srovnat např. s opravdu (raně)středověkou skladbou Svatý Václave. Snad se ale shodneme, že v tomto případě je důležitější text než melodie, protože melodie nám nic o velkomoravské kontinuitě Slovenska nic neříká. Na stejnou melodii by šlo určitě zpívat např. i text o hrdiném uherském králi Štěpánovi. Tak se tedy dostáváme k textu, který ale rozhodně raněstředověký není! Naopak velmi připomíná obrozeneckou produkci kam ho také řadí namátkou několik nalezených slovenských linků a jako autora textu označují Ludovíta Štura...

http://www.nitralive.sk/info-o-nitre/pa ... nitre.html :"Znelkou mesta Nitry je text historickej piesne Nitra, milá Nitra. Autorom textu je Ľudovít Štúr. Text zhudobnil anonym."
http://www.nitra-slovensko.eu/historia- ... ?Itemid=24 :"Pre oba prúdy obrodenského hnutia bola Nitra symbolom národnej slávy i bohatým žriedlom nádeje v lepšie časy znovuzrodenia, ako sa uchovalo v ideovej náplni obrodenskej hymnickej piesne Nitra, milá Nitra."
http://www.sme.sk/c/3807359/za-pouzivan ... latia.html :"Symbolmi mesta sú erb, vlajka a zástava, pečať a znelka, ktorou je text historickej piesne Nitra, milá Nitra od Ľudovíta Štúra. Text zhudobnil anonymný autor."
Detektív Oriešok píše:Čo sa týka legendy, tak jednu zachytil tuším Kosmas, hovorí sa v nej, ako kráľ Svätopluk - unavený životom - opustil svoje vojsko, uchýlil sa na kláštor na Zobore (v Nitre) a tam zomrel. ... Kosmasovo podanie svätoplukovskej legendy nás však zároveň odkazuje na slovenské reálie. Možno totiž tvrdiť, že Kosmas nám zachytil a modifikoval to, čo sa o Svätoplukovi rozpráva (sicut vulgo dicitur) uprostred nitrianskej (teda slovenskej) elity vyše dvesto rokov po smrti tohto panovníka.
Tak to je tak možná Vaše zbožné přání, ale Kosmova kronika rozhodně nezachycuje čo sa o Svätoplukovi rozpráva (sicut vulgo dicitur) uprostred nitrianskej (teda slovenskej) elity vyše dvesto rokov po smrti tohto panovníka, ale jen a pouze to, že v českém (pražském) prostředí existovalo na počátku 12. století větší (či menší) povědomí o Velké Moravě, případně že Kosmas čerpal z nějakých starších českých (možná i velkomoraských) pramenů... Představa Kosmy provádějícího "orální průzkum mezi uprostřed nitranské/slovenské elity" je více než absurdní...
Detektív Oriešok píše:Legenda o kajúcnom Svätoplukovi-mníchovi zohrala významnú úlohu v stredovekom Nitriansku (teda Slovensku), teda vlastnom Uhorsku. A to i napriek tomu, že to bolo v príkrom rozpore so stredovekou uhorskou štátnou ideológiou. Pre miestnu sociétu však svätoplukovská legenda mala obrovský význam, ktorý naplno vystupoval najmä v konfrontácii s inými, teda Maďarmi. Plnila pre nich identifikačnú funkciu: My sme Svätoplukov ľud. Dvojnásobne to potom platí pre nitriansku nobilitu. Možno dokonca smelo povedať, že práve svätoplukovská tradícia prispela výraznou mierou k vykryštalizovaniu vedomia stredovekého slovenského etnika o sebe. Je, žiaľ, na škodu, že toto prostredie nevytvorilo vlastný ideologický spis – stredovekú kroniku, ktorý by túto konštitutívnu rolu svätoplukovského mýtu pre Slovákov ešte viac podčiarkol.
To je opravdu škoda. Taková hezká teorie to byla, bohužel neexistuje nic co by jí dokazovalo... :D
Detektív Oriešok píše:Vzhľadom k týmto skutočnostiam teda nemožno považovať za náhodu, keď roku 1655 vyšiel Katolícky spevník od B. Szőllősiho (SJ), kde sa hneď v úvodnom slove spomína práve Svätopluk. Je to pre nás ďalší dôkaz kontinuity so stredovekou veľkomoravsko-nitrianskou tradíciou. "
Takže co píše slovenská wikipedie o Benediktu Szőllősim http://sk.wikipedia.org/wiki/Benedikt_S ... ll%C5%91si :"V roku 1655 zostavil a anonymne vydal prvý slovenský tlačený katolícky kancionál Cantus catholici, ktorý predstavoval spevník cirkvou aprobovaných piesní v reči ľudu. V predslove k spevníku vysvetľuje autor pôvod náboženského spevu, vyzdvihuje zbožnosť a spevavosť svojho národa a pripomína misionársku činnosť Cyrila a Metoda medzi Slovanmi a právo nimi pokrstených národov používať domáci jazyk v liturgii. Táto myšlienka sa neskôr stala súčasťou mýtu o kontinuite cyrilometodskej tradície na Slovensku."
Detektív Oriešok píše:Nuž na Slovensku to funguje trochu inak. O nálezoch z Bojnej, ktoré historici charakterizujú doslova ako "nájdenie pokladu" vie iba "hŕstka vyvolených".Tak sa o tom vyjadril do slova jeden historik. Iba "hŕstka vyvolených".
Tak pokud to tak opravdu na Slovensku funguje a objevy jsou "utajovány" pro "hrstku vyvolených", tak je to nejlepší cesta k falšování historie...
Ježek píše:Já bych se připojil a požádal bych autentický důkaz - nejlépe samotný text Velkomoravské písně.
Myslím, že se nedočkáme... :cry: :D
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2718
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Viola »

Ježek píše:Slovanský ritus se zachoval také v Čechách (k jádru VM nepatřili) -klášter v Sázavě. V tomto smyslu tedy i Čechy jsou dědici Velké Moravy, ne? Slovanský ritus existoval i v Bulharsku, kam byli vyhnáni žáci Metoděje.
A zrušení slovanského ritu v Sázavském klášteře mělo politický důvod, stejně jako jeho obnovení v Emauzích.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Proč na tento příspěvek: http://www.e-stredovek.cz/forum/viewtop ... 170#p37170 reagujete otázkou "Viete, ja už mám pocit, že sa bavím s ľuďmi, čo nevedia čítať.", když jste ho buď nečetl, nebo četl, ale nezamyslel se nad ním? Kdyby ano, tak byste pochopil, že nic z tohoto:
Detektív Oriešok píše:Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci podnes hovoria tou istou rečou, ktorou hovorili vo Veľkej Morave???
Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci sú preukázateľne potomkami obyvateľstva Veľkej Moravy???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že Slováci po celý čas (od VM až podnes) nesú to isté etnické meno???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že staroslovienske bohoslužby pretrvali na našom území aj po páde VM, a že C.-M. Kult sa zachoval (aj keď na okrajoch pozornosti ľudí) napriek kultu svätoštefanskému a svätovojtešskému až do 17. storočia a odvtedy zažil "znovuzrodenie" lebo ho katolíci (vedomí si jeho pretrvávania) využili a postavili do služieb rekatolizácie Slovenska???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že počas celého stredoveku sa vždy Slováci považovali za autochtónne obyvateľstvo a za potomkov Svätoplukovho ľudu???

v něm popřeno není a ten příspěvek se ptá na autentické dokázání kulturní kontinuity. Zde zatím tápete - dopasavad jsem neslyšel uspokojivý důkaz, nebo ověření toho, že Vámi zmíněná píseň prokazatelně pochází z doby VM a není z doby uherského království nebo slovenského obrození ...
Vy to robíte naschvál. Slováci NETÚŽILI po tom, aby boli potomkami Svätoplukovho ľudu. ONI O TOM BOLI PRESVEDČENÍ.Rozumiete rozdielu v tých dvoch vetách???Áno alebo nie?
NIe je azda JAZYK súčasťou kultúry a kultúrneho dedičstva každého národa? A to tou najpodstatnejšou súčasťou???
K tej piesni som vám jasne napísal, že až mi bude odpovedané na fóre historika, tak vám odpoveď posuniem.
Detektív Oriešok píše:Myslíte lepší dôkaz než ten, že počas celého stredoveku sa vždy Slováci považovali za autochtónne obyvateľstvo a za potomkov Svätoplukovho ľudu???
To rozhodně není důkaz etnické nebo kulturní kontinuity. Tužba není důkazem. Nebo chcete odvozovat Římany od Aneia nnebo Čechy od praotce Čechy?
Akonáhle ste položili otázku na tému jasných dôkazov kultúrnej kontinuity, tak to môže byť iba niečo, čo je spojené s duševnou činnosťu ľudí.Kultúra je produktom duševnej činnosti ľudí. Čiže akýkoľvek dôkaz by bol produktom toho, čo si ľudia MYSLIA, alebo MYSLELI. Čiže z podstaty veci, takýto dôkaz nemôže mať iný charakter, než som uviedol. Čiže charakter toho, čo si ľudia myslia alebo čo cítia. A Slováci si vždy mysleli (boli o tom presvedčení), že sú potomkami Svätoplukovho ľudu.

Mimochodom, presvedčenie Čechov o tom, že sú potomkami praotca Čecha (aj ked tá predstava je výmylsom) - tak je to jasným dôkazom kontinuity českého povedomia. Napriek tomu, že to je výmysel. To bolo to slovíčko "údajne" v tom texte, čo sem napastovala Kateřina.

Ak chcete rozumnú odpoveď, klaďte rozumné otázky.
Detektív Oriešok píše:Myslíte lepší dôkaz než ten, že staroslovienske bohoslužby pretrvali na našom území aj po páde VM, a že C.-M. Kult sa zachoval (aj keď na okrajoch pozornosti ľudí) napriek kultu svätoštefanskému a svätovojtešskému až do 17. storočia a odvtedy zažil "znovuzrodenie" lebo ho katolíci (vedomí si jeho pretrvávania) využili a postavili do služieb rekatolizácie Slovenska???

Slovanský ritus se zachoval také v Čechách (k jádru VM nepatřili) -klášter v Sázavě. V tomto smyslu tedy i Čechy jsou dědici Velké Moravy, ne? Slovanský ritus existoval i v Bulharsku, kam byli vyhnáni žáci Metoděje.
Lenže v Čechách Cyril a Metod nepôsobili, že??? Taký malý detail, na ktorý ste zabudli. ČIže tradícia C.- M. v Čechách môže byť iba tradíciou "prenesenou".
Detektív Oriešok píše:Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci podnes hovoria tou istou rečou, ktorou hovorili vo Veľkej Morave???
Myslím, že jazyk VM a dnešní Slovenština nejsou stejné jazyky, ale to je již slovíčkaření, které tento problém neřeší ...
Je to ten istý jazyk, iba zmenený jazykovým vývojom.
Aj vy keď budete mať 120 rokov, stále budete Ježek, aj keď budete zmenený na nepoznanie. Takže trocha objektivity, dobre?
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Detektív Oriešok píše: Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci podnes hovoria tou istou rečou, ktorou hovorili vo Veľkej Morave???
Stejná řeč? Hmmm... Zajímavé je, že slovensky rozumím a staroslověnsky vůbec. Btw. jakou slovenštinu máte na mysli, zda současnou spisovnou slovenštinu, za kterou prohlásila Bernolákova skupina západoslovenské nářečí?
Nemienim vám vysvetľovať to, čo si môžete prečítať v predchádzajúcich príspevkoch. Nie som perpetuum mobile.
Detektív Oriešok píše:Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci sú preukázateľne potomkami obyvateľstva Veľkej Moravy???
Vy jste nějaký důkaz podal?
Kontinuita osídlenia je dokázanou záležitosťou od polovice minulého storočia, tam neuspeli podstatne kvalifikovanejší odborníci v jej spochybňovaní, než ste vy...
Detektív Oriešok píše:Myslíte lepší dôkaz než ten, že Slováci po celý čas (od VM až podnes) nesú to isté etnické meno???
A?
B?
Detektív Oriešok píše:Myslíte lepší dôkaz než ten, že staroslovienske bohoslužby pretrvali na našom území aj po páde VM, a že C.-M. Kult sa zachoval (aj keď na okrajoch pozornosti ľudí) napriek kultu svätoštefanskému a svätovojtešskému až do 17. storočia a odvtedy zažil "znovuzrodenie" lebo ho katolíci (vedomí si jeho pretrvávania) využili a postavili do služieb rekatolizácie Slovenska???
Napadá mě spousta důvodů, třeba ten, že přeci jen jsou Čechy západněji, a tudíž i pod větším vlivem západní-latinské církve. Nebo ten, že prostě některé kulty se někde ujaly více a někde méně? Btw. co Slováci z Prešova či Humenného?
A čo ste týmto chceli povedať???
Detektív Oriešok píše:Myslíte lepší dôkaz než ten, že počas celého stredoveku sa vždy Slováci považovali za autochtónne obyvateľstvo a za potomkov Svätoplukovho ľudu???
To je důkaz jak hrom, s tím byste mohl jít někdy k soudu vypovídat jako svědek. :lol:
Chápem, že ho nechápete...
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Nějak mi uniká proč jste tady opsal tuto (dle mého trochu prostoduchou) písničku. Nevím kolik raně středověkých chorálů znáte, ale docela by mne zajímalo z čeho tuto "raněstředověkost" posuzujete, protože nic na té písni mi raně středověké nepřipadá (jen pro zajímavost zkuste si to srovnat např. s opravdu (raně)středověkou skladbou Svatý Václave. Snad se ale shodneme, že v tomto případě je důležitější text než melodie, protože melodie nám nic o velkomoravské kontinuitě Slovenska nic neříká. Na stejnou melodii by šlo určitě zpívat např. i text o hrdiném uherském králi Štěpánovi. Tak se tedy dostáváme k textu, který ale rozhodně raněstředověký není! Naopak velmi připomíná obrozeneckou produkci kam ho také řadí namátkou několik nalezených slovenských linků a jako autora textu označují Ludovíta Štura...
Nuž, ako rannostredoveký chorál ho označil priamo historik Anton Hrnko. Mám to z jeho blogu. Položil som mu doplňujúcu otázku, keď mi ju zodpovie, poskytnem informáciu vám.
K tomu Štúrovi: vy ste nikdy nepočuli o tom, že sa zberali ľudové piesne rôznymi autormi, a tí ich potom spísali a vydali, pričom už boli samozrejme považovaní akoby za ich autorov???
http://www.nitralive.sk/info-o-nitre/pa ... nitre.html :"Znelkou mesta Nitry je text historickej piesne Nitra, milá Nitra. Autorom textu je Ľudovít Štúr. Text zhudobnil anonym."
http://www.nitra-slovensko.eu/historia- ... ?Itemid=24 :"Pre oba prúdy obrodenského hnutia bola Nitra symbolom národnej slávy i bohatým žriedlom nádeje v lepšie časy znovuzrodenia, ako sa uchovalo v ideovej náplni obrodenskej hymnickej piesne Nitra, milá Nitra."
http://www.sme.sk/c/3807359/za-pouzivan ... latia.html :"Symbolmi mesta sú erb, vlajka a zástava, pečať a znelka, ktorou je text historickej piesne Nitra, milá Nitra od Ľudovíta Štúra. Text zhudobnil anonymný autor."
Ja som zase inde čítal, v ktorom bolo meno aj pre autora textu aj pre autora hudby. Tak si vyberte. Bežná prax pri "zozbieraných" ľudových piesňach, ktoré proste NIEKTO zapísal...Ale ako hovorím položil som dodatočnú otázku ohľadom tejto veci priamo dotyčnému historikovi...Majte trpezlivosť...
Detektív Oriešok píše:Čo sa týka legendy, tak jednu zachytil tuším Kosmas, hovorí sa v nej, ako kráľ Svätopluk - unavený životom - opustil svoje vojsko, uchýlil sa na kláštor na Zobore (v Nitre) a tam zomrel. ... Kosmasovo podanie svätoplukovskej legendy nás však zároveň odkazuje na slovenské reálie. Možno totiž tvrdiť, že Kosmas nám zachytil a modifikoval to, čo sa o Svätoplukovi rozpráva (sicut vulgo dicitur) uprostred nitrianskej (teda slovenskej) elity vyše dvesto rokov po smrti tohto panovníka.
Tak to je tak možná Vaše zbožné přání, ale Kosmova kronika rozhodně nezachycuje čo sa o Svätoplukovi rozpráva (sicut vulgo dicitur) uprostred nitrianskej (teda slovenskej) elity vyše dvesto rokov po smrti tohto panovníka, ale jen a pouze to, že v českém (pražském) prostředí existovalo na počátku 12. století větší (či menší) povědomí o Velké Moravě, případně že Kosmas čerpal z nějakých starších českých (možná i velkomoraských) pramenů... Představa Kosmy provádějícího "orální průzkum mezi uprostřed nitranské/slovenské elity" je více než absurdní...
Ešte absurdnejšia je predstava, že v českom prostredí, alebo prostredí na Morave by vznikla legenda o tom, ako Svätopluk odišiel umrieť na nitriansky Zobor. Nad tým ste sa nezamysleli, že???
Detektív Oriešok píše:Legenda o kajúcnom Svätoplukovi-mníchovi zohrala významnú úlohu v stredovekom Nitriansku (teda Slovensku), teda vlastnom Uhorsku. A to i napriek tomu, že to bolo v príkrom rozpore so stredovekou uhorskou štátnou ideológiou. Pre miestnu sociétu však svätoplukovská legenda mala obrovský význam, ktorý naplno vystupoval najmä v konfrontácii s inými, teda Maďarmi. Plnila pre nich identifikačnú funkciu: My sme Svätoplukov ľud. Dvojnásobne to potom platí pre nitriansku nobilitu. Možno dokonca smelo povedať, že práve svätoplukovská tradícia prispela výraznou mierou k vykryštalizovaniu vedomia stredovekého slovenského etnika o sebe. Je, žiaľ, na škodu, že toto prostredie nevytvorilo vlastný ideologický spis – stredovekú kroniku, ktorý by túto konštitutívnu rolu svätoplukovského mýtu pre Slovákov ešte viac podčiarkol.
To je opravdu škoda. Taková hezká teorie to byla, bohužel neexistuje nic co by jí dokazovalo... :D
Logická úvaha, kolega, logická úvaha. Vyššie som vám ju načrtol. Že vás nenapadla, to je naozaj škoda...A tak dobre ste začali...
Takže co píše slovenská wikipedie o Benediktu Szőllősim http://sk.wikipedia.org/wiki/Benedikt_S ... ll%C5%91si :"V roku 1655 zostavil a anonymne vydal prvý slovenský tlačený katolícky kancionál Cantus catholici, ktorý predstavoval spevník cirkvou aprobovaných piesní v reči ľudu. V predslove k spevníku vysvetľuje autor pôvod náboženského spevu, vyzdvihuje zbožnosť a spevavosť svojho národa a pripomína misionársku činnosť Cyrila a Metoda medzi Slovanmi a právo nimi pokrstených národov používať domáci jazyk v liturgii. Táto myšlienka sa neskôr stala súčasťou mýtu o kontinuite cyrilometodskej tradície na Slovensku."
Kontinuita C. - M. tradície na Slovensku nie je mýtus. Ani keď to píše slovenská wikipédia. :) :) :)

Toto je špeciálne pre vás:

"...staré kulturní, politické a ideologické tradice spjaté se jmény Rostislava, Svatopluka, Konstantina, Metoděje, Gorazda, byli většinou v prúběhu věkú potlačeny importovanými tradicemi jednak z Čech (napr. václavskou), jednak z Panonie (štěpánskou na Slovensku).Přesto však zřejmě místy zčásti přežívali, jako tradice o dobrém králi Svatoplukovi a o činnosti Konstantina a Metoděje. Na Slovensku pak tyto tradice prožili počátkem novověku zvláště silnou renesanci a vyústili jako jeden ze základú formování vědomí slovenského národa" - Lubomír E. Havlík, Úvod in: MMFH, V., Brno 1976

Ste spokojní, keď to napísal jeden z vašich???
Detektív Oriešok píše:Nuž na Slovensku to funguje trochu inak. O nálezoch z Bojnej, ktoré historici charakterizujú doslova ako "nájdenie pokladu" vie iba "hŕstka vyvolených".Tak sa o tom vyjadril do slova jeden historik. Iba "hŕstka vyvolených".
Tak pokud to tak opravdu na Slovensku funguje a objevy jsou "utajovány" pro "hrstku vyvolených", tak je to nejlepší cesta k falšování historie...
Nie utajované. Iba sa o ne nikto nezaujíma...Žiadne média, ani nikto iný...
Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2718
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Viola »

Uživatelský avatar
Viola
Královna
Příspěvky: 2718
Registrován: 02 led 2007 15:55
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Viola »

Detektív Oriešok píše:"...staré kulturní, politické a ideologické tradice spjaté se jmény Rostislava, Svatopluka, Konstantina, Metoděje, Gorazda, byli většinou v prúběhu věkú potlačeny importovanými tradicemi jednak z Čech (napr. václavskou), jednak z Panonie (štěpánskou na Slovensku).Přesto však zřejmě místy zčásti přežívali, jako tradice o dobrém králi Svatoplukovi a o činnosti Konstantina a Metoděje. Na Slovensku pak tyto tradice prožili počátkem novověku zvláště silnou renesanci a vyústili jako jeden ze základú formování vědomí slovenského národa" - Lubomír E. Havlík, Úvod in: MMFH, V., Brno
No a? To se přeci vůbec nevylučuje s tím, co jsem napsala výše; to, že se mezi lidmi cosi po staletí traduje, ještě nic neznamená.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Vážená. Ten text veľmi dobre poznám. Ale odporučím ho prečítať vám. Aby ste si všimli, že v podstate neexistuje argument pre vnútornú diferenciáciu Nitriansko versus Morava.

To, že ten človek, ako pokazený stroj tvrdohlavo operuje s pojmom Moravan, a úplne ignoruje pojem Slovän, dokonca sa k tomu termínu ani nevyjadruje, to vám tiež odporúčam do pozornosti.

A keď budete na tom blogu, tak si pozrite aj ostatné články...Ak ste Češka, veľmi vás "potešia".
Naposledy upravil(a) Detektív Oriešok dne 13 bře 2009 21:52, celkem upraveno 1 x.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Viola píše:
Detektív Oriešok píše:"...staré kulturní, politické a ideologické tradice spjaté se jmény Rostislava, Svatopluka, Konstantina, Metoděje, Gorazda, byli většinou v prúběhu věkú potlačeny importovanými tradicemi jednak z Čech (napr. václavskou), jednak z Panonie (štěpánskou na Slovensku).Přesto však zřejmě místy zčásti přežívali, jako tradice o dobrém králi Svatoplukovi a o činnosti Konstantina a Metoděje. Na Slovensku pak tyto tradice prožili počátkem novověku zvláště silnou renesanci a vyústili jako jeden ze základú formování vědomí slovenského národa" - Lubomír E. Havlík, Úvod in: MMFH, V., Brno
No a? To se přeci vůbec nevylučuje s tím, co jsem napsala výše; to, že se mezi lidmi cosi po staletí traduje, ještě nic neznamená.
No nie ste vy absolútni TRAGÉDI????????????????????????????????????

Tak najprv odo mňa chcete, aby som vám poskytol dôkaz o pretrvávaní "kultúrnych" tradícií z čias VM. Keď vám ho dám, tak mi poviete, že to nič neznamená...

Viete čo, choďte do hája...
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Katerina »

Detektív Oriešok píše:
Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci podnes hovoria tou istou rečou, ktorou hovorili vo Veľkej Morave???
Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci sú preukázateľne potomkami obyvateľstva Veľkej Moravy???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že Slováci po celý čas (od VM až podnes) nesú to isté etnické meno???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že staroslovienske bohoslužby pretrvali na našom území aj po páde VM, a že C.-M. Kult sa zachoval (aj keď na okrajoch pozornosti ľudí) napriek kultu svätoštefanskému a svätovojtešskému až do 17. storočia a odvtedy zažil "znovuzrodenie" lebo ho katolíci (vedomí si jeho pretrvávania) využili a postavili do služieb rekatolizácie Slovenska???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že počas celého stredoveku sa vždy Slováci považovali za autochtónne obyvateľstvo a za potomkov Svätoplukovho ľudu???

Tak já tedy spořádaně a pořád ještě čekám na ten důkaz/y.. :angry-banghead:
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Katerina píše:Detektív Oriešok píše:
Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci podnes hovoria tou istou rečou, ktorou hovorili vo Veľkej Morave???
Myslíte, lepší dôkaz než ten, že Slováci sú preukázateľne potomkami obyvateľstva Veľkej Moravy???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že Slováci po celý čas (od VM až podnes) nesú to isté etnické meno???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že staroslovienske bohoslužby pretrvali na našom území aj po páde VM, a že C.-M. Kult sa zachoval (aj keď na okrajoch pozornosti ľudí) napriek kultu svätoštefanskému a svätovojtešskému až do 17. storočia a odvtedy zažil "znovuzrodenie" lebo ho katolíci (vedomí si jeho pretrvávania) využili a postavili do služieb rekatolizácie Slovenska???
Myslíte lepší dôkaz než ten, že počas celého stredoveku sa vždy Slováci považovali za autochtónne obyvateľstvo a za potomkov Svätoplukovho ľudu???

Tak já tedy spořádaně a pořád ještě čekám na ten důkaz/y.. :angry-banghead:
Dôkaz o kontinuite etnického mena som vám napastoval, to bol ten článok od Š. Ondruša.
Dôkaz o kontinuite reči: môžem vám dať napríklad tento článok: http://www.juls.savba.sk/ks/2005/2/ks2005-2.txt
Dôkaz o kontinuite osídlenia: odporúčam práce A. Ruttkaya, to je archeológ
Dôkaz o kontinuite C.-M.: jasne som vám napastoval citát Lubomíra Havlíka, to je Čech :) :) :)
Dôkaz o kontinutie povedomia Slovákov ako autochtónneho obyvateľstva: Nech sa páči poštudovať Galla Anonyma, Obranu slávnej Trenčianskej Stolice(tuším J. B. Magin), atď...

Ale niečo vám sem predsa len napastujem: k tým apologetickým prácam

"Roku 1722 vydal MICHAL BENČIK, profesor uhorského práva na trnavskej univerzite, spis, ktorý sa priamo v titule obracia na uhorský snem, schádzajúci sa v Bratislave ( NOVISSIMA DIAETA NOBILISSIMA), a v ňom sa akoby okrajovo dotkol právneho postavenia šľachty a mešťanov Trenčianskej stolice.
Vyjadril sa, že sú „pravdepodobne pozostatkami Svätoplukovho ľudu“, ktorý vraj predal Maďarom svoju krajinu za bieleho koňa a že slovenský ľud je preto „ na večnosť poddaný Maďarom“ a iba akoby árendátor na obrábanej pôde. M. Benčik nebol svojími názormi ojedinelý.

Benčíkove názory na Slovákov vyvolali už priamo na sneme pobúrenie najmä u poslancov slovenskej šľachty z trenčianskej stolice. Stoličná vrchnosť poverila niekoľkých učených právnikov stolice, aby vypracovali na spis dôstojnú odpoveď. Konečnú literárnu podobu jej dal dubnický farár J.B.Magin.. v Apológii dokazuje starobylosť a autochtónnosť Slovákov v Uhorsku. Hlavnú pozornosť venuje vyvráteniu Benčikovho názoru, že Slováci sú Maďarmi podrobeným národom a najmä sa usiluje dokázať, že „Slováci sú príslušníkmi toho istého národa ako Maďari“, t.j. „natio hungarica“, politického uhorského národa. z jeho názorov cítiť, že je hrdý aj na Svätopluka.

V spore Benčik- Magin je pozoruhodné, že tento spor sa viedol o štát, o právo nazývať sa natio hungarica. Zatiaľ, čo Benčik do tohto sporu vniesol jednoznačne etnický prvok, magin argumentoval občianskym princípom, čím zdôrazňoval pôvodnú multietnickosť Uhorska. Magin ako znalec rímskeho práva sa ohradil proti tomu, že Slováci by nemali mať v Uhorsku rovnaké občianske práva ako maďari, lebo aj Rímania dávali občianske práva barbarom a Slováci boli predsa pôvodnými obyvateľmi krajiny. Tak ešte predtým, než sa v Uhorsku rozšírili myšlienky osvietenectva i nacionalizmu, prešla spoločnosť fázou národnostného zápasu o štát. Na závery Benčika a ďalších reagoval apologeticky v záujme Slovákov aj M.Bel a S.Timon.

V Notíciach Bratislavskej a Zvolenskej stolice bráni Bel autochtónnosť a rovnoprávnosť Slovákov v Uhorsku. V Notíciach Bratislavskej stolice lakonicky poznamenáva, že sa nemá dávať za pravdu tým, ktorí nepoznajú starožitnosti kedysi slávneho a dnes v uhorsku najužitočnejšieho slovenského národa, „vybájujú“ si jeho neslávne dejiny a nízky pôvod. V Notíciach Zvolenskej stolice takýchto nazýva ignorantmi v histórii.

V Notíciach novohradskej stolice toež zdôrazňuje autochtónnosť Slovákov v Uhorsku a dodáva, že tak robí najmä kvôli tým, „ktorí pod vplyvom akejsi márnomyseľnosti odvažujú sa tvrdiť, že Slováci, po celom severnom Uhorsku rozšírení, votreli sa sem ako nejaký menejcenný národ a súc ujarmení ešte aj dnes nosia príznaky tejto dávnej poroby, hoci história a kráľovské dekréty dokazujú, že veci sa majú v skutočnosti inak“. V NotíciachTrenčianskej stolice, ktorá ostala v rukopise, cituje Bel celé pasáže z Maginovej Apológie- a stotožňuje ich s politickým zámerom, s obranou rovnoprávnej slovenskej národnosti slovenskej národnosti v uhorsku, fakticky redukovanou na slovenskú šľachtu a sčasti aj na mešťanov slobodných kráľovských miest.

V latinskom historickom diele Obraz starého Uhorska (1733) v súvislosti s týmito útokmi proti rovnoprávnosti Slovákov v Uhorsku S. Timon skonštruoval v tomto diele národnoobrannú teóriu o pohostinnom prijatí Maďarov Slovákmi a zmluvnú teóriu o vzniku uhorského štátu. Onoho bieleho koňa vraj poslali po porážke Svätopluka Maďarom na znak spojenectva s nimi Slováci, ...
Z pozostalosti S. Timona sa dostala do pozostalosti jezuitského historika Štefana Kaprinaiho ďalšia rukopisná obrana Slovákov, ktorá vznikla ešte pred vyjdením Apológie. Uvádza sa v nej v šiestich paragrafoch v čom niektorí Maďari očierňujú Slovákov, v širokom slovanskom rámci podáva etnogenézu Slovanov- Slovákov a ich starožitností a vyvracajú sa hanlivé názory niektorých Húnov-Skýtov“. V závere obrany sa jej neznámy autor na rozdiel od S.Timona hlási k Svätoplukovi ako k „najslávnejšiemu kráľovi Slovákov“.

"Apológia zemanov Trenčianskej stolice a mešťanov mesta Trenčína z r. 1728, v ktorej sa hovorí, „že aj ako potomkovia Svätoplukovho ľudu majú mať rovnaké výsady, ako zemani maďarského pôvodu“, sa problematikou obsadzovania Karpatsko-Dunajskej kotliny podrobnejšie nezaoberá. Nerobí tak preto, lebo zastáva stanovisko o pohostinskom prijatí starých Maďarov niekdajšími predkami Slovákov a deklaruje presvedčenie o vytvorení spoločného štátu. Podobné názory zastáva aj Samuel Timon (pochádzajúci taktiež z trenčianskeho prostredia) vo svojom Obraze starého Uhorska z roku 1733. Juraj Papánek v diele O kráľovstve a kráľoch Slovanov a bývalom aj terajšom svetskom aj cirkevnom stave slovenského národa (1780), spomína ako nástupcu Svätopluka fiktívneho vladára Svätoboga, ktorý vraj ako posledný panovník (dnes by sme povedali Veľkomoravskej ríše, ale Papánek toto označenie nepoužíva) dal vraj územie na západ od Moravy českému vojvodovi Vladislavovi, severné kraje Poliakom, územie na juh od Dyje Rakúsku a územie na východ od Moravy, pri Hrone a Váhu Maďarom. Od tých čias patrili naddunajskí Slováci k Uhorsku. Po smrti Svätoboga sa Uhorské kráľovstvo skladalo z Predtisia, Zátisia a Slovenského kráľovstva (takéto označenie používa J. Papánek) od Moravy až po Hron, z prvej a druhej Panónie. Pri takomto chápaní, ak posledný hlavný vládca v Karpatsko-Dunajskej kotline, rozdal v čase príchodu starých Maďarov svoje územia celkom dobrovoľne, nebolo ich treba dobýjať ani postupne obsadzovať."
Naposledy upravil(a) Detektív Oriešok dne 13 bře 2009 22:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ježek
Král
Příspěvky: 4038
Registrován: 01 lis 2005 19:01
Bydliště: Železné Hory/Praha
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Ježek »

Saltzmann píše:Naopak velmi připomíná obrozeneckou produkci kam ho také řadí namátkou několik nalezených slovenských linků a jako autora textu označují Ludovíta Štura

Takže Štúr byl vlastně Velkomoravan?
Tak a nějaké písně, které opravdu pochází z VM?
Detektív Oriešok píše:Slováci NETÚŽILI po tom, aby boli potomkami Svätoplukovho ľudu. ONI O TOM BOLI PRESVEDČENÍ.Rozumiete rozdielu v tých dvoch vetách???Áno alebo nie?
Pokud to neměli dokázané (my stále čekáme na Velkomoravskou písničku), tak si splnili svoje touhy - prohlásili se potomky Svatopluka a to na základě nepřímých důkazů. Stejně tak se mohli prohlásit za Kváda nebo Gepida.

Metoděj křtil vislanského knížete na jeho území, proč by nemohl zavítat do Čech - důkaz nemáme.
Pokud ale říkáte, že Čechy měli zprostředkovaný vliv slovanského ritu, tak jej měli všichni - Metoděj nebyl nesmrtelný, všude působili později jeho žáci - jak v Čechách, na Moravě i na Slovensku.
Detektív Oriešok píše:K tomu Štúrovi: vy ste nikdy nepočuli o tom, že sa zberali ľudové piesne rôznymi autormi, a tí ich potom spísali a vydali, pričom už boli samozrejme považovaní akoby za ich autorov???
Většinou bylo slušné napsat o té lidové písničce, že je lidová ...

Detektív Oriešok píše:Ja som zase inde čítal, v ktorom bolo meno aj pre autora textu aj pre autora hudby. Tak si vyberte. Bežná prax pri "zozbieraných" ľudových piesňach, ktoré proste NIEKTO zapísal...
Středověká tvorba je anonymní
Detektív Oriešok píše:
Detektív Oriešok píše:Legenda o kajúcnom Svätoplukovi-mníchovi zohrala významnú úlohu v stredovekom Nitriansku (teda Slovensku), teda vlastnom Uhorsku. A to i napriek tomu, že to bolo v príkrom rozpore so stredovekou uhorskou štátnou ideológiou. Pre miestnu sociétu však svätoplukovská legenda mala obrovský význam, ktorý naplno vystupoval najmä v konfrontácii s inými, teda Maďarmi. Plnila pre nich identifikačnú funkciu: My sme Svätoplukov ľud. Dvojnásobne to potom platí pre nitriansku nobilitu. Možno dokonca smelo povedať, že práve svätoplukovská tradícia prispela výraznou mierou k vykryštalizovaniu vedomia stredovekého slovenského etnika o sebe. Je, žiaľ, na škodu, že toto prostredie nevytvorilo vlastný ideologický spis – stredovekú kroniku, ktorý by túto konštitutívnu rolu svätoplukovského mýtu pre Slovákov ešte viac podčiarkol.
To je opravdu škoda. Taková hezká teorie to byla, bohužel neexistuje nic co by jí dokazovalo... :D
Logická úvaha, kolega, logická úvaha. Vyššie som vám ju načrtol. Že vás nenapadla, to je naozaj škoda...A tak dobre ste začali...
Vůbec ničím jste nereagoval, aby jste to nějak potvrdil - místo tomu se smějete člověku. Hloupé
Detektív Oriešok píše:Kontinuita C. - M. tradície na Slovensku nie je mýtus.
Máme nějaký záznam o slovanském ritu třeba z 13. století?

[
Detektív Oriešok píše:quote]
Detektív Oriešok píše:Nuž na Slovensku to funguje trochu inak. O nálezoch z Bojnej, ktoré historici charakterizujú doslova ako "nájdenie pokladu" vie iba "hŕstka vyvolených".Tak sa o tom vyjadril do slova jeden historik. Iba "hŕstka vyvolených".
Tak pokud to tak opravdu na Slovensku funguje a objevy jsou "utajovány" pro "hrstku vyvolených", tak je to nejlepší cesta k falšování historie...
Nie utajované. Iba sa o ne nikto nezaujíma...Žiadne média, ani nikto iný...[/quote]
nevím, ale u nás se docela dost o Bojné mluví - že to celkem mění pohled na VM a především christianisaci Velké Moravy
Detektív Oriešok píše:Tak najprv odo mňa chcete, aby som vám poskytol dôkaz o pretrvávaní "kultúrnych" tradícií z čias VM. Keď vám ho dám, tak mi poviete, že to nič neznamená...
Považujete písničku, kterou vymyslel Štúr (tedy text) a působení žáků C a M (stejně tak byli na Moravě, v Čechách, zřejmě v Polsku, Bulharsku) za důkaz přetrvání kulturních tradic?

Nesměšujme slovanský ritus a kult Cyrila a Metoděje - kult nic neznamená - u nás jsou kostely zasvěcené sv. Mikuláši (ten pocházel z italského Bari)
Historia to relacja, większością kłamliwa, ze zdarzeń, większością nieistotnych, zdawana nam przez historyków, większością durniów.
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Katerina »

Detektív Oriešok píše:
Vážená. Ten text veľmi dobre poznám. Ale odporučím ho prečítať vám. Aby ste si všimli, že v podstate neexistuje argument pre vnútornú diferenciáciu Nitriansko versus Morava.

To, že ten človek, ako pokazený stroj tvrdohlavo operuje s pojmom Moravan, a úplne ignoruje pojem Slovän, dokonca sa k tomu termínu ani nevyjadruje, to vám tiež odporúčam do pozornosti.

A keď budete na tom blogu, tak si pozrite aj ostatné články...Ak ste Češka, veľmi vás "potešia".
S moravskými přispěvateli jsem neměla problém ... celkem si dali práci s vyhledáním konkrétních a doložených pramenů ..(konečně jsme se jich dočkali) jen nechápu proč leze na historická Fora člověk (Maco) , kterému ušlo co znamená latinské Bohemorum .. a zarputile se dožaduje jakéhos Tchechai .. jak může být někdo takový ignorant a před diskusí o středověku si nepřečte alespoň dějepis pro základní školy.

No a pletení politiky do historie, spojené ještě články v novinách - s kolektviními podpisy a výhrůžkami- bože, jak já jsem štastná, že přes veškerou pokleslost naší politické scény, se nám takovéhle hnusy (jak za komunismu) vyhly. Fuj, netušila jsem, že to na Slovensku došlo až tak daleko, ale furt pevně věřím, že to jsou jen nějaké excesy .. a ne pravidlo.

Jo a ještě chci dodat , že i když mám tady D.O. neustále mává Velkomoravským pasem, tak oceňuji to, že se snaží s námi diskutovat a to ve slušnost, jak se zde na Foru pořád snažíme , po tom, co jsem si přečetla výplody Maca od Tatier.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Takže Štúr byl vlastně Velkomoravan?
Tak a nějaké písně, které opravdu pochází z VM?
Keďže nerozumiete po slovensky, tak vám to napíšem po česky.
Požádal jsem historika o bližší informace k písničce Nitra, milá Nitra. Až mi je poskytne, tak vám je dám.
Rozumíte česky, nebo jste ITAL???
Pokud to neměli dokázané (my stále čekáme na Velkomoravskou písničku), tak si splnili svoje touhy - prohlásili se potomky Svatopluka a to na základě nepřímých důkazů. Stejně tak se mohli prohlásit za Kváda nebo Gepida.
Mohli sa prehlásiť za Kvádov ale sa neprehlásili. Pretože boli presvedčení, že sú potomkami ľudu Svätoplukovho.A nie potomkami Kvádov.
Ako dôkaz kontinutiy vnímania samého seba ako potomkov Svätoplukovho ľudu, je to dostatočné. Tie apologetické práce.
Takisto ako existencia mýtu o praotcovi Čechovi v českom etniku je dôkazom o kontinuite vnímania českého etnika ako českého etnika.
Ale tomu vy nerozumiete, že???
Faktickými dôkazmi o kontinuite reči, entického mena, osídlenia, teda o kontinuite etnicity sú samozrejme poznatky jazykovedcov, archeológov...Ale ani teraz nemáte potuchy o čom rozprávam, a aký je v tom rozdiel, že?
Metoděj křtil vislanského knížete na jeho území, proč by nemohl zavítat do Čech - důkaz nemáme.
Pokud ale říkáte, že Čechy měli zprostředkovaný vliv slovanského ritu, tak jej měli všichni - Metoděj nebyl nesmrtelný, všude působili později jeho žáci - jak v Čechách, na Moravě i na Slovensku.
Až na to, že Slovensku pôsobil Metod už zaživa...
Detektív Oriešok píše:K tomu Štúrovi: vy ste nikdy nepočuli o tom, že sa zberali ľudové piesne rôznymi autormi, a tí ich potom spísali a vydali, pričom už boli samozrejme považovaní akoby za ich autorov???
Většinou bylo slušné napsat o té lidové písničce, že je lidová ...
Možno to aj napísal. Počkajte až vám podám podrobnejšie informácie.
Logická úvaha, kolega, logická úvaha. Vyššie som vám ju načrtol. Že vás nenapadla, to je naozaj škoda...A tak dobre ste začali...
Vůbec ničím jste nereagoval, aby jste to nějak potvrdil - místo tomu se smějete člověku. Hloupé

Chápem, že nerozumiete nasledovnej logickej úvahe:

Je absurdné si myslieť, že by v prostredí Čiech alebo Moravy vznikla legenda, v ktorej Svätopluk odchádza na NITRIANSKY ZOBOR, aby tam zomrel.

Chyba nie je v mojej logickej úvahe, ale vo vašom logickom myslení...Skúste to znova...
Detektív Oriešok píše:Kontinuita C. - M. tradície na Slovensku nie je mýtus.
Máme nějaký záznam o slovanském ritu třeba z 13. století?

"Nejdem sa rozširovať o prítomnosti cyrilometodskej myšlienky v náboženských dejinách slovenského národa. Na túto tradíciu nadväzujú Spišské zlomky staroslovienskeho evanjeliára z 13, storočia, rukopisy misálov a breviár bratislavskej kapitoly zo 14. storočia a potom nepretržitý rád literárnych a historických diel až dodnes, a to tak u reformovaných cirkví, ktoré prijali cyrilometodskú tradíciu ako vzácnu súčasť slovenských dejín, ako aj u katolíkov západného a východného obradu. Jedno však treba vyzdvihnúť ako príznačné pre slovenský národ: cyrilometodská myšlienka sa vynára v dobách najväčšieho útlaku akí mravná i národná energia, nie ako „zradné vody spodné“, ale ako obrodný prameň živej vody. Od 16. storočia a od zavedenia tlačiarní je to nepretržitý rad autorov, ktorí ju pestujú: Cantus catholici, Sinapius Horčička, Ján Baltazár Magin, Samuel Timon, Adam František Kollár, Juraj Papánek, Juraj Palkovič, Juraj Fándly, kardinál Alexander Rudnay, Anton Bernolák, Jan Hollý, Andrej Radlinský, Jan Palárik, dvaja biskupi, katolík Štefan Moyzes a evanjelický superintendent Karol Kuzmány, František Sasinek, Škultéty, Kmeť; až po naše storočie s menami ako Hodál, Stanislav, Miškovič, Paulíny, Silan, Hlbina, Haranta, Dilong, Beniak, Žarnov, aby som menoval aspoň niektorých, čo už nie sú medzi živými."
nevím, ale u nás se docela dost o Bojné mluví - že to celkem mění pohled na VM a především christianisaci Velké Moravy
U nás sa o nej nehovorí...
Považujete písničku, kterou vymyslel Štúr (tedy text) a působení žáků C a M (stejně tak byli na Moravě, v Čechách, zřejmě v Polsku, Bulharsku) za důkaz přetrvání kulturních tradic?
Považujem Lubomíra Havlíka za natoľko erudovaného historika, aby vedel čo hovorí, ak hovorí o tom, že c.m. tradície na Slovensku pretrvávali...Jeho názor som vám odcitoval.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

S moravskými přispěvateli jsem neměla problém ... celkem si dali práci s vyhledáním konkrétních a doložených pramenů ..(konečně jsme se jich dočkali) jen nechápu proč leze na historická Fora člověk (Maco) , kterému ušlo co znamená latinské Bohemorum .. a zarputile se dožaduje jakéhos Tchechai .. jak může být někdo takový ignorant a před diskusí o středověku si nepřečte alespoň dějepis pro základní školy.
Paradoxne s tými Behemorum, mal ten Maco pravdu. On upozornil na to, že ako sa môže niekto, kto výraz Behemorum bez váhania preloží ako českí (čiže Behemorum logicky musí byť geografické pomenovanie, nie etnické), ako ten dotyčný môže suverénne a s istotou preložiť Marahenses ako etnické meno Moravanov, keď v tej istej vete má minimálne jeden rovnaký výraz, ktorý je výrazom geografickým...V tomto mal ten Maco paradoxne pravdu...Nemal ju v iných veciach...
No a pletení politiky do historie, spojené ještě články v novinách - s kolektviními podpisy a výhrůžkami- bože, jak já jsem štastná, že přes veškerou pokleslost naší politické scény, se nám takovéhle hnusy (jak za komunismu) vyhly. Fuj, netušila jsem, že to na Slovensku došlo až tak daleko, ale furt pevně věřím, že to jsou jen nějaké excesy .. a ne pravidlo.
Prečítajte si iné články na tom blogu, a až uvidíte, ako sa tam nadáva na Čechov, som zvedavý, či stále nebudete mať problém s moravskými diskutujúcimi...
Jo a ještě chci dodat , že i když mám tady D.O. neustále mává Velkomoravským pasem, tak oceňuji to, že se snaží s námi diskutovat a to ve slušnost, jak se zde na Foru pořád snažíme , po tom, co jsem si přečetla výplody Maca od Tatier.
Ďakujem, ale je to s vami fuška...
Uživatelský avatar
duli
Paní
Příspěvky: 294
Registrován: 26 zář 2008 21:00
Bydliště: 1 km od Prahy

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od duli »

Á pan Oreišok našel Moraváky. Teď už jsou a na Čechy nadávají. :mrgreen: :D :lol: To už nejsou indiáni? :roll: :o
Všechno je jinak.
Poznávej cesty Páně.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

duli píše:Á pan Oreišok našel Moraváky. Teď už jsou a na Čechy nadávají. :mrgreen: :D :lol: To už nejsou indiáni? :roll: :o
Vážená neustále do mňa rýpajúca Duli.

TOTO SÚ TÍ MORAVISTI, O KTORÝCH SOM VÁM HOVORIL, ALE KTORÝCH JE STRAAAAAAAAŠNE MÁLO, na to aby sme ich mohli označiť ako národnostnú menšinu. Pochybujem, že sú ich aspoň STOVKY.

Oni totiž kandidovali do krajských volieb pod hlavičkou strany MORAVANÉ, ale bolo totálne fiasko. Ďalší argument, na základe ktorého jednoducho tvrdím, že žiadna osobitná moravská etnicita NEEXISTUJE.
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Katerina »

Detektív Oriešok píše:
duli píše:Á pan Oreišok našel Moraváky. Teď už jsou a na Čechy nadávají. :mrgreen: :D :lol: To už nejsou indiáni? :roll: :o
Vážená neustále do mňa rýpajúca Duli.

TOTO SÚ TÍ MORAVISTI, O KTORÝCH SOM VÁM HOVORIL, ALE KTORÝCH JE STRAAAAAAAAŠNE MÁLO, na to aby sme ich mohli označiť ako národnostnú menšinu. Pochybujem, že sú ich aspoň STOVKY.
To by Vám mOraváci dali, dělat z nich národnstní menšinu - Česká republika je totiž stát Čechů, Moravanů a Slezanů. Národnostní menšiny též máme - německou, polskou , slovenskou, bulharskou, chorvatskou, maďarskou, , romskou, rurínskou, ruskou, řeckou, srbskou, ukrajinskou... a další už zcela minoritní.
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Katerina
Královna
Příspěvky: 1773
Registrován: 29 led 2007 16:32
Bydliště: Velvary
Been thanked: 1 time

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Katerina »

Ach jo, takže když Boheimos/Behemorum (bez váhání) nejsou Češi a Marahenses Moravané, tak kdo tedy byli ???
Biau seigneur, je vous prie chiérement et par la foi que vous me devés, que vous me menés si avant en bataille que je puisse férir un coup d´espée.
Detektív Oriešok
Panoš
Příspěvky: 70
Registrován: 06 bře 2009 14:55

Re: Etnogeneze Velké Moravy

Nový příspěvek od Detektív Oriešok »

Katerina píše:
Detektív Oriešok píše:
duli píše:Á pan Oreišok našel Moraváky. Teď už jsou a na Čechy nadávají. :mrgreen: :D :lol: To už nejsou indiáni? :roll: :o
Vážená neustále do mňa rýpajúca Duli.

TOTO SÚ TÍ MORAVISTI, O KTORÝCH SOM VÁM HOVORIL, ALE KTORÝCH JE STRAAAAAAAAŠNE MÁLO, na to aby sme ich mohli označiť ako národnostnú menšinu. Pochybujem, že sú ich aspoň STOVKY.
To by Vám mOraváci dali, dělat z nich národnstní menšinu - Česká republika je totiž stát Čechů, Moravanů a Slezanů. Národnostní menšiny též máme - německou, polskou , slovenskou, bulharskou, chorvatskou, maďarskou, , romskou, rurínskou, ruskou, řeckou, srbskou, ukrajinskou... a další už zcela minoritní.
Viete, oni by boli veľmi radi, keby boli uznaní ASPOŇ ako národnostná menšina...Odporúčam do vašej pozornosti:
www.moravane.eu a potom choďte na diskusné fórum, je to taká modrá stránka...
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: BrandwatchBot a 0 hostů