J.M. napsal :
Protože „Nikdo“ na předchozí příspěvky nereagoval (očekával jsem především reakci od iniciátora tohoto zajímavého subtématu), dovoluji si pokračovat v argumentaci, která se subjektivní názor snaží dostat do vyváženější polohy, jiného světla a podívat se na daný problém poněkud z nadhledu.
Stanislav napsal:
...Celý Starý zákon je podle mne, oslavou dobyvačné a uchvatitelské války. Je to duch celé knihy...
Není a i ty to možná(?) moc dobře víš. Ano, to, o čem jsme psali v předchozích příspěvcích se týkalo řekněme „dobyvačné“ války „ospravedlněné“ tím, že se jednalo o Hospodinem zaslíbenou zemi pro Jeho vyvolený lid.
Svým prvním příspěvkem na toto téma, jsem se nechtěl pouštět do rozboru Starého zákona. Chtěl jsem jen uvést dojem, který na mne tato kniha udělala.
Stanislav napsal:
Co myslíte? Nevycházelo středověké pronásledování židů právě ze znalosti Starého zákona? Vždy to rozhodně není kniha osavující nějaký národ, či vůdce (Mojžíše a pod.), ale krvavá historie dobyvatelů.
Proč křesané po celý (nejen) středověk pronásledovali Židy? Vždy ty koho si vážili a milovali (z dějin svého náboženství) byli Židé. A už to byl Jan Křtitel, Panna Maria, sv.Josef, Máří Magdaléna či Apoštolové. Proč tuto lásku nepřenesli na celý národ?
Nevěřím, že to bylo způsobeno tím "vždy nám zabili Spasitele". V tom příběhu o umučení Krista vystupují Židé jako žalobci. Ale Židi nebyli sami - soudil Říman, mučili Římani a popravovali také Římané. Je jasné, že bez udání Židů, by nemohl být Kristus popraven. A židovská nobilita (zákoníci a farizeové) si přála jeho smrt. Že byl dav Židů při procesu obratně zmanipulován, není nic divného. Takové manipulace znali určitě i ve středověku, jako je známe i my. Stejně tak byli zmanipulováni i přítomní římští vojáci. A nikdy jsem se nedozvěděl, že by křesané stejně nenáviděli obyvatele Apeninského poloostrova (potomky Římanů).
Bylo to snad proto, že Židé žijící mezi křesany, žili trochu jinak, trochu jinak vypadali, udržovali si svoji komunitu a své staré náboženství? Ale vždy to jejich náboženství byl základ křesanství.
A určitě to nebylo proto, že si Hospodin vybral jako svůj milovaný národ právě Židy? A ne nás Slovany, Franky, Vlachy nebo Germány. To by zase odporovalo křesanské lásce k Bohu (kterou určitě všichni cítili) a strachu z něj.
Možná, že to vše snad trochu působilo na hodnocení Židů prostým křesanem. Já si však myslím, že to hlavně byla manipulace (snad i nevědomá) vykladačů Písma (kněží). A ta možná vycházela z netolerance (která byla s vírou nějak svázána) a využívala i znalosti Starého zákona.
Snad je to někde zasunuto v "genech lidí", ale veškerá tolerance k odlišnosti druhého člověka končí tam, kde se střetává "mé náboženství" s "jeho odlišnou vírou". Dějiny nás učí, že v tom byli lidé nesmiřitelní (a jsou dosud). A pověsti o takové toleranci některých komunit (např. prvních Římanů) byly buď jen pověstí nebo to bylo čistě účelové. A bylo chápáno jen jako dočasná tolerance. I to přece známe. Všiměte si např. ekumenických snah křesanů v Evropě. Vždy o toto dorozumění se křesané pokouší již téměř 1700 let. A to k sobě mají tak blízko. Vždy jde vlastně o jedno náboženství, jen s různými výklady.
A tato netolerance, možná podvědomá, měla i vliv na výklad Písma pro lidi, kteří si nemohli v Bibli číst. Je docela možné, že kněží četli Starý zákon už s tím "podívejte se co ti Židé vše vyváděli". Mohli potlačit "židovství" např. při výkladu Destera, Písni písní a pod. A zdůraznit je při líčení dobývání Svaté země. Stejně tak mohli při výkladu Nového zákona zdůraznit "židovství" u farizejů a potlačit u všech ostatních.
A lidová slovesnost si přidala pověry a fámy a už se to dějinami táhlo po staletí.
I v době, kdy už bylo možné, pro velkou většinu lidí si přečíst Bibli sám, mohl Starý zákon na nevzdělané (jako jsem např. já), působit stejně násilnicky. A stejně jako já si ani neuvědomovali, že jde o dějiny jednoho národa, a že ostatní národy se při dobývání území chovaly stejně.
Věřím, že např. náš kmen při cestě z Kavkazu (pokud se stěhoval odtud) za sebou nechával "potoky" krve a zde se nechoval o nic lépe.
Ostatně podobnou manipulaci jsme zde předvedli s Jirkou. Oba jsme ze Starého zákona vytrhávali určité jednotlivosti (události) a komentovali je podle vlastního záměru. Já chtěl zdůraznit to násilí, které ve Starém zákoně je a Jirka zase to dobré co kniha obsahuje.
Stejně by mne zajímalo kdo z vás Starý zákon četl a co si o něm myslíte?
A už vůbec nechápu - co je v Židech za vitalitu, že ty staletí vůbec přežili.